Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2011, 11:25   #121
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hongerend Somalië steunen immoreel
stomme titel
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 11:31   #122
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, je hebt dan nog mensen hier nodig die alles inzamelen, stokeren, verpakken, verdelen, verzenden en de nodige papieren in orde brengen.
Dit alles kost geld, veel geld zelfs en die mensen werken niet gratis.
Veel van dergelijke inzamelingen, veroorzaken veel schade aan locale economiën. Al jaren dumpt het westen haar landbouw overschotten op het Afrikaanse continent, aan een lagere prijs dan de locale produktie.
Hetzelfde met kleding en andere goederen.

Er bestaat een hulpmiddel om u ervan te vergewissen wat de juiste inzameling kan zijn

http://buildingmarkets.org/blogs/blo...sell-or-trash/
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 11:46   #123
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De wereld als het speeltuintje van de laat-ze-maar -creperen egoïsten
Realisten.
Oud 14 augustus 2011, 12:07   #124
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Akkoord. Maar een volwaardig inkomen is in de meeste gevallen echt geen 3000€. Ontwikkelingshelper of niet. Als je echt wereldverbeteraar wilt gaan spelen in Afrika ,dan zou je zelfs "uit principe en ideologie" afstand moeten doen van zo'n loon.
Ik heb trouwens meer respect voor een fabrieksarbeider die zich z'n hele leven krom werkt in vuil & zwaar werk, en die als "dank je wel" maandelijks slechts pakweg 1700€ krijgt.
Je kan het ook om draaien.
Als die arbeider een mooier loon wil en minder zware monotome arbeid, moet hij maar bereid zijn om zijn gezin voor enkele maanden achter te laten en als ontwikkelingshelper te gaan werken.

Ik heb trouwens al gepost, dat ik zelf voor een bedrijf heb gewerkt dat opdrachten voor NGO's uitvoerde.
Als ik dus naar het buitenland moest voor die opdrachten, moest daar een deftige vergoeding tegenover staan anders mocht de baas zelf die opdracht uitvoeren.

Iedereen hier schijnt te vergeten dat ontwikkelingshulp een economische sector van onze economie is.
Een bedrijf dat handwaterpompen maakt kan enkel overleven dankzij de ontwikkelingshulp, het aantal pompen dat ze in Europa verkopen is verwaarloosbaar.

En het is niet omdat de ene alle dagen thuis wil zijn en daarom een goed betaalde job niet wil uitvoeren dat je een ander dat moet verbieden.
Trouwens de artsen van AZG verdienen minder dan hun collega's in de Belgische ziekenhuizen en moeten vaak in veel slechtere omstandigheden werken.

Alles is dus relatief.

Ik ga je trouwens een voorbeeld geven als bewijs dat ontwikkelinghulp geld mag kosten en dat die mensen ged betaald mogen worden, want dat hun hoofdtaak ons geweten sussen is.

In de jaren 80 van vorige eeuw, hadden onze reders nog 10.000 lagere Belgische bemanningsleden in dienst, vandaag zijn dat er zelfs geen 1000 meer. De lagere bemanningsladen zijn namelijk vervangen door goedkope krachten uit ontwikkelingslanden, want de Belgische bemanning was te duur voor de consument.
Vandaag verdient een matroos op een Belgisch schip nog niet de helft per jaar van wat zijn collega uit de jaren 80 van vorige eeuw verdiende per maand. Reden hiervoor, wel de consument wilde niet betalen voor de kosten van die dure bemanning en de rederijen moesten dus een oplossing zoeken.

Bananen kosten vandaag minder dan in de jaren 80 van vorige eeuw in arbeidstijd gerekend, waarom? Wel, omdat de arbeider in Afrika geen eerlijk loon krijgt van de Europese consument voor zijn arbeid.
Vandaag kost een kilo bloem minder in arbeidstijd dan in de jaren 80, gewoon omdat de Latijns-Amerikaans boer geen eerlijke prijs krijgt voor zijn graan van de Europese consument.

Betaal die matroos, die arbeider en die boer een evenwaardig loon als dat van een arbeider hier en betaal een eerlijke prijs voor je producten en je hebt geen ontwikkelingshelpers meer nodig om je geweten te sussen.

