Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 10:43   #241
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Laat net dat de eigenschap van een windhoos zijn die er zo'n onvoorspelbaar fenomeen van maakt. Twee mensen die op 100 meter van elkaar staan kunnen een volledig andere beleving hebben bij een windhoos.

En ja, u mag lastig zijn maar dan wel met een reden. Er zijn hier volgens mij geen echte schuldigen te vinden buiten het weer. Niemand heeft bewust fouten gemaakt met het doel om dit te laten gebeuren toch?
Bewust niet. Maar ik vind het maar cru dat men de constructies niet zodanig sterk maakt dat er rekening wordt gehouden met dit soort weer.

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. En het gebeurt regelmatig.

http://www.foxnews.com/us/2011/08/14...air-killing-5/
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:45   #242
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik wil er wel even attent op maken dat buienradar een commerciële organisatie is die wel vrij goed het tijdstip van waar er een bui zal hangen kan voorspellen, maar nog geen fractie van de wetenschappelijke tools van instituten als meteosat of KMI gebruikt.

Buienradar is een goede referentie voor je eigen tuintje maar is niet dé referentie voor grote evenementen om op basis van hun informatie beslissingen te nemen.

(Dit even terzijde, omdat zelfs VTM begint met buienradarafbeeldingen in hun journaal te steken)
Die vertegenwoordigers van Meteosat of KMI vertellen op TV zelf dat zij ondanks hun wetenschappelijke tools onmogelijk zulke buien en windvlagen kunnen voorspellen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:47   #243
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Getuigt van enorm disrespect voor de mensen die het hardste werken op een festival. En uiteraard hebt u persoonlijk en ter plaatse al een uitgebreid inspectierapport opgesteld en overlegd met de andere experts om tot deze -excuus- waterdichte conclusie te komen.
Ik begrijp wat je zegt, en je hebt een punt. Maar zolang we die nodige info niet hebben en gezien het wel regelmatig voorkomen van dit soort incidenten, vind ik het toch wat vroeg om de schouders op te halen en het 'noodlot' in te roepen als excuus.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:51   #244
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die vertegenwoordigers van Meteosat of KMI vertellen op TV zelf dat zij ondanks hun wetenschappelijke tools onmogelijk zulke buien en windvlagen kunnen voorspellen.
Dit soort dingen zijn vaak zeer plaatselijk. Ze kunnen een dag op voorhand niet zeggen waar precies de ergste stormcellen zich zullen vormen. Daarom geven ze een algemene waarschuwing. Het is naar mijn inziens de verantwoordelijkheid van de evenementorganisatie om de radar in de gaten te houden. Als je een uur of twee tijd hebt om maatregelen te nemen kan dat veel verschil maken.
Oud 19 augustus 2011, 10:51   #245
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar sommigen kwamen met buienradar af om te zeggen dat het wel voorspeld was.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:53   #246
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het Belgische weerinstituut KMI heeft donderdagmorgen wel een waarschuwing afgegeven voor het noodweer dat later op de dag verwacht werd. Volgens een woordvoerster is een 'oranje' weeralarm afgekondigd, de op een na zwaarste categorie.

Dat betekent dat zware neerslag en hevige rukwinden konden worden verwacht in het midden en oosten van het land. Zij zegt dan ook verbaasd te zijn dat de organisatoren hebben verklaard dat het noodweer als een totale verrassing is gekomen.

bron nu.nl

Falende festivalleiding ?
http://www.youtube.com/watch?v=9w3Zs...utoplay=1&fs=1
zo tot 1min24 zie ik iets dat we benoemen als zware neerslag en hevige rukwinden.
Wat derna komt is volgens mij geen 'code oranje' meer.
Oud 19 augustus 2011, 11:05   #247
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
De bestaande reglementering is streng genoeg om het risico voor 99,9% uit te schakelen zonder onrealistische eisen te stellen aan een organisatie. Gisteren was die 0,1% die men overmacht noemt. De Marquees op Graspop zijn bijvoorbeeld -indien correct geplaatst- bestand tegen windsnelheden tot 130/u. Een windhoos is echter een ander fenomeen dan een rukwind en enkel een volledig vaste constructie kan daarbij enige mate van veiligheid bieden.

