![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() T' is hier eerder een soort afgunst dat ik opmerk. Latijn versus techniek.
Terwijl de latijn sprekenden toegeven minder kundig te zijn verkondigen ze toch alles beter te snappen...hoewel ze het niet kunnen. Enfin dat is dus abstract redeneren. Twee rechte lijnen via een omweg verbinden zeg maar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn vader is A3' er bijvb. en die snapt ook niet wat een ing op die 4 jaar studeert. Toen ik examen mechanica deed kreeg ik thuis de opmerking : Ha, dan kan jij vanaf nu onze auto oplappen als hij raar doet. Hopeloos om uit te leggen waarom dat toch nog net iets anders is. Mijn kozijn is A2 elektriciteit en die heeft ondertussen een bedrijfje met een man of 6 en die bolt rond (o.a) met een Audi TT. Goed voor hem. ![]() Ik ben ing elektriciteit, ik bol rond met een fiets, maar ik vermoed dat mijn job toch nog net iets uitdagender is dan de zijne. Ik zou zijn job ook wel kunnen uitvoeren maar hij de mijne niet. (of toch niet zonder eerst een jarenlange inspanning te doen) Met afgunst heeft dat allemaal weinig te maken. Laatst gewijzigd door parcifal : 3 augustus 2011 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#304 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hem erom "breed en abstract" versus "eng beroepsgericht". Citaat:
"De latijn sprekenden" kunnen heel veel meer, maar van dingen waarvan je blijkbaar zelfs niet weet dat ze bestaan. Natuurlijk kunnen ze in het enge vakgebied waar je het over hebt, de dingen wat minder goed *onder andere*. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik hier uw bijdragen lees, moet ik wel zeggen dat ge ondertussen alle hiaten wel serieus hebt weggewerkt op uw eentjes he. Zo zijn er natuurlijk ook, maar eerder de uitzondering zou ik zeggen.
![]() |
#306 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik was toen erg in kernfysica geinteresseerd (er zat een lijn in bij mij he ![]() En op de tweede blz of zo zat ik vast "spin" van een kern, "draaiimpuls", "kinetische energie"..... EUUHH ??? ![]()
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En krijg ik als ik al geluk heb, na het opsturen van mijn CV ,als antwoord "sorry, maar uw diploma voldoet niet". Tenzij ik een eigen zaakje start, kan ik het wel vergeten mijn maandinkomen boven de "bovengrens van het lage" te krijgen. Maar da's een heel ander verhaal.
![]() |
![]() |
#308 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch mooi, die samenwerking?
![]()
![]() |
![]() |
#310 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ge kiest voor technische (en dan nog is hoger onderwijs of bijkomende opleidingen noodzakelijk) of beroepsopleidingen, met hun 7de jaar, ga je voor een job. Die keuzevrijheid moet er zijn, en mijn kinderen gaan ook voor de humaniora gaan hoor. Ik gun hun die kennis en ervaring. Ik vind ook niet dat alles direct nut moet hebben. Scholing gaat vooral, op die leeftijd, over het vormen van kritische geesten. Latijn, grieks en de bijbehorende auteurs (Caesar, Livius, Cicero, etc...) horen daar bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Latijn is voor mij in eerste instantie een manier om inzicht te krijgen in een uitgebalanceerde en onbezoedelde grammatica als opstap naar bezoedelde talen als Frans, Spaans, Italiaans, ... Ik heb er als tiener zelf de smaak voor poëzie mee gekregen. Maar een afkeer van ellenlange proza-zinnen. Of moet ik het nog eens herhalen in het conjunctivum van de indirecte rede ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Banneling
|
![]() Ingenieurs.
Een industrieel ingenieur berekent een brug, laat er een betonmolen over rijden en ... ze blijft hangen. Een burgerlijk ingenieur berekent een brug, laat er een betonmolen over rijden en ... ze stort in. Wat is het verschil ? De industriële ing weet niet waarom zijn brug blijft hangen maar de ir kan perfect uitleggen waarom de zijne instortte ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
All around technici !!!!!! De enige manier om die te bekomen is een goed team samen te stellen. Laatst gewijzigd door Jantje : 3 augustus 2011 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iets werkt niet. Wat doen ze ? De wetenschapper gaat onderzoeken waarom het niet werkt, en eens hij het weet is hij tevreden. Maar 't werkt nog altijd niet. De ingenieur gaat vanalles veranderen tot het werkt. Hij zal niet geweten hebben waarom het eerst niet werkte. Maar nu werkt het ![]()
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder zijn beide best in staat om een woning te ontwerpen en de bouw ervan te leiden. En Jantje kan dan wel een krak zijn in metaalbewerking, hij had er thuis de ruimte en het nodige materiaal de basiskennis op te doen, maar moet zich niet begeven aan houtbewerking, want daar is hij slechts een amateur in. En zijn kookkunst is wel eetbaar, maar zal geen grote prijzen winnen. En ja, Jantje heeft het geluk gehad te zijn geboren in een gezin dat aan landbouw deed en er de mogelijkheden voor had, hierdoor heeft Jantje een vrij grote basis aan kennis over landbouw. Maar moesten Jantje zijn ouders in een stad op een appartement gewoond hebben, zou Jantje het waarschijnlijk met heel wat minder kennis hebben moeten stellen. Maar daar houd het geluk van Jantje niet