Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2011, 06:38   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het algemeen rookverbod in de horeca is een stap in de goede richting, maar gaat niet ver genoeg. Immers vele rokers die gaan in het nachtleven buiten rondhangen, hun drank kopen in nachtwinkels en voor overlast gaan zorgen. Daarom pleit ik gewoon voor een de meest radicale oplossing en dat is tabaksproducten volledig verbieden, zowel de verkoop als het bezit ervan. Iedereen die moet afkicken kan tijdelijk nicotinepleisters of een pilletje krijgen, maar ook dat wordt stelselmatig afgebouwd. Het is de bedoeling dat de volledige bevolking rookvrij is binnen twee jaar.

Tabak zal geclassiciceerd worden als drugs en dus ten strengste verboden (zoals marihuana, XTC, heronine en dergelijke).

Alcohol mag enkel nog worden verkocht aan meederjarigen en het bezit door minderjarigen zal stafbaar gesteld worden.

Het wordt hoog tijd dat orde en tucht opnieuw zullen zegevieren !
Als het dan toch zo schadelijk is, waarom mag tabak dan verkocht worden ?

Bende hypocrieten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 19:12   #22
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Donder toch op met die totalitaire zever en kruip terug in je wereldvreemde grot.

Niks van , al ben ik het totaal niet eens met Max , maar hij is de enige die niet hypocriet is ! roken verbieden in de horeca , maar wel tabbak blijven verkopen voor de accijnzen ........

ik heb al uitgerekend , ben een regelmatige bezoeker van bruine kroegen , en als da verbod er komt ga ik minder op café ....... dat schilt me rond de 500 € per maand !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 19:25   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
Niks van , al ben ik het totaal niet eens met Max , maar hij is de enige die niet hypocriet is ! roken verbieden in de horeca , maar wel tabbak blijven verkopen voor de accijnzen ........

ik heb al uitgerekend , ben een regelmatige bezoeker van bruine kroegen , en als da verbod er komt ga ik minder op café ....... dat schilt me rond de 500 € per maand !
500€ per maand aan alcohol verbruik?
Oud 20 maart 2011, 19:27   #24
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
500€ per maand aan alcohol verbruik?
horeca verbruik , alcohol , extra sigaretten , is ne snack gaan eten , vervoer naar de kroeg ......
eigenlijk kom sommige maanden niet toe met 500 €
Oud 20 maart 2011, 19:31   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
horeca verbruik , alcohol , extra sigaretten , is ne snack gaan eten , vervoer naar de kroeg ......
eigenlijk kom sommige maanden niet toe met 500 €
Ahok, ik dacht dat je niet rookte, dat je het zuiver over drankverbruik had.
Oud 20 maart 2011, 19:38   #26
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ahok, ik dacht dat je niet rookte, dat je het zuiver over drankverbruik had.
tja , reken uit regelmatig café bezoek ....... neemt een pint of 10 per dag maal 1.8 € geeft al snel 360 € als je nog maar 20 dagen dit doet ...... zo zot is die 500 € echt niet hoor ............

en momenteel is er hier in't dorp 1 dag waarop er enkel een zaak open is waar niet gerookt mag worden , das goed om een paar pintjes te drinken en dan verder te gaan naar iemand prive waar wel gerookt mag worden !
Oud 20 maart 2011, 19:47   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tja , reken uit regelmatig café bezoek ....... neemt een pint of 10 per dag maal 1.8 € geeft al snel 360 € als je nog maar 20 dagen dit doet ...... zo zot is die 500 € echt niet hoor ............

en momenteel is er hier in't dorp 1 dag waarop er enkel een zaak open is waar niet gerookt mag worden , das goed om een paar pintjes te drinken en dan verder te gaan naar iemand prive waar wel gerookt mag worden !
Tien pinten per dag, dat is bij mij al zolang geleden dat ik tegenwoordig van men eerste 33cl blik Carlsberg al flink aangeschoten ben.

