Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2011, 11:38   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

vervolg, referte vergeten van VW-grafieken:
ook de toerentallen/kmh van een VW Golf TDI Bluemotion (enkel 5-bak) met lange 4 - 5e= eindversnelling
(1,6 TDI-motor vd rechtse grafiek, max koppel 1500-2500 t/min):

- 50 km/u 4de: 1100 tpm * wslk > 4 maal meer roetdeeltjes.
- 50 km/u 3de: 1600 tpm * minste roetdeeltjes.

- 70 km/u 5de: 1150 tpm * wslk > 4 maal meer roetdeeltjes
- 70 km/u 4de: 1500 tpm * nipt minste roetdeeltjes

- 90 kmh 5de: 1500 tpm * nipt minste roetdeeltjes.
...

plots optrekken onder de 1200 tpm -zie grafiek- zal voor geen meter werken...

*Ref
Citaat:
K34-diagram:
Eine gebräuchliche Messgröße zur Beurteilung der Partikelemission von Dieselmotoren ist die Schwärzungszahl nach Bosch.
Wetenschappelijke bevestiging dat een 70 kmh-limiet economisch pakweg 10 kmh te laag is, en voor emissie-of milieukosten zelfs 30 kmh te laag is
Citaat:
http://www.oeamtc.at/?id=2500,1099459,,/url
Nun versucht die von der ÖAMTC AKADEMIE in Auftrag gegebene Studie erstmals, wirtschaftliche Kriterien als Dimension zur Ermittlung einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie:
Die Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw (benzine) auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h.
für Diesel-Pkw auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h
...
Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 100 km/h auf Freilandstraßen.
De VL-natte-vinger traag-politiek:
Citaat:
http://www.politics.be/persmededelingen/8991/
sp.a: "Van 90 naar 70 op secundaire wegen"
(08/06/2005) De sp.a schrijft:

Laatst gewijzigd door Micele : 11 augustus 2011 om 11:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 22:33   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Heb je ook cijfers over het volgende?

In de (verkeerde) vooronderstelling dat een mindering van 90 naar 70 maximum snelheid, niet minder verkeersongevallen genereert, maar evenveel:
welke is het verschil in ecologische voetafdruk tussen een ongeval van 90 per uur en een van 70 per uur ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 22:52   #63
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ze zouden een marge kunnen invoeren en die systematisch verkleinen als de inkomsten van de staat dienen verhoogd te worden. Zo van...verplicht tussen 60 en 65 km per uur te rijden.

Serieus. Ik hoop dat men ooit zal terugkomen om verkeersboetes te gebruiken om de bevolking uit te melken. Er is al politiestaat genoeg in België. Het klimaat is er verstikkend ondertussen en de onverdraagzaamheid stijgt telkens maar door steeds maar bijkomende verplichtingen en verboden. Hopelijk ziet met dit verband ooit in. De levenskwaliteit van de Belg is er op aan het achteruit gaan door het pestgedrag van de overheid naar de bevolking toe.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 23:45   #64
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ze zouden een marge kunnen invoeren en die systematisch verkleinen als de inkomsten van de staat dienen verhoogd te worden. Zo van...verplicht tussen 60 en 65 km per uur te rijden.

Serieus. Ik hoop dat men ooit zal terugkomen om verkeersboetes te gebruiken om de bevolking uit te melken. Er is al politiestaat genoeg in België. Het klimaat is er verstikkend ondertussen en de onverdraagzaamheid stijgt telkens maar door steeds maar bijkomende verplichtingen en verboden. Hopelijk ziet met dit verband ooit in. De levenskwaliteit van de Belg is er op aan het achteruit gaan door het pestgedrag van de overheid naar de bevolking toe.
En wat zeg je dan over het pestgedrag onder de mensen? da's normaal of wat?!
Steek uw vingertje niet altijd uit naar die "overheid" want die is tenslotte toch door ons allemaal zelf "verkozen".

Nog iets.. jullie lopen hier te roepen dat het een politiestaat is hier.. wel waar is dat vandaag de dag dan niet? Overal is er wel iets war de bevolking over loopt te klagen, in Duitsland is het ook kommer en kwel, in Nederland, in frankrijk, italie, spanje, amerika.. noem maar op.

