Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 10:44   #881
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, want koosjer geslachte dieren krijgen net dezelfde behandeling.
Psst, De koran geeft duidelijk aan dat de Joden dezelfde god aanbidden dan de moslims, alleen doen ze het volgens een hopeloos verouderd en gecorrumpeerd boek. En dat de naam van het onzichtbare vriendje anders is.

Maar de slachtregels ,uitgezonderd het herspoelen van de slachters, zijn quasi hetzelfde. So what?

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de noodingang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:54   #882
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wordt het vlees ook taaier van de stress van de behandeling die de dieren ondergaan tijdens het vervoer, tijdens de behandeling in het slachthuis voor de slachting?
Blijkbaar is er toch een verschil, want het meeste vlees dat ik in "lapvorm" eet, en waar ik zachtheid van verwacht, is ook zacht.

Komt dit nu door het gruwelijk mishandelen van de dieren voor de slacht, komt dit nu omdat ze onder het genot van een galgenmaal nog een extra portie valium krijgen, of omdat ze ipv de keel overgesneden te worden doodgemasturbeerd worden.
Of komt het door de specifieke slachttechnieken of de "nabewerkingen", zoals met de vezel meesnijden, of de lieve glimlach van de verkoopster, dat weet ik niet.

Hetgeen ik weet is dat ik mijn vlees liever niet gemarteld zie, en da's iets wat ik zowat in alle draden over dit deeltje van't onderwerp heb verkondigd.

En zoals ik al schreef, als toeschouwer van schapenslacht in de tuin door een vroom, devoot en minder ervaren moslim, weet ik dat ik mijn vlees zo niet afgemaakt wil zien worden. (en 1 die geen kompas kon gebruiken, toen ik hier net kwam wonen heb ik hen gezegd, als ze dat beestje zo leggen,dat ze een toegift doen voor Moskou, niet Mekka)

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de noodingang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
Oud 19 augustus 2011, 10:55   #883
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Psst, De koran geeft duidelijk aan dat de Joden dezelfde god aanbidden dan de moslims, alleen doen ze het volgens een hopeloos verouderd en gecorrumpeerd boek. En dat de naam van het onzichtbare vriendje anders is.

Maar de slachtregels ,uitgezonderd het herspoelen van de slachters, zijn quasi hetzelfde.
Inclusief het "hersenspoelen" van de slachters.
Citaat:
So what?
Ik betwijfel of anderen daar ook van bewust zijn.
Er wordt voortdurend kritiek geuit op het halal slachten, maar weinig tot niet op koosjer slachten.
Terwijl de methode dezelfde is.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:28   #884
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt voortdurend kritiek geuit op het halal slachten, maar weinig tot niet op koosjer slachten.
Waarschijnlijk omdat het aantal kosjer geslachte dieren maar een piepklein deel uitmaakt van het totale aantal ritueel en onverdoofd geslachte dieren:

Volgens de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) werden in 2010 op 65 slachtplaatsen zo'n 2 miljoen dieren onverdoofd geslacht. Voor de joodse gemeenschap zijn dat er zo'n 2.500 per jaar.

Overigens is het ook wel aardig om dit even onder de aandacht te brengen:

Niet-moslims eten vaak halal zonder dat ze het weten

In België worden veel meer dieren ritueel geslacht dan nodig. Daardoor eten ook niet-moslims vaak halal. Dat zegt Dirk Lips, voorzitter van de Raad voor Dierenwelzijn.

In 2010 werd 22 procent van de kalveren geslacht volgens bepaalde religieuze voorschriften. Bij de runderen was dat 11 procent en bij de schapen 92 procent. "Dat is veel meer dan het vlees dat door de moslimgemeenschap geconsumeerd wordt", aldus Lips. Een deel van dat ritueel geslachte vlees komt in de gewone supermarkt terecht, waar het geen label halal meekrijgt. Veel niet-moslims eten dus halal zonder dat ze het weten.

En voor de liefhebbers nog het rapport Ritueel slachten en het welzijn van dieren van de Landbouwuniverseit Wageningen.
Oud 19 augustus 2011, 11:35   #885
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inclusief het "hersenspoelen" van de slachters.
Ik heb een verkeerde woordkeuze gemaakt. Hersenspoelen/hersenspoeling of herindoctrineren wil zeggen dat iemands waarden en normen herschikt, veranderd of compleet gewist worden, om zo beter in het plaatje van de hersenspoelers te passen.

Bij de meeste "gevestigde" religieuze samenlevingen is het iets anders, daar hebben ze de babies al vanaf in't begin, en is het geen herindoctrinatie, maar indoctrinatie (eufimistisch genaamd opvoeden). Maar de technieken toegepast zijn wel grotendeels hetzelfde.

Een zeer onvolledige lijst.