Als ik tegenwoordig drink dan drink ik ook wel teveel maar ondertusen zit er tussen twee beurten ook al meer dan een maand tussen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 20 maart 2011 om 19:50.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 14:55   #28
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik heb er geen probleem mee dat mensen roken in het openbaar.
Hun gezondheid is hun zaak.
Het feit dat men de lucht vervuild, tot daar aan toe. Die is reeds omzeep dankzij koning auto.

Maar de vervuiling op straat is niet te onderschatten.
Rokers zijn zo nonchalant arrogant dat ze hun plastieken verpakking van hun doosje sigaretten zomaar op straat laten slingeren, hun peuken zonder enige schaamte op grond gooien,... en ga zo maar door. (sluikstorten dus) Die mensen beseffen wellicht niet eens dat ze een misdrijf plegen. Rokers hebben geen respect voor zichzelf, geen respect voor de natuur en zijn dus egoïstisch.

"omdat er zich geen vuilbak of asbak op 10 meter afstand van mij bevindt" hoor ik dan als excuus.
Dus men is gewoon te lui om even verder te lopen tot men een recyclage eenheid tegenkomt.

Als ik nu mijn blikje frisdrank ook altijd zomaar op straat gooi omdat er niet meteen een vuilbak in de buurt is, het zou er mooi bijliggen. Ze zullen me zelfs scheef bekijken. Maar een sigarettenpeuk, geen probleem.

Een paar jaar geleden ging men hiervoor in Brussel eens boetes uitschrijven, voor mensen die hun kauwgom of ander afval op straat lieten slingeren. Heb ik dat ooit al eens 1 keer weten gebeuren? Neen.

Onlangs was het "dag van de schoonmaak" en deelde men in het station infopamfletten uit. Wat doen de mensen? Ze laten die flyers gewoon slingeren op de perrons, trappen,... zelfs te lui om naar die vuilbak te stappen die 5 meter verder stond.

Op zo'n momenten ben ik echt beschaamd dat ik in deze maatschappij leef.
Pas op, wij moeten dan het voorbeeld vormen voor de allochtonen die zich hiernaar moeten integreren.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 16:39   #29
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi Bekijk bericht
Ik heb er geen probleem mee dat mensen roken in het openbaar.
Hun gezondheid is hun zaak.
Het feit dat men de lucht vervuild, tot daar aan toe. Die is reeds omzeep dankzij koning auto.

Maar de vervuiling op straat is niet te onderschatten.
Rokers zijn zo nonchalant arrogant dat ze hun plastieken verpakking van hun doosje sigaretten zomaar op straat laten slingeren, hun peuken zonder enige schaamte op grond gooien,... en ga zo maar door. (sluikstorten dus) Die mensen beseffen wellicht niet eens dat ze een misdrijf plegen. Rokers hebben geen respect voor zichzelf, geen respect voor de natuur en zijn dus egoïstisch.

"omdat er zich geen vuilbak of asbak op 10 meter afstand van mij bevindt" hoor ik dan als excuus.
Dus men is gewoon te lui om even verder te lopen tot men een recyclage eenheid tegenkomt.

Als ik nu mijn blikje frisdrank ook altijd zomaar op straat gooi omdat er niet meteen een vuilbak in de buurt is, het zou er mooi bijliggen. Ze zullen me zelfs scheef bekijken. Maar een sigarettenpeuk, geen probleem.

Een paar jaar geleden ging men hiervoor in Brussel eens boetes uitschrijven, voor mensen die hun kauwgom of ander afval op straat lieten slingeren. Heb ik dat ooit al eens 1 keer weten gebeuren? Neen.

Onlangs was het "dag van de schoonmaak" en deelde men in het station infopamfletten uit. Wat doen de mensen? Ze laten die flyers gewoon slingeren op de perrons, trappen,... zelfs te lui om naar die vuilbak te stappen die 5 meter verder stond.

Op zo'n momenten ben ik echt beschaamd dat ik in deze maatschappij leef.
Pas op, wij moeten dan het voorbeeld vormen voor de allochtonen die zich hiernaar moeten integreren.
Dat is waar. De meeste rokers staan geen seconde stil bij de grote vervuiling die ze veroorzaken. Peukjes en lege pakjes worden achteloos op de grond gegooid.

