Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2011, 18:02   #121
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik zei het al eerder in deze draad.

De postbode moet ... spreken maar het klootjesvolk in Vlaanderen weet nog niet eens hoe hun eigen taal wordt genoemd.
Onder "Vlaams spreken" versta ik het plaatselijk dialect (of verkavelingsvlaams) en niet AN.
Oud 8 augustus 2011, 18:05   #122
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
ik heb een maatschappijbeeld voor ogen waar mensen niet verplicht worden dingen te doen omwille van de onverdraagzaamheid van anderen.
Dat je de taal van de streek waar je gaat werken probeert te begrijpen is overal ter wereld de evidentie zelve. Waar situeert dat Utopia van jou zich dan precies?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:14   #123
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat je de taal van de streek waar je gaat werken probeert te begrijpen is overal ter wereld de evidentie zelve.
neen hoor, overal ter wereld merk je dat taalgrenzen doorheen de geschiedenis verschuiven
Oud 8 augustus 2011, 18:14   #124
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Is N-VA/VB eigenlijk een voorstander van de volledige privatisering van De Post of niet? Ik weet het niet. Het zou me niet verwonderen als iemand als Brepoels in het Europees parlement zou tegenstemmen maar goed dat wil niet altijd iets zeggen.
Herhaling
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:23   #125
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
neen hoor, overal ter wereld merk je dat taalgrenzen doorheen de geschiedenis verschuiven
Meestal door vreemde bezetting en 'russificatie' van de oorspronkelijke bevolking. Slechts zelden omdat de oorspronkelijke bevolking te tam of te laf is om zijn eigen cultuur te verdedigen.
Oud 8 augustus 2011, 18:25   #126
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het is toch gemakkelijk als de postbode aanbeld met een aangetekende zending en hij kan je vertellen waarom hij aan de bel hangt.
maar als hij aanbeld; mag je dan ook verwachten dat hij geen dt-fouten schrijft?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:26   #127
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Hoeveel niet-Frans sprekende postbodes zijn er zo rond Luik (Liège) ?
En wat zou er gebeuren als er daar één zou opduiken ?
Ongeveer iedereen die in Luik gaat wonen; zal spontaan FR leren; daar is geen aansporing voor nodig.
Oud 8 augustus 2011, 18:29   #128
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
Dat is hier bij ons in BHV schering en inslag. Heb gisteren bij mij aan de deur nog zo'n Nigeriaanse Bpost-koerier gehad die het vertikte van 1 woord Nederlands te praten.
Hoe wist je dat het een Nigeriaan was?
En die zal zeker EN gesproken hebben en geen FR;
EN mag zonder problemen in VL.
Oud 8 augustus 2011, 18:30   #129
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herbstnebel Bekijk bericht
ahum, ik werk voor een internationaal bedrijf en sinds een jaar wordt de klantenservice vanuit het buitenland meestal in het Engels gedaan wat voorheen vanuit België in het Nederlands en het Frans gebeurde.

Nu moogt gij eens raden wie er het hardst reclameert ...

Je mag kiezen tussen de vlaamse en de waalse klanten.
VL hebben nooit veel respect gehad voor hun eigen taal; vroeger vonden ze dat het chiquer was om FR te praten; nu verkiezen ze EN want dan kunnen ze laten zien dat ze mensen van de wereld zijn.
Oud 8 augustus 2011, 18:31   #130
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ongeveer iedereen die in Luik gaat wonen; zal spontaan FR leren; daar is geen aansporing voor nodig.
Zou Leterme destijds dan toch gelijk hebben gehad met zijn stelling dat de Waal klaarblijkelijk verstandelijk niet in staat is Nederlands te leren ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:36   #131
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Mijn beste, door familiale omstandigheden ga ik meerdere keren per jaar naar Rusland. De talen die men daar spreekt zijn Russisch, Russisch en Russisch. Spreek en versta je geen Russisch dan verhonger je maar, geen een die een hand zal uitsteken
Als je echter in belgie woont wordt je verondersteld, door de linkse hansworsten( en voor de juiste term wordt ik weer een maand geband), van alle talen van de wereld te spreken en begrijpen, want het is toch zo moeilijk om een taal te leren aan degene DIE NAAR HIER KOMEN
piepklein BE met Rusland vergelijken???
Oud 8 augustus 2011, 18:39   #132
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
In Nederland zal men als migrant de Nederlandse normen en waarden moeten uitdragen en anders zal men het moeten afbollen, ook zal men verplicht Nederlands moeten leren EN DIT OP EIGEN KOSTEN. Het is een begin.
Ik heb eens een programma op de Ned tv gezien. Buitenlanders moesten proeven afleggen om te alten zien hoe goed ze al ingeburgerd waren.
1ste proef: ze kregen wat materiaal en ze moesten ze snel mogelijk wegfietsen met een fiets die op slot was.

Wellicht moeten ze ook kunnen aantonen dat ze erin slagen om zoals de echt NED en BElgen de belastingen te ontduiken en echte witteboordcriminelen zijn.
Oud 8 augustus 2011, 18:39   #133
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
piepklein BE met Rusland vergelijken???
Hoe anders zou het in Slovenië of Slovakije zijn, om maar iets te noemen?
Oud 8 augustus 2011, 18:41   #134
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik vraag me in feite af of ze in Wallonië ook ééntalig Nederlandstalige postbodes hebben? Of d�*t is er nu net weer ietske over zeker?
elke Nederlandstalige die in WAL gaat wonen, voelt spontaan de behoefte om FR te leren; daar hoeft geen dwang bij.