1) het verplicht zeer regelmatig herhalen van een "waarheid"
2) onbespreekbaar zijn van ideeën buiten die waarheid.
3) pogingen tot zelfstandig denken en het formuleren van afwijkende meningen leverd snelle en soms gruwelijke straffen op.*
4) groepsdruk. Kan een deel van de straffunctie zijn.

Citaat:
Ik betwijfel of anderen daar ook van bewust zijn.
De methode in essentie is hetzelfde, het is alleen de professionaliteit en de inpasbaarheid tot de 21ste eeuw die in vraag gesteld wordt bij het halal slachten.

Laatst gewijzigd door maddox : 19 augustus 2011 om 11:35.
Oud 19 augustus 2011, 11:45   #886
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb een verkeerde woordkeuze gemaakt. Hersenspoelen/hersenspoeling of herindoctrineren wil zeggen dat iemands waarden en normen herschikt, veranderd of compleet gewist worden, om zo beter in het plaatje van de hersenspoelers te passen.

Bij de meeste "gevestigde" religieuze samenlevingen is het iets anders, daar hebben ze de babies al vanaf in't begin, en is het geen herindoctrinatie, maar indoctrinatie (eufimistisch genaamd opvoeden). Maar de technieken toegepast zijn wel grotendeels hetzelfde.

Een zeer onvolledige lijst.

1) het verplicht zeer regelmatig herhalen van een "waarheid"
2) onbespreekbaar zijn van ideeën buiten die waarheid.
3) pogingen tot zelfstandig denken en het formuleren van afwijkende meningen leverd snelle en soms gruwelijke straffen op.*
4) groepsdruk. Kan een deel van de straffunctie zijn.
Dat is toch bij elke religie van hetzelfde.

Citaat:
De methode in essentie is hetzelfde, het is alleen de professionaliteit en de inpasbaarheid tot de 21ste eeuw die in vraag gesteld wordt bij het halal slachten.
De methode is hetzelfde. (onverdoofd, vlijmscherp mes, en het rund voelt 2 minuten pijn)
Ik zie dan ook niet in waarom het koosjer slachten geen of nauwelijks kritiek krijgt en het halal slachten wel.
Oud 19 augustus 2011, 11:48   #887
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeten we dat dan accepteren?

Citaat:
De methode is hetzelfde. (onverdoofd, vlijmscherp mes, en het rund voelt 2 minuten pijn)
Of langer, het mes zou wat bot kunnen zijn, de slachter moe of onervaren, of gewoon een sadist.
Citaat:
Ik zie dan ook niet in waarom het koosjer slachten geen of nauwelijks kritiek krijgt en het halal slachten wel.
Omdat hier geen Joden of hun beschermertjes van hun oren komen maken.
Rooie lap-stier.

Oud 19 augustus 2011, 11:52   #888
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Conclusies
Uit het onderzoek kwam als voornaamste conclusie naar voren, dat onbedwelmd ritueel slachten in vergelijking met slachten na bedwelming op diverse punten nadelig is voor het welzijn van het dier.
De noodzaak om dieren die zonder bedwelming geslacht worden zodanig vast te zetten (te fixeren), dat de halssnede trefzeker kan worden toegebracht, kan veel stress veroorzaken. Maar ook de halssnede zelf zal, gezien het grote aantal pijnreceptoren in de halsstreek, een ernstige pijnprikkel veroorzaken – bij sommige dieren onderdrukt doordat dieren in een shocktoestand geraken. Daar staat tegenover dat ze pijn niet via vocalisaties kunnen uiten , omdat ook de luchtpijp is doorgesneden.

Verder blijkt het bij het toedienen van de halssteek vaak mis te gaan, met extra sneden en extra lijden als gevolg.

Ook kan er bloed in de luchtpijp lopen, wat een gevoel van verstikking oplevert bij dieren die het bewustzijn nog niet geheel verloren zijn. Bovendien blijven de hersenen van onbedwelmde dieren na de halssteek langer actief dan die van bedwelmde dieren. Het is niet uitgesloten dat in het bijzonder runderen na de halssnede relatief lang bij bewustzijn blijven doordat hun hersenen, anders dan bij schapen en pluimvee het geval is, via de niet doorsneden arteria vertebralis nog even van bloed voorzien blijven.

Citaat:
Verder blijkt het bij het toedienen van de halssteek vaak mis te gaan, met extra sneden en extra lijden als gevolg.
Dit is een van de verschillen tussen kosher en halal slachten: bij kosher slachten wordt er extra aandacht besteed aan het geven van één enkele halssnede.
Voor sommigen wellicht onbegrijpbaar, maar d�*t stond in de tekst.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 11:57   #889
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Let je er dan op dat ze verdoofd werden bij het castreren.

