Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Voka wil het prepensioen afschaffen. U ook?
Ik ook 56 61,54%
ik niet 29 31,87%
ik weet het eigenlijk niet 6 6,59%
Aantal stemmers: 91. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2011, 10:44   #241
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ik meng niet. Ik zeg alleen dat winst geen probleem is, daar deze, vroeg of laat, onder de één of andere vorm, toch terugkeert in de maatschappij. Maar dat macht wel een probleem is.
Nefaste winst is ook een probleem, een terminaal probleem zelfs voor de maatschappij, ook als ze gedeeltelijk naar de maatschappij terugstroomt.

Het unieke credo winst voor de winst is ook nefast vanwege zijn onethische eenzijdigheid.

Macht is niet alleen een probleem. Het juiste soort macht hoort bij de oplossing.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 10:47   #242
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, mijn genagel. Er zijn 1500000 uitkeringsgerechtigen, en toch raken bijlange alle vacatures niet ingevuld. De lijst met knelpuntberoepen is één ding (maar wel een duidelijk ding, het staat op papier, niemand ontkent het), de openstaande vacatures een ander (iets minder concreet, maar toch ook), en het feit dat men, daar waar er echt moet gewerkt worden, migranten (Polen...) moet importeren (nog minder concreet, maar ook dit bestaat) is dan nog één ding.
Mijn betoog is dan ook dat er iets grondig mis is, met gans het systeem.
Bon, aangezien je niet toegeeft, ga ik een (off-topic) berichtje maken aan de hand van de tekst van je eigen link over knelpuntberoepen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 10:52   #243
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Winstbejag, waarvan de winst uiteindelijk, in de één of andere vorm, toch terugkeert naar de maatschappij.
Niet winst is het probleem, wel macht.
uhm neen, ons systeem zit zo inéén dat geld steeds terugvloeit naar zij die het uitlenen. En die willen enkel meer dan dat ze uitgeleend hebben.

Laatst gewijzigd door the_dude : 27 juli 2011 om 11:05.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 11:05   #244
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Man man man

Dan is de werkloosheidsuitkering een enorme discriminatie voor wie niet werkloos is.

Nee, in de meeste sectoren is brugpensioen wel degelijk nuttig. Het geeft meer kansen aan jongeren zodat de jongerenwerkloosheid niet nog meer stijgt. Het geeft ook kansen aan ouderen om op rust te gaan na een reeds lange loopbaan.

Ook maakt het brugpensioen maar een klein deel uit van alle uitkeringen in dit land en bovendien is het goedkoper als iemand die werkloos is.

Uiteraard een belachelijke poll zonder enige vorm van nuance maar een behoud van het brugpensioen in een lichtjes gewijzigde vorm is ok voor mij.
Dus U bevestigd, dat de tijd gekomen is om het prepensioen af te schaffen.
Dit door de vergrijzing. Als we alle vacatures willen invullen, zullen de grijze haartjes ook wat langer mogen werken.

Met uitzondering van zware fysische beroepen, die effectief aan 55 versleten zijn.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 17:43   #245
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dus U bevestigd, dat de tijd gekomen is om het prepensioen af te schaffen.
Dit door de vergrijzing. Als we alle vacatures willen invullen, zullen de grijze haartjes ook wat langer mogen werken.

Met uitzondering van zware fysische beroepen, die effectief aan 55 versleten zijn.
Alle vacatures invullen: niet moeilijk: betaal (een beetje) meer en de helft is ONMIDDELLIJK ingevuld, vooral in de industrie.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:10   #246
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Alle vacatures invullen: niet moeilijk: betaal (een beetje) meer en de helft is ONMIDDELLIJK ingevuld, vooral in de industrie.

Of de uitkering iets verminderen..
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:32   #247
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb den indruk dat ze eerder afgeven op de niet-werkende mens, die door de werkende mens mee moet betaald worden.
Bobke, ik vermoed dat als ik de gewerkte, aangegeven uren zou optellen die ik gemaakt heb de eerste 20 jaren en die zouden meetellen voor mijn pensioen had ik op mijn 50 op pensioen kunnen gaan. Dus als je wil kappen, kap dan ook op alle jongeren, die met tegenzin en de de laatste minuut voor werktijd binnenkomen en een kwartier voor het einde werktijd werkplaats of bureau al netjes hebben opgeruimd.
En niet op mensen die met hun bijdragen, U alle comfort hebben bezorgd.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:55   #248
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Eén op drie kmo’s denkt er aan in het derde kwartaal personeel aan te werven. Hiervoor wordt vooral op schoolverlaters gerekend. Ongeveer 96 procent van de kmo’s die aanwerven gaat op zoek naar schoolverlaters of werknemers met maximaal 5 jaar ervaring. Slechts een kwart wil werknemers met minstens vijf jaar ervaring.

