Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 27 juli 2011, 12:08   #741
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Beter - volgens mij - is je profileren als een partij die België niet wil splitsen, niet enkel met woorden maar ook met daden. Als je dit enkel met woorden wil doen dan creëer je polarisatie, dan geef je munitie/argumenten aan FDF, om de publieke opinie aan de Franstalige kant naar zich toe te trekken. Al wat ik zeg is dat "het been stijf houden" gelijk is aan zich zelf opzij zetten. En als je opzij staat, kan je enkel roepen. Vandaar dat ik in het begin van de verkiezingen, het wel een goede strategische zet vond van Siegfried Bracke, om NVA te profileren als een democratische volkspartij eerder dan als een separatistische partij. Maar wat naar boven moest drijven, is naar boven gedreven.
Dirk A is offline  
Oud 27 juli 2011, 12:18   #742
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
NVA schrijf je als NVA.

Die hyphen is een gekkigheid.
N-VA is de correct schrijfwijze. De N slaat namelijk op de V. Het is niet de Nieuwe Vlaamse Alliantie, het is de Nieuw-Vlaamse Alliantie, een nieuw Vlaanderen.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 27 juli 2011, 12:23   #743
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
N-VA is de correct schrijfwijze. De N slaat namelijk op de V. Het is niet de Nieuwe Vlaamse Alliantie, het is de Nieuw-Vlaamse Alliantie, een nieuw Vlaanderen.
Onzin. Het is inderdaad N-VA. Het wordt niet zo geschreven omdat het een Nieuwe "Vlaamse Alliantie" is. Niet omdat de Alliantie "Nieuw-Vlaams" is !

Nieuw-Vlaams ! Wat een woord !

Geert De Burger zou het moet horen !

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 27 juli 2011 om 12:24.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 27 juli 2011, 12:36   #744
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Beter - volgens mij - is je profileren als een partij die België niet wil splitsen, niet enkel met woorden maar ook met daden. Als je dit enkel met woorden wil doen dan creëer je polarisatie, dan geef je munitie/argumenten aan FDF, om de publieke opinie aan de Franstalige kant naar zich toe te trekken. Al wat ik zeg is dat "het been stijf houden" gelijk is aan zich zelf opzij zetten. En als je opzij staat, kan je enkel roepen. Vandaar dat ik in het begin van de verkiezingen, het wel een goede strategische zet vond van Siegfried Bracke, om NVA te profileren als een democratische volkspartij eerder dan als een separatistische partij. Maar wat naar boven moest drijven, is naar boven gedreven.
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen "Belgie" als land, en "de Belgische staatsmachine".

Wat is Belgie, als land ? Het is een stuk territorium op de aardbol, het zijn inwoners (niet echt een "volk"), en eventueel een aantal symbolen. De Belgische vlag, in zekere mate de Koning (hoewel), en wat ons aangewreven clichés en tradities, zoals frieten en bier en zo.

Ik heb strikt niks tegen Belgie als land.

Maar de Belgische staatsmachine, die dwingende macht heeft en die op zo een manier is georganiseerd dat een deel van de inwoners van Belgie in verhouding veel kunnen afdwingen van andere inwoners van Belgie, dat het altijd nodig is om akkoorden te vinden tussen groepen mensen die elkaar niet verstaan, die andere opvattingen hebben over bestuur, die andere opvattingen hebben over economie en samenleving, die een andere cultuur bezitten, en waarvan een groep nooit echt zijn minachting voor de andere heeft verborgen (of dan toch heel slecht heeft geprobeerd), dat is een misbaksel waar we van af moeten.
Het had niet gemoeten ware het mogelijk geweest om geregeld evenwichtige afspraken te maken, maar dat is niet mogelijk. De verschillen zijn te groot.

We moeten dus naar een machtsorganisatie in het land Belgie zodat die twee groepen niet meer gedwongen met elkaar afspraken moeten maken, maar elk hun eigen potje koken over wat ze zelf belangrijk vinden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2011 om 12:38.
patrickve is offline  
Oud 27 juli 2011, 12:38   #745
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Onzin. Het is inderdaad N-VA. Het wordt niet zo geschreven omdat het een Nieuwe "Vlaamse Alliantie" is. Niet omdat de Alliantie "Nieuw-Vlaams" is !

http://www.n-va.be/

Wat zie je bovenaan staan (helemaal bovenaan uw scherm, in het kader van IE/Firefox/Chrome)? "Starpagina | Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA)"

Kijk eens aan. Zoek ook gewoon op Google naar N-VA, en ge vindt het. Klik

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 27 juli 2011 om 12:40.
Nebur is offline  
Oud 27 juli 2011, 12:40   #746
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De tegenhanger van Oud-Belgisch misschien, maar ik vind het ook een neologisme.