Maar nogmaals; men kan het leven niet risicoloos maken.
Ik zeg helemaal niet dat de bestaande reglementering onvoldoende is, ik ken deze niet genoeg.

Maar jij lijkt in je post tot een conclusie zonder dat je weet of:
1) de constructies die weggeblazen zijn op Pukkelpop wel degelijk gecertifieerd waren tot 130km/u.
2) ze op een correcte manier geplaatst waren.
3) er door de organisatie voldoende maatregelen genomen werden voor de naderende storm.

Laatst gewijzigd door discuz : 19 augustus 2011 om 11:06.
Oud 19 augustus 2011, 11:09   #248
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=9w3Zs...utoplay=1&fs=1
zo tot 1min24 zie ik iets dat we benoemen als zware neerslag en hevige rukwinden.
Wat derna komt is volgens mij geen 'code oranje' meer.
De zangeres waait gewoon weg.
Oud 19 augustus 2011, 11:12   #249
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

In het kader van het goedpraten van de linkse vriendjes:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Nee, niet elke huisvrouw wist "dat er een gigantisch noodweer aanstaande was".
Jawel hoor

Citaat:

Die weersvoorspellingen zitten er net zo vaak naast als dat ze juist zijn.
Kroegpraat. 24 uur van tevoren wordt echt vrij nauwkeurig voorspeld in onze contreien.

Citaat:
Niemand kon een dergelijk dramatisch scenario voorspellen.
Elke pundit kon zien dat de kans op ellende zeer groot was.

Citaat:
...ben ik ervan overtuigd dat de festivalweide op voorhand ontruimd was geworden.
Naief.

Citaat:
Het heeft geen enkele zin om hier schuldigen te zoeken
Het heeft altijd zin om schuldigen aan te wijzen. But how would you know?

Citaat:
de natuur zich bijwijlen met een niets ontziende kracht kan manifesteren en dat er niets is wat iemand daar tegen kan beginnen.
Hoezo?

Als dag 1 was afgelast waren er 0 doden geweest ...toch?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:16   #250
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Kroegpraat. 24 uur van tevoren wordt echt vrij nauwkeurig voorspeld in onze contreien.
In de kroegen worden inderdaad de beste voorspellingen gedaan

Citaat:
Het heeft altijd zin om schuldigen aan te wijzen. But how would you know?
Waarom heb jij het dan niet wereldkundig gemaakt dat er enorme storm op komst was? Jouw nalatigheid is dus de oorzaak, goed om weten ...

Citaat:
Als dag 1 was afgelast waren er 0 doden geweest ...toch?
Geen Pukkelpop, geen doden, daar is inderdaad geen speld tussen te krijgen.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:17   #251
discuz
Minister

Standaard

Getuigenis van een festivalbezoeker op de site van de NOS:

Citaat:
Een van de vragen die nog beantwoord moeten worden, is of de organisatie de muziekliefhebbers had kunnen waarschuwen.

"Nee, we zijn niet gewaarschuwd. We wisten wel dat er een storm ging komen. Er werd omgeroepen dat de tenten waren voorbereid op slecht weer en dat ze een storm van 9 Beaufort aankonden. Ze zeiden dat er een stormpje zou komen."

