Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 augustus 2011, 09:48   #301
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
In Brussel is de locale taal frans, turks, marokkaans, engels ... en gans op het einde vlaams.
Hoe vaak bent u eigenlijk al in Bruxelles geweest?

En waar zaten uw ogen en oren toen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:51   #302
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ik zou ook liever hebben dat het anders was, qua invulling van de taalkaders. Ik stel allen vast dat er geen voldoende personeel zich aandient. En dan moet je kiezen tussen de wet of de werking van uw instelling.
Ik stel vas dat er weinig vlamingen (al of niet tweetalig) zoeken naar een job in brusselse ziekenhuizen. Ik heb geen weet van favoritisme bij de aanwerving, waarbij vlamingen die voldoen zouden geweigerd worden.

Aangezien we heel wat hefbomen niet meer hebben, door de regionalisatie, kunnen we er weinig aan doen, tenzij de strikte toepassing afdwingen, met gevolgen voor de zorgbehoefenden, en dat lijkt mij geen goed idee.

Vlaanderen zou natuurlijk iets kunnen bedenken om eigen volk te motiveren om de plaatsen te gaan opvullen. Maar aangeizn het nu al een knelpuntberoep is, zal dat ten koste van de service in vlaanderen gaan.

Stel jij maar voor hoe het NU oplosbaar is, ik zou het echt niet weten. Met holle rethoriek over akkoorden die in de praktijk niet haalbaar zijn komen we nergens.
Het is nochtans heel erg simpel hoor. Als de franstaligen zich aan taalakkoorden zouden willen houden dan zorgen ze daar simpelweg voor vanuit het franstalig onderwijs door Nederlands te verplichten op school. Het feit dat ze dat categoriek weigeren te doen zegt alles.

En het is nog veel eenvoudiger op te lossen voor medisch personeel. Daar verplicht je het Frans in de Nederlandstalige universiteiten en hogescholen en verplicht je het Nederlands in de Franstalige universiteiten en hogescholen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 30 augustus 2011, 09:52   #303
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou ook liever hebben dat het anders was, qua invulling van de taalkaders. Ik stel allen vast dat er geen voldoende personeel zich aandient. En dan moet je kiezen tussen de wet of de werking van uw instelling.
Ik stel vas dat er weinig vlamingen (al of niet tweetalig) zoeken naar een job in brusselse ziekenhuizen. Ik heb geen weet van favoritisme bij de aanwerving, waarbij vlamingen die voldoen zouden geweigerd worden.

Aangezien we heel wat hefbomen niet meer hebben, door de regionalisatie, kunnen we er weinig aan doen, tenzij de strikte toepassing afdwingen, met gevolgen voor de zorgbehoefenden, en dat lijkt mij geen goed idee.

Vlaanderen zou natuurlijk iets kunnen bedenken om eigen volk te motiveren om de plaatsen te gaan opvullen. Maar aangeizn het nu al een knelpuntberoep is, zal dat ten koste van de service in vlaanderen gaan.

Stel jij maar voor hoe het NU oplosbaar is, ik zou het echt niet weten. Met holle rethoriek over akkoorden die in de praktijk niet haalbaar zijn komen we nergens.

De Nederlandstalige patiënten moeten maar een snelcursus Frans volgen terwijl ze in de ambulance/wachtzaal liggen/zitten te niksen

djimi is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:06   #304
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wil is een voluntaristisch gegeven.
Ik denk eerder dat de noodzaak ontbreekt.
In vlaams brabant sloven de meeste neringdoeners zich uit om de franstaligen in hun taal te bedienen. In brussel zijn vlamingen een vlaams maar een fractie meer. Frans is (volgens hen zeker) een wereldtaal.
Stel dat u franstalig zou zijn, en een tweede taal zou willen leren. Je hebt de belgische context, die nederlands op de eerste plaats zet, maar waarvoor zo goed als geen noodzaak bestaat om het te kunnen. Als ik echt eerlijk ben, zou ik ook eerst een andere wereldtaal leren alvorens nederlands te leren.
In mijn studietijd had ik ook een voorkeur voor engels boven frans, en waarschijnlijk de meeste vlaamse studenten.
Ik ben het daar grotendeels mee eens (dat je dat idee mag hebben - niet dat het een goed idee is), maar dan moet je ook 1 + 1 = 2 doen. Als je de moeite niet wil doen om de taal te leren van "het andere volk in je land", dan moet je daar ook niet mee "samen besturen" en "samen solidair zijn" en dergelijke meer. Dan zijn dat "andere mensen" met een "andere cultuur" (waar je niet in geinteresseerd bent, wat je goede recht is) en waarschijnlijk ook een andere visie op bestuur. Dan is het beter om ieder zijn potje te koken.