Als je wil weten wat een échte politiestaat inhoud kijk dan eens naar voormalig kroon spannende DDR met zijn stasi (Das Leben Der Anderen geeft daar een apart maar mooi portret van).
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 13:04   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb je ook cijfers over het volgende?
Als ge het over verkeersongevallen in België hebt, daar is geen onderzoek naar ongevalsoorzaak "snelheid", letterlijk: " Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd ". Geen cijfers dus.

Citaat:
STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007
12 maart 2007 pagina 1 van 19
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid
DOSSIER : OVERDREVEN EN ONAANGEPASTE SNELHEID
1. PROBLEEMSTELLING
Onaangepaste en overdreven snelheid wordt direct in verband gebracht met de verhoging van de kans op het plaatsvinden van verkeersongevallen en de verhoging van de ernst van deze ongevallen.
Snelheid speelt een min of meer belangrijke rol bij vele verkeersongevallen. Natuurlijk zijn er meestal verschillende factoren in het spel die, mede omdat er (te) snel wordt gereden, tot een ongeval leiden.

Snelheid kan tot een ongeval leiden omdat deze hoger was dan de toegestane snelheidslimiet (overdreven snelheid), of hoger dan de omstandigheden op dat moment veiligheidshalve toelieten (bijvoorbeeld door regen, mist of grote verkeersdrukte) (onaangepaste snelheid). Met name dit tweede aspect is over het algemeen moeilijk objectief vast te stellen.

Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd. ...]
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
Citaat:
In de (verkeerde) vooronderstelling dat een mindering van 90 naar 70 maximum snelheid, niet minder verkeersongevallen genereert, maar evenveel:
Heb je een bewijs dat een bepaalde lagere snelheidslimiet significant bepalend is voor het aantal ongevallen op bepaalde wegen ? Die had ik graag gezien.

Indien geen bewijs, waarom zet je dan (verkeerde) tussen () ?

Er zijn namelijk studies met ongevalmetingen waar evenzo een te lage snelheidlimiet (x-lager als *V85-percentieel van de verkeersstroom) het aantal ongevallen significant deed toenemen.

Citaat:
welke is het verschil in ecologische voetafdruk tussen een ongeval van 90 per uur en een van 70 per uur ?
Wat bedoelt ge met een ongeval van 90 per uur ?
Is dat botsen aan 90 kmh ?
Verwissel snelheidslimiet niet met botssnelheid of impactsnelheid bij een eventueel ongeval. (lees studie onderaan).

Het hangt dus van vele factoren af of 70-limiet daar beter is dan een 90-limiet qua aantal ongevallen, bij limiet 90 kmh kunnen zeker voldoende minder ongevallen gebeuren als de V85 daar 90 kmh is, en 70 kmh duidelijk te laag is, geen ongeval is geen ongevalgevolg, gebeuren er meer ongevallen maar met dan minder zware gevolgen kan het nog altijd zijn dat 90 kmh de minste doden en gewonden geeft. Hangt van alle parameters-oorzaak en -gevolg af, en zeker met de aard weggebruiker.

Een limiet die 20 kmh of nog lager ligt als de V85 van een bepaalde weg (wegeigenschappen) moet vermeden worden, zegt de literatuur daarover.
Citaat:
Um die Streckencharakteristik und das Fahrverhalten der Fahrzeugführer aufeinander abzustimmen, ist es notwendig, dass ve und v85 in einem ausgewogenen Verhältnis stehen. Unterscheidungen von mehr als 20 km/h sollten vermieden werden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwurf...windigkeit_v85
Het is natuurlijk evident dat aan 90 kmh botsen navenant zwaardere ongevalgevolgen heeft bij dezelfde xx-parameters dan aan 70 kmh. En 70 meer als aan 60, en 60 maar als aan 50, en 50 meer als aan 40, enz... tot bijna stilstand.

Komen er kwetsbare weggebruikers en/of zwaar verkeer bij (zeggen we vanaf lintbebouwing en 70 kmh en lagere limieten) gaat het tot pakweg 5 kmh of zelfs minder wat dodelijk kan zijn.
Of dat het nu een bus of vrachtwagen of auto of moto of bromfiets of fiets of voetganger is aan een bepaalde botssnelheid is. Massa x snelheid² (kinetische energie) bij impact is rechtevenredig met het ongevalgevolg.
Citaat:
met Ek de kinetische energie, m de massa en v de snelheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie
Hier een studie over zone 30/schoolomgeving en wat snelheidslimiet, als -één van de determinanten- invloed heeft als ongevaloorzaak:
voorweg: geen rechtstreekse relatie
Citaat:
http://www.steunpuntmowverkeersveili...s/store/81.pdf page 44