Destijds had ik een onderwijzer die er op stond dat we het hadden over de oud-Belgen, en niet de "oude Belgen" (opa en oma). De oud-Belgen, dat waren die heldhaftige uitvindsels van paalwoningbewoners en zo, historisch totaal verkeerd tenzij voor de Lac de Paladru.
Oud 27 juli 2011, 12:48   #747
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen "Belgie" als land, en "de Belgische staatsmachine".

Wat is Belgie, als land ? Het is een stuk territorium op de aardbol, het zijn inwoners (niet echt een "volk"), en eventueel een aantal symbolen. De Belgische vlag, in zekere mate de Koning (hoewel), en wat ons aangewreven clichés en tradities, zoals frieten en bier en zo.

Ik heb strikt niks tegen Belgie als land.

Maar de Belgische staatsmachine, die dwingende macht heeft en die op zo een manier is georganiseerd dat een deel van de inwoners van Belgie in verhouding veel kunnen afdwingen van andere inwoners van Belgie, dat het altijd nodig is om akkoorden te vinden tussen groepen mensen die elkaar niet verstaan, die andere opvattingen hebben over bestuur, die andere opvattingen hebben over economie en samenleving, die een andere cultuur bezitten, en waarvan een groep nooit echt zijn minachting voor de andere heeft verborgen (of dan toch heel slecht heeft geprobeerd), dat is een misbaksel waar we van af moeten.
Het had niet gemoeten ware het mogelijk geweest om geregeld evenwichtige afspraken te maken, maar dat is niet mogelijk. De verschillen zijn te groot.

We moeten dus naar een machtsorganisatie in het land Belgie zodat die twee groepen niet meer gedwongen met elkaar afspraken moeten maken, maar elk hun eigen potje koken over wat ze zelf belangrijk vinden.
Ik geeft je 100% gelijk. Ik vind mijzelf ook quasi volledig terug in het programma van NVA. Maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen is een groot verschil. En hiervoor zal je toch wat meer naar boven moeten halen dan bluf poker.
Dirk A is offline  
Oud 27 juli 2011, 12:49   #748
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Destijds had ik een onderwijzer die er op stond dat we het hadden over de oud-Belgen, en niet de "oude Belgen" (opa en oma). De oud-Belgen, dat waren die heldhaftige uitvindsels van paalwoningbewoners en zo, historisch totaal verkeerd tenzij voor de Lac de Paladru.
Er is wel degelijk een inhoudelijk verschil tussen "Nieuwe Vlaamse Alliantie" of "Nieuw-Vlaamse Alliantie".

Nebur is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:06   #749
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Niet vergeten ook een duit in het zakje te doen.

Open protestbrief aan de CD&V.
fonne is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:12   #750
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hij zou duidelijk maken dat een onafhankelijk Vlaanderen absoluut nutteloos is als het een verkleinde kopie wordt van Oud&Uitgeleefd België, het Belgique-�*-papa. We moeten ons immers niet alleen onafhankelijk maken van het karkas dat België heet en de Franstalige dominantie, maar ook van de hele Belgische manier van aan politiek doen. De ondemocratische machtstructuren afbreken, efficiënt organizeren, opnieuw ruimte creëren voor mensen om te ondernemen, om creatief te zijn, om vrij te zijn.
fonne is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:15   #751
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geeft je 100% gelijk. Ik vind mijzelf ook quasi volledig terug in het programma van NVA. Maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen is een groot verschil. En hiervoor zal je toch wat meer naar boven moeten halen dan bluf poker.
Beekske heeft inderdaad gebluft en verloren. Terwijl N-VA de judo-truuk toepast: gebruik de inertie van de tegenstander om hem te vloeren. Elio et les sept nains gaan zichzelf wel kapot onderhandelen, en wat ook de uitkomst daarvan moge zijn: de N-VA zal er garen bij spinnen.
fonne is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:18   #752
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NV-A staat voor NV "Altijd het been stijfhouden"
Ik weet niet over welke partij je het juist hebt. Maar gelukkig is er wel een partij die zich N-VA noemt en dat staat voor " Nooit Verraden, Altijd voor de inhoud gaan."
fonne is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:32   #753
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ik weet niet over welke partij je het juist hebt. Maar gelukkig is er wel een partij die zich N-VA noemt en dat staat voor " Nooit Verraden, Altijd voor de inhoud gaan."
Wat dacht je van "Niet Veel Afleveren"
Dirk A is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:35   #754
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In dezelfde logica kan ik me ook moeilijk voorstellen dat N-VA staat voor Nieuw-Vlaams.