Jaarlijks zijn dat tientallen miljarden peukjes - chemisch afval dus - die zomaar op straat gegooid worden, de grond vervuilen of in rivieren en zeeën terecht komen.

Hier zouden zeer grote boetes moeten op staan, maar dan zullen de rokers uiteraard zich weer wentelen in zelfmedelijden en allerlei drogredenen aanbrengen om toch maar hun verantwoordelijkheid niet op te nemen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 16:43   #30
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Ik vind dat ze frieten met mayonaise dan ook moeten verbieden.

En frisdrank met suiker
En alcoholhoudende dranken
en snoepgoed
en chocolade
en koffie
en thee

kortom, gewoon brood en water zal wel goed genoeg zijn zeker?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 17:05   #31
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Misschien kunnen we opnieuw het Fort van Breendonk gaan openstellen om rokers in onder te brengen ? Als niet-roker ben ik volledig te vinden voor het algehele rookverbod in de horeca, maar laten we nu niet overdrijven ! Een mens heeft nog altijd het recht in zijn wagen, thuis of in een park een sigaretje op te steken. I don't care !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 19:43   #32
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik vind dat ze frieten met mayonaise dan ook moeten verbieden.

En frisdrank met suiker
En alcoholhoudende dranken
en snoepgoed
en chocolade
en koffie
en thee

kortom, gewoon brood en water zal wel goed genoeg zijn zeker?
Je vergelijkingen zijn irrelevant en absurd, en dragen niets inhoudelijks bij de discussie. Ook reageer je als een typische roker: je verlegt de discussie.

Sigarettenpeuken zijn ongelooflijk vervuilend en het zijn de rokers die daar in de allereerste plaats verantwoordelijk voor zijn. Het zijn dan ook de rokers die hun verantwoordelijkheid dienen op te nemen en, bij nalatigheid, beboet dienen te worden.
Oud 28 augustus 2011, 19:46   #33
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Misschien kunnen we opnieuw het Fort van Breendonk gaan openstellen om rokers in onder te brengen ? Als niet-roker ben ik volledig te vinden voor het algehele rookverbod in de horeca, maar laten we nu niet overdrijven ! Een mens heeft nog altijd het recht in zijn wagen, thuis of in een park een sigaretje op te steken. I don't care !
Interessant. Twee vraagjes toch.

- Vind je dat men mag roken in de nabijheid van kinderen ? Ga je er van uit dat de ouders het wel het beste zullen weten ? Opmerking: kinderen kunnen niet altijd zomaar de kamer verlaten en zijn heel vatbaar voor rookverwante aandoeningen.

- Wat vind je van de tientallen miljarden peukjes die het milieu aantasten ? Schouders ophalen en zo laten ?
Oud 28 augustus 2011, 19:49   #34
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Sigarettenpeuken zijn ongelooflijk vervuilend en het zijn de rokers die daar in de allereerste plaats verantwoordelijk voor zijn. Het zijn dan ook de rokers die hun verantwoordelijkheid dienen op te nemen en, bij nalatigheid, beboet dienen te worden.
De staat krijgt toch al genoeg geld van rokers om die peuken lekker zelf op te ruimen.

Ik deponeer overigens mijn peuken bijna altijd in vuilbakken. Bijhouden ga ik ze echter niet als er in de wijde omtrek geen peukenbakken/vuilbakken te vinden zijn.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 28 augustus 2011 om 19:51.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 20:03   #35
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
De staat krijgt toch al genoeg geld van rokers om die peuken lekker zelf op te ruimen.
Als jij het zegt.

Citaat:
Ik deponeer overigens mijn peuken bijna altijd in vuilbakken. Bijhouden ga ik ze echter niet als er in de wijde omtrek geen peukenbakken/vuilbakken te vinden zijn.
Dan gooi je ze maar waar je toevallig staat ? Fijne houding hoor. En straks komen de rokers weer huilen dat ze altijd de zondebok zijn.
Oud 28 augustus 2011, 20:23   #36
donzigschaap
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dan gooi je ze maar waar je toevallig staat ? Fijne houding hoor. En straks komen de rokers weer huilen dat ze altijd de zondebok zijn.
Ah, u bent van het type "alleen rokers deponeren afval op straat (wanneer vuilbakken ontbreken)". Dat had ik niet door. Misschien denkt u ook dat er op iedere hoek van de straat een vuilbak staat in dit land.