Je kan niet "wij zijn 1 volk, namelijk Belgen" roepen, en tegelijkertijd stellen dat het teveel moeite gevraagd is om die andere zijn taal te leren en dergelijke meer. Als dat teveel gevraagd is (en ik kan daar in komen), dan moet je consequent zijn, en aanvaarden dat dat "anderen" zijn, en met "anderen" moeit ge U niet, en aan "anderen" vraagt ge geen geld. En van die "anderen" hun grondgebied moet ge afblijven.
Oud 30 augustus 2011, 10:09   #305
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De Nederlandstalige patiënten moeten maar een snelcursus Frans volgen terwijl ze in de ambulance/wachtzaal liggen/zitten te niksen
De wet is uiteraard de wet, en een recht is een recht. Maar kent u veel vlamingen in het brusselse die zich niet uit de slag kunnen trekken in het frans, zodat we van een echt probleem kunnen spreken, met mogelijks medische "ongelukken"? Dit is de voorstelling die er hier aan gegeven wordt.

Hier op het werk trekt het kuispersoneel zelfs zijn plan in beide talen. Ik vraag me af hoever er echte bekommernis is, en hoever er een stok gezocht wordt om ....
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:09   #306
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ze mogen hun eigen beleid voeren, maar wij mogen toch ook conclussies trekken over dat beleid? de conclussie voor mij is dat de Franstaligen helemaal niet in België geloven, toch niet als tweetalig land. ze blijven leven in de waan dat België een Franstalig land is waar er spijtig genoeg ook Nederlandstaligen wonen.die Nederlandstaligen mogen in bepaalde gebieden hun taal spreken, maar vanaf het moment dat er 1 Franstalige komt wonen, wordt dat gebied per definitie onmiddellijk en voor eeuwig Franstalig.
Inderdaad.
Oud 30 augustus 2011, 10:16   #307
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wet is uiteraard de wet, en een recht is een recht. Maar kent u veel vlamingen in het brusselse die zich niet uit de slag kunnen trekken in het frans, zodat we van een echt probleem kunnen spreken, met mogelijks medische "ongelukken"? Dit is de voorstelling die er hier aan gegeven wordt.

Hier op het werk trekt het kuispersoneel zelfs zijn plan in beide talen. Ik vraag me af hoever er echte bekommernis is, en hoever er een stok gezocht wordt om ....
Als zelfs het kuispersoneel zich in het Nederlands uit de slag kan trekken, waarom lukt het zo véél heren en mevrouwen docteur en médecine dan niet?

Zijn dié landgenoten van mij soms té 'hoog' 'begaafd'?

djimi is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:19   #308
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het is nochtans heel erg simpel hoor. Als de franstaligen zich aan taalakkoorden zouden willen houden dan zorgen ze daar simpelweg voor vanuit het franstalig onderwijs door Nederlands te verplichten op school. Het feit dat ze dat categoriek weigeren te doen zegt alles.

En het is nog veel eenvoudiger op te lossen voor medisch personeel. Daar verplicht je het Frans in de Nederlandstalige universiteiten en hogescholen en verplicht je het Nederlands in de Franstalige universiteiten en hogescholen.

Voor hoeveel % van de studenten die in brussel zullen werken? Voor hoeveel % van de brusselse patienten die allen in het nederlands willen geholpen worden? Voldoende als motovatie? Kosten/Baten?
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:22   #309
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe vaak bent u eigenlijk al in Bruxelles geweest?