Dit zou willen impliceren dat het een Alliantie is enkel voor de Nieuwe-Vlamingen en voor al wat Nieuw-Vlaams is.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:37   #755
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voil�*, dit is nu de grote strategie van BDW!
(1) De sjerp van eerste minister gratis weggeven aan Elio
Elio had nochtans beloofd iets te zullen terugdoen. Een krote staats-èrformink bijvoorbeeld. Maar Elio kon het niet. Of wou hij niet, of mocht hij niet?
Citaat:
(2) Gokken dat ze ooit bij de volgende verkiezingen een meerderheid halen samen met VB om een big bang uit te voeren. Hiervoor moeten de klassieke partijen 6% minder stemmen halen. Der moet maar zoiets als een dioxinecrisis komen en het is al om zeep.
Er is tot hiertoe geen indicatie dat ze die niet zouden halen. Zelfs een dioxinecrisis zal daar niets aan verhelpen want die zal de schuld zijn van de zittende 8 partijen die het land niet kunnen besturen. Het is niet de oppositie die slechter wordt van dat soort incidenten!
Citaat:
(2a) In het slechtste scenario zijn de volgende verkiezingen binnen 3 jaar
Oktober 2012 mijn beste. En dat zal desastreus zijn voor de lokale machtsbasis van de CD&B. Het einde van de CD&B zoals we die kennen als machtspartij. Wat overblijft zal een klein-links zweeppartijtje zijn.
Citaat:
(2b) In het dan nog slechtste scenario halen ze op dat moment de meerderheid samen met VB niet. Dan zijn we weer 4 jaar verder
Het slechtste van het slechtse scenario. Je moet nog veel leren voor je als belgicist op een geloofwaardige manier de Belgische TAO kunt verspreiden. De Twijfel, Angst en Onzekerheid die de Vlamingen onderdanig moet houden. Je moet schrijven dat dat een quasi zekerheid is waar je helemaal van overtuigd bent.
Citaat:
(2c) Stel dat ze toch de meerderheid halen samen met VB bij de volgende verkiezingen, dan zitten ze in hetzelfde scenario van 400 dagen het been stijf houden
Met dat verschil dat ze in het Vlaams Parlement in 2014 een intentie-verklaring tot onafhankelijkheid zullen afleggen, die het probleem onder internationale aandacht zal brengen.
Citaat:
(2c1) Hoeveel dagen/maanden/jaren gaan ze dan het been stijf houden?
Niet meer nodig, zie boven. We zullen een paar dagen wachten op de vraag van de Franstaligen of ze misschien toch nog een confederatie willen vormen met ons in ruil voor een minimum aan solidariteit. En anders: tant pis voor degenen die gaan verhongeren.
Citaat:
(2c2) Een meerderheid met vb, wil nog niet zeggen dat ze dan het land kunnen splitsen. Het land lam leggen wel, maar splitsen? Hiervoor zal dan een referendum gehouden worden. Slechts een percentage van de NV-A verkiezers willen een splitsing van België, dus zal er toch moeten onderhandeld worden. Wel blijkbaar zijn ze daar nu mee bezig. En NV-A staat naast de kant als een koe die naar een trein kijkt.
35% van de Vlamingen wil een splitsing, 25% wil absoluut België behouden en de rest kan het geen fluit schelen als er maar beefsteak-friet op tafel komt.
En wees maar gerust: de grote meerderheid voor de splitsing zal niet van de Vlamingen komen, het zullen de Franstaligen zijn die in massa zullen oordelen dat ze niet in hetzelfde land willen leven met de verachtelijke Vlaams-Nationalist. Uiteindelijk hebben we als Vlamingen één machtig wapen om dat te bereiken: de rabiaat Vlamingenhatende rexistische pers in Wallonië: Le Soir, La Libre, de RTBFasciste.
Citaat:
Ik ben zeer kwaad op BDW. Ik dacht dat hij als slimste mens ook een goede strateeg was. Ooit al gehoord van het ijzer smeden als het warm is?
Blufpoker spelen op hoog niveau is volgens mij niet aan politiek doen. BDW had beter naar Siegfried Bracke geluisterd ipv naar steenezel Geert Bourgeois.
Blufpoker, dat is wat Beekske heeft proberen te spelen. En hij heeft verloren, elke dag wordt hij door de Franstaligen nog wat verder in zijn hemd gezet, terwijl hij zelf op vakantie is en ligt te dromen van al zijn grote verwezenlijkingen. Strategie dat is wat BDW doet: laat Elio maar eens goed op zijn bakkes gaan met de sept nains, vooral dan met de MR/FDF kliek. Daarna zal N-VA des te steviger staan, gezien incontournable.

Laatst gewijzigd door fonne : 27 juli 2011 om 13:37.
fonne is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:41   #756
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dezelfde logica kan ik me ook moeilijk voorstellen dat N-VA staat voor Nieuw-Vlaams.

Dit zou willen impliceren dat het een Alliantie is enkel voor de Nieuwe-Vlamingen en voor al wat Nieuw-Vlaams is.
U kunt het zich niet voorstellen, omdat u een definitie hanteert van Nieuw-Vlaams die niet overeenstemt met de definitie die bedoeld is.