Waar lees je dat iemand deze manier van slachten verdedigt?
Je bedoelt toch niet die tekst die CC citeerde over het koosjer slachten?
Dat was een sterk gekleurde tekst, die de indruk wekte dat "het binnen 10 seconden gebeurd is" maar echte verdedigen zou ik niet durven stellen. Wel wat verbloemen.
U verwacht toch echt niet dat ik hierop ga antwoorden ...
Oud 19 augustus 2011, 16:30   #890
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik koop hoe langer hoe meer varkensvlees, dan ben ik relatief zeker dat de dieren verdoofd geslacht werden en niet overbodig moesten lijden.
Ik merk dat ge nog geen industriële varkensfokkers hebt bezocht.
Als ge om dierenleed geeft, dan wordt ge veganist, in het andere geval zijt ge hypocriet.

Citaat:
Nu vind ik het jammer dat ik de gezichten van sommige lezers hier niet kan zien, ik kan me voorstellen dat sommigen zitten te gniffelen over die vrome Vlamingen die denken met een Weesgegroet hun hemel te verdienen.
Vele van diezelfde mensen vinden het dan wel doodnormaal dat zo'n islamitische slachter gebeden over hun vlees uitspreekt. Ze verdedigen zelfs die middeleeuwse manier van slachten.
Logica?
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en niet voor de mensen waarover ge het denkt te hebben, maar ik vind het even normaal/abnormaal van eten te eten waarover een weesgegroetje is uitgesproken of dat halal geslacht is.
Het raakt namelijk mijn koude kleren niet omdat ik atheïst ben.
Ik ben dan van mening dat dit geen invloed heeft op het voedsel.

Mensen die daar wel een probleem rond maken worstelen volgens mij met hun eigen geloof en dat van een ander.
Oud 19 augustus 2011, 16:34   #891
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en niet voor de mensen waarover ge het denkt te hebben, maar ik vind het even normaal/abnormaal van eten te eten waarover een weesgegroetje is uitgesproken of dat halal geslacht is.
Het raakt namelijk mijn koude kleren niet omdat ik atheïst ben.
Ik ben dan van mening dat dit geen invloed heeft op het voedsel.

Mensen die daar wel een probleem rond maken worstelen volgens mij met hun eigen geloof en dat van een ander.
ik heb er wel een probleem mee dat mijn kinderen verplicht worden om vlees te eten waarover een bezweringsformule wordt uitgesproken, omdat �*ndere kinderen blijkbaar het recht opeisen om dat te krijgen; en geen vlees eten waar geen onnodig lijden voor werd georganizeerd en tevens een bezwering over werd uitgesproken;

Als het antwoord van de antwerpse schepen dan is: ge proeft het verschil niet, dan zie ik niet in waarom de moslims hun kinderen dat niet gewoon laten opeten.
Nu, voor mijn part houden ze ze thuis van bosklassen hoor, ik zie niet in waarom ze d�*t persé moeten verplichten als ze enkel allah-eten mogen opeten.
Oud 19 augustus 2011, 16:40   #892
Alboreto

Standaard

Citaat:
Blinde vink past niet in dit rijtje. Er zit gehakt in maar dat is gewikkeld in een lap vlees (vb rosbief).
Ik vrees dat ge het niet begrepen hebt.
Blinde vink is inderdaad gehakt en dus zowiezo mals.
Het wordt echter ook een tijdje gestoofd om een lekkere saus te kunnen maken.
Het toont dus aan dat stoofpotjes niet enkel gemaakt worden om taai vlees zachter te maken.
Er zijn er nog hoor, zoals bolletjes in de tomatensaus, wat kan vergeleken worden met een tajine met gehakt.
http://www.receptjes.be/recept_tagin...kt_tomaat.html

Stoofpotjes zijn ontstaan bij de arme mensen die slechts 1 (open) vuur hadden en enkel de slechtste stukken van het dier konden kopen.
Daardoor was een langere gaartijd nodig.
Maar ze werden ook gemaakt met andere zaken, bv de waterzooi met vis.
Ge gaat toch niet zeggen dat de vis toen ook taai was door het onverdoofd vangen.

Arme mensen en stoofpotjes vindt ge in alle culturen.

Nu, ik heb gisteren lam gegeten van de lokale halal slager en ik vond het een stuk malser dan dat uit de supermarkt (wat ook halal kan zijn, maar het staat toch niet zo aangegeven).

Laatst gewijzigd door Alboreto : 19 augustus 2011 om 16:43.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 18:45   #893
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Of langer, het mes zou wat bot kunnen zijn, de slachter moe of onervaren, of gewoon een sadist.
Deze mogelijkheid geldt toch zowel voor koosjer als voor halal.