En waar zaten uw ogen en oren toen?
Ik heb er 30 jaar gewoont en MET ogen en oren open.
Oud 30 augustus 2011, 10:24   #310
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor hoeveel % van de studenten die in brussel zullen werken? Voor hoeveel % van de brusselse patienten die allen in het nederlands willen geholpen worden? Voldoende als motovatie? Kosten/Baten?
Als u dat de enige baat is die u ziet, tjah...

Trouwens, het woordje willen getuigt alweer van demagogie van de bovenste plank. Het gaat niet om willen, het gaat om kunnen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 30 augustus 2011 om 10:27.
fox is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:30   #311
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als zelfs het kuispersoneel zich in het Nederlands uit de slag kan trekken, waarom lukt het zo véél heren en mevrouwen docteur en médecine dan niet?

Zijn dié landgenoten van mij soms té 'hoog' 'begaafd'?
We hebben kuispersoneel uit de drie gewesten, en ze maken zich verstaanbaar. dus niet alleen franstaligen.
Waarom SOMMIGE dokters dat niet doen? Ik zou het ook niet weten.
Ik reageer enkel op het medisch drama dat hier voorspeld wordt doordat....
Van de assistent waarover ik het eerder had, vernam ik ook dat er handige boekjes zijn in verschillende talen, om met een "bewuste" patient te communiceren. Hij had die leren kennen op stage in St luc.

Dus op uw rechten staan ok, maar niet opblazen tot rampscenario's
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:38   #312
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
absoluut akkoord, de kennis van het Frans is serieus aan het bergaf gaan en dan zijn er nog stemmen in Vlaanderen die het Frans zelf niet meer willen onderwijzen en maw ons economisch de dieperik injagen.
In verhouding tot het aantal uren en jaren dat de gemiddelde Vlaamse student Frans onderwezen krijgt is zijn kennis eigenlijk toch wel behoorlijk ondermaats te noemen. Misschien dat het Vlaams Onderwijs op dat vlak toch ook maar eens aan een zelfevaluatie toe is? Ofwel moet de kwaliteit van het Frans als onderwijsvak eens duchtig opgevoerd worden en moet de leermethodiek aangepast worden, of anders kan de schoolgaande jeugd een deel van die tijd eigenlijk nuttiger besteden aan andere talen of zelfs compleet andere zaken.
SDG is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:39   #313
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als u dat de enige baat is die u ziet, tjah...

Trouwens, het woordje willen getuigt alweer van demagogie van de bovenste plank. Het gaat niet om willen, het gaat om kunnen.
Wat is er demagogisch aan een patient die iets "wil" .

Ik als patient wil geholpen worden, in welke taal mij om het even.
Zo zullen er ook patienten zijn die in het nederlands "willen " geholpen worden, omdat ze op hun rechten staan, of omdat ze inderdaad geen andere taal kennen.

Wat ik beweer, is er om urgente redenen geen nood is (wel handig) aan dezelfde taal, anders zouden er heel wat meer doden vallen op spoed.
Dat er daarna geen dokter of verpleegster gevonden wordt bij opname, die nederlands spreekt en verstaat durf ik te betwijfelen.

Dat u op de rechten van de vlamingen staat OK, maar laat het drama achterwege aub
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:41   #314
schaveiger
Minister-President

Standaard

Door de lage verloning zijn ziekenhuis- en winkelpersoneel heel moeilijk te vinden. Als daar nog twee- of meertaligheid aan gekoppeld wordt zakken het aantal kandidaten als sneeuw voor de zon. Het zou verrijkend zijn voor onze taalridders dat ze zich eerste informeren over het hoe en waarom en terplaatse nagaan of HUN rechten geschonden worden. Maar nee, clichés eerst want dat is hun reden van bestaan.
Oud 30 augustus 2011, 10:51   #315
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Bedoelt u nu dat de flamouches moeten reageren zoals hun Franstalige landgenoten in het scenario van de 'enclavement' en de 'flamandisation' van Bruxelles francophone?