Laatst gewijzigd door Nebur : 27 juli 2011 om 13:41.
Nebur is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:42   #757
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Beekske heeft inderdaad gebluft en verloren. Terwijl N-VA de judo-truuk toepast: gebruik de inertie van de tegenstander om hem te vloeren. Elio et les sept nains gaan zichzelf wel kapot onderhandelen, en wat ook de uitkomst daarvan moge zijn: de N-VA zal er garen bij spinnen.
In het slechtste scenario is dit pas binnen 3 jaar. Misschien heeft Beekske daartegen een ipon gescoord in de ogen van de publieke perceptie.
Dirk A is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:48   #758
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het slechtste scenario is dit pas binnen 3 jaar. Misschien heeft Beekske daartegen een ipon gescoord in de ogen van de publieke perceptie.
bestaat er in het judo ook zoiets als een own-goal? Of heeft Beke die nu net helemaal zelf uitgevonden?
fonne is offline  
Oud 27 juli 2011, 13:51   #759
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat dacht je van "Niet Veel Afleveren"
Was dat niet de ondertitel van de laatste verkiezingscampagne van Ø-VLD?
fonne is offline  
Oud 27 juli 2011, 14:07   #760
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Er is tot hiertoe geen indicatie dat ze die niet zouden halen. Zelfs een dioxinecrisis zal daar niets aan verhelpen want die zal de schuld zijn van de zittende 8 partijen die het land niet kunnen besturen. Het is niet de oppositie die slechter wordt van dat soort incidenten!
Dioxinecrisis is maar een voorbeeld. Er kan van alles nationaal/internationaal gebeuren, zie maar naar Noorwegen. Bedenk dat N-VA die meer stemmen haalt niet voldoende is. Het zijn alle klassieke partijen die voldoende moeten achteruitgaan. Want uit de vooruitgang van een klassieke partij zal wel garen gesponnen worden om de huidige apartheids-democratie te handhaven. Maw het resultaat is niet te voorspellen.

Citaat:
Oktober 2012 mijn beste. En dat zal desastreus zijn voor de lokale machtsbasis van de CD&B. Het einde van de CD&B zoals we die kennen als machtspartij. Wat overblijft zal een klein-links zweeppartijtje zijn.
Daar zullen ze zich veel van aantrekken??? Bij de overwinningen van VB hebben ze dat toch niet gedaan.

Citaat:
Het slechtste van het slechtse scenario. Je moet nog veel leren voor je als belgicist op een geloofwaardige manier de Belgische TAO kunt verspreiden. De Twijfel, Angst en Onzekerheid die de Vlamingen onderdanig moet houden. Je moet schrijven dat dat een quasi zekerheid is waar je helemaal van overtuigd bent.
Hier heb je wel gelijk. De N-VA heeft met zijn overwinning tot nu toe nog geen schade gebracht aan het land. Integendeel.

Citaat:
Met dat verschil dat ze in het Vlaams Parlement in 2014 een intentie-verklaring tot onafhankelijkheid zullen afleggen, die het probleem onder internationale aandacht zal brengen.
En de Franstaligen zullen hun wapens scherpen. Brussel???

Citaat:
Niet meer nodig, zie boven. We zullen een paar dagen wachten op de vraag van de Franstaligen of ze misschien toch nog een confederatie willen vormen met ons in ruil voor een minimum aan solidariteit. En anders: tant pis voor degenen die gaan verhongeren.
Plan-F???

Citaat:
35% van de Vlamingen wil een splitsing, 25% wil absoluut België behouden en de rest kan het geen fluit schelen als er maar beefsteak-friet op tafel komt.
En wees maar gerust: de grote meerderheid voor de splitsing zal niet van de Vlamingen komen, het zullen de Franstaligen zijn die in massa zullen oordelen dat ze niet in hetzelfde land willen leven met de verachtelijke Vlaams-Nationalist. Uiteindelijk hebben we als Vlamingen één machtig wapen om dat te bereiken: de rabiaat Vlamingenhatende rexistische pers in Wallonië: Le Soir, La Libre, de RTBFasciste.
Wachten op de meerderheid bij de Franstaligen dus.

Citaat:
Blufpoker, dat is wat Beekske heeft proberen te spelen. En hij heeft verloren, elke dag wordt hij door de Franstaligen nog wat verder in zijn hemd gezet, terwijl hij zelf op vakantie is en ligt te dromen van al zijn grote verwezenlijkingen. Strategie dat is wat BDW doet: laat Elio maar eens goed op zijn bakkes gaan met de sept nains, vooral dan met de MR/FDF kliek. Daarna zal N-VA des te steviger staan, gezien incontournable.
Wachten en wachten bijgevolg.
Dirk A is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be