Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 7 augustus 2011, 23:48   #301
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, vandaar dat het nodig is om een absolute meerderheid te bekomen in Vlaanderen, anders kan je niks blokkeren. Vandaar dat het zo een fantastische prestatie geweest is van de N-VA om de regeringsvorming in de war te sturen voor meer dan een jaar terwijl er toch nog een nipte Vlaamse meerderheid is om WEL zoiets te doen (die zitten nu allemaal samen aan tafel).

Als je echter meer dan 50% haalt (enfin, als alle "blokkeer-partijen" meer dan 50% halen samen) dan is het spel WEL moeilijk.

En zelfs nu is het moeilijk, want nu moeten ALLE Vlaams-Belgische partijen gaan deelnemen, en daar zitten behoorlijke verschillen tussen. Dat maakt de onderhandelingen stukken moeilijker. Hoe minder "niet-blokkeer" stemmen er over zijn, hoe moeilijker het zal worden.

Op den duur zal het zo moeilijk worden dat men veel langere tijden ZONDER dan MET regering zal zitten, en als die toestand jaren kan duren, zal het vanzelf wel uiteenvallen op den duur, wegens zijn eigen nutteloosheid getoond.
Ik denk dat ze die 50% nooit zullen halen. De NVA zit nu op z'n hoogtepunt, vanaf nu volgt verval denk ik, net zoals alle populistische partijen doorheen de geschiedenis het nooit lang volhouden. (watch my words...)

De NVA is op zich geen populistische partij, het discours van Dewever is dat zeker wel. Onder Bourgeois was de NVA gewoon een vlaams-nationalistische partij, niet te veel blabla, waarop alleen overtuigde vlaams-nationalisten stemden.
tomm is offline  
Oud 7 augustus 2011, 23:50   #302
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Kijk hier komt er weer eentje over dat separatisme emmeren. In de nota van de Wever is niets separatistisch terug te vinden. N-VA gaat voor een confederaal model waar elke gemeenschap verantwoordelijk is voor zijn eigen beleid. En aangezien N-VA wel degelijk voor een compromis is, en ook niet asociaal, worden de financiele stromen naar het zuiden jaar na jaar geleidelijk verminderd. Op die manier hebben ze tijd om daar de zaken recht te zetten. In de nota Di Rupo krijgen de gemeenschappen amper bevoegdheden, en al zeker niet de hefbomen die ze nodig hebben om een beleid op maat van de gemeenschap te kunnen uitvoeren.

Ik betwijfel ten zeerste of u de nota van De Wever wel gelezen heeft. Uw kameraad Di Rupo heeft dat al voor u gedaan. En nadenken heeft hij ook al voor u gedaan want je herhaalt enkel maar zijn mantra: separatisme, verrotting, N-VA wil niet , .... .
De nota Dewever was misschien niet integraal het NVA programma, het was duidelijk geen compromis.

Di Rupo komt tegemoet aan alle voornaamste Vlaamse eisen: meer autonomie, splitsing BHV, hardere aanpak werklozen, etc.
Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de franstalige eisen en bezwaren.
tomm is offline  
Oud 7 augustus 2011, 23:52   #303
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De Italiaanse communisten zouden gewoon gedaan hebben wat hun broeders overal ter wereld doen als ze in de buurt van de macht gelaten worden: de dictatuur invoeren.

Niet waar, bvb. in Moldavië hebben de communisten na 12 jaar bestuur de macht afgestaan, hoewel ze nog steeds veruit de grootste partij bleven.

Ik vraag me trouwens af of een Vlaanderen bestuurd door NVA zo democratisch zou zijn, als je ziet hoe zijn aanhangers furieus reageren op kritiek op de grote leider en critici zelfs fysisch bedreigd worden...

Nationalisten staan wereldwijd ook niet echt bekend om hun democratische principes.
tomm is offline  
Oud 8 augustus 2011, 00:31   #304
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik denk dat ze die 50% nooit zullen halen. De NVA zit nu op z'n hoogtepunt, vanaf nu volgt verval denk ik, net zoals alle populistische partijen doorheen de geschiedenis het nooit lang volhouden. (watch my words...)