Als de taksen op rookwaren niet volstaan, zijn er nog altijd de belastingen die geïnd worden om straten proper te houden (die dienen daar toch voor mag ik hopen?).

Ze mogen natuurlijk ook altijd stoppen met die taksen en belastingen te innen. Dan kunnen we eens een nieuwe weg inslaan, met geprivatiseerde straten waar verantwoordelijke eigenaars voor instaan en met geprivatiseerde afvaldiensten die meer ingrijpen op plaatsen waar daar vraag naar is (want dan verdienen ze meer!). Tot dan is dit eigenlijk een non-issue dat door de overheid gebruikt wordt om de aandacht af te leiden van het eigen wanbeleid.
Oud 28 augustus 2011, 20:40   #37
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, u bent van het type "alleen rokers deponeren afval op straat (wanneer vuilbakken ontbreken)". Dat had ik niet door.
Niet echt. Ik ben eerder van het type dat denkt dat rokers hun vuiligheid gooien waar ze het willen, tenzij er een vuilnisbak of asbak in een straal van vijf meter staat. Dan zal men misschien overwegen om zich even te verplaatsen, hoewel het geen garantie is.

Citaat:
Tot dan is dit eigenlijk een non-issue dat door de overheid gebruikt wordt om de aandacht af te leiden van het eigen wanbeleid.
Ik denk echt niet dat miljarden peuken per jaar, allemaal traag afbrekend giftig chemisch afval dat in het grondwater terecht kan komen, een non-issue is.

Ik denk ook niet dat het kwaad kan om de rokers bijgevolg op de vingers te tikken en hen te verplichten om hun peuken bij zich te houden.
Oud 28 augustus 2011, 20:45   #38
donzigschaap
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Niet echt. Ik ben eerder van het type dat denkt dat rokers hun vuiligheid gooien waar ze het willen, tenzij er een vuilnisbak of asbak in een straal van vijf meter staat. Dan zal men misschien overwegen om zich even te verplaatsen, hoewel het geen garantie is.
Waar u mij al onterecht van beschuldigd hebt. Misschien is uw denkwijze toch niet zo correct?
Citaat:
Ik denk echt niet dat miljarden peuken per jaar, allemaal traag afbrekend giftig chemisch afval dat in het grondwater terecht kan komen, een non-issue is.

Ik denk ook niet dat het kwaad kan om de rokers bijgevolg op de vingers te tikken en hen te verplichten om hun peuken bij zich te houden.
We verschillen dus duidelijk van mening hier. U wilt meer overheid (want hoe gaat u dat anders afdwingen?), ik wil minder.
Oud 28 augustus 2011, 20:55   #39
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We verschillen dus duidelijk van mening hier. U wilt meer overheid (want hoe gaat u dat anders afdwingen?), ik wil minder.
Mag ik hieruit afleiden dat je akkoord gaat dat de overgrote meerderheid van rokers, als ze niet gecontroleerd worden, tot in het oneindige verder gaat met het milieu te verontreinigen met hun peuken ?
Oud 28 augustus 2011, 21:05   #40
donzigschaap
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mag ik hieruit afleiden dat je akkoord gaat dat de overgrote meerderheid van rokers, als ze niet gecontroleerd worden, tot in het oneindige verder gaat met het milieu te verontreinigen met hun peuken ?
Neen, daarmee ben ik niet akkoord. Net zoals er rokers zijn die al hun afval op straat gooien, zijn er ook niet-rokers die al hun afval op straat gooien. Naar mijn weten wordt hier overigens ook geen onderzoek naar gedaan.
In mijn ogen is een oplossing pas denkbaar wanneer het compleet tegenovergestelde van wat u voorstelt bereikt is, namelijk minder overheid. Controle vind ik trouwens maar een vies woord.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be