Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2011, 08:24   #21
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
En dat voor iemand met een voorliefde voor de CD&V. Je zal in die partij niemand maar dan ook niemand vinden die voorstander is voor uw verzuchtingen.
Waar wel?

Citaat:
In Libië was geen andere oplossing mogelijk. Kadafi had alle tegenstanders gewoon afgemaakt zo simpel is dat. Aan het begin van WOII heeft men Hitler ook veel te lang laten begaan door blind pacificme. Duitsland mocht nota bene geen leger hebben volgens de bepaling van het verdrag van Versailles. En natuurlijk is oorlog enkel een laatste redmiddel.
Waren de Libiërs lid van de NAVO?
Zo nee, waarom moet de NAVO zich dan moeien met een interne aangelegenheid? En is dat uit humanitaire overwegingen, waarom gebeurt dat dan niet bij gebieden arm aan natuurlijke rijkdommen zoals Syrië?

Laatst gewijzigd door Vito : 13 augustus 2011 om 08:24.
Vito is offline  
Oud 13 augustus 2011, 08:24   #22
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
Ik vind een unitaire staat geen slecht idee, maar zie niet hoe dit het BHV probleem oplost, ik zou liever een zuivere splitsing van BHV zien en dan een duidelijke taalgrens.

Ik betwijfel ook die untaire staat nog wel kan.
In een unitaire staat is BHV per definitie opgelost aangezien je dan geen Vlaams en Waals gewest hebt. Iedere burger kan dan stemmen op wie hij wil.
stuyckp is offline  
Oud 13 augustus 2011, 08:31   #23
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Waar wel?
Ik zou het niet weten.

Citaat:
Waren de Libiërs lid van de NAVO?
Zo nee, waarom moet de NAVO zich dan moeien met een interne aangelegenheid? En is dat uit humanitaire overwegingen, waarom gebeurt dat dan niet bij gebieden arm aan natuurlijke rijkdommen zoals Syrië?
Je hebt uw vraag zelf beantwoord. Die rijkdommen spelen wel degelijk een rol. De internationale gemeenschap is natuurlijk geweldig hypocriet wat dat betreft. Langs de andere kant is de kost van zo'n operaties ook niet te onderschatten. Dat de Europese boeren gesubsidieerd worden is ook niet in het voordeel van de derde wereld landen die van de landbouw afhangen.
stuyckp is offline  
Oud 13 augustus 2011, 08:37   #24
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
Hoezo?

Ik kan niet begrijpen dat er Vlamingen zijn die op Spa stemmen, het normaal vinden dat BHV verder verfranst, en eigenlij dat verfransing zelfs verdedigen.

Dan vraag ik mij af of die graag Vlaming zijn, daarmee ik het vraag.
Ik denk dat heel veel mensen stemmen vanuit een ouderwetse ideologie en de politiek gewoon niet volgen.
VLD is voor zelfstandigen, CD&V voor katholieken, SP-A voor arbeiders, ...
Wat er op dat moment actueel is heeft voor hen een beperkte invloed.
Er moet al een enorme bom barsten om die mensen hun stemgedrag te laten veranderen. Ik denk dat er bij de vorige verkiezing wel degelijk een bom is gebarsten en moest er nu terug verkiezing zijn dan krijg je hetzelfde effect misschien zelfs groter.
Ik heb me er vroeger meer over verbaasd hoe weinig het stemgedrag verschoof. Neem bvb de SPA net na het agusta schandaal. Dat had al bij al een beperkt effect. Misschien door de actie van een bende BV's en hun "de SP is nodig" actie. Door de band genomen is het kiesgedrag vrij inert.
stuyckp is offline  
Oud 13 augustus 2011, 09:26   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat heel veel mensen stemmen vanuit een ouderwetse ideologie en de politiek gewoon niet volgen.
Er moet al een enorme bom barsten om die mensen hun stemgedrag te laten veranderen. Ik denk dat er bij de vorige verkiezing wel degelijk een bom is gebarsten en moest er nu terug verkiezing zijn dan krijg je hetzelfde effect misschien zelfs groter.
Ik heb me er vroeger meer over verbaasd hoe weinig het stemgedrag verschoof. Neem bvb de SPA net na het agusta schandaal. Dat had al bij al een beperkt effect. Misschien door de actie van een bende BV's en hun "de SP is nodig" actie. Door de band genomen is het kiesgedrag vrij inert.
Dat is inderdaad zo. Bovendien zijn veel mensen ofwel helemaal niet geïnteresseerd in politiek, ofwel blijven steken in opvattingen van decennia terug. Een andere harde waarheid is dat een aantal mensen gewoon onvoldoende scholing hebben gehad om sociaal-economische problemen te snappen. Dat is iets dat je onvermijdelijk bij het democratisch algemeen stemrecht moet bijnemen.
Oud 13 augustus 2011, 09:44   #26
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo. Bovendien zijn veel mensen ofwel helemaal niet geïnteresseerd in politiek, ofwel blijven steken in opvattingen van decennia terug. Een andere harde waarheid is dat een aantal mensen gewoon onvoldoende scholing hebben gehad om sociaal-economische problemen te snappen. Dat is iets dat je onvermijdelijk bij het democratisch algemeen stemrecht moet bijnemen.
Het trieste is dat zelfs mensen met voldoende scholing (mijn medestudenten aan de KUL) zich er niet in interesseren en niet beseffen hoe ernstig de socio-economische situatie in België is. Diegenen die er wél in geïnteresseerd zijn, zijn quasi uitsluitend Vlaamsgezind. Toch diegenen die ik ken.
Als ik tegen veel medestudenten zeg dat ik Vlaams-nationalist ben, dan zeggen ze vaak dat ik een extreme mening heb. Als ik dan vraag of de oprichting van België een extreme mening was, dan horen ze het in Keulen donderen. Triest eigenlijk. Zij die België verdedigen, zijn vaak nogal onverschillig op politiek vlak, en weten amper iets van de Belgische geschiedenis en/of de inrichting van de Belgische staat.