De NVA is op zich geen populistische partij, het discours van Dewever is dat zeker wel. Onder Bourgeois was de NVA gewoon een vlaams-nationalistische partij, niet te veel blabla, waarop alleen overtuigde vlaams-nationalisten stemden.
Zeiden ze in 2009, toen we plots 13% haalden.
Zeiden ze in 2010, toen we plots 27% haalden.
Zeiden ze in 2011, toen we in de peilingen 33% haalden.

Recentse peiling, na hun 'nee' tegen Di Rupo: 40%. Met VB, en het feit dat LDD stemmers op het laatste moment zullen afhaken als ze echt weten dat hun partij de kiesdrempel niet haalt, zal in de praktijk een meerderheid aan zetels opleveren voor N-VA + VB.

En men is niet eens begonnen aan de besparingen en belastingsverhogingen. Bovendien lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het BHV/Staatshervormin/Financieringswet/Compensties-pakket meer dan een kwart van Vlamingen tevreden zal stellen. Dat steeds meer VB kiezers de stap naar de N-VA zette helpt ook: 1 partij met 45% zal (meestal, het is ingewikkeld ) meer zetels opleveren dan twee partijen met 35 en 10%. Om het nog beter te maken zijn CD&V en O-VLD zeer verdeeld (intern). Als dat allemaal niet genoeg was moet men toch ook beseffen dat er zeer zeer weinig vertrouwen is tussen de partijen. Dat kan relatief vlug keren natuurlijk, maar het kan zich even vlug betonneren.

Bon, om Churchill te parafraseren, de Belgicisten moeten 'a labyrinth wrapped in a mine field inside a maze' zien te navigeren. In een systeem waar elke compromis van één of beide zijden vereist dat ze verraad plegen tov hun kiezers, in een tijdperk van internet, citizen journalism etc, gaat dat gewoon niet lukken...
Oud 8 augustus 2011, 00:50   #305
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Salvadorii

Citaat:
Zeiden ze in 2009, toen we plots 13% haalden.
Zeiden ze in 2010, toen we plots 27% haalden.
Zeiden ze in 2011, toen we in de peilingen 33% haalden.

Recentse peiling, na hun 'nee' tegen Di Rupo: 40%. Met VB, en het feit dat LDD stemmers op het laatste moment zullen afhaken als ze echt weten dat hun partij de kiesdrempel niet haalt, zal in de praktijk een meerderheid aan zetels opleveren voor N-VA + VB.
Zullen we wedden? Ik zeg dat ze die nooit halen, jij zegt van wel. ok?

En men is niet eens begonnen aan de besparingen en
Citaat:
belastingsverhogingen. Bovendien lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het BHV/Staatshervormin/Financieringswet/Compensties-pakket meer dan een kwart van Vlamingen tevreden zal stellen.
De meeste Vlamingen zullen zien dat een staatshervormng ook mogelijk is ZONDER NVA. NVA verliest daardoor plotseling haar grootste programmapunt. De communautaire koorts zal weer dalen.

Citaat:
Dat steeds meer VB kiezers de stap naar de N-VA zette helpt ook: 1 partij met 45% zal (meestal, het is ingewikkeld ) meer zetels opleveren dan twee partijen met 35 en 10%. Om het nog beter te maken zijn CD&V en O-VLD zeer verdeeld (intern). Als dat allemaal niet genoeg was moet men toch ook beseffen dat er zeer zeer weinig vertrouwen is tussen de partijen. Dat kan relatief vlug keren natuurlijk, maar het kan zich even vlug betonneren.
U gaat ervan uit dat de NVA evenveel stemmen zal blijven halen. Daar gingen de VB'ers ook van uit tot enkele jaren geleden.

Citaat:
Bon, om Churchill te parafraseren, de Belgicisten moeten 'a labyrinth wrapped in a mine field inside a maze' zien te navigeren. In een systeem waar elke compromis van één of beide zijden vereist dat ze verraad plegen tov hun kiezers, in een tijdperk van internet, citizen journalism etc, gaat dat gewoon niet lukken...
Flaminganten zien in ELK compromis een "kaakslag" en "verraad". Dat is eigen aan nationalisme.