op. Want Jantje is door moeder natuur ook bedeelt geweest met een vrij hoog IQ, want hij de mogelijkheid gaf en geeft om te leren, moest zijn IQ zo'n 30 punten lager gelegen hebben, zou hij waarschijnlijk BSO amper met succes hebben kunnen doorlopen. Daarnaast had Jantje het geluk ouders en zusters en andere familie te hebben die hem steunde en motiveerde om te leren en hem hun kennis doorgaven. Jantje had dan nog eens het geluk dat zijn grootouders en ouders en oudere familieleden een grote verscheidenheid aan kennis over grote waaier zaken hadden die ze met hem wilde delen en ik zijn beroepsverleden had hij dan nog eens het geluk enkele oudere collega's te hebben gehad die niet aan jobbescherming door achterhouden van kennis en ervaring deden. Door al dit geluk in zijn leven, kan je nu pretenderen dat hij veel van zijn collega's kan overklassen, doch Jantje moet bescheiden bekennen dat hij dit enkel kan door het geluk dat hij heeft gehad in zijn leven en hij zonder dit geluk misschien wel een bandarbeider was geweest die niet eens de naam van het product dat hij maakt kent of weet waarvoor dit product dient. Laatst gewijzigd door Jantje : 3 augustus 2011 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij hebt door je ervaring ook een hoop kennis in huis die jou dat ook toelaat voor scheepsbouw. Maar de basis van die kennis is anders. Citaat:
Citaat:
Jantje is slim hoor, heel slim, en je had een goede ingenieur geweest. Maar ervaring =! de achtergrondkennis die noodzakelijk is om bepaalde dingen te begrijpen en mee te nemen in een ontwerp. Flutter in een vliegtuig bvb. Het bucken van dunwandige structuren, het maken van meer corrosieresistente oppverlakken....allemaal dingen waar scheikunde, mechanica, trillingen, etc...voor nodig is. Basisstof. Het is pure afbraak van een vak om te stellen dat de studie "overbodig" zou zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, indien een scheepsbouwkundige wil kan hij met zijn kennis een vliegtuig ontwikkelen en een vliegtuigontwerper kan met zijn kennis een schip bouwen. Een kuisvrouw kan ook koken en een kok kan ook kuisen en een bejaarde helpster doet beide Citaat:
De basis is dezelfde. Leren als kind om dingen te begrijpen. Vaak schijnbaar zinloze en overbodige zaken aanleren om andere zaken te begrijpen en de problemen op te lossen. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jantje : 3 augustus 2011 om 15:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is ook juist dat je niet enkel maar op school dingen kan leren, maar gewoonlijk zijn dingen zoals abstractie niveau toch wel "jong geleerd is oud gedaan". Wat is abstractie ? Het is het weglaten van het concrete om de essentie te zien van een veel ruimere waaier van dingen. Je eerste abstractie kreeg je wanneer je leerde tellen. In 't begin was tellen "concreet": 1 blokje, 2 blokjes, 3 blokjes... 1 appel, 2 appels, 3 appels. 1 vinger, 2 vingers, 3 vingers. En toen kwam de grote sprong: "1", "2", "3", los van enig "getelde" object. Het getal "3" was een abstractie van drie blokjes, 3 appels, 3 vingers, 3 ditte, 3 datte. In de moderne wiskunde (die jammer genoeg niet meer wordt onderwezen denk ik) was dat fantastisch tot uiting gebracht: een natuurlijk getal is een equivalentieklasse in de verzameling van eindige verzamelingen onder de equivalentierelatie "staat in bijectie tot". Ik vind dat gewoon BRILLIANT, want het legt exact uit wat "abstractie" is. Destijds had ik dat in 't eerste jaar humaniora gekregen, maar ik denk dat dat nu niet meer gegeven wordt. Waarom is dat zo brilliant ? Wel, een bijectie is een relatie die PRECIES 1 element van een verzameling in relatie brengt met PRECIES 1 element van de tweede verzameling. Als je een bijectie tussen 2 verzamelingen hebt, dan wil dat zeggen dat er "evenveel" elementen in zitten. Twee verzamelingen hebben dus een bijectie tussen hen mogelijk, als ze "evenveel" elementen hebben, maar aangezien we nog niet gezegd hebben wat een getal is, kunnen we dat niet anders aangeven. Maar zoals een kleine "drie blokjes" kan associeren met "drie appels" door dit blokje met die appel te zetten, dat blokje met die andere appel, en het blokje dat overblijft met de laatste appel te combineren --> de bijectie! hebben we dat hier ook gedaan. Zonder kunnen te tellen kan een kleine dus wel zien of je "met ieder blokje juist 1 appel kan associeren". Goed, dus elke verzameling met 3 elementen kan dus in relatie staan via een bijectie met elke andere verzameling met 3 elementen. Dat maakt dat die allemaal onderling een equivalentieklasse vormen. Welnu, DAT noemt men "het getal 3". Exact zoals de kleine dat geleerd had in de kleuterschool. "het getal 3" is dus dat abstracte wat gemeenschappelijk is aan al die verzamelingen met 3 elementen, die "concrete voorbeelden" zijn: 3 appels, 3 blokjes.... Als je dus abstract weet wat het GETAL 3 doet, als getal, dan moet je dat niet nog eens ontdekken en zien voor 3 appels, voor 3 blokjes, en zo voort. Als 3 appels en 2 appels 5 appels zijn, dan heb je AUTOMATISCH ook dat 3 blokjes en 2 blokjes samen 5 blokjes geven. Je moet het niet eerst eens leren met appels, om het nadien nog eens met blokjes te leren.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2011 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |