Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 16:58   #1
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard Wallonië : eigen diploma eert !

De EU heeft het hoger onderwijs gestroomlijnd, zodat studenten hun studieresultaten kunnen meenemen naar andere landen. Maar Franstalig België doet nog moeilijk. Een Schotse student met goede papieren werd in Namur niet toegelaten zonder een jaar over te doen. Hij ging toen naar Tilburg en maakt zich nu op voor Hamburg. Maar als hij is afgestudeerd dan wordt zijn diploma in België niet erkend. Want Franstalig België heeft zo zijn eigen normen, "om de identiteit te handhaven", zegt een ambtenaar

Bron : Le Vif
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 17:02   #2
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

zou een vlaming ook zijn jaar moeten herdoen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 11:59   #3
Alamoet
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De EU heeft het hoger onderwijs gestroomlijnd, zodat studenten hun studieresultaten kunnen meenemen naar andere landen. Maar Franstalig België doet nog moeilijk. Een Schotse student met goede papieren werd in Namur niet toegelaten zonder een jaar over te doen. Hij ging toen naar Tilburg en maakt zich nu op voor Hamburg. Maar als hij is afgestudeerd dan wordt zijn diploma in België niet erkend. Want Franstalig België heeft zo zijn eigen normen, "om de identiteit te handhaven", zegt een ambtenaar

Bron : Le Vif
Ook in Vlaanderen zou deze student een extra schakeljaar moet volgen, want ook in Vlaanderen bestaat er een verschil tussen professionele en academische bachelors.
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 12:52   #4
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
zou een vlaming ook zijn jaar moeten herdoen?
Met mijn Vlaams diploma kan ik ook niet zo maar elders in Europa aan de slag.
Erger, een kennis met een Vlaams diploma die jarenlang in het Waalse onderwijs les gaf, kwam tot de vaststelling dat deze 'Waalse' jaren in Vlaanderen niet meetellen als ervaring. Haar jaar vrijwilligerswerk in een Scandinavisch land daarentegen wel.
Begrijpen wie kan.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 17:05   #5
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Met mijn Vlaams diploma kan ik ook niet zo maar elders in Europa aan de slag.
Erger, een kennis met een Vlaams diploma die jarenlang in het Waalse onderwijs les gaf, kwam tot de vaststelling dat deze 'Waalse' jaren in Vlaanderen niet meetellen als ervaring. Haar jaar vrijwilligerswerk in een Scandinavisch land daarentegen wel.
Begrijpen wie kan.
Dat is niet leuk. Maar is dat nu niet anders met die bachelor-master toestanden? ik meende dat deze er gekomen zijn mede om in het buitenland (of was het enkel europa) een erkend diploma te hebben..
HomoErgaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 07:53   #6
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
Dat is niet leuk. Maar is dat nu niet anders met die bachelor-master toestanden? ik meende dat deze er gekomen zijn mede om in het buitenland (of was het enkel europa) een erkend diploma te hebben..
Je moet in Vlaanderen blijkbaar ook nog een erkenning vragen: http://www.ond.vlaanderen.be/naric/B...Vl_Ned_web.pdf

Ik lees daar dat dit voor Nederlendse diploma's automatische geldt. Behalve o.a. voor de opleiding verpleegkunde.

In het geval uit Wallonië, bron van het onderwerp uit deze topic, Ging het over een opleiding rechten. Het lijkt me dan ook logisch dat je een buitenlandse opleiding niet zo maar erkent. Omdat de wetgeving per land nogal verschillend kan zijn.
Oud 22 augustus 2011, 07:58   #7
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
In het geval uit Wallonië, bron van het onderwerp uit deze topic, Ging het over een opleiding rechten. Het lijkt me dan ook logisch dat je een buitenlandse opleiding niet zo maar erkent. Omdat de wetgeving per land nogal verschillend kan zijn.
Daar heb je een punt, maar waarom gaat dat dan wel in Tilburg ?
Oud 22 augustus 2011, 08:37   #8
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Daar heb je een punt, maar waarom gaat dat dan wel in Tilburg ?
Ik weet het niet. Een vriendin volgt een opleiding rechten in Maastricht. Als ik het goed begrepen heb kan zij een diploma krijgen dat erkend wordt in België omdat ze de richting internationaal recht gekozen heeft. En omdat deze in samenwerking met Hasselt gegeven wordt.
Ik denk dat er geen algemene regels zijn. Uit de link die ik hierboven gaf kan je opmaken dat er wel een speciale overeenkomst is tussen Vlaanderen en Nederland die veel verder gaat dan met andere landen.
Oud 22 augustus 2011, 11:49   #9
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrepen heb kan zij een diploma krijgen dat erkend wordt in België omdat ze de richting internationaal recht gekozen heeft. En omdat deze in samenwerking met Hasselt gegeven wordt.
Ik denk dat er geen algemene regels zijn. Uit de link die ik hierboven gaf kan je opmaken dat er wel een speciale overeenkomst is tussen Vlaanderen en Nederland die veel verder gaat dan met andere landen.
Het zit dus in de specifieke curricula van de universiteiten zelf. Blijkbaar heeft de universiteit van Namen het zich hierbij dus zelf moeilijk gemaakt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be