"Ze hebben op geen enkel moment omgeroepen dat er iemand gevaar zou lopen. Ze hebben het laten begaan, op zijn Belgisch. In België dichten we de put pas als het varken verdronken is. Ik weet niet wat ik nu moet gaan doen, ik zit te wachten tot we weer naar huis kunnen. Ik denk dat Pukkelpop dit trauma nooit te boven gaat komen."
Klopt alvast niet met wat Mahassine eerder vandaag verklaarde.
Oud 19 augustus 2011, 11:19   #252
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Jep, en geen festivals meer en bijgevolg ook geen 90% Engelstalige muziek meer op de radio.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:23   #253
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij niet.
Ik heb gisteren tegen de avond de buienradar gevolgd omdat mijn zonen vanuit Leuven belden over zware wateroverlast. De buien + voorspellingen gaven rood boven Brabant. Niet boven Limburg. Ik herinner mij goed dat ik op zeker moment mijn vrouw er op attent maakte dat deze voorspellingen toch niet zo betrouwbaar zijn toen plots een rode vlek verscheen boven centraal Limburg verscheen zonder dat die voorspeld was.
Je kan moeilijk gans België plat leggen omdat men plaatselijke buien voorspelt. En plotse hevige wind is nog moeilijker te voorspellen.
Ooggetuige:

Een van de festivalgangers is daarover duidelijk: "Nee, we zijn niet gewaarschuwd. We wisten wel dat er een storm ging komen. Er werd vooraf al gezegd dat de tenten waren voorbereid op slecht weer en dat ze een storm van 9 Beaufort aankonden. Ze zeiden dat er een stormpje zou komen."

"Ze hebben op geen enkel moment omgeroepen dat er iemand gevaar zou lopen. Ze hebben het laten begaan, op zijn Belgisch. In België dichten we de put pas als het varken verdronken is. Ik weet niet wat ik nu moet gaan doen, ik zit te wachten tot we weer naar huis kunnen. Ik denk dat Pukkelpop dit trauma nooit te boven gaat komen."

http://nos.nl/artikel/265569-een-jon...-vriendin.html
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:23   #254
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ik zeg helemaal niet dat de bestaande reglementering onvoldoende is, ik ken deze niet genoeg.

Maar jij lijkt in je post tot een conclusie zonder dat je weet of:
1) de constructies die weggeblazen zijn op Pukkelpop wel degelijk gecertifieerd waren tot 130km/u.
2) ze op een correcte manier geplaatst waren.
3) er door de organisatie voldoende maatregelen genomen werden voor de naderende storm.

Dat moet natuurlijk onderzocht worden.
Maar het hoeft niet per sé de schuld van de organisatie zijn eh.
je kan je gewoon nooit 100% beschermen tegen weer. punt.

Tavek zegt: zeilen minder stevig maken zodat ze rapper wegwaaien. Fijn, maar dan zit je wel met het probleem dat mensen dan geen beschutting meer hebben tegen ander rondvliegend materiaal. Of tegen hevige hagel - hagelstenen kunnen echt dodelijk zijn.

Verwachten mensen niet wat veel?
Je gaat naar een festivalletje met boompjes en tentjes. Als het heel hevig ontweert kan het eens mis gaan. Ik ben al naar festivals geweest waar het podium amper meer is dan wat aaneengesjorde palen, bij wijze van spreken. Als daar zo'n onweer uitbreekt waait dat podium langs alle kanten weg, wie de paal door z'n lijf gespiesd krijgt heeft flink veel pech gehad.

Als je naar pukkelpop gaat weet je op voorhand dat er iets kan misgaan in extreme omstandigheden. Er kan hevig onweer ontstaan, of er kan iets onploffen en paniek uitbreken en je kan dan vertrappeld worden, er kan zelfs een terroristische aanslag plaatsgrijpen (de veiligheidsmaatregelen zijn niet van die orde dat ze een zelfmoordterrorist zullen tegenhouden). Je neemt dus een risico.

Ik vind wat er op de Love Parade gebeurde nog steeds 'erger' als het gaat om falende organisatie. Daar was een proces aan de gang dat had gestopt kunnen worden mocht er voldoende security gestaan hebben. Die hadden de mensen die terugkeerden om ook die trap te nemen kunnen wegtrekken naar 20 meter verderop, waar genoeg ruimte was.