Het is niet gemakkelijk, maar het lukt al decennia en zal nu ook wel lukken. En de NVA zal net zo varen als VU en VB. Goed als zweeppartij, daarna gedoemd tot de marge.
tomm is offline  
Oud 8 augustus 2011, 00:57   #306
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Je hebt duidelijk niet de nota EDR begrepen.
De vakbonden dus ook niet?
daiwa is offline  
Oud 8 augustus 2011, 01:15   #307
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Ik zou toch graag een herverkiezing zien.
De walen gaan natuurlijk massaal op Elio stemmen, de Vlaming massaal op Bart.
Wat toont dit aan? Dat de Walen eens eindelijk moeten toegeven en niet opkunnen tegen eerst 785.776 voorkeurstemmen. Wat aanzienlijk zal stijgen bij een herverkiezing.

Ik voel me als burger toch langs de kant geschoven, en ik ben blijkbaar niet alleen.
Onze Vlaamse stem is niet gehoord. CD&V zit erbij, ja... Maar die heeft de rug toegekeerd en heeft zero van haar campagne kunnen waarmaken tot heden toe.

Is een herverkiezing nu zo'n schande, nu de NVA terug "alleen" staat?
NVA zonder kartel en herverkiezing, NU!
Oud 8 augustus 2011, 01:59   #308
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Ik zou toch graag een herverkiezing zien.
De walen gaan natuurlijk massaal op Elio stemmen, de Vlaming massaal op Bart.
Wat toont dit aan? Dat de Walen eens eindelijk moeten toegeven en niet opkunnen tegen eerst 785.776 voorkeurstemmen. Wat aanzienlijk zal stijgen bij een herverkiezing.

Ik voel me als burger toch langs de kant geschoven, en ik ben blijkbaar niet alleen.
Onze Vlaamse stem is niet gehoord. CD&V zit erbij, ja... Maar die heeft de rug toegekeerd en heeft zero van haar campagne kunnen waarmaken tot heden toe.

Is een herverkiezing nu zo'n schande, nu de NVA terug "alleen" staat?
NVA zonder kartel en herverkiezing, NU!
Verkiezingen binnen 3 jaar. Eens zien of Bartje dan nog evenveel succes heeft, of ze hem nog kennen.
tomm is offline  
Oud 8 augustus 2011, 02:14   #309
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkiezingen binnen 3 jaar. Eens zien of Bartje dan nog evenveel succes heeft, of ze hem nog kennen.
Oud 8 augustus 2011, 02:21   #310
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind jij dat? Volgende dingen vind ik alvast niet terug in de nota EDR (na interventie Beke):

- uitbreiding Brussels gewest
- uitbreiding rechten Franse gemeenschap tot Rand
- paritaire Senaat
- inschrijvingsrecht in 50% van de andere gemeenten in HV
- vermindering vaste vertegenwoordiging NL-taligen in Brussel
- herfederaliseringen
- ratificatie minderhedenverdrag
- Brabants gewest
- federale kieskring voor significant deel van volksvertegenwoordigers
- BHV énkel voor Kamer behandelen
- uitbreiding faciliteiten
- versoepeling taalregime in Brussel
- Brussel als volwaardig derde gewest, o.a. door afschaffing VGC en FGC
- afschaffing verbod op tweetalige lijsten in BHG
- niet raken aan unitair karakter sociale zekerheid

Aan geen enkele Franstalige eis is tegemoetgekomen.
BWarrior is offline  
Oud 8 augustus 2011, 02:23   #311
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. Waaruit ik besluit dat jullie francofonen zelfs een separatisme dat vervat zit in een Belgische confederatie niet willen aanvaarden. Anders gezegd : jullie aanvaarden géén grondige staatshervorming met echte deelstaten die beschikken over een grote beleidsautonomie en de daaraan gekoppelde responsabilizering. Wees dan tenminste zo eerlijk dat openlijk te schrijven.
Separatisme vervat in een confederatie (een systeem dat overigens nergens ter wereld bestaat), blijft separatisme. Dat is geen staatshervorming, maar een staatsvorming.
BWarrior is offline  
Oud 8 augustus 2011, 02:47   #312
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vind jij dat? Volgende dingen vind ik alvast niet terug in de nota EDR (na interventie Beke):