En voor de duidelijkheid: ik heb het hier enkel over die mensen die ik ken.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 13 augustus 2011, 09:49   #27
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk persoonlijk wel dat het mogelijke effect van die BV-campagnes door sommigen overschat wordt. Zie maar bijvoorbeeld hoe initiatieven als Belgavox uiteindelijk maar bar weinig resultaat opleverden. En ook de invloed van de 0110-concerten destijds schat ik persoonlijk eigenlijk niet echt hoog in. De initiatiefnemers zullen het wellicht anders zien en maar al te graag op hun hoed steken dat zij persoonlijk het VB teruggeduwd hebben, maar daarmee doe je de werkelijkheid volgens mij toch oneer aan.
SDG is offline  
Oud 13 augustus 2011, 09:54   #28
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Het trieste is dat zelfs mensen met voldoende scholing (mijn medestudenten aan de KUL) zich er niet in interesseren en niet beseffen hoe ernstig de socio-economische situatie in België is. Diegenen die er wél in geïnteresseerd zijn, zijn quasi uitsluitend Vlaamsgezind. Toch diegenen die ik ken.
Als ik tegen veel medestudenten zeg dat ik Vlaams-nationalist ben, dan zeggen ze vaak dat ik een extreme mening heb. Als ik dan vraag of de oprichting van België een extreme mening was, dan horen ze het in Keulen donderen. Triest eigenlijk. Zij die België verdedigen, zijn vaak nogal onverschillig op politiek vlak, en weten amper iets van de Belgische geschiedenis en/of de inrichting van de Belgische staat.

En voor de duidelijkheid: ik heb het hier enkel over die mensen die ik ken.
Precies wat ik hier een paar dagen terug schreef, over die keer toen ik met iemand sprak over 'het Belgische separatisme' van 1830. Dat was voor hem gewoon een totaal abstract begrip, hij wist helemaal niet wat hij zich daarbij moest voorstellen.
SDG is offline  
Oud 13 augustus 2011, 09:56   #29
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik ben niet pro-Belgisch, maar als ik dan toch een België zou moeten kiezen waar ik wel achter zou kunnen staan, zou het zoiets worden;
Een soort "Confederatie van Belgische staten", met bijna alle bevoegdheden voor de twee deelstaten, Vlaanderen en Wallonië. Het federale parlement wordt samengesteld door afgevaardigden uit de deelstaatparlementen. Brussel wordt door de confederatie bestuurd als gemeenschappelijk Belgisch project; uiteraard behoudt de hoofdstad zijn stedelijke autonomie, maar niet meer als gewest. De Oostkantons worden gewoon terug aan Duitsland gegeven, waar ze ook thuishoren. M.a.w, een confederatie met 2 deelstaten en co-bestuur voor Brussel. Verder wordt het contact tussen de Belgen ondersteund door het wederzijds aanleren van de landstalen en de respectievelijke culturen van de deelstaten. Geen faciliteiten, geen bijzondere wetten, géén koning, het gelijkheidsprincipe als hoogste goed en échte solidariteit (geen ondoeltreffende miljardentransfers). M.a.w, een België dat afscheid neemt van zijn verleden, niet pretendeert een natie te zijn, maar gewoon ten dienste staat van Vlaanderen en Wallonië.