Ik heb in ieder geval nog nooit tijdens een onweer in een tent gestaan met het idee "nou, die tent staat hier, dus deze kan zeker dit weer aan, anders zou ze hier niet staan".
Oud 19 augustus 2011, 11:24   #255
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Love Parade-toestanden de ene helft verheerlijkt de organisatie en de andere helft doet alsof ze het allemaal gepland hadden. Ik denk nu ook wel dat de organisatie niet volledig vrij van blaam is, het was ten slotte aangekondigd. Het was ook een uitzonderlijke toestand, hoewel meestal uitzonderlijke toestanden als maatstaf genomen worden naar mijn weten. Hoe ze er na de feiten mee omgingen was echt zeer professioneel en gedisciplineerd, hoewel ik de oorspronkelijk hebzuchtige beslissing erg kwalijk vond. Er had meer gedaan kunnen worden, maar het helemaal vermeden hebben lijkt me sterk.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:25   #256
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
In de kroegen worden inderdaad de beste voorspellingen gedaan

Waarom heb jij het dan niet wereldkundig gemaakt dat er enorme storm op komst was? Jouw nalatigheid is dus de oorzaak, goed om weten ...

Ik begin me meer en meer af te vragen of die gast eigenlijk wel zou beseffen wat voor onzin hij elke keer weer verkondigt. In het begin was ik er gewoon van overtuigd dat we met de zoveelste construct te maken hadden, maar het is moeilijk voor te stellen dat iemand dat zolang zou kunnen volhouden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:25   #257
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
.. geen greintje respect voor de gewonden en slachtoffers zelfs nog cijfers plakken van 1/15000 ... ik hoop dat die 14999 anderen hem van een bezoekje vereren !
1/12.500

Citaat:
Kijk eens in de spiegel en vraag u af: ben ik een goed mens (niet schrikken van het antwoord!). Wie is er in godsnaam geholpen met zo'n posts? Je voelt je waarschijnlijk wel een hele vent he?
Worden we nu ineens emotioneel?

Met drie doden ging het feestje van de sossen gewoon nog door.

Citaat:
Durf jij dat in het gezicht van de ouders zeggen?
Ik durf alles te zeggen. Jij niet?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:26   #258
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ooggetuige:

Een van de festivalgangers is daarover duidelijk: "Nee, we zijn niet gewaarschuwd. We wisten wel dat er een storm ging komen. Er werd vooraf al gezegd dat de tenten waren voorbereid op slecht weer en dat ze een storm van 9 Beaufort aankonden. Ze zeiden dat er een stormpje zou komen."

http://nos.nl/artikel/265569-een-jon...-vriendin.html
Wordt ontkend door iemand die ik ken die er was. Of ze heeft het toch zeker niet zelf vernomen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 19 augustus 2011 om 11:29.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:30   #259
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Love Parade-toestanden de ene helft verheerlijkt de organisatie en de andere helft doet alsof ze het allemaal gepland hadden. Ik denk nu ook wel dat de organisatie niet volledig vrij van blaam is, het was ten slotte aangekondigd. Het was ook een uitzonderlijke toestand, hoewel meestal uitzonderlijke toestanden als maatstaf genomen worden naar mijn weten. Hoe ze er na de feiten mee omgingen was echt zeer professioneel en gedisciplineerd, hoewel ik de oorspronkelijk hebzuchtige beslissing erg kwalijk vond. Er had meer gedaan kunnen worden, maar het helemaal vermeden hebben lijkt me sterk.
Voor hetzelfde geld wilden ze vannacht niet aankondigen dat het afgelast werd om te vermijden dat iedereen tegelijk zou vertrekken en de chaos nog groter zou worden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:33   #260
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
als uitzonderlijke toestanden de maatstaf worden, wordt er best niks meer georganiseerd. mensen kunnen dan sterven van verveling.
zoals ik zei: onderzoeken of de organisatie meer had kunnen doen + ge kunt niet tegen alles beschermen.

straks verwacht men nog van festivalorganisatoren dat ze garanderen dat je niet gaat sterven door uitzonderlijk onweer.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be