Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 augustus 2011, 08:08   #281
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
absoluut akkoord, de kennis van het Frans is serieus aan het bergaf gaan en dan zijn er nog stemmen in Vlaanderen die het Frans zelf niet meer willen onderwijzen en maw ons economisch de dieperik injagen.

maar het verschil is nog altijd te extreem, dat bewijzen de internationale onderzoeken.

nogmaals, voor mij zijn Franstaligen niet minderwaardig dan Nederlandstaligen, aan de kunde kan het dus niet liggen, dus moet het aan de wil liggen.
De wil is een voluntaristisch gegeven.
Ik denk eerder dat de noodzaak ontbreekt.
In vlaams brabant sloven de meeste neringdoeners zich uit om de franstaligen in hun taal te bedienen. In brussel zijn vlamingen een vlaams maar een fractie meer. Frans is (volgens hen zeker) een wereldtaal.
Stel dat u franstalig zou zijn, en een tweede taal zou willen leren. Je hebt de belgische context, die nederlands op de eerste plaats zet, maar waarvoor zo goed als geen noodzaak bestaat om het te kunnen. Als ik echt eerlijk ben, zou ik ook eerst een andere wereldtaal leren alvorens nederlands te leren.
In mijn studietijd had ik ook een voorkeur voor engels boven frans, en waarschijnlijk de meeste vlaamse studenten.
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:13   #282
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Waarschijnlijk wil u wel sterven voor uw ideaal, ik niet hoor, als het nodig is wil ik snel geholpen worden, wat een taal die ook spreekt.

Al een nagedacht hoe bewusteloze mensen, mentaal gehandicapen, dementerenden, buitenlanders die gen courante taal machtig zijn,.... geholpen worden als het snel moet gaan? Die kunnen het ook niet uitleggen, waar het hapert, en die verstaan ook niet wat de arts zegt.

U klopt zo graag de problemen op hé , het moet en het zal kommer en kwel zijn.
Je draait nogmaals rond de pot en je gaat alweer niet in op de essentie van de zaak omdat je goed genoeg beseft dat je geen poot hebt om op te staan. NIEMAND gaat hulp weigeren omdat het verplegend personeel uw taal niet speelt. Het gaat hier om het feit dat je geen optimale zorg kan verlenen als de communicatie tussen het verplegend personeel en de patient mank loopt en dat is waar het om gaat.

Mijn vriendin is in het ziekenhuis in Oostenrijk beland. Gelukkig was er niets levensbedreigend aan de hand maar het was wel een serieus probleem omdat ons Duits echt veel te slecht is om goed genoeg aan te duiden wat exact het probleem was. Uiteraard is dat niet de schuld van het verplegend personeel, wij zijn namelijk te gast in Oostenrijk en we moeten maar Duits kunnen. Als ik echter in Brussel in de kliniek beland verwacht ik vlekkeloos Nederlands, zo simpel is dat. En draai nu maar weer wat verder rond de pot demagoogje
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:15   #283
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en maw ons economisch de dieperik injagen.
QUATSCH. De franstalige landen zijn van de armste ter wereld. Haïti, bijvoorbeeld.
Oud 30 augustus 2011, 08:20   #284
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In vlaams brabant sloven de meeste neringdoeners zich uit om de franstaligen in hun taal te bedienen. In brussel zijn vlamingen een vlaams maar een fractie meer. Frans is (volgens hen zeker) een wereldtaal.
Stel dat u franstalig zou zijn, en een tweede taal zou willen leren. Je hebt de belgische context, die nederlands op de eerste plaats zet, maar waarvoor zo goed als geen noodzaak bestaat om het te kunnen. Als ik echt eerlijk ben, zou ik ook eerst een andere wereldtaal leren alvorens nederlands te leren.
In mijn studietijd had ik ook een voorkeur voor engels boven frans, en waarschijnlijk de meeste vlaamse studenten.
dat het individu daar zo over denkt, ok, maar het is aan de overheid om die keuzes te maken. Mij lijkt het dat politici die dagelijks het Belgische geloof belijden, de keuze voor het Nederlands als officiële tweede taal met hand en tand zouden moeten verdedigen. het feit dat ze dat niet doen, zegt ofwel iets over hun geloof in België ofwel hun minachting voor de taal van de meerderheid van de Belgen.
Oud 30 augustus 2011, 08:25   #285
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
En is er echt één ziel (een échte dan) die niet gelooft dat Vlaanderen onafhankelijk kan worden zonder zware toegevingen en verliezen.

