![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
|
![]() Omdat onderwijs nog altijd veel te veel "gemeenschappelijk" wordt gezien. In een totaal gedifferentieerde privemarkt zou je als ouder zelf het pakket voor je kind kunnen samenstellen, totaal aangepast aan zijn noden en capaciteiten.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.643
|
![]() Citaat:
maar het zand in de ogen strooien om de frustratie van ouders te laten botvieren en de indruk gaan geven dat alle studenten latijn aankunnen, en dat alle studenten universiteit aankunnen is volgens mij ook zot |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
|
![]() Citaat:
Maar ik zou willen citeren: "the powers of instruction are seldom efficient, except in those happy but rare circumstances, where they are almost superfluous". Ik weet niet meer wie het gezegd heeft, maar het is een waarheid als een koe: een hoogbegaafde heeft bijna geen begeleiding nodig. Geef hem gewoon maar studiemateriaal, en hij trekt er zijn plan mee. Het komt hem gewoon aan op een redelijk intelligente selectie van studiemateriaal. Je moet geen LES geven aan een hoogbegaafde. Die leest wel genoeg, als je hem het studiemateriaal geeft. En voor de rest moeten er vakbekwame specialisten ter beschikking zijn om hier en daar op een vraag kunnen te antwoorden. Infeite is een bibliotheek en e-mail adressen van wat vakspecialisten voldoende voor een hoogbegaafde. Ik overdrijf maar een klein beetje. Hij zal wat hulp nodig hebben bij de selectie van de boeken. Geef hem de "bijbels" van elk vakgebied en 't is in orde.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik zou het toch ook eens tof vinden mochten we in het onderwijs ook wat aandacht besteden aan de slimmeren ipv ons vooral te focussen op de kinderen die moeilijk mee kunnen. Nu zijn er hele programmas en is er massas geld uitgegeven voor kinderen die moeilijk kunnen leren (vooral in de grootsteden) maar men laat de andere kant van de curve in de kou staan, en dat is dom, zeer dom, want uiteindelijk zullen die mensen wel de steunpilaren van onze industrie worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Op jonge leeftijd heeft een kind, ook een hoogbegaafd, wel meer nodig dan een bibliotheek en een mailadres. Er zijn ook dingen als feedback, stimulering, bekrachtiging, en dergelijke. Ik ben belange niet hoogbegaafd, maar ik was er wel zo eentje die in de klas snel mee was, en die, als er oefeningen werden gegeven, snel klaar was en dan al verder piepte naar de volgende oefeningen. Ik kreeg als kind dan toch graag te horen van "ah, goed nyn". Ook bij hoogbegaafde kinderen zie je dat de cognitieve ontwikkeling dan misschien wel sneller verloopt, maar de emotionele ontwikkeling vaak even 'traag' verloopt als bij normaal begaafde kinderen. Het zou verkeerd zijn om er vanuit te gaan dat zaken als nabijheid, steun, behoefte aan extrinsieke motivatie,... niet op dezelfde manier aanwezig kunnen zijn bij hoogbegaafden. Ook op oudere leeftijd heeft een kind die nood aan stimulering en feedback. Hoogbegaafden kunnen trouwens verloren lopen als je ze maar laat doen. Dat ze geen les nodig hebben, daar ben ik het ook niet mee eens. 'Nodig' misschien niet, maar het is wel fijn om te luisteren naar een goed verhaal. Ik heb een hoogbegaafde baas gehad die net veel nood had aan een mentor die kon sturen, stimuleren, feedback geven. Hij zat ondertussen op een niveau dat hij vaak alleen op z'n eilandje zat. Dan is het snakken naar contact met anderen die elders ook op zo'n eilandje zitten. De mensen rondom hem konden vaak niet genoeg sturing geven. Het risico op depressie, demotivatie, de weg compleet verliezen,... is dan reeël. Bij hoogbegaafde jongeren die nog niet op dat eilandje hoeven te zitten (wegens dat punt nog niet bereikt) kan je maar best maken dat je hen kan geven waar ze nood aan hebben. Als je sommige hoogbegaafden optimaal stimuleert, ga je uiteindelijk met 15-jarigen zitten die cognitief klaar zijn om te gaan doctoreren, maar emotioneel de setting waarin doctoreren nu gebeurt niet aankunnen. Die hebben méér begeleiding nodig dan de doorsnee normaal begaafde hoor. Een mailtje naar een overbezette prof gaat het niet doen. Ge kunt hoogbegaafden geen 6 jaar in 't lager houden, en geen 6 jaar in 't MB. Dit in tegenstelling tot mentaal gehandicapten: die kunt ge zeker zo lang in die systemen houden. Speciaal onderwijs voor hoogbegaafden vereist dus zeker grotere aanpassingen.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