Je kunt moeilijk een middelgrote taal met weinig prestige vergelijken met een taal die bijv. in de UNO en de Olympische Spelen gebruikt wordt.
Oud 8 augustus 2011, 18:49   #135
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou Leterme destijds dan toch gelijk hebben gehad met zijn stelling dat de Waal klaarblijkelijk verstandelijk niet in staat is Nederlands te leren ?
De meeste Franstaligen hebben zelden NL nodig. Ze horen ongeveer nooit NL.
Een jonge VL gaat al vlug eens op vakantie naar de Ardennen of Frankrijk; hoort zelfs al eens een Franstalig liedje (van een taalgenote zoals Kate ryan of Axelle Red) op de radio, enz....
Een jonge VL merkt dus vlug dat een woordje FR handig kan zijn; een jonge Waal eigenlijk niet; op pas op latere leeftijd als hij eens in Brussel is of aan de kust (maar de meeste jonge Walen denken in De Panne/Koksijde wellicht tot ze een jaar of 10-12 zijn dat het een Franstalige of op zijn minst tweetalige stad is).
Oud 8 augustus 2011, 18:51   #136
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe wist je dat het een Nigeriaan was?
En die zal zeker EN gesproken hebben en geen FR;
EN mag zonder problemen in VL.
Wellicht omdat zijn vader de koning van NGODONGO was en dringend 1000€ nodig had om zijn familiekapitaal op te halen in ABUJA.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:56   #137
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste Franstaligen hebben zelden NL nodig. Ze horen ongeveer nooit NL.
Een jonge VL gaat al vlug eens op vakantie naar de Ardennen of Frankrijk; hoort zelfs al eens een Franstalig liedje (van een taalgenote zoals Kate ryan of Axelle Red) op de radio, enz....
Een jonge VL merkt dus vlug dat een woordje FR handig kan zijn; een jonge Waal eigenlijk niet; op pas op latere leeftijd als hij eens in Brussel is of aan de kust (maar de meeste jonge Walen denken in De Panne/Koksijde wellicht tot ze een jaar of 10-12 zijn dat het een Franstalige of op zijn minst tweetalige stad is).
Als ik u moet geloven hoort een Franstalige Belg zelfs nooit Engels.
Dat spreken ze zo mogelijk nog slechter dan Nederlands.
Oud 8 augustus 2011, 19:05   #138
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik u moet geloven hoort een Franstalige Belg zelfs nooit Engels.
Dat spreken ze zo mogelijk nog slechter dan Nederlands.
Nee hoor, ze hiren op de radio veel EN liedjes;
maar in hun jeugd en ook later kijken ze naar series en films die gedubd zijn. VL kinderen komen veel vroeger in contact met EN. Iets ondertitelen is namelijk goedkoper, zij het minder comfortabel voor de kijker. In VL en Ned is het intussen een traditie dat niemand er nog om maalt.

de uitspraak van het EN door een fr is meestal een pijnpunt (ook omgekeerd).
ben al naar conferenties geweest van FR die voortreffelijk EN spraken en dus alles konden zeggen wat ze wilden; alleen de uitspraak was ver van goed.
Oud 8 augustus 2011, 19:15   #139
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, ze hiren op de radio veel EN liedjes;
maar in hun jeugd en ook later kijken ze naar series en films die gedubd zijn. VL kinderen komen veel vroeger in contact met EN. Iets ondertitelen is namelijk goedkoper, zij het minder comfortabel voor de kijker. In VL en Ned is het intussen een traditie dat niemand er nog om maalt.

de uitspraak van het EN door een fr is meestal een pijnpunt (ook omgekeerd).
ben al naar conferenties geweest van FR die voortreffelijk EN spraken en dus alles konden zeggen wat ze wilden; alleen de uitspraak was ver van goed.
Hun "uitspraak" was zo goed dat ik destijds , toen ik nog in Brussel werkte voor hun dossiers naar Dublin kon bellen.
Hun Duits was ook schabouwelijk , dat verstonden ze zelfs niet in geschreven vorm. Ik moest voor hen een korte samenvatting in het Frans geven van wat er in een Duitstalig strafdossier stond.
Ze werden nochtans verondersteld van zowel het ene als het andere te kunnen , maar waarschijnlijk gold die regel alleen maar voor de Vlamingen.
Oud 8 augustus 2011, 19:35   #140
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun "uitspraak" was zo goed dat ik destijds , toen ik nog in Brussel werkte voor hun dossiers naar Dublin kon bellen.
Hun Duits was ook schabouwelijk , dat verstonden ze zelfs niet in geschreven vorm. Ik moest voor hen een korte samenvatting in het Frans geven van wat er in een Duitstalig strafdossier stond.
Ze werden nochtans verondersteld van zowel het ene als het andere te kunnen , maar waarschijnlijk gold die regel alleen maar voor de Vlamingen.
VL is een vrij klein gebied en is omringd door grotere taalgebieden; daardoor is er in VL de mentaliteit ontstaan dat het normaal is dat men meerdere andere talen kent om niet te verdrinken. Elders in de wereld komt het minder voor dat men meerdere talen kent.
Ik heb eens een Amerikaan ontmoet en hij dacht dat ik het 9de wereldwonder was, gewoon omdat hij hoorde dat ik een taal sprak die hij niet kende (NL dus) en ook met hem EN en later met iemand anders FR. Iemand die 3 talen kon spreken was voor hem het einde van de wereld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be