Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2011, 09:50   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Onze taal is Nederlands, ons accent is Zuid-Nederlands oftewel "Vlaams". Maar we schrijven en spreken nog altijd Nederlands, en soms correcter dan in het zelfverklaarde taalcentrum in het Noorden.
Spreek jij thuis Algemeen Nederlands zoals op school? Is dat de taal die je van je moeder leerde?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 09:51   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Spreek jij thuis Algemeen Nederlands zoals op school? Is dat de taal die je van je moeder leerde?
ik spreek een zéér licht dialect, hier een daar een accentje dat anders is, maar nog nauwelijks echte dialectwoorden.

Ik ken ook een pak mensen die thuis gewoon AN geleerd hebben, nooit een dialect gesproken hebben.
Oud 24 augustus 2011, 10:06   #23
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik spreek een zéér licht dialect, hier een daar een accentje dat anders is, maar nog nauwelijks echte dialectwoorden.

Ik ken ook een pak mensen die thuis gewoon AN geleerd hebben, nooit een dialect gesproken hebben.
Waarmee je bewijst dat de eigen taal in onze streken verdrongen is door het AN. Zoals het Waals verdrongen werd door het Frans.
50 jaar geleden sprak in mijn regio meer dan 90% (ik spreek niet van de inwijkelingen/mijnwerkers) de streektaal. Als ik nu in de winkel naar 'zwèègelkes' zou vragen is er een groot aantal kassadames dat je met stomverbaasde koeieogen aankijkt niet wetende waarover je het hebt.
Oud 24 augustus 2011, 10:09   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarmee je bewijst dat de eigen taal in onze streken verdrongen is door het AN. Zoals het Waals verdrongen werd door het Frans.
50 jaar geleden sprak in mijn regio meer dan 90% (ik spreek niet van de inwijkelingen/mijnwerkers) de streektaal. Als ik nu in de winkel naar 'zwèègelkes' zou vragen is er een groot aantal kassadames dat je met stomverbaasde koeieogen aankijkt niet wetende waarover je het hebt.
de dialecten behoorden tot dezelfde taalgroep als het AN, maw er is geen sprake van verdringen. het Waals daarentegen was gewoon een andere taal dan het Frans, dat is dus wel degelijk verdrongen.

je hebt nu eenmaal een eenheidstaal nodig om te communiceren, uiteindelijk schrijf ook jij hier in het AN.
Oud 24 augustus 2011, 10:32   #25
pajoske

Standaard

Citaat:
de dialecten behoorden tot dezelfde taalgroep als het AN, maw er is geen sprake van verdringen. het Waals daarentegen was gewoon een andere taal dan het Frans, dat is dus wel degelijk verdrongen.
Waarop baseer jij die bewering? dat kan en zal zo zijn voor jouw streektaal, maar niet voor alle in het Vlaamse gewest oorspronkelijk gesproken talen.
Citaat:
Het Waals maakt deel uit van de zogenoemde oïl-talen (een taalsubgroep waartoe ook het Frans behoort), maar is eigenlijk geen variant van het Frans.
Citaat:
Maar zoals hierboven bij Definitie reeds werd aangegeven, maken de Limburgse dialecten onderdeel uit van de Rijnlandse waaier, die onder Keulse dominantie is ontstaan. [2] Ook vanuit het Duitse taalgebied gezien, maken de Limburgse dialecten deel uit van een dialectcontinuüm.
Het is dan ook uit taalkundig oogpunt niet goed te bepalen of de Limburgse dialecten tot het Duitse, het Nederlandse of tot een eigen taalgebied behoren.
bron: wikipedia

Ps je weet toch dat Limburgs in Nederland een officieel erkende minderheidstaal is?
Citaat:
je hebt nu eenmaal een eenheidstaal nodig om te communiceren, uiteindelijk schrijf ook jij hier in het AN.
Daarmee ben ik akkoord. Maar wat maakt het uit of dat Frans, Nederlands, Duits, Engels esperanto of enige andere taal is.
Willem verkoos het Hollands/Brabants in te voeren als standaardtaal. Dat deze taal hier haast onbekend wasn mag blijken uit het feit dat hij in veel gemeenten zelfs geen onderwijzers vond die de taal voldoende beheersten om te kunne les geven.
De Belgen van na de revolutie verkozen het Frans. Niet abnormaal omdat Frans in onze contreien al eeuwenlang als standaardtaal werd gebruikt voor bv registratie van onroerend goed, onderwijs enz.
Oud 24 augustus 2011, 11:09   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gejank en gejammer van de vlaamsnationalisten neemt stilaan karikatuurachtige proporties aan.
Ik ben ook VN
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 11:11   #27
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Dan was BHV reeds 40 jaar geleden gesplitst geweest
BHV is een supertechnische kiesarrondissements & kieswetkwestie
Oud 24 augustus 2011, 11:12   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarop baseer jij die bewering? dat kan en zal zo zijn voor jouw streektaal, maar niet voor alle in het Vlaamse gewest oorspronkelijk gesproken talen.

bron: wikipedia

Ps je weet toch dat Limburgs in Nederland een officieel erkende minderheidstaal is?

Daarmee ben ik akkoord. Maar wat maakt het uit of dat Frans, Nederlands, Duits, Engels esperanto of enige andere taal is.
Willem verkoos het Hollands/Brabants in te voeren als standaardtaal. Dat deze taal hier haast onbekend wasn mag blijken uit het feit dat hij in veel gemeenten zelfs geen onderwijzers vond die de taal voldoende beheersten om te kunne les geven.
De Belgen van na de revolutie verkozen het Frans. Niet abnormaal omdat Frans in onze contreien al eeuwenlang als standaardtaal werd gebruikt voor bv registratie van onroerend goed, onderwijs enz.
mocht blijken dat het Limburgs wel degelijk een echte taal is, na deftig en serieus onderzoek, mag van mij die taal onmiddellijk erkend worden, met excuses van de Vlaamse regering. Het is dan aan de Limburgers om te kiezen wat ze er mee willen doen.

