Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 augustus 2011, 11:57   #41
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Wat is het uiterste moment dat we ze geven om het te melden? Het avondjournaal van 7u of het laatavondjournaal? (Wat mij betreft het 7u journaal, als ze het enkel zouden melden bij het laatavondjournaal kan ik inkomen in het argument dat ze het gewoon aan weinig kijkers willen tonen)
En wat gaan ze vermelden? Gaan ze Vermeersch aan het woord laten?
Hoeveel seconden?
freelancer is offline  
Oud 25 augustus 2011, 11:59   #42
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
joehoee, linkse forumlichten waar zitten julie?
Aangezien je zo graag hoort wat een links forumlid daarover te zeggen heeft:

Ik ben tegen een splitsing van BHV, in elke vorm. Een zuivere splitsing van BHV schept een gelijkheid in de wetten, maar is een verlaging van het democratisch gehalte in de praktijk: weer heel wat mensen kunnen niet meer stemmen op de politici die hun voorkeur genieten. Een splitsing met 'toegevingen', zoals al dan niet tijdelijke inschrijfrechten, is aan de andere kant een zuivere discriminatie, tenzij die rechten aan alle Belgen verleend worden. Een splitsing van BHV is in mijn ogen een verslechterde situatie tegenover nu.

Een federale kieskring voor 100% van de zetels is de enige oplossing die elke vorm van discriminaties wegwerkt en daarbovenop de grootste democratische waarde oplevert: élke Belg kan op elke opkomende Belg stemmen, tegenover een beperking van de keuze op deze moment, plus verschillen in het aantal stemmen die nodig zijn voor een zetel in de verschillende kieskringen als gevolg van de verdeling binnen meerdere kieskringen worden weggewerkt.
Robinus V is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:04   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Verder dan

"Etienne Vermeersch is waarschijnlijk ook klant bij Frituur Het Draakske"

zullten ze waarschijnlijk niet komen. Misschien beseffen ze ondertussen zelf wel hoe pover dergelijke argumentatie is.

Frappante eindconclusie die ik eigenlijk ook al gemaakt had. Als het zo zit dan laten we het beter gewoon zo. Het is toch zo simpel als het maar kan zijn?

Franstaligen: "wij willen extra geld voor Brussel"
Vlamingen: "neen"
Franstaligen: "wat willen jullie in de plaats"
Vlamingen: "splitsing van BHV volgens het ingediende wetsvoorstel"
Franstaligen: "neen"
Vlamingen: "ok, geen geld voor Brussel"

Je moet mij toch maar eens blijven uitleggen hoe de meerderheid die daarenboven ook nog eens de geldschieter is van de minderheid, telkens opnieuw plooit. Telkens opnieuw. Het gaat er bij mij echt niet meer in, echt niet.
Wel, dat is heel simpel:

Franstaligen: "als ge ons niet geeft wat we willen, dan doen we niet mee en dan hebt ge geen regering. En dan zal de koning heel kwaad worden!"

Vlamingen: "allez, 't is goed, hier is uw geld voor Brussel, maar nu gaan we toch een regering vormen, he ?"

Franstaligen: "kweenie, ge hebt mij kwaad gemaakt"

Vlamingen: "maar allez, wat wilt ge nu nog ? Wat gemeenten in de rand ?"

Franstaligen: "bijvoorbeeld, om te beginnen"

Vlamingen: "toch nie gans Brabant ?"

Franstaligen: "allez, omdat gij het zijt, is Vlaams-brabant genoeg"

Vlamingen: "oef ! We maken vooruitgang"

....

Oud 25 augustus 2011, 12:04   #44
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Ik ben tegen een splitsing van BHV, in elke vorm. Een zuivere splitsing van BHV schept een gelijkheid in de wetten, maar is een verlaging van het democratisch gehalte in de praktijk: weer heel wat mensen kunnen niet meer stemmen op de politici die hun voorkeur genieten. Een splitsing met 'toegevingen', zoals al dan niet tijdelijke inschrijfrechten, is aan de andere kant een zuivere discriminatie, tenzij die rechten aan alle Belgen verleend worden. Een splitsing van BHV is in mijn ogen een verslechterde situatie tegenover nu.