Omdat ik zo'n pretentieloos België mét wederzijds respect niet realistisch acht, ben ik maar Vlaams-nationalist geworden.
De enige, misschien vrijwel utopische manier om België ook maar één kans te geven om te overleven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 augustus 2011, 09:59   #30
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
U bent evenzeer geobsedeerd door het begrip taal als flaminganten, maar dan omgekeerd.

Overigens begrijp ik wel uw keuze voor provincies, maar waarom 9? Omdat dit in het verleden zo was? Heimwee?

Ik vind het een leuk idee om de Senaat te vervangen voor de helft na de helft van een legislatuur, maar hoe ga je dat doen? Verkiezingen? De mensen klagen nu als ze teveel moeten gaan stemmen.

En jij wil nog om de haverklap referenda houden!!!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 augustus 2011, 10:05   #31
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind het een leuk idee om de Senaat te vervangen voor de helft na de helft van een legislatuur, maar hoe ga je dat doen? Verkiezingen? De mensen klagen nu als ze teveel moeten gaan stemmen.
Omwille van de opkomstplicht en ook door het democratische deficit van België, dat velen het gevoel heeft gegeven dat hun stem nutteloos is en het toch niets uithaalt.
SDG is offline  
Oud 13 augustus 2011, 11:29   #32
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Mijn droombelgie is een belgië dat niet meer bestaat en vervangen is door 2 apparte staten: Vlaanderen en Wallonie.
matthias999 is offline  
Oud 13 augustus 2011, 11:41   #33
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik ben niet pro-Belgisch, maar als ik dan toch een België zou moeten kiezen waar ik wel achter zou kunnen staan, zou het zoiets worden;
Een soort "Confederatie van Belgische staten", met bijna alle bevoegdheden voor de twee deelstaten, Vlaanderen en Wallonië. Het federale parlement wordt samengesteld door afgevaardigden uit de deelstaatparlementen. Brussel wordt door de confederatie bestuurd als gemeenschappelijk Belgisch project; uiteraard behoudt de hoofdstad zijn stedelijke autonomie, maar niet meer als gewest. De Oostkantons worden gewoon terug aan Duitsland gegeven, waar ze ook thuishoren. M.a.w, een confederatie met 2 deelstaten en co-bestuur voor Brussel. Verder wordt het contact tussen de Belgen ondersteund door het wederzijds aanleren van de landstalen en de respectievelijke culturen van de deelstaten. Geen faciliteiten, geen bijzondere wetten, géén koning, het gelijkheidsprincipe als hoogste goed en échte solidariteit (geen ondoeltreffende miljardentransfers). M.a.w, een België dat afscheid neemt van zijn verleden, niet pretendeert een natie te zijn, maar gewoon ten dienste staat van Vlaanderen en Wallonië.

Omdat ik zo'n pretentieloos België mét wederzijds respect niet realistisch acht, ben ik maar Vlaams-nationalist geworden.
Dikke x2. Moest België een land zijn waar de Vlaamse cultuur gerespecteerd wordt en als gelijkwaardig beschouwd worden, had ik nooit Vl. Regionalist geworden.
Oud 13 augustus 2011, 12:23   #34
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn ideale België?

Federale republiek zonder president.
Twee deelstaten: Vlaanderen en Wallonië met twee gebieden met status aparte: Brussel en de Duitstalige gebieden. Gezien hun kleine omvang in omvang of bevolkingsaantal kan je deze niet gelijkschakelen met Vlaanderen en Wallonië.
Vervangen van provincies door arrondissementen.
Regering van maximaal 12 ministers waarvan elk om de maand als staatshoofd en regeringsleider fungeert.
Om de 4 jaar verkiezingen, terwijl referenda over alle aan bepaalde criteria voldoende burgerinitiatieven om kiesmoeheid bij de burger te voorkomen.
Afschaffen van legislatuurparlementen, ook de regionale regeringen moeten kunnen vallen, anders kan je chaos veroorzaken.
Opzeggen lidmaatschap van de EU.
Aanhalen van de banden met Nederland en Luxemburg, de landjes die als een tang tussen Frankrijk en Duitsland liggen.
Opzeggen lidmaatschap van de NAVO. Dat dient niet meer tot defensie, maar agressie (Joegoslavië, Libië,...).
Migratie versoepelen voor hoog opgeleiden, stoppen voor mensen die zullen afhangen van het OCMW.
Afschaffen leger. Versterken politiemacht.