Alleen is die ontwikkelingshelper beterkoop voor het westen en de boer ploegde verder.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 12:11   #125
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
Veel van dergelijke inzamelingen, veroorzaken veel schade aan locale economiën. Al jaren dumpt het westen haar landbouw overschotten op het Afrikaanse continent, aan een lagere prijs dan de locale produktie.
Hetzelfde met kleding en andere goederen.

Er bestaat een hulpmiddel om u ervan te vergewissen wat de juiste inzameling kan zijn

http://buildingmarkets.org/blogs/blo...sell-or-trash/
Het mooiste voorbeeld vind ik nog steeds dat mensen koffie schenken om naar ontwikkelingslanden te sturen als hulp en dat er dan op die verpakking nog staat te lezen dat de geschonken koffie uit het land afkomstig is waar de hulp voor bedoeld is.
Oud 14 augustus 2011, 12:23   #126
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die vertrekpremie cijfers zijn in't lang en breed uitgesmeerd in de media.

En vind U het geen zonde van die kostbare €€€€ die door mensen zoals U aan die NGO's gegeven zijn?
IPV 600 000 arme kindertjes de nodige inentingen te kunnen geven, ging er €600 000 (24 000 000 oude BEFjes) naar de vertrekkende Irene Khan...
En da's volgens U wel ok?

Ik vind zulke cijfers prachtredenen geen halve microcentiem te geven aan NGO's.
En ik vind het zonde in't nieuws te moeten horen dat de "overheid" weereens een paar miljoen € weggeeft aan "hulp".
Iedere euro die verspild wordt, vind ik zonde.
Je beseft ook wel dat we niet kunnen verwachten dat die mensen (zo goed als) gratis werken.
Er mag gerust een debat komen welke lonen als schappelijk kan aanvaard worden. (maar graag op basis van correcte cijfers)
Uit de link van Apocalyps blijkt dat in Nederland
Medewerkers van ontwikkelingsorganisaties mogen niet meer verdienen dan een directeur-generaal bij de rijksoverheid, wat neerkomt op 121 duizend euro.
Is dat aanvaardbaar voor jou?

Uit één van de linken van Supe®Staaf blijkt (het is wel van een blogger die geen bronnen geeft)
In Nederland moeten ngo's op hun website per project opnoemen hoeveel geld er naartoe is gegaan en moet men uitleggen waarom een project is mislukt.

Het gevolg daarvan is dat 80% van de gelden naar die projecten gaat. Waarom kan dat hier niet?
Is 80% aanvaardbaar?

Voor mij is het een reden om uit te kijken aan welke NGO ik mijn geld toevertrouw.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 12:29   #127
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je beseft ook wel dat we niet kunnen verwachten dat die mensen (zo goed als) gratis werken.
Dat doe ik ook niet, en verwacht ik ook niet, maar ik doe dan wel iets voor de kost.
Citaat:
Er mag gerust een debat komen welke lonen als schappelijk kan aanvaard worden. (maar graag op basis van correcte cijfers)
Even een Artisjokje doen. Ik sprak duidelijk over de ontslagregelingen, niet over lonen.
Is een ontslagpremie van 600 000 vaccins realistisch?

Citaat:
Medewerkers van ontwikkelingsorganisaties mogen niet meer verdienen dan een directeur-generaal bij de rijksoverheid, wat neerkomt op 121 duizend euro.
Alsof er geen 250000 trukjes bestaan om geld en middelen op andere manieren rond te strooien dan in de vorm van een loon.
Citaat:
Als ik dat krijg is dat zeer aanvaardbaar.
Citaat:
Uit één van de linken van Supe®Staaf blijkt (het is wel van een blogger die geen bronnen geeft)
In Nederland moeten ngo's op hun website per project opnoemen hoeveel geld er naartoe is gegaan en moet men uitleggen waarom een project is mislukt.

Het gevolg daarvan is dat 80% van de gelden naar die projecten gaat. Waarom kan dat hier niet?
Is 80% aanvaardbaar?
Is die 80% naar de projecten inclusief de loonkost van de medewerkers van dat project, en die overblijvende 20% de overhead voor de "organisatorische werken"?

