![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() De vlaamse dialecten behoren nu eenmaal tot het erfgoed van de Vlamingen! Straks ga je de fransen of duitsers ook nog verwijten dat zij hun "patois" spreken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang ze maar geen Frans spreken is 't voor mij allemaal in orde. Citaat:
Dat kan toch niet mislopen ![]()
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat zou allemaal geen enkel bezwaar zijn indien de gemiddelde Vlaming eveneens vlot de standaardtaal beheerste, in plaats van dat hij eenmaal hij buiten zijn eigen regio treedt zijn eigen dialecten blijft gebruiken of overstapt op een soort van tussentaaltje dat mossel noch vis is. Op mijn werk zit er zo bijvoorbeeld een West-Vlaams exemplaar dat niet alleen de onhebbelijke gewoonte heeft zijn woorden half in te slikken, maar op de koop toe ook nog eens in zijn dialect blijft hangen, waardoor zelfs zijn mede-Vlamingen hem soms met moeite begrijpen. Vooral wanneer je in een dienst werkt waar de Franstaligen er nu bij uitzondering zelf eens geen probleem van maken dat ze in het Nederlands aangesproken worden en zich zelf ook niet te beroerd voelen om je zelf ook in het Nederlands aan te spreken, is het dan extra pijnlijk om vast te stellen dat zij zelf in sommige gevallen het Nederlands blijkbaar beter beheersen dan sommige moedertaalsprekers. Daar sta je dan met je vraag voor 'respect voor onze taal'...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vlamingen spreken ook slecht hun patois. Het taalgebruik blijft primitief en inconsistent. Algemene taalkunde zou wel eens kunnen helpen voor dit arme volk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Nu ja, in geval franstaligen zèlf de moeite willen doen om Nederlands te spreken, dan vind ik ook wel dat de Nederlandstaligen dat moeten respecteren en hun eigen taal correct moeten aanleren. Soms is het niet evident als ze - zoals in mijn geval ooit - 's maandags hun verhaal komen doen over hun bezoek aan de nachtbus --- nachtbus? wat bedoel je met nachtbus? ha! une boîte de nuit! een nachtclub dus.
of die andere die me heel fier kwam vertellen dat zijn vrouw in afwachting was... in afwachting? neenee, je bedoelt in VERwachting! - "jaja" zei hij, " van een drieling" waarbij ik niet kon laten te antwoorden dat ze dan in afwachting waren ook! Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 31 juli 2011 om 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De huidige generale Franstalige emotie voor onze taal, van meewarigheid tot minachting, is vooralsnog volstrekt logisch. (Hoe kun je van iemand houden die niet van zichzelf houdt?) Een emotie die zeer pijnlijk moet zijn voor alle goedbedoelende en hardwerkende Nederlandstaligen in en rond Brussel (ja die zijn er ook nog), die wél trots zijn op hun taal. Het gevoel dat bij deze laatste groep vaak zichtbaar is, is schaamte over hun eigen taalgenoten, de beslissers voorop. Ook dat is een begrijpelijke emotie. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 juli 2011 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 'Taal is niet meer dan een communicatiemiddel', is nog steeds de dooddoener bij uitstek bij vele van die zogenaamde cultuurrelativisten. Het schrijnende is dan wel dat blijkbaar zelfs die communicatie soms niet eens meer afdoende lukt.
Laatst gewijzigd door SDG : 31 juli 2011 om 18:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Amerikaanse: “Ik heb veel respect voor de Franse cultuur en hoe jullie nog trots zijn op jullie eigenheid. Jullie land is bij verre dan ook interessanter dan andere Europese landen die ons meer emuleren.” De Fransman: “Wij zijn inderdaad trots op onze cultuur. Volgens mij verschillen we niet veel van de VS, jullie zijn immers ook een smeltkroes, alleen is wat ons van de rest van Europa (op misschien het VK na) onderscheidt het feit dat we trots zijn op onze cultuur. Wij beschouwen cultuur ook als iets wat niet afgewerkt is en dat steeds gecreëerd wordt, en we zijn niet bang om Italiaanse, Noord-Afrikaanse, Amerikaanse, Britse, enz... invloeden over te nemen om onze cultuur opnieuw uit te vinden.” Hij heeft wel gelijk. De Franse en Britse mentaliteit is een beetje zoals die van de Europese naties van enkele generaties terug, een levend organisme. Hier is dat een taboe geworden onder het voorwendsel van anti-nationalisme, alleen komt dat laatste minder sympathiek over wegens gebrek aan karakter. Niemand houdt van consumenten. Veel van die mensen die het niet aandurven hun eigen cultuur te liefhebben (een normaal gegeven uit een gezonde) uit angst voor nationalisme, vinden het wel normaal dat andere culturen gekoesterd worden. Dan is het opeens 'niet meer dan normaal'. Het geldt alleen niet wanneer het ons betreft. Laatst gewijzigd door Weyland : 31 juli 2011 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Tsja...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat een bende onnozelaars. Vlaams bestaat. Gewoon omdat het bestaat NAAST het Nederlands wat NIET onze moedertaal is.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vlamingen zijn gewoon onaangenaam gezelschap, da's alles.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe ik het bekijk. Individueel kunnen veel Vlamingen leuke mensen zijn. De samenleving echter vind ik te heimelijk en te gespeeld en bevalt me minder. Fransen zijn ook geen leuke mensen, vind ik, maar hebben wel een interessante cultuur. Nederlanders zijn wel leuke mensen en hebben een beetje een interessante cultuur.
![]() Persoonlijk vind ik Vlamingen ook veel leuker als je ze mengt met Nederlanders. Zoals ik zei: de individuen kunnen tof zijn, de samenleving is dat veel minder (die fnuikt de individuen zelfs hier). Laatst gewijzigd door Weyland : 31 juli 2011 om 18:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben nochtans doodserieus. Mijn voorstellen over het Vlaamse departement met een Franse taal en een Vlaams patois (niet eens Nederlands) zijn uiteraard wel sarcastisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind Vlamingen afzonderlijk goed meevallen. Heb je ze in een groep dan bevallen ze mij ook minder. Misschien ligt dat gewoon aan ons? Bij Marokkanen heb ik dat gevoel niet. Ik vind Marokkanen in groep vele plezanter dan afzonderlijk. Nederlanders zijn opener dan Vlamingen en je hebt ook iets aan die mensen. Vlamingen vind ik hypocriet en egoïstisch als ik ze met Nederlanders en Fransen vergelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Misschien wordt je ooit slim genoeg om ons aan te kunnen. Voorlopig ben je alleen maar een trol. ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een Antwerpse Vlaming met wortels in Ekeren en Brasschaat.
Laatst gewijzigd door Weyland : 31 juli 2011 om 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() |
![]() |
![]() |