Citaat:
Omdat hier geen Joden of hun beschermertjes van hun oren komen maken.
Rooie lap-stier.
Je kritiek is dus niet eerlijk, niet gebaseerd op feiten.
Oud 19 augustus 2011, 18:48   #894
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat Joden bashen voorlopig erger bestraft wordt dan moslimbashen.
Oud 19 augustus 2011, 19:15   #895
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Dit is een van de verschillen tussen kosher en halal slachten: bij kosher slachten wordt er extra aandacht besteed aan het geven van één enkele halssnede.
Voor sommigen wellicht onbegrijpbaar, maar d�*t stond in de tekst.
Spijtig dat je er de titel van het onderzoek of de link niet bijgeeft.
http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1893418.pdf

Deze bron is al veel betrouwbaarder dan je christenen voor Israël.

Uit de tekst :
Voornaamste problemen per diersoort
Bij runderen is de fixatie een groot probleem. Ook duurt het na een halssnede zonder bedwelming langer voor het dier het bewustzijn verliest dan na bedwelming met elektriciteit of het schietmasker. De halssnede behoort in één of twee vloeiende halen te geschieden, maar bij koosjer slachten zijn er gemiddeld 3,2 nodig, en bij Halal slachten zelfs 5,2. Dan nog is bij één op de tien dieren een halsader niet of slecht doorsneden.
Ook bij de reguliere slacht worden runderen voor bedwelming met het schietmasker regelmatig niet welzijnsvriendelijk gefixeerd.
Je hebt gelijk, bij halal slachten zijn er meer sneden nodig dan bij koosjer slachten; maar één halssnede bij koosjer slachten strookt niet met de waarheid.
Ook uitvoering van de reguliere methode laat te wensen over.

Edit : de aangehaalde tekst
Het gebeurde razendsnel en uiterst zorgvuldig. Het toe leiden van de kalveren naar de kantelbox, de draai van 180 graden, de enkele halssnede, het was binnen tien seconden gebeurd.
http://isreality.nl/%E2%80%98halal-s...heet%E2%80%99/
klopt dus niet.

Laatst gewijzigd door artisjok : 19 augustus 2011 om 19:28.
Oud 19 augustus 2011, 19:22   #896
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Omdat Joden bashen voorlopig erger bestraft wordt dan moslimbashen.
Nagel op de kop
Oud 19 augustus 2011, 22:50   #897
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze mogelijkheid geldt toch zowel voor koosjer als voor halal.
Maar de "hamvraag", die ontwijkt U weer netjes.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Citaat:
Je kritiek is dus niet eerlijk, niet gebaseerd op feiten.
Klopt, mijn kritiek is bevooroordeeld. 'k Had die klotekoran nooit mogen lezen.

Oud 20 augustus 2011, 01:32   #898
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van gebed gesproken : laatst moest mijn dochter naar een begrafenis in een dorpje in het Waasland en vertelde me achteraf over hoe "ouderwets" de mensen daar zijn. "Stel je voor, mama, voor we aan de koffietafel mochten gaan zitten werd er een Weesgegroetje gebeden. Dat zie je toch nergens meer!"
Looof de .... & de .... zal u .... ??

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

Halal voedsel: concurrentievervalsing?

Waaarovr mentoch ligte melken !!
De ene wilhet zus , da andre zo , wat is't nu ????
Watbij hongernood ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 08:24   #899
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar de "hamvraag", die ontwijkt U weer netjes.
Op de hamvraag antwoordde ik niet omdat dit hier de discussie niet is.
Maar ik wil gerust antwoorden.
Ja, we moeten dat accepteren. We accepteren immers de vrije meningsuiting; dus ook als die gebruikt wordt om te hersenspoelen.
We accepteren dat ouders hun kinderen opvoeden, ook als die kinderen gehersenspoeld worden.

Citaat:
Klopt, mijn kritiek is bevooroordeeld. 'k Had die klotekoran nooit mogen lezen.
Ik vind het zeer positief (in vind geen beter woord) dat je dit wil toegeven.
Oud 20 augustus 2011, 08:54   #900
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Looof de .... & de .... zal u .... ??

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

Halal voedsel: concurrentievervalsing?

Waaarovr mentoch ligte melken !!
De ene wilhet zus , da andre zo , wat is't nu ????
Watbij hongernood ??
de concurrentievervalsing zit hem in het feit dat er gediscrimineerd wordt om halal voedsel te verkrijgen: het hele proces moet worden uitgevoerd/gecontroleerd door moslims.
Islamieten worden wijsgemaakt dat ze enkel halal goederen mogen eten : dus heel het voedselproces wordt oneigenlijk ingenomen door mensen die in kabouterkes geloven, zolang ze zelf hun eigen smurfen maar op de goede posities hebben.

Stel het eens voor dat het andersom zou gebeuren: KABOEM voedsel, verplicht voor katholieken en enkel door katholieken verbouwd, verhandeld en gecontroleerd. Yussuf kwam niet meer bij van het verslikken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be