Citaat:
Voor mij is het een reden om uit te kijken aan welke NGO ik mijn geld toevertrouw.
Ik speel het op veilig en geen vrijwillig geen halve eurocent aan een NGO.
Oud 14 augustus 2011, 12:37   #128
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Realisten.
super-cynici
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 12:40   #129
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mijn part verdienen die bedelbrokken het tiendubbele, maar ik betaal niet mee, en moet er dan ook ferm mee lachen als dat gebrandmerkt wordt als egoïsme, cynisme, amoraliteit of whatever....
Oud 14 augustus 2011, 12:45   #130
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Is 80% aanvaardbaar?

Als je 35% moet uitgeven aan aankoop goederen en 45% aan loonkost blijft er nog 20% over. Van die 20% gaat er dan nog eens 10% af aan transportkosten. Blijft er 10% werkingskosten over.
Vaak word vergeten dat ontwikkelingshulp vooral werken uitvoeren in Europa betekend.
De verplichting in Nederland zorgt trouwens voor extra werkgelegenheid in Nederland, want de NGO's moeten dus extra mensen aannemen om hun website in orde te houden en de gegevens er op te plaatsen.
En wanneers is een project mislukt?
Oud 14 augustus 2011, 12:46   #131
giserke
Banneling

Standaard

Dus eigenlijk de conclusie van deze draad:

Een kernbom gooien op Afrika. ?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 12:52   #132
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht

Niet met mijn belastingsgeld.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 13:12   #133
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Allemaal bullshit die armoe en honger daar. Iedereen kan kippen en varkens of geiten houden en kweken en opeten, dat kost u niks. Al die vruchtbare grond daar kunnen ze ook gebruiken maar ze vallen liever dood van de honger dan dat ze een spade in de grond moeten steken.
Wel dat ze doodvallen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 13:13   #134
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Zonde van de splijtstof, zonde van de perfect bruikbare omgeving, zonde van de vervuiling, zonde van de goeie autochtonen daar.

Neen, de mensen ginder gewoon met rust laten , en eerlijk betalen voor de gewonnen grondstoffen.
Oud 14 augustus 2011, 13:15   #135
freelancer
Banneling

Standaard

Het wordt hier misselijker met de minuut...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 13:19   #136
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Voor mijn part verdienen die bedelbrokken het tiendubbele, maar ik betaal niet mee, en moet er dan ook ferm mee lachen als dat gebrandmerkt wordt als egoïsme, cynisme, amoraliteit of whatever....
Je doet daarvan wat je wil. Maar je moet daarvoor geen verkeerde cijfers citeren.
Ik heb jou noch iemand anders gebrandmerkt 'als egoïsme, cynisme, amoraliteit of whatever...."

Laatst gewijzigd door artisjok : 14 augustus 2011 om 13:21.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 13:53   #137
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Het wordt hier misselijker met de minuut...
Ik begin steeds meer te geloven in de evolutietheorie.
Alleen is de verbinding tussen veel forumers met primaten te direct.

Laatst gewijzigd door giserke : 14 augustus 2011 om 13:54.
Oud 14 augustus 2011, 14:05   #138
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin steeds meer te geloven in de evolutietheorie.
Alleen is de verbinding tussen veel forumers met primaten te direct.
Ge weet het blijkbaar niet , maar de mens behoort ook tot de orde van de primaten , gij dus ook.

Laatst gewijzigd door Pericles : 14 augustus 2011 om 14:06.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 14:06   #139
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je doet daarvan wat je wil. Maar je moet daarvoor geen verkeerde cijfers citeren.
Leer de zaken eens voorstellen hoe ze zijn.
Ik citeerde cijfers.
Jij bijt je er in vast als een dolleman en vraagt bronnen, vanwaar ik die cijfers haal.
Ik geef je die bronnen bij bosjes.
Uit die bronnen blijkt dat ik mijn cijfers nog onderschatte.
Als jij die niet aanvaardt: whatever.
Aan je Goebeliaans-repetitief ontkennen van die feiten besteed ik dan verder geen aandacht meer.
Dan is het aan jou om met andere cijfers en andere bronnen te komen.

Citaat:
Ik heb jou noch iemand anders gebrandmerkt 'als egoïsme, cynisme, amoraliteit of whatever...."
Wake up call: soms besteed ik ook al eens aandacht aan andere debaters.
Alle dagen dezelfde groenten verorberen wordt immers eentonig.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 14 augustus 2011 om 14:16.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 14:06   #140
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ge weet het blijkbaar niet , maar de mens is ook een primaat, gij dus ook.
Maar gasten als gij kunnen het blijkbaar minder verbergen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be