Een federale kieskring voor 100% van de zetels is de enige oplossing die elke vorm van discriminaties wegwerkt en daarbovenop de grootste democratische waarde oplevert: élke Belg kan op elke opkomende Belg stemmen, tegenover een beperking van de keuze op deze moment, plus verschillen in het aantal stemmen die nodig zijn voor een zetel in de verschillende kieskringen als gevolg van de verdeling binnen meerdere kieskringen worden weggewerkt.
Ach zo, de voorrechten der franstaligen gaan voor op de wetten van het land...

Als ze zo graag op de politiekers van hun voorkeur stemmen moeten ze maar in het juiste taalgebied gaan wonen....

De Vlamingen die in wallonië wonen kunnen ook niet op Vlaamse politiekers die hun voorkeur genieten gaan stemmen...

Iedereen gelijk voor de wet...
Svennies is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:05   #45
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:

Op welke planeet woont U?
freelancer is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:06   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik denk eerder dat ze allemaal een serieuze bolwassinge van de roi gekregen hebben, ... den 21 sten gingen ze het ineens allemaal regelen, ... nietwaar, ... ineens keerde ook Beke zijn karreke... ge moet dat niet verder zoeken...
Ik peins dat ook. Spijtig dat ik genen onderhandelaar ben, ik had dat graag eens meegemaakt, een bolwassing van de koning 'k weenie of em het op zijnen ouwen dag zou overleefd hebben....
Oud 25 augustus 2011, 12:08   #47
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach zo, de voorrechten der franstaligen gaan voor op de wetten van het land...
Neen.

Citaat:
Als ze zo graag op de politiekers van hun voorkeur stemmen moeten ze maar in het juiste taalgebied gaan wonen....
Daar ben ik het niet mee eens. Iedere burger moet in een democratie zo goed als mogelijk zijn voorkeur kunnen weergeven in een stem, eender waar die woont.

Citaat:
De Vlamingen die in wallonië wonen kunnen ook niet op Vlaamse politiekers die hun voorkeur genieten gaan stemmen...

Iedereen gelijk voor de wet...
Iedereen gelijk voor de wet. Dat vind ik ook. Ik vind ook dat Vlamingen in Wallonië op Vlaamse partijen moeten kunnen stemmen als ze dat willen.

Daarom: federale kieskring voor 100% van de zetels.
Robinus V is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:09   #48
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik peins dat ook. Spijtig dat ik genen onderhandelaar ben, ik had dat graag eens meegemaakt, een bolwassing van de koning 'k weenie of em het op zijnen ouwen dag zou overleefd hebben....
Daar geloof ik dus helemaal niet in. Volgens mij is de koning gewoon een poppetje dat nu en dan eens een tekstje mag voorlezen dat wordt opgesteld door de heren politici.

De koning neemt NOOIT initiatieven. Hij doet wat hem wordt opgedragen en incasseert in ruil een vette cheque.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:09   #49
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
En wat gaan ze vermelden? Gaan ze Vermeersch aan het woord laten?
Hoeveel seconden?
journaal van 13u alvast niet lijkt het
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:12   #50
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
De progressieve Vlamingen die de Gravensteengroep vormen, zijn nog vernietigender over de BHV-voorstellen van formateur Elio Di Rupo (PS) dan de traditionele Vlaamse beweging.

Lees hier

In feite zijn ze even vernietigend voor onze 'Vlaamse' media...
De meeste politieke commentatoren van onze 'Vlaamse' kranten moeten zich hier niet goed bij voelen...

De meeste van onze BV's zullen zich ook niet goed voelen...
De Gravensteengroep progressief? U zult me wat komen vertellen.
system is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:12   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen gelijk voor de wet. Dat vind ik ook. Ik vind ook dat Vlamingen in Wallonië op Vlaamse partijen moeten kunnen stemmen als ze dat willen.

Ik zou dat destijds ook gewild hebben, maar nu is dat niet meer mogelijk.

Maar er is een andere mogelijkheid: sub-nationaliteiten invoeren. Je bent een Vlaming, of een Waal. Je mag dan, zoals nu Belgen in het buitenland, via je consulaat, stemmen in je eigen heimat.