present.
fonne is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:27   #286
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Maar San Marino word ook niet dagelijks volgescheten door Italianen.
Nog een Luikenaar die in de anale faze is blijven hangen
fonne is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:29   #287
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En van zodra Vlamingen eens een beetje minder moeite doen om iedereen in het Frans te bedienen, zijn er mensen zoals jullie die direct VUILE RACIST beginnen te roepen, samen met de meutes van de rexistische pers in Brussel.
fonne is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:42   #288
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je draait nogmaals rond de pot en je gaat alweer niet in op de essentie van de zaak omdat je goed genoeg beseft dat je geen poot hebt om op te staan. NIEMAND gaat hulp weigeren omdat het verplegend personeel uw taal niet speelt. Het gaat hier om het feit dat je geen optimale zorg kan verlenen als de communicatie tussen het verplegend personeel en de patient mank loopt en dat is waar het om gaat.

Mijn vriendin is in het ziekenhuis in Oostenrijk beland. Gelukkig was er niets levensbedreigend aan de hand maar het was wel een serieus probleem omdat ons Duits echt veel te slecht is om goed genoeg aan te duiden wat exact het probleem was. Uiteraard is dat niet de schuld van het verplegend personeel, wij zijn namelijk te gast in Oostenrijk en we moeten maar Duits kunnen. Als ik echter in Brussel in de kliniek beland verwacht ik vlekkeloos Nederlands, zo simpel is dat. En draai nu maar weer wat verder rond de pot demagoogje
post 263 heb ik gisteravond geschreven na consultatie van een assistent op spoed.
uiteraard werkt het handiger als je dezelfde taal spreekt. Maar hij bracht tal van voorbeelden aan, waarbij er geen communicatie mogelijk is, en er toch de juiste diagnose gesteld wordt.

Vandaar mijn oproep om niet te dramatiseren.
Maak voor uzelf uit, of het echt een medische bekommernis is, of eerder communautaire scherpslijperij, wat vermomd als.
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:48   #289
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En van zodra Vlamingen eens een beetje minder moeite doen om iedereen in het Frans te bedienen, zijn er mensen zoals jullie die direct VUILE RACIST beginnen te roepen, samen met de meutes van de rexistische pers in Brussel.
Pak een pilleke man.
Ik stel vast dat er meer en meer frans gesproken wordt in de winkels van vlaams brabant, zowel door personeel als door klanten. Dus niet minder.
Ik gebruik het woord racist NIET
Ik ken geen rexistische pers in brussel, laat staan meutes ervan
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:48   #290
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
post 263 heb ik gisteravond geschreven na consultatie van een assistent op spoed.
uiteraard werkt het handiger als je dezelfde taal spreekt. Maar hij bracht tal van voorbeelden aan, waarbij er geen communicatie mogelijk is, en er toch de juiste diagnose gesteld wordt.

Vandaar mijn oproep om niet te dramatiseren.
Maak voor uzelf uit, of het echt een medische bekommernis is, of eerder communautaire scherpslijperij, wat vermomd als.