Voor de rest kan ik nergens opkomen. Ik weet dat dit onhaalbaar is, maar dat was niet uw vraag.
hier zit wel iets in.

maar ik denk niet dat je de banden met Nederland en Luxemburg kunt aanhalen en tegelijkertijd uit de EU en de NAVO stappen.
Oud 13 augustus 2011, 12:47   #35
Albrecht
Banneling

Standaard

Mijn ideale België:
  • Confederale constitutionele gekozen monarchie.
  • Afschaffen van de gewesten, bevoegdheden naar de provincies.
  • Provincies herschikken tot historische eenheden, behalve Limburg en Luik, die gescheiden mogen blijven.
  • Elke provincie behalve Luik wordt ceremonieel geleid door één of andere 'adellijke familie'. Telgen die niet opleven naar bepaalde normen, verliezen hun titel. Telgen die niet instaat zijn om de geschikte scholing te volgen, en dus niet de juiste competenties hebben, kunnen geen aanspraak maken op de functie. Ze worden onderhouden door de provincie, maar dan puur qua goederen zoals voedsel, onderdak en kledij. Uit deze leiders wordt de koning van België gekozen, die enkele echte bevoegdheden krijgt, in tegenstelling tot de ceremoniële provinciehoofden. Luik wordt ceremonieel terug een prinsbisdom.
  • Brussel is een vrije stad zonder eigen ceremonieel leider, maar tevens ook de hoofdzetel van de federatie. Brabant voorziet het van dingen waar het zelf te klein voor is.
  • De provincies worden geleid door verkozen vertegenwoordigers. Het stemrecht zou ik aanpassen, maar da's weer een andere zaak.
  • Sterkere banden met de rest van de Benelux, om uiteindelijk allen te verenigen in dit confederaal systeem.
  • Op federaal vlak worden belangrijke sectoren terug genationaliseerd. Sociale zekerheid blijft ook federaal.
  • In de Waalse provincies worden de streektalen terug aangeleerd.
  • Meer openbaar vervoer, op lange termijn moet de auto overbodig worden.
  • Afstappen van het kapitalisme, en de economie in dienst van de mens brengen.
Albrecht is offline  
Oud 13 augustus 2011, 12:50   #36
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Mijn ideale België:
  • Provincies herschikken tot historische eenheden, behalve Limburg en Luik, die gescheiden mogen blijven.
  • Elke provincie behalve Luik wordt ceremonieel geleid door één of andere 'adellijke familie'. Telgen die niet opleven naar bepaalde normen, verliezen hun titel. Telgen die niet instaat zijn om de geschikte scholing te volgen, en dus niet de juiste competenties hebben, kunnen geen aanspraak maken op de functie. Ze worden onderhouden door de provincie, maar dan puur qua goederen zoals voedsel, onderdak en kledij. Uit deze leiders wordt de koning van België gekozen, die enkele echte bevoegdheden krijgt, in tegenstelling tot de ceremoniële provinciehoofden. Luik wordt ceremonieel terug een prinsbisdom.
  • Brussel is een vrije stad zonder eigen ceremonieel leider, maar tevens ook de hoofdzetel van de federatie. Brabant voorziet het van dingen waar het zelf te klein voor is.
  • De provincies worden geleid door verkozen vertegenwoordigers. Het stemrecht zou ik aanpassen, maar da's weer een andere zaak.
  • Sterkere banden met de rest van de Benelux, om uiteindelijk allen te verenigen in dit confederaal systeem.
  • Op federaal vlak worden belangrijke sectoren terug genationaliseerd. Sociale zekerheid blijft ook federaal.

De horror.

(vetjes = zaken die ik absoluut niet wil)

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 13 augustus 2011 om 12:52.
Nebur is offline  
Oud 13 augustus 2011, 12:53   #37
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht

De horror.

(vetjes = zaken die ik absoluut niet wil)
Kan je kapitalistisch en milieuvervuilend hartje dat niet aan?
Albrecht is offline  
Oud 13 augustus 2011, 12:54   #38
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je kapitalistisch en milieuvervuilend hartje dat niet aan?
Mijn liberaal verstand kan dat niet aan.

Nebur is offline  
Oud 13 augustus 2011, 12:55   #39
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Mijn ideale België:
Lijkt mij een kopie uit een zuiver fantasyverhaal!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 augustus 2011, 12:56   #40
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

@ Albrecht: u zet een stap terug door de scheiding van Kerk en Staat niet toe te passen (die er trouwens in België ook niet is, maar bij u nog minder) door een ceremonieel prinsbisdom op te richten.

Nebur is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be