Kmo’s blijven met moeilijkheden kampen om vacatures in te vullen: 50 tot 60 procent van de vacatures raakt niet tijdig ingevuld.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110727_102
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 21:14   #249
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nefaste winst is ook een probleem, een terminaal probleem zelfs voor de maatschappij, ook als ze gedeeltelijk naar de maatschappij terugstroomt.

Het unieke credo winst voor de winst is ook nefast vanwege zijn onethische eenzijdigheid.

Macht is niet alleen een probleem. Het juiste soort macht hoort bij de oplossing.
Probleem is dat macht dikwijls wordt misbruikt, tot grotere eer en glorie van de machthebber zelf.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 21:24   #250
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
uhm neen, ons systeem zit zo inéén dat geld steeds terugvloeit naar zij die het uitlenen. En die willen enkel meer dan dat ze uitgeleend hebben.
Nu dacht dat Buffet voor 99% zijn kapitaal heeft uitgedeeld, of de intentie heeft om het te doen. Ook onze Microsoftman loopt met dezelfde plannen rond. Uiteindelijk kan niemand zijn geld mee in het graf nemen.
Misschien dat ze tijdens hun loopbaan zoveel mogelijk trachtten te vergaren, maar vroeg of laat keert dit toch terug naar de maatschappij.
Oud 27 juli 2011, 21:35   #251
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Bobke, ik vermoed dat als ik de gewerkte, aangegeven uren zou optellen die ik gemaakt heb de eerste 20 jaren en die zouden meetellen voor mijn pensioen had ik op mijn 50 op pensioen kunnen gaan. Dus als je wil kappen, kap dan ook op alle jongeren, die met tegenzin en de de laatste minuut voor werktijd binnenkomen en een kwartier voor het einde werktijd werkplaats of bureau al netjes hebben opgeruimd.
En niet op mensen die met hun bijdragen, U alle comfort hebben bezorgd.
Troost U. Heb in mijn leven een stuk meer bijdragen betaalt, dan dat ik er ooit voor teruggekregen heb, en naar alle waarschijnlijkheid, ooit zal krijgen.
Voor mij is de verplichte sociale verzekering dan ook meer een pest, dan een zegen.
Maar dat neemt niet weg dat ze zonder geld zit, en nog meer zonder geld zal komen te zitten. En de internationale organisaties, zien daar maar een oplossing voor. Langer werken en minder gepamper. Probleem is dat de Belgische politiekers dit ook wel weten, maar om populistische redenen het probleem ontkennen, en denken dat men met nieuwe belastingen, nog wel tot voorbij de volgende verkiezing zal geraken.
Oud 27 juli 2011, 23:28   #252
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Troost U. Heb in mijn leven een stuk meer bijdragen betaalt, dan dat ik er ooit voor teruggekregen heb, en naar alle waarschijnlijkheid, ooit zal krijgen.
Voor mij is de verplichte sociale verzekering dan ook meer een pest, dan een zegen.
Maar dat neemt niet weg dat ze zonder geld zit, en nog meer zonder geld zal komen te zitten. En de internationale organisaties, zien daar maar een oplossing voor. Langer werken en minder gepamper. Probleem is dat de Belgische politiekers dit ook wel weten, maar om populistische redenen het probleem ontkennen, en denken dat men met nieuwe belastingen, nog wel tot voorbij de volgende verkiezing zal geraken.
Nieuwe belastingen zijn niet nodig Bob. Ben het eens met u.
MAAR... het wordt tijd dat er in België belastingen worden geïnd...
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2011, 00:09   #253
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Nieuwe belastingen zijn niet nodig Bob. Ben het eens met u.
MAAR... het wordt tijd dat er in België belastingen worden geïnd...
Leuk, in een land met zowat de grootste belastingsontvangsten ter wereld, de opmerking maken dat het tijd wordt dat belastingen ook nog worden geind
Oud 28 juli 2011, 02:25   #254
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Leuk, in een land met zowat de grootste belastingsontvangsten ter wereld, de opmerking maken dat het tijd wordt dat belastingen ook nog worden geind
Het wordt pas "leuk" als je weet WIE zijn belastingen ALTIJD betaald.
Die vraag is makkelijk te beantwoorden.

Wie betaalt niet zijn belastingen of te weinig?
SOLVAY betaalt op een nettowinst van 1 777 miljoen euro slechts 1 miljoen
euro belasting.
Met andere woorden: de effectieve belastingvoet van SOLVAY bedraagt 0,05 procent!