- paritaire Senaat
- herfederaliseringen
- Brabants gewest

Anders zou CD en V niet meedoen. Persoonlijk ben ik uiteraard ook voor de uitbreiding van Brussel, voor federale kieskring, erkenning van het minderhedenverdrag en ZEKER voor het opgeven van het verbod op tweetalige partijen. Maar dan zou er geen compromis mogelijk zijn. De franstaligen hebben inderdaad veel opgegeven om toch maar tot een akkoord te komen. Maar nog was het niet genoeg voor NVA.
tomm is offline  
Oud 8 augustus 2011, 04:10   #313
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerst komen nog wel de gemeenteraadsverkiezingen. En de vraag of de verrechtsing in Vlaanderen zich zal doorzetten, zal oa bepaald worden door de maatregelen die de regering gaat nemen, en door heel het wereldgebeuren.
Bob is offline  
Oud 8 augustus 2011, 04:15   #314
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anders zou CD en V niet meedoen. Persoonlijk ben ik uiteraard ook voor de uitbreiding van Brussel, voor federale kieskring, erkenning van het minderhedenverdrag en ZEKER voor het opgeven van het verbod op tweetalige partijen. Maar dan zou er geen compromis mogelijk zijn. De franstaligen hebben inderdaad veel opgegeven om toch maar tot een akkoord te komen. Maar nog was het niet genoeg voor NVA.
Daarom dat Beke vertelde dat edr eerst eens stuk verder opgeschoven was naar de Vlaamse kant, om dan terug te krabbelen.
En vooral wat het financiele betreft, hebben ze hun slag thuisgehaald.
Bob is offline  
Oud 8 augustus 2011, 05:07   #315
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De nota Dewever was misschien niet integraal het NVA programma, het was duidelijk geen compromis.

Di Rupo komt tegemoet aan alle voornaamste Vlaamse eisen: meer autonomie, splitsing BHV, hardere aanpak werklozen, etc.
Hahahaha, Dat geloof je zelf toch niet zeker?
Oud 8 augustus 2011, 05:10   #316
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er is meer aan de hand dan dat.
Plots zien de mensen een waardig alternatief voor hun proteststemmen. En het protest groeit!
Oud 8 augustus 2011, 05:10   #317
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet waar, bvb. in Moldavië hebben de communisten na 12 jaar bestuur de macht afgestaan, hoewel ze nog steeds veruit de grootste partij bleven.

Ik vraag me trouwens af of een Vlaanderen bestuurd door NVA zo democratisch zou zijn, als je ziet hoe zijn aanhangers furieus reageren op kritiek op de grote leider en critici zelfs fysisch bedreigd worden...

Nationalisten staan wereldwijd ook niet echt bekend om hun democratische principes.
Bron voor deze nonsens?
Oud 8 augustus 2011, 05:11   #318
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
of misschien deemsteren ze uiteindelijk weg net zoals het VB.

Ze hebben het meer dan een jaar geprobeerd en het lukt gewoon niet, NVA wil geen compromis. Dan maar zonder, en Dewever weren uit de media.
blijkbaar heb je grote schrik van de kracht van de waarheid uitgesproken door Bart, omdat je weet dat er niemand tegen hem kan scoren in ee eerlijkn debat. Maar weeral goed om weten dat de tegenstanders hun heil moeten zoeken in ondemocratische middelen en er dyuidelijk niet vies van zijn. Dit is er eentje om te onthouden
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 8 augustus 2011, 05:14   #319
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De meeste Vlamingen zullen zien dat een staatshervormng ook mogelijk is ZONDER NVA. NVA verliest daardoor plotseling haar grootste programmapunt. De communautaire koorts zal weer dalen.

Een staatshervorming die de staat echt hervormd?
Een staatshetvorming die zorgt voor responsabilisering?

Ik denk dat Di Rupo dan toch iets meer water bij de wijn moet doen.

Momenteel drinken de vlamingen water en de franstaligen wijn (nota Di Rupo).
Oud 8 augustus 2011, 05:15   #320
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht

- paritaire Senaat
- herfederaliseringen
- Brabants gewest

Hahaha, hoe durf je?
Je zakt bij deze nonsens niet door de grond van schaamte?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be