In Vlaanderen worden Waalse consulaten opgericht voor de buitenlanders (Walen) die daar wonen, en die kunnen dus via dat consulaat in Wallonie hun stem uitbrengen. En vice versa.
Oud 25 augustus 2011, 12:13   #52
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Gravensteengroep progressief? U zult me wat komen vertellen.
progressief =/= PS hé
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:15   #53
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is zever, tenzij je dat fatsoenlijk beargumenteert.
Robinus V is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:15   #54
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

Daar ben ik het niet mee eens. Iedere burger moet in een democratie zo goed als mogelijk zijn voorkeur kunnen weergeven in een stem, eender waar die woont.

U ijvert voor een land waarbij de Vlamingen baas zijn. Een federale kieskring is dus alvast de eerste optie die een categorieke non krijgt van de franstaligen. De 2e optie is dus de splitsing van BHV. De enige manier om de discriminaties dan weg te werken behalve de onhaalbare federale kieskring, is de zuivere splitsing van BHV wat ook stuit op een categorieke non van de franstaligen.

Het mag dan ook duidelijk zijn wie er met onredelijke standpunten aan de onderhandelingstafel komt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:15   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
progressief =/= PS hé
Ik stel voor dat u de term 'progressief' opzoekt in een verklarend woordenboek en u de betekenis eigen maakt en/of van buiten leert.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2011 om 12:17.
system is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:17   #56
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar er is een andere mogelijkheid: sub-nationaliteiten invoeren. Je bent een Vlaming, of een Waal. Je mag dan, zoals nu Belgen in het buitenland, via je consulaat, stemmen in je eigen heimat.

In Vlaanderen worden Waalse consulaten opgericht voor de buitenlanders (Walen) die daar wonen, en die kunnen dus via dat consulaat in Wallonie hun stem uitbrengen. En vice versa.

Uiteraard. Jij geeft dus de rechten die de inwoners van de 6 zouden krijgen gewoon aan elke inwoner van dit land. 1 keer raden wie daar tegen gaat zijn?
fox is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:19   #57
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik stel voor dat u de term 'progressief' opzoekt in een verklarend woordenboek en u de betekenis eigen maakt en/of van buiten leert.
Citaat:
Progressivisme is een politieke stroming die gebaseerd is op progressie (vooruitgang). Het wordt dikwijls beschouwd als de tegenhanger van conservatisme, een stroming die juist gericht is op conservatie (behoud).
--> PS =/= progressief.
fox is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:20   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is zever, tenzij je dat fatsoenlijk beargumenteert.
Heb ik al een aantal keren gedaan, maar kom. Er zijn twee totaal gescheiden democratieen nu in Belgie: franstaligen die zo goed als exclusief voor franstalige partijen stemmen, en vlamingen die zo goed als exclusief voor vlaamse partijen stemmen. Het succes van de BUB illustreert hoe weinig men in "mixte toestand" is geinteresseerd.

Er is dus geen enkele manier in Belgie om politici te hebben die zich verantwoordelijk voelen ten opzichte van gans het electoraat: Vlaamse politici weten dat ze nooit of te nimmer, wat ze ook doen, een stem zullen krijgen van een Franstalige, en vice versa. Zij moeten bijgevolg met die hun belangen totaal geen rekening houden, en zich concentreren op hun echte en hun potentiele electoraat: voor een Vlaams politicus is dat de Vlaamse kiezer (die voor hem of voor zijn concurrent heeft gekozen, maar misschien volgende keer kan overgehaald worden) en voor de Franstalige politicus is dat de Franstalige kiezer. Bovendien is het zo dat wegens de toenemende animositeit het zelfs electoraal gunstig is om "de andere" een kloot af te trekken. Dus hoe meer een Franstalige politicus de Vlamingen een kloot kan aftrekken (een "communautaire overwinning halen) hoe beter hij in de markt ligt, en vice versa.

Maar bovendien KOMEN we van zo een land. En in de jaren 60 wilden de FRANSTALIGEN net de scheiding in gewesten, om niet meer in de etat Belgo-Flamand moeten te leven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 augustus 2011 om 12:23.
patrickve is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:21   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
--> PS =/= progressief.
Wat komt de PS hier doen? U springt wel van de hak op de tak.
system is offline  
Oud 25 augustus 2011, 12:22   #60
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met een gewone splitsing van België is ook alles opgelost. Dan kan iedere Vlaming stemmen op elke Vlaamse politicus voor gelijk welk Vlaams beleid! Geen problemen meer met Franstalig imperialisme! Maar wedden dat je dat weer niet graag hoort?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be