3. DETERMINANTEN

Volgens het BIVV (1995) wordt de verkeersveiligheid voor kinderen op schoolroutes, gegeven een bepaalde snelheidslimiet, bepaald door vier factoren:
• de verkeerstechnische inrichting van de straten
• de keuzes van het individuele verplaatsingsgedrag
• het individuele gedrag van de scholier die zich in het verkeer voortbeweegt
• het gedrag van andere weggebruikers

Dit geldt bij uitbreiding ook voor de schoolomgeving. Maatregelen in functie van de verbetering van de objectieve verkeersveiligheid zullen zich op één van deze factoren moeten richten.

Met de wetgeving omtrent schoolomgevingen en de uitvoeringsmodaliteiten richt men zich op een verlaging van de snelheidslimiet dmv het juridisch statuut als zone 30, die gevolgen zal hebben op vlak van de snelheidslimiet en verkeerstechnische inrichting van de betrokken straten, nl. de borden.

Het doel daarbij lijkt het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerde verkeer om zo een daling van het aantal en de ernst van de ongevallen te bekomen, vooral dan bij de doelgroep van kinderen en jongeren.

In welke randvoorwaarden leidt deze maatregel ook tot een daling van het aantal en de ernst van de ongevallen?

Uit de literatuur blijkt duidelijk dat de ernst van een ongeval stijgt toe bij een stijging van snelheid. Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval.

Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen. Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is.

Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).
De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest.

Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol.

Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van
handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).

Onderzoeksresultaten met betrekking tot de effecten van een verlaging van de snelheidslimiet op het aantal ongevallen in geval van situaties zoals schoolomgevingen, waarbij verschillende weggebruikers in complexe interactie met elkaar staan, zijn niet voorhanden.

Wel blijkt uit een studie van risicoanalyse van doortochten (Van Hout, in revisie) dat het effect van de snelheidslimiet in een dergelijke complexe omgeving met intense vermenging van snel en langzaam verkeer, niet significant bepalend is voor het aantal ongevallen.
* V85:
http://wiki.infopolitie.nl/index.php/V85

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2011 om 13:31.
Oud 12 augustus 2011, 13:33   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik moet nogal lachen met zo'n "étalage de connaissance" ...

Zo'n mensen kunt ge bovendien plagen, met een eigen studie te citeren: toen ik zes jaar was, heb ik zo'n ongevallenproefje zelf opgesteld, en uitgevoerd.
Ik kwam tot de wetenschappelijke vaststelling, dat hoe rapper ik reed, hoe minder ik de appelboom of de haag van de buren kon mijden; en hoe rapper ik reed, hoe meer pijn het deed als ik viel.
Maar ik geef toe: als je het slim aan boord legt, dan kan je wel een uitleg bedenken die zeer geleerd overkomt, en die het tegengestelde overtuigend bewijst.

Is er trouwens dan niemand tevreden met de daling van het aantal verkeersdoden per jaar; ik schat zeven tot tien jaar terug: 1.500 per jaar; nu nog iets van 800 of nog minder ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 13:38   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat ik even vergat, ook op de ernst van het ongeval heeft de snelheidslimiet geen rechtstreekste relatie:

Citaat:
Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).
De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest.
Is niet van mij hé.
Oud 12 augustus 2011, 13:52   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet nogal lachen met zo'n "étalage de connaissance" ...
En ik moet nogal lachen van uw rare redeneringen. En het verwisselen van een snelheidslimiet en (aangepaste) gereden snelheid.

Citaat:
Zo'n mensen kunt ge bovendien plagen, met een eigen studie te citeren: toen ik zes jaar was, heb ik zo'n ongevallenproefje zelf opgesteld, en uitgevoerd.
Ik kwam tot de wetenschappelijke vaststelling, dat hoe rapper ik reed, hoe minder ik de appelboom of de haag van de buren kon mijden; en hoe rapper ik reed, hoe meer pijn het deed als ik viel.
Tiens, toen ik zes jaar was deed ik dat ook, ik reed wslk wat rapper als jij maar toen ik die appelboom naderde paste ik mijn snelheid naar beneden aan en kon die boom en haag vermijden, nadien reed ik terug sneller. En ik viel daar dus helemaal niet.

Zoiets noemt men eventjes met aangepaste snelheid rijden als het veilig nodig is. Een appelboom of haag is enorm goed zichtbaar niet ?

