Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2011, 10:24   #121
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Noord- en Zuid Austrasiërs verenigd U!!
Neen, de West-Austrasiërs zien dat niet zitten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 10:27   #122
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, de West-Austrasiërs zien dat niet zitten.
West Austrasiërs moeten braaf luisteren. En dat geld ook voor Oost- en midden Austrasiërs. Buig voor de machthebbers uit Metz.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 10:39   #123
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Buig voor de machthebbers uit Metz.
Het station Metz-Ville is een prachtig station. Eigenlijk is heel Metz prachtig...

Soit, dat terzijde. Lang leve de machthebbers uit Metz!
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 10:51   #124
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgen zijn Austrasiërs.
En volgens de Caesariaanse definitie zitten er ook Neustriërs bij.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 12:14   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het Pangermanisme is volledig in diskrediet gebracht door Hitler en de nazi's. En dan gebruik ik nog doelbewust de term pangermanisme, en niet 'Großdeutschland' omdat die benaming al helemaal beklad is met hakenkruizen.

Het nastreven van een Groot-Duitse staat, een staat voor alle Duitsers(=Duitstaligen), is echter een legitiem na te streven doel. Eén waar ik persoonlijk achter sta.

Naar mijn mening zou deze staat er moeten uitzien zoals hieronder op de kaart weergegeven. Het huidige Duitsland, met uitbreiding van Oostenrijk, Süd-Tirol, Ostbelgien (helaas lijkt dit me het enige gebied dat in de (zeer) nabije toekomst terug naar Duitsland kan keren) en de Poolse gebieden ten Westen van de Oder, die een uitzondering zijn op de wettelijk voorgestelde Oder-Neisse Grens. Deze 'gebieden' (zijnde Stettin en omliggende dorpen/stadjes) zouden wat mij betreft terug aan Duitsland gegeven moeten worden. Het is rechtmatig Duits grondgebied en het behoort dan ook officieel (terug) Duits te zijn.

Qua oppervlakte en inwoneraantal zou dit de volgende veranderingen met zich meebrengen:

Opp.:
-Duitsland: 357.022 km²
-Oostenrijk: 83.858 km²
-Süd-Tirol: 7.400 km²
-Ostbelgien: 854 km²
-Stettin: 1.163 km²

Totaal: 450.297 km²

Inwoners:

-Duitsland: 82.329.000
-Oostenrijk: 8.210.000
-Süd-Tirol: 507.000
-Ostbelgien: 75.000
-Stettin: 514.000

Totaal: 91.635.000

Merk op dat in Duitsland de bevolking licht dalende is (relatief weinig kinderen, doodzonde), maar in de andere gebieden neemt deze nog elk jaar toe.
Ach mens. Kunt u nu niets beters verzinnen? Nog een beetje en u voert de schedelmeting terug in.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 12:24   #126
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De Elzas was oorspronkelijk Rooms-Duits hoor. En de streektaal was een Duits dialect. Mjah, het is nu grotendeels verfranst.
Hangt ervan af hoever u teruggaat. U legt die 'oorsprong' kennelijk bij het Heilige Roomse Rijk ca. 10de eeuw (als we er even vanuit gaan dat je dat zomaar 'Duits' kunt noemen). Welnu, dan moet je het hele stuk huidige België van de huidige Duitse grens tot de Schelde ook 'Duits' noemen...
Oud 25 augustus 2011, 12:52   #127
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MAX BAUER Bekijk bericht
Gij verstaat er geen bal van.
Ik vrees toch dat het bedpangermanisme het enige pangermanisme zal zijn dat je ooit zal mogen aanschouwen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 augustus 2011 om 12:54.
Oud 25 augustus 2011, 12:55   #128
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij verstaat er geen bal van.
Zijn we dan Neustriërs?
Oud 25 augustus 2011, 13:06   #129
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets achterhaald.
in de sport natuurlijk niet ; merk op dat er dan plotseling geen vlamingen of walen meer zijn, alleen maar belgen...of is België niet achterhaald ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 13:13   #130
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vrees toch dat het bedpangermanisme het enige pangermanisme zal zijn dat je ooit zal mogen aanschouwen.
Oud 25 augustus 2011, 13:14   #131
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kompleet achterhaald zou ik niet zeggen, we evolueren binnen Europa naar een Europa der regio's; Kleinere natiestaten zeg maar.
Ik zou oversimplificatie vermijden - tegenwoordig zijn het precies kleine entiteiten die over de traditionele grenzen heen naar samenwerking met "de buren" kijken - je ziet dat niet alleen langs de beneluxgrenzen met Duitsland en Frankrijk, maar ook tussen Polen en Tsjechië
en al helemaal in Scandinavië. Er is een neiging om de huidige "deelstaten" in europa zowel te vergroten als te verkleinen en wel op andere dan puur taalculturele gronden.

Binnen de Baarle-Groep zouden we bv. prioriteit kunnen geven aan een
streven naar een Nederlandstalige nieuwszender gericht op de wereld, die gefinanciert zou worden door Nederland, Vlaanderen en Suriname (+ eventueel Zuid Afrika).

De nationale afbraken kunnen verder gaan door bv. de Nationale banken en de controle op banken binnen de lage Landen te fusioneren. dit zou de koudwatervrees voor de Eurobonds kunnen wegnemen en we zouden onze "voortrekkersrol" opnieuw opnemen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 21:20   #132
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Hangt ervan af hoever u teruggaat. U legt die 'oorsprong' kennelijk bij het Heilige Roomse Rijk ca. 10de eeuw (als we er even vanuit gaan dat je dat zomaar 'Duits' kunt noemen). Welnu, dan moet je het hele stuk huidige België van de huidige Duitse grens tot de Schelde ook 'Duits' noemen...
Mij best.