Maar dat de dialecten (en eventueel het Limburgs dus) véél dichter bij het AN stonden dan bij het Frans, daar zijn we het toch ook over eens?

In ieder geval, ik zie nog altijd geen enkele reden om het Nederlands (en eventueel het Limburgs) compleet te laten vervangen door het Frans, wat jij hier toch laat uitschijnen.
Oud 24 augustus 2011, 11:13   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Welke bescherming dienen minderheden te krijgen volgens u?
Hoe zou u het probleem oplossen dat etnische minderheden, in situaties waarin een simpele meerderheid alles beslist, niet altijd aan het kortste eind trekken?
Goeie vraag. Het komt altijd neer op het beperken van de macht van de meerderheid.
Oud 24 augustus 2011, 11:13   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Vlaams verraad

CD&V, VLD, SPA, GROEN!
Ik ben Groen en ik vind het oplijsten van Groen hier correct.
Oud 24 augustus 2011, 11:15   #31
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zou u het probleem oplossen dat etnische minderheden, in situaties waarin een simpele meerderheid alles beslist, niet altijd aan het kortste eind trekken?
uiteindelijk is er sowieso een perfecte bescherming voor de Franstalige "minderheid" in België. elke grondwetswijziging heeft namelijk een 2/3e meerderheid nodig. Die meerderheid heeft Vlaanderen niet, maw, er zullen altijd Franstaligen moeten meestemmen.

de bijzondere meerderheid is dus in mijn ogen nutteloos.
Oud 24 augustus 2011, 11:20   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
In Amerika heb je inderdaad 2 senatoren per staat; maar daar houdt het ook op. Het Huis van Afgevaardigden houdt wel rekening met het bevolkingsaantal van de staten, er is geen pariteit in de regering of in de hoogste rechtscolleges, geen belangenconflicten, alarmbelprocedures en bijzondere meerderheidswetten.

De Vlamingen kunnen in theorie hun meerderheid gebruiken, (wanneer er geen 2/3de meerderheid vereist) maar het dossier BHV toont aan dat ook dit zo goed als onmogelijk is door het bestaan van het belangenconflict en de alarmbelprocedure.
Ik vrees dat de machtsbalans in de VS m¡nstens even verbrokkeld kan uitdraaien en ook uitdraait (bij cohabitation, om maar eens een Franse term te gebruiken) als bij ons, met al onze spaghetti-constructies.

Dat was ook de bedoeling van de grondwet daar

Ze hebben daar wel een groot nationalisme en één taal gemeenschappelijk.

Wij hebben dat niet en gaan daarom op leven en dood in de clinch.

Het tweede gedeelte van je tekst geeft aan, dat de Vlamingen hun machteloosheid en verdeeldheid aan zichzelf te wijten hebben, en daT ZE HET LAKEN VEEL MEER NAAR ZICH TOE ZOUDEN KUNNEN HALEN, ALS ZE DAT WILDEN. SORRY HOOFDLETTERS.
Oud 24 augustus 2011, 11:51   #33
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De Belgische Grendelgrondwet heeft niets meer te maken met bescherming van de minderheid, maar omgekeerd juist met het aan banden leggen van de meerderheid.

En de paritaire vertegenwoordiging voor de respectievelijke staten van de VS zorgt niet voor het blokkeren van de democratische besluitvorming omdat je daar met meer dan twee staten zit en de machtsverhoudingen niet vastliggen.
Citaat:
Aanbevolen lectuur:
De mythemakers van dit land door Luc Huyse
(tot het einde lezen)

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 augustus 2011 om 11:57.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 11:54   #34
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgen van na de revolutie verkozen het Frans.
Ik kan me niet herinneren dat dat toen aan alle 'Belgen' gevraagd is.

Citaat:
Maar wat maakt het uit of dat Frans, Nederlands, Duits, Engels esperanto of enige andere taal is.
Ik vermoed idd dat aardig wat Vlamen dat weinig uitmaakt.
Franstalige Belgen echter vinden hun taal buitengemeen belangrijk.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 11:54   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
de vraag is of een minderheid van 40% dermate moet beschermd worden en vooral tegen wat.
Oud 24 augustus 2011, 11:55   #36
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat ze de neiging van Siegfried Bracke om Vlaanderen onder Nederlandse voogdij te plaatsen wel zien als Vlaams verraad.
Ze zitten echt overal, die verraders. Waar moeten we ons nog veilig voelen ?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 11:57   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Vat even samen ivm het tema
Oud 24 augustus 2011, 12:02   #38
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Aanbevolen lectuur:
De mythemakers van dit land door Luc Huyse
(tot het einde lezen)
Vanwaar dan altijd die mooipraterij voor een federale kieskring 'dat Vlamingen dan ook op Walen kunnen stemmen'? Wat indien er zoveel Vlamingen op Franstalige lijsten zouden stemmen dat die ineens de meerderheid zouden uitmaken in het parlement? 'We zijn toch per slot van rekening allemaal Belgen?'
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 12:06   #39
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vat even samen ivm het tema
In Zwitserland heeft men ook bescherming voor minderheden, DUS is België superdemocratisch en voorbestemd om nog duizend jaar te bestaan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 12:09   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In Zwitserland heeft men ook bescherming voor minderheden, DUS is België superdemocratisch en voorbestemd om nog duizend jaar te bestaan.
Hun bescherming zal hen niet helpen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be