djimi is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:55   #316
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... Waarom SOMMIGE dokters dat niet doen? Ik zou het ook niet weten. Ik reageer enkel op het medisch drama dat hier voorspeld wordt doordat.... Van de assistent waarover ik het eerder had, vernam ik ook dat er handige boekjes zijn in verschillende talen, om met een "bewuste" patient te communiceren. Hij had die leren kennen op stage in St luc.
Het hoeft helemaal niet tot een rampscenario te komen als men de gepaste maatregelen treft ten einde het personeel te verplichten een minimale kennis van de taal van de patiënten te hebben. Als men dit niet doet dan krijgt men inderdaad soms zeer pijnlijke ja zelfs levensbedreigende vergissingen. Er zijn er in het verleden genoeg voorgevallen.

Een neef van me werkt nu als verpleger (knelpuntberoep aldaar) in een universitair ziekenhuis in Australië. Voordat hij in aanmerking kwam voor immigratie diende hij aan te tonen, dat hij voldoende Engels kende en daarvoor werkte hij gedurende 2 jaar in een gelijkaardig ziekenhuis in Cambridge (VK). Op zijn vakbekwaamheid viel niets af te dingen gezien hij voordien reeds een 10-jaar in het Gentse UZ werkte.

Mocht men alle artsen, verplegers en ander medisch personeel in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest verplichten een 2-jarige stage te doen in het andere taalgebied, mits voorafgaande of paralelle specifieke taalopleiding, dan had men er nu niet de vastgestelde problemen.
fcal is offline  
Oud 30 augustus 2011, 10:58   #317
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Ik heb er 30 jaar gewoond en MET ogen en oren open.
Moet ik dan concluderen dat u wel héél 'selectief' van uw zintuigen gebruik hebt gemaakt?

djimi is offline  
Oud 30 augustus 2011, 11:03   #318
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bedoelt u nu dat de flamouches moeten reageren zoals hun Franstalige landgenoten in het scenario van de 'enclavement' en de 'flamandisation' van Bruxelles francophone?

Ik bedoel wat ik schrijf, en niet wat u er in wil zien
spherelike is offline  
Oud 30 augustus 2011, 11:03   #319
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Moet ik dan concluderen dat u wel héél 'selectief' van uw zintuigen gebruik hebt gemaakt?
U concludeert wat u wil. Feit is dat de laatste 10 jaar het nederlands er op achteruitgegaan is in het Brusselse, despijts de ludieke optochten van TAK en volgelingen. Of misschien wel juist daarom ...
Oud 30 augustus 2011, 11:09   #320
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het hoeft helemaal niet tot een rampscenario te komen als men de gepaste maatregelen treft ten einde het personeel te verplichten een minimale kennis van de taal van de patiënten te hebben. Als men dit niet doet dan krijgt men inderdaad soms zeer pijnlijke ja zelfs levensbedreigende vergissingen. Er zijn er in het verleden genoeg voorgevallen.

Een neef van me werkt nu als verpleger (knelpuntberoep aldaar) in een universitair ziekenhuis in Australië. Voordat hij in aanmerking kwam voor immigratie diende hij aan te tonen, dat hij voldoende Engels kende en daarvoor werkte hij gedurende 2 jaar in een gelijkaardig ziekenhuis in Cambridge (VK). Op zijn vakbekwaamheid viel niets af te dingen gezien hij voordien reeds een 10-jaar in het Gentse UZ werkte.

Mocht men alle artsen, verplegers en ander medisch personeel in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest verplichten een 2-jarige stage te doen in het andere taalgebied, mits voorafgaande of paralelle specifieke taalopleiding, dan had men er nu niet de vastgestelde problemen.
Het is hier ook een knelpuntberoep, en alle bijkomende voorwaarden zullen maken de meesten in hun taalgebied blijven, dichter bij huis. Ik denk dat de brusselse ziekenhuizen zullen ontvolken, tenzij het voor iedereen verplicht wordt of er iets tegenover staat voor die die in brussel gaan werken, waardoor er weer meer geld naar de gezondheidszorg in brussel moet gaan. Kosten/Baten van de maatregel?
spherelike is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be