Het zegt genoeg dat jij de verwachting om in het Nederlands geholpen te worden in een ziekenhuis aanziet als communautaire scherpslijperij.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:52   #291
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat het individu daar zo over denkt, ok, maar het is aan de overheid om die keuzes te maken. Mij lijkt het dat politici die dagelijks het Belgische geloof belijden, de keuze voor het Nederlands als officiële tweede taal met hand en tand zouden moeten verdedigen. het feit dat ze dat niet doen, zegt ofwel iets over hun geloof in België ofwel hun minachting voor de taal van de meerderheid van de Belgen.
Of over hun visie op de wereld, waar nederlands een kleine taal is.
We hebben onderwijs gesplitst, moeten we ons nu niet druk maken dat ze hun eigen beleid voeren. Bij federaal onderwijs hadden we dat kunnen verplichten.
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:55   #292
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het zegt genoeg dat jij de verwachting om in het Nederlands geholpen te worden in een ziekenhuis aanziet als communautaire scherpslijperij.
Dat zegt vooral dat ik practisch, pragmatisch en kostenbewust denk.
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 08:56   #293
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of over hun visie op de wereld, waar nederlands een kleine taal is.
We hebben onderwijs gesplitst, moeten we ons nu niet druk maken dat ze hun eigen beleid voeren. Bij federaal onderwijs hadden we dat kunnen verplichten.
ze mogen hun eigen beleid voeren, maar wij mogen toch ook conclussies trekken over dat beleid? de conclussie voor mij is dat de Franstaligen helemaal niet in België geloven, toch niet als tweetalig land. ze blijven leven in de waan dat België een Franstalig land is waar er spijtig genoeg ook Nederlandstaligen wonen.die Nederlandstaligen mogen in bepaalde gebieden hun taal spreken, maar vanaf het moment dat er 1 Franstalige komt wonen, wordt dat gebied per definitie onmiddellijk en voor eeuwig Franstalig.
Oud 30 augustus 2011, 08:59   #294
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zegt vooral dat ik practisch, pragmatisch en kostenbewust denk.
U probeert de Vlamingen te beschuldigen van het zich niet houden aan afspraken terwijl u er geen probleem mee hebt dat de franstaligen ze dagdagelijks met de voeten treden. U noemt dat practisch, pragmatisch en kostenbewust terwijl normale mensen dat dogmatisch en hypocriet noemen.
fox is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:04   #295
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog een Luikenaar die in de anale faze is blijven hangen
Hoe zou het trouwens met Henricus van Groot-Luik zijn? Is hij ziek of mogen we niet meer lachen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:05   #296
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Hoe zou het trouwens met Henricus van Groot-Luik zijn? Is hij ziek of mogen we niet meer lachen?
Constipatie?
fonne is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:07   #297
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Constipatie?
Verstopte eilieder?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:14   #298
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pak een pilleke man.
Ik stel vast dat er meer en meer frans gesproken wordt in de winkels van vlaams brabant, zowel door personeel als door klanten. Dus niet minder.
Ik gebruik het woord racist NIET
Ik ken geen rexistische pers in brussel, laat staan meutes ervan
Wat voor soort reacties krijg je in Le Soir als de gemeenteraad van Merchtem vraagt om Nederlands te gebruiken binnen de schoolmuren, of als Liedekerke Nederlandsonkundige kinderen weigert in de speelpleinwerking?
fonne is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:37   #299
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

We zitten op 13099
hurricane is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:47   #300
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U probeert de Vlamingen te beschuldigen van het zich niet houden aan afspraken terwijl u er geen probleem mee hebt dat de franstaligen ze dagdagelijks met de voeten treden. U noemt dat practisch, pragmatisch en kostenbewust terwijl normale mensen dat dogmatisch en hypocriet noemen.
Ik zou ook liever hebben dat het anders was, qua invulling van de taalkaders. Ik stel allen vast dat er geen voldoende personeel zich aandient. En dan moet je kiezen tussen de wet of de werking van uw instelling.
Ik stel vas dat er weinig vlamingen (al of niet tweetalig) zoeken naar een job in brusselse ziekenhuizen. Ik heb geen weet van favoritisme bij de aanwerving, waarbij vlamingen die voldoen zouden geweigerd worden.

Aangezien we heel wat hefbomen niet meer hebben, door de regionalisatie, kunnen we er weinig aan doen, tenzij de strikte toepassing afdwingen, met gevolgen voor de zorgbehoefenden, en dat lijkt mij geen goed idee.

Vlaanderen zou natuurlijk iets kunnen bedenken om eigen volk te motiveren om de plaatsen te gaan opvullen. Maar aangeizn het nu al een knelpuntberoep is, zal dat ten koste van de service in vlaanderen gaan.

Stel jij maar voor hoe het NU oplosbaar is, ik zou het echt niet weten. Met holle rethoriek over akkoorden die in de praktijk niet haalbaar zijn komen we nergens.
spherelike is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be