![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik hou het nu bij iets wat u misschien interesseert, namelijk Oxfam, omdat ik toevallig gisteren op een feestje was waar iemand van Oxfam de toekomstige structuur van de organizatie uitlegde. Interessant is dat de ontwikkelingssamenwerking in de toekomst minder en minder als een noord zuid gegeven gezien wordt. Oxfam zet een 'BRIC' structuur op. Dit komt in de praktijk neer op een verhoogde Zuid zuid samenwerking. De dwazen hier die de ontwikkelingssamenwerking willen opblazen beseffen niet de velerlei functies ervan. Ze kijken enkel naar het caritas aspect dat ze haten omdat ze menen dat het hen iets afpakt. Ze snappen niet de investeringswaarde. Ze snappen ook niet dat landen als China klaar staan om de rol van die westerlingen over te nemen in de OS. Eigenlijk zijn er voldoende 'egoïstische' argumenten om aan OS te doen. Voor mij zijn de altruïstische argumenten echter ook voldoende. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2011 om 16:06. |
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#163 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#164 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#165 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
1) Ik ben niet alleen
2) Geen haar op mijn lijf dat denkt aan kinderen op deze aardkloot te zetten. 3) Oefenen , met plezier. Maar dat veranderd wel niks aan de situatie. Er zijn teveel voorbeelden van NGO opperhoofden die vooral voor zichzelf zorgen.
|
|
|
#166 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is dikwijls zelfs een eis van de donor. Als België pak draad financiert dan kan het vragen dat het Bekaert mag zijn, ook al is een plaatselijk merk goedkoper. Ik heb daar geen probleem mee.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2011 om 15:57. |
|
|
|
|
|
#167 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu, ik ben er wel mee akkoord dat de lonen bij organisaties die geld bij het publiek ronselen gematigd dienen te zijn omwille van ethische redenen en uiteindelijk ook omwille van praktische redenen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2011 om 16:07. |
|
|
|
|
|
|
#168 |
|
Gouverneur
|
|
|
|
|
|
|
#169 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ik ken niemand die tegen ontwikkelingshulp is omdat het 'caritas' is, om eerlijk te zijn. Dat is volgens mij alweer iets dat jij anderen in de schoenen schuift. Ik ken wel veel mensen die tegen een hele hoop 'ontwikkelingshulp' zijn omdat dit vaak de term is voor 'het subsidiëren van dictators'. (Er is geen dictator in de wereld die geen geld heeft gekregen van het Westen via 'ontwikkelingshulp'.) Los of dat dit empirisch klopt (ik denk dat er wel degelik grote voorbeelden van zijn) is dat wel een goede reden (theoretisch) en is het een empirische kwestie of dat dit ook effectief waar is. Andere redenen om tegen zaken zijn die verkocht worden als 'ontwikkelingshulp' zijn allemaal vormen van 'het doet meer kwaad dan goed', zoals 'het verstoort de groei', 'het creëert afhankelijkheid', enzovoort.
|
|
|
|
|
#170 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ohja; en 'geld geven' is nooit een duurzame manier om ontwikkeling te hebben. Investeringen zijn dat wel. Voor alle duidelijkheid.
|
|
|
|
|
#171 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mij maakt het niet uit hoeveel dat die NGO zelfverrijkers aan zichzelf toekennen. Van mij geen cent, als ik dat voor elkaar kan krijgen.
Ik beschouw de vrijwillige donaties aan NGO's als een tax op hypocrisie. Een moderne aflaat als het ware. Voor een paar euro het warme gevoel te hebben een paar arme sukkels een dag eten gegeven te hebben, terwijl sommige van de grote bonzen der NGO's moeten overwegen de Rolls Royce Phantom of toch maar de VW Touareg uit de garage te laten rijden door hun chauffeur. Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#172 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Interessant is wel de discussie in hoeverre bv NGO's onafhankelijk van overheden zich kunnen bewegen. In hoeverre zijn vele NGO's politieke instrumenten als het erop aan komt? Als ik zie wat er met de westerse OS in Bolivia gebeurt sinds dat de neoliberalen niet meer aan de macht zijn, dan merk ik dat velen dat inderdaad zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Probeer vooral niet te veel te veralgemenen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2011 om 16:25. |
|||||
|
|
|
|
|
#173 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'Nooit' zegt u? Ik geloof wel degelijk in het positieve effect van de barmhartige Samaritaan. In het geval van een hongersnood heb je lange en korte termijn prioriteiten. Op korte termijn heb je niet veel keuze behalve de hongerigen te voeden. De redenering dat dat 'afhankelijkheid' zou creëren en dus niet 'duurzaam' is, is iets vanuit een ivoren toren, abstract en onbenullig in momenten van nood. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2011 om 16:45. |
|
|
|
|
|
|
#174 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#175 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eigen zakken eerst nietwaar. Citaat:
Maar uiteindelijk, hoeveel geslaagde projecten kan u me opnoemen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#176 | |
|
Banneling
|
Als we de drogreden moeten zoeken dan moet je het volledige bericht citeren.
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#177 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#178 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zeker wel, maar dan moeten de onderwezen "slimmekes" wel ginder zijn.
|
|
|
#179 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#180 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zeker, maar ik heb ook al gehoord van eerlijke politici.
Helaas geloof ik er niet meer in.
|