De screening op jonge leeftijd faalt ook compleet. Dan krijg je later van die 45-jarigen die je mag vertellen dat ze helemaal niet autistisch zijn maar hoogbegaafd. 25-jarige "ADHD'ers" op Rilatine die ineens bijna de maximale score halen op uw intelligentietest (en ondertussen met een beroepsdiploma zitten maar daar in de praktijk niks van bakken). 't is nogal moeilijk om als kind zelf in te schatten dat je 'anders' bent, en om uit te leggen aan je omgeving hoe jij precies denkt.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Ik ben het er overigens niet mee eens dat het voor normaal begaafden onmogelijk zou zijn om enige inleving in de wereld van een hoogbegaafde te hebben. Volledige inleving is natuurlijk onmogelijk - maar dat is het ook tussen normaal begaafden onderling. Hoogbegaafden kunnen zich ook niet altijd beter inleven in een andere hoogbegaafde, dat hangt af van persoon tot persoon. Als je als normaal begaafde bereid bent te luisteren, te begrijpen, je eigen kader efkes loslaten en de ander zijn kader laten schetsen, dan kom je al heel ver, ver genoeg om de omgang niet meer zo frustrerend te maken. Ik heb verschillende hoogbegaafden zien passeren die aangaven dat ze blij waren dat iemand hen eindelijk begreep. Dat ligt niet aan mijn supernatural powers, maar gewoon aan 't feit dat er eindelijk eens iemand goéd luisterde en niet meteen dacht van 'wacko!'. Ik werd nu wel betaald om 'goed te luisteren' maar kom. Ik veronderstel dat normaal begaafden ook wel eens een efforke kunnen doen zonder daar geld voor te krijgen.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
|
![]() Citaat:
Jij bekijkt hier een ander aspect, namelijk het aanleren van sociale vaardigheden in groep. Maar voor mij is dat iets dat eigenlijk los staat van "onderwijs". Dat kan je in de voetbalklub, of de tennisklub of de klub van champignonverzamelaars ook leren, maar je moet je dure onderwijstijd daar niet aan verdoen. Verdoe je je vaardigheden als champignonverzamelaar omdat je teveel sociale fouten maakt tijdens je sociale groepsleerperiode, dan vind ik dat stukken minder erg dan als je cognitief niet het onderste uit de kan hebt gehaald.
__________________
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 augustus 2011 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
|
![]() Citaat:
Meestal trekken hoogbegaafden, eens in kontakt met de leerstof, hun eigen plan veel beter dan wanneer het "ingelepeld" wordt. Het zijn typisch de mensen bij wie constructivisme goed werkt (maar geen onnozel constructivisme, he: ik bedoel: ze zelf hun materiaal laten verteren, zelf laten opzoeken en dergelijke). Citaat:
Het is pas aan de unief dat het onderwijs "op mijn niveau" kwam en dat ik gewoon meevolgde. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Het idee van de hoogbegaafde als iemand die spontaan alle soorten informatie gaat opslorpen is gewoon fout. Zo zullen er vast wel zijn, maar zo zijn ze zeker niet allemaal. Ik denk dat je hier een beetje voorbij gaat aan 't feit dat hoogbegaafde kinderen ook maar gewoon kinderen zijn.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
|
![]() Citaat:
Maar hun ouders zouden er dan wel beter aan doen van ze hier en daar toch met "een groep" in kontakt laten te komen, bijvoorbeeld paddestoelen rapen of zo, iets dat niks met het cognitieve te maken heeft en waar ze hun groepsvaardigheden kunnen aanscherpen.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.887
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
tenzij de groepsgenoten niet op dezelfde lijn zitten.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
|
![]() Eh, nynneke, dat laatste is nu net het punt waar we de ganse tijd over discussieren he. Ik weet ook wel dat als "normale" in een "normale groep" groepsleren stimulerend werkt (de basis van social constructivism).
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
|
![]() Citaat:
(ik heb het over algemeen secundair onderwijs he, hoger onderwijs is wat anders).
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Alleen worden de onderzoeken vooral gebruikt om zwakkere begaafden uit de maatschappij te halen en in aparte aangepaste scholen te steken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Jeugdbewegingen, sportverenigingen, muziekscholen en noem maar op. |
|
![]() |
![]() |