De effectieve belastingvoet (GDF Suez is als Franse onderneming buiten
beschouwing gelaten om de effectieve belastingvoet te berekenen) van de
Bel20-bedrijven bedroeg vorig jaar 15,9 procent. Een jaar eerder was dat
nog 20,1 procent.

Dit betekent een daling van meer dan 380 miljoen euro.
In 2010 zijn de belastinginkomsten ook in absolute termen gedaald: van 2,9 miljard euro naar 2,5 miljard euro.

Een analyse van de 500 vennootschappen die in 2009 de grootste winsten
boekten in ons land, leert ons dat de totale belastingsvoet 3,76 procent
bedraagt.

(het totale personeelsbestand is met bijna 2 procent gedaald in diezelfde periode)

De grootste leugen is dat België voorgesteld wordt als het land met de
hoogste belastingen, terwijl in feite de werknemers teveel belastingen
betalen en de grote vermogens en de grote bedrijven aan de fiscus
ontsnappen.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 28 juli 2011 om 02:25.
Oud 28 juli 2011, 03:29   #255
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een bruggepensioneerde kreeg gewoonweg toestemming om vanaf zijn 50° (zo ongeveer) te rentenieren, op kosten van de sociale zekerheid en de belastingbetaler. Peru of in Bangladesh zijn geen rechtvaardiging om hier de sociale zekerheid maar te laten plunderen.
(op individueel vlak heb ik niets tegen de m/v die er gebruik van maakt; ik heb wel iets tegen het systeem dat zoiets voorziet; en tegen politici die er niet tegen durven optreden).
Wat je er niet bij vermeld is dat iemand die hier om het even in plat Vlaams te zeggen, zijn kloten gedurende 30 jaar heeft afgedraaid, zijn sociale lasten en belastingen heeft betaald, dan werkloos word omdat zijn bedrijf elders ter wereld, desnoods met kinderarbeid, de mensen kan uitzuigen aan grasvreterslonen, geen recht zou hebben om van het vangnet prepensioen te genieten. Dat trouwens door de politiekers in het leven is geroepen om hier winstgevende bedrijven, die hier vertrekken, kosten te besparen en de kosten af te wentelen op de werkende burger. Het is een instrument dat verhuizende winstgevende bedrijven de kans bied goedkoop te vertrekken. Voor zijn 58 jaar kan niemand prepensioen krijgen. Enkel bij sluitingen worden er akkoorden gesloten over leeftijdsgrenzen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2011, 06:28   #256
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

euro belasting.
Met andere woorden: de effectieve belastingvoet van SOLVAY bedraagt 0,05 procent!

nog 20,1 procent.

In 2010 zijn de belastinginkomsten ook in absolute termen gedaald: van 2,9 miljard euro naar 2,5 miljard euro.

bedraagt.

(het totale personeelsbestand is met bijna 2 procent gedaald in diezelfde periode)

ontsnappen.
Jamaar, dat is een totale andere discussie, een totaal ander probleem. Hoe moeten de belastingen verdeeld worden. Moeten de belastingen op het loon omlaag, moet de btw omhoog, moeten de bedrijven meer belast worden...
Maar de kern is. De overheid soupeert veel te veel geld. Geeft veel teveel geld uit. En de nota Di Rupo maakt deze situatie nog erger.
Oud 28 juli 2011, 07:30   #257
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

euro belasting.

nog 20,1 procent.

bedraagt.

ontsnappen.
Neem Solvay als voorbeeld en zijn aandeelhouder..., dan gaat EDR in de NOTA mensen die 8 jaar aandelen hebben nog altijd ONBELAST laten verkopen...

Vrei sociale nota, slaagt er nog niet in om de adel te belasten.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2011, 07:51   #258
Tejokus
Minister-President

Standaard

Teergeliefde Broeder en ook Bob.
Het is dus zoals ik eerder zei:
"Het wordt tijd dat belastingen geïnd worden".

En wie gaat lopen met die grote winsten?
Ik of u? De werknemers, alle sociale gevallen? De bedienden?
Neen dus en als ik de grote Vlaamse partij moet geloven dan willen die niets
liever dan de vorigen nog eens in hun portemonnee zitten en zelfs op straat zetten.
==========================================
Op het federale niveau:

Invoering van een vermogensbelasting;
Volledige opheffing van het bankgeheim en de fiscus moet toegang krijgen tot alle bankgegevens die automatisch worden aangeleverd door de banken;
Beperking van het gebruik van de notionele interest en een stopzetting van de trend om de vennootschapsbelasting te verlagen;
Invoering van een taks op de superwinsten van Electrabel;
Invoering van een meerwaardebelasting;
De fiscus moet alle mogelijkheden krijgen om bij ‘alle’ ondernemingen en bij ‘alle’ burgers belastingen te innen.