Beiden zijn eigenlijk overgang van Duits naar Frans.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 22:03   #133
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Leuk, dat gezellige pangermaanse gevoel.
Nu alleen nog aan de metalhead, de johnny, de hipster en snob uitleggen dat ze elkaars broeders zijn.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 17:45   #134
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Niks gratuit. Jouw idool Hitler heeft daar voor gezorgd. Vanwege de Tweede Wereldoorlog voelt het overgrote deel van de Duitstaligen buiten Duitsland zich absoluut geen Duitser (meer).
De Oostenrijkers hebben nochtans minder complexen over hun grootste landgenoot dan de Duitsers.

De simpele reden waarom de doorsnee Oostenrijker niet wakker ligt van een tweede Anschluss is gewoon dat hij tevreden is met zijn kleine, relatief welvarende vaderland. Meer heeft een kleinburger ook niet nodig.

Om dezelfde reden ligt de doorsnee Vlaming niet wakker van de Groot-Nederlandse gedachte.

Nogmaals: verenigd Europa onder Duitse (economische) leiding is het "pangermanisme" van de 21ste eeuw. Het heeft dus allang niet meer die Duits-nationale vorm waarop de stumpers zich hier blindstaren.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 26 augustus 2011 om 17:48.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 17:59   #135
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
ik denk dat jij toch een serieus studie object zou kunnen vormen voor meerdere faculteiten hoor...
Uw mening is kak, maar dat neemt niet weg dat dat ook een interessant studie-object kan zijn.

Citaat:
Ofwel zit je hier op kolossale schaal met de mensen hun voeten te spelen.
Ze verdienen het, allez sommigen dan.
Oud 26 augustus 2011, 18:24   #136
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Wat is volgens u dan "de ware aard" en waar zit precies die "equivalentie met de politiek"?
De ware aard? Dat de moderne wetenschap zich enkel bezighoudt met wat de Griekse filosofen "substantie" (materie) noemden. Het terrein van de "essentie" ligt volkomen braak en is door o.a. Kant tot metafysica en dus - zijns inziens - op voorhand onkenbaar verklaard.

Het hoofdkenmerk van alles was substantie/materie is, is dat het kwantitatief is. De moderne wetenschap kan dus geen eenheid in de veranderlijke veelheid brengen.

Met zo'n kennistheorie (en overeenkomstig wereldbeeld) kan men geen beschaving opbouwen, hoogstens teren op de grootsheid van het verleden (voor zo lang het duurt).

We hebben daarom als Europeanen nood aan een nieuw elan. Ethisch, maar in de eerste plaats intellectueel (de rest volgt wel). Anders zullen we langzaam, maar zeker verzuipen in de moderne pop-/pulpcultuur die de marketeers en de lobby's ons opdringen.

Citaat:
Klopt. Wat is daar mis mee?
Het is allemaal vluchtig en vergankelijk. Je kunt er niet op bouwen, zoals ik hierboven heb gezegd.

Citaat:
En wat heeft dat met het voorgaande te maken?
Zie hierboven.

Citaat:
Het is niet omdat alles voor u een beetje te snel gaat en u de realiteit niet aankan, dat uw simplistische luchtkastelen ineens plausibel zouden zijn. Enfin, voor u misschien wel - maar val er ons liet meer mee lastig.
Nee, jij bent blind voor de beperktheden van jouw vooruitgang. Trouwens, hoe kun je van een "vooruitgang" spreken als je de huidige staat van de wereld bekijkt?

Ik denk dat ik de moderniteit gewoon te nuchter bekijk. Ik stel er mijn hoop niet in (zoals de meesten), maar ik heb er ook geen enkele schrik voor.

Als je weet wat Kant over de theoretische rede schreef, dan weet je genoeg. En zelfs filosofie hoeft er voor hem niet meer bij te pas te komen: ze moet het denken niet uitbreiden, maar beperken (dixit Kant). De filosofie moet geen grote vragen meer beantwoorden, maar enkel nagaan of ze wel te beantwoorden zijn; de wetenschap moet de antwoorden geven (maar is zoals eerder gezegd beperkt).

Zonder de grote zijnsvragen blijft dan enkel nog een cultuur van shopping en fornication over, zoals Jonathan Bowden het zei in een prachtige lezing over Heidegger. Zo zijn we in een notendop aanbeland bij de moderne cultuur en mentaliteit, die het best tot uitdrukking komen in de Angelsaksische wereld: praktisch, pragmatisch, materialistisch (alles behalve intellectueel en metafysisch).

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 26 augustus 2011 om 18:35.
Oud 26 augustus 2011, 18:36   #137
Nestor Burma
Banneling

Standaard

[...]

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 26 augustus 2011 om 18:36.
Oud 26 augustus 2011, 18:37   #138
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Komt ook van pas in een andere draad, bedankt!
Oud 26 augustus 2011, 18:39   #139
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Als je wetenschap op die manier bekijkt (en voor sommige takken in de menswetenschappen is dat zelfs een vruchtbaar uitgangspunt), dan kan je het geheel idd gaan zien als een systeem, als een soort van evenwicht dat over de bevindingen heen in balans blijft. Interessante gedachte.

Uw verrassing verrast me.
Dan hoop ik nog veel van u te mogen lezen in deze mogelijk interessante (neven)discussie.
Oud 26 augustus 2011, 18:40   #140
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Eindelijk eens goede humor!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be