Citaat:
Maar ik geef toe: als je het slim aan boord legt, dan kan je wel een uitleg bedenken die zeer geleerd overkomt, en die het tegengestelde overtuigend bewijst.
Citaat:
Is er trouwens dan niemand tevreden met de daling van het aantal verkeersdoden per jaar; ik schat zeven tot tien jaar terug: 1.500 per jaar; nu nog iets van 800 of nog minder ?
En dat is te wijten aan ? (uw 800 is heel natte vinger zeker ? )
Citaat:
BELGIE Jaren 1995 2000 2005 2006 2007 2008 2009

doden 30 dagen 1.449 1.470 1.089 1.073 1.071 944 944
Zonder absurde lage limieten en recordaantal flitspalen daalden de ongevaldoden evenzo *relatief sterk zoniet nog meer per jaar, alhoewel daar toen de *verkeerskilometers meer toenam als nu.

Kan ik gemakkelijk statistisch aantonen met de cijfers van fgov.be, fluitje van een cent.

Ben jij tevreden met die strohalm verkeersdoden ?
Andere landen hebben een betere verkeersdodenevolutie en die hanteren 100 kmh op hun gewone 1+1-wegen.
V85 en anticiperend met aangepaste snelheid rijden waneer het nodig is, weet je.

Be oefent vooral in treintjes, en hersendood rijden, en zolang mogelijk in mekaars dode hoeken blijven hangen met te weinig veiligheidsafstand, als men maar niet te snel rijdt! Flitsgevaar !
En zeker snelheidsverschillen met meer als 5 kmh vermijden als men op en langs mekaar in conflict rijdt (op de snelweg)
. Lekker veilig.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2011 om 14:05.
Oud 12 augustus 2011, 15:24   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Officieel fgov.be:
12 jaren verkeersdodenevolutie vóór de "focussering snelheid", de rest vergeten we even :

1996 1.356 }
1995 1.449 }1499 gemiddeld 3 jaar, ~ 18,8 doden per mrd vtgkm
1994 1.692 }
1993 1.660
1992 1.672
1991 1.873
1990 1.976
1989 1.993
1988 1.967
1987 1.922
1986 1.951 }
1985 1.801 }1882 gemiddeld 3 jaar, ~ 35 doden per mrd vtgkm.
1984 1.893 }
Evolutie verkeersdoden : daling -20,3 %
Evolutie doden per mrd vtgkm : -46,3 %
- - - -

1997 ~begin flitspalen, vanaf dan 12 jaar steeds meer focus op "snelheid", steeds meer lagere snelheidslimieten. De rest (veiligheidsevolutie) vergeten we even.

2009 944 }
2008 944 } 986 gemiddeld 3 j, ~ 10,1 doden per mrd vtgkm
2007 1.071 }
2006 1.073
2005 1.089
2004 -
2003 -
2002 1.355
2001 1.486
2000 1.470
1999 1.397 }
1998 1.500 }1420 gemiddeld 3 j, ~ 16,4 doden per mrd vtgkm
1997 1.364 }
Evolutie verkeersdoden : daling -30,5 %
Evolutie doden per mrd vtgkm : -38,3 %
Citaat:
Afgelegde afstanden door de motorvoertuigen (1970-2009)
Afgelegde afstanden per gewest en per type weg (in mrd voertuigen-km)
België 1980 ´84 1985 1990 - 1996 -.. ´97 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
mrd 47,96 50,0 53,64 70,28 -81,5-.. 83,5 90,04 93,08 94,56 94,94 96,42 98,79 97,46 98,23
Evolutie voertuigkilometers: ´84-´96 : ~ + 63 % .
Evolutie voertuigkilometers: ´97-´09 : ~ + 17,6 %.

Tja, per voertuigkilometer ziet de evolutie er heel anders uit

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2011 om 15:34.
Oud 21 augustus 2011, 11:56   #70
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Hoe snel rijden vrachtwagens op Duitse wegen?

Hoe snel rijden vakantiegangers die een caravan sleuren in Duitsland, als ze tenminste de wegcode daar respecteren?
(...)
Die rijden ook maar een 90, natuurlijk, maar er is een verschil: daarvan verwacht je dat ook en dan is de kans dat je je daar op miskijkt kleiner. Van auto's verwacht je dat niet en al zeker niet als je zoals in het geval dat ik beschreef, zelf al aan de trage kant rijdt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be