Op mondiaal en Europees niveau:

De Belgische regering moet blijven aandringen dat er een Financiële Transactie Taks (FTT) komt op Europees en mondiaal niveau;
Automatische uitwisseling van gegevens tussen de staten op alle financiële producten;
Invoering van een Europese minimum vennootschapsbelasting

Laatst gewijzigd door Tejokus : 28 juli 2011 om 07:54.
Oud 28 juli 2011, 07:57   #259
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wat je er niet bij vermeld is dat iemand die hier om het even in plat Vlaams te zeggen, zijn kloten gedurende 30 jaar heeft afgedraaid, zijn sociale lasten en belastingen heeft betaald, dan werkloos word omdat zijn bedrijf elders ter wereld, desnoods met kinderarbeid, de mensen kan uitzuigen aan grasvreterslonen, geen recht zou hebben om van het vangnet prepensioen te genieten. Dat trouwens door de politiekers in het leven is geroepen om hier winstgevende bedrijven, die hier vertrekken, kosten te besparen en de kosten af te wentelen op de werkende burger. Het is een instrument dat verhuizende winstgevende bedrijven de kans bied goedkoop te vertrekken. Voor zijn 58 jaar kan niemand prepensioen krijgen. Enkel bij sluitingen worden er akkoorden gesloten over leeftijdsgrenzen.
Wel, als je de volgende keer verwacht dat uw TV goedkoper wordt, denk daar eens aan, wie zit er te eisen dat hij meer kan kopen met zijn geld ??
EN wat zit je dan te eisen ? Dat de medewerknemer die hier in Belgie werkt minder verdient.
Oud 28 juli 2011, 08:05   #260
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Teergeliefde Broeder en ook Bob.
Het is dus zoals ik eerder zei:
"Het wordt tijd dat belastingen geïnd worden".

En wie gaat lopen met die grote winsten?
Ik of u? De werknemers, alle sociale gevallen? De bedienden?
Neen dus en als ik de grote Vlaamse partij moet geloven dan willen die niets
liever dan de vorigen nog eens in hun portemonnee zitten en zelfs op straat zetten.
==========================================
Op het federale niveau:

Invoering van een vermogensbelasting;
Volledige opheffing van het bankgeheim en de fiscus moet toegang krijgen tot alle bankgegevens die automatisch worden aangeleverd door de banken;
Beperking van het gebruik van de notionele interest en een stopzetting van de trend om de vennootschapsbelasting te verlagen;
Invoering van een taks op de superwinsten van Electrabel;
Invoering van een meerwaardebelasting;
De fiscus moet alle mogelijkheden krijgen om bij ‘alle’ ondernemingen en bij ‘alle’ burgers belastingen te innen.

Op mondiaal en Europees niveau:

De Belgische regering moet blijven aandringen dat er een Financiële Transactie Taks (FTT) komt op Europees en mondiaal niveau;
Automatische uitwisseling van gegevens tussen de staten op alle financiële producten;
Invoering van een Europese minimum vennootschapsbelasting
luister ne keer, ik moet niet gedroomd hebben dat een 'jaloerse' ambtenaar mijn rekeningen zit uit te spitten en dan mij over alles en nog wat komt ondervragen, omdat hij ervan uit gaat dat wanneer hij een grote rekening controleert hij wel iets zal vinden.

Kijk, iedere controle wordt bekeken van uit hun paranoia, terwijl jij perfect weet wat je mispeutert of niet mispeutert. Dus die gasten gaan noodzakelijkerwijs u beginnen belasten op dingen die je niet doet. En dan met grote trom vertellen na 1000 controles, van we hebben al zoveel miljoen fraude gevonden ?

Terwijl ze meestal gewoon dingen vinden die mensen niet meer kunnen uitleggen. Als jij morgen een schilderij koopt dan betaal je bij een antiquair bvb 3000euro. EN overmorgen verkoop je een ander schilderij via een veiling voor 5000euro. En je houdt niet alles perfect bij, of daar komt de paranoia: je hebt 2000euro verdiend... Om maar te zeggen,vergeet dat zo'n controles voor elke Belg echt aangenaam zouden zijn.

Het eenvoudigste is dit model:

Neem de rekening en vermogen (onroerend + aandelen - schulden + rekeningen + groei van belegging ) en vergelijk dat jaar na jaar, en vergelijk dat met het officieel inkomen van een mens.
Die controle is al fijn genoeg om alle grote foefelaars een lichtje te doen branden bij de fiscus.
ALs jij morgen 300.000euro rijk bent, en een jaar later 400.000euro en uw officieel inkomen is 70.000euro, heb je ofwel een vermogensgroei via de beurs van 50.000euro gehad, ofwel heb je iets vergeten aan te geven...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be