Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 31 augustus 2011, 01:39   #21
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat LcGrs:
PS: België kan zelfs een prins of koning sturen, en iedereen weet dat prinsen en koningen veel deuren openen - al zullen anti-royalisten dat natuurlijk niet zo graag horen.

Citaat eno2:
Deuren van het rariteitenkabinet

Dat de Blelgicysten ons nog steeds proberen te doen geloven dat die ingeteelde playboys belangrijk zijn voor ons handel met het buitenland is gewoon lachwekkend.

Als of er ooit een Chinees of een Japanner dacht, laat staan zei; 'Awel ik ging die mijoenen in die fabriek niet investeren, maar aangezien ze een 'Royal' meehebben doe ik het toch'.

Of een Zuid Afrikaan of Brazilliaan dacht:'Awel ik ging 100000 eenheden kopen van dat Belgisch bedrijf, maar aangezien dat land geen koning heeft doe ik het niet. Nee ik ga een duurder produkt van de concurrentie kopen...'

Het doet me denken aan de bewering van die Tjeefburgemeester die gefilmd werd toen ze in in Spanje even zin had in openluchtpoepen... op een bepaald moment was haar excuus 'dit kan iedereen overkomen' lol.
Oud 31 augustus 2011, 01:44   #22
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
De voertaal van dat nationaal congés zal inderdaad Frans geweest zijn. ik kan me voorstellen dat, als je geen Frans kende, je geen enkele kans op een zitje in dat Congres...
En dat was terecht? Dat ontkracht de stelling dat de grondwet niet door de Vlamingen werd goedgekeurd hoe? Dat praat uw desinformatie door bewust 'vannuit alle provincies'te gebruiken om de indruk te wekken dat het ook over Vlaming ging, hoewel u goed genoeg wist dat dat niet waar was, op welke manier goed?

schaamteloos wat ge hier doet.
Oud 31 augustus 2011, 02:24   #23
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
22. De Belgische grondwet
Is opgesteld zonder dat de Vlamingen daarbij werden geraadpleegd. Het is dus niet onze grondwet, en volgens het volkerenrecht is ze dan ook ongeldig.
In het Nationaal Congres zaten er meer leden uit de Vlaamse dan uit de Waalse provincies.
BWarrior is offline  
Oud 31 augustus 2011, 02:30   #24
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
In het Nationaal Congres zaten er meer leden uit de Vlaamse dan uit de Waalse provincies.
Dat is niet het punt - dat waren geen Vlamingen, dat waren franstaligen. Wat gij hier probeert te doen is een Rhodesie plegen - de blanken beweerden daar ook voor de zwarten te spreken toen ze onafhankelijkheid verklaarden in '69. Awel, het VK heeft dat verworpen als zijnde een belachelijke standpunt. Awel het is evenbelachelijk te beweren dat de huidige grondwet door Vlamingen goedgekeurt werd. Het werd tegen onze wil in geimposeerd, en dus moeten wij ons er niet door verbonden voelen...
Oud 31 augustus 2011, 03:33   #25
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Dat is niet het punt - dat waren geen Vlamingen, dat waren franstaligen.
Wat een nonsens is dat nu, 1) Vlaanderen bestond nog niet in 1830 in de huidige betekenis 2) de vertegenwoordigers waren afkomstig uit de noord-Belgische burgerij, hier geboren en getogen.
BWarrior is offline  
Oud 31 augustus 2011, 03:49   #26
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een nonsens is dat nu, 1) Vlaanderen bestond nog niet in 1830 in de huidige betekenis 2) de vertegenwoordigers waren afkomstig uit de noord-Belgische burgerij, hier geboren en getogen.
Vlaanderen in zijn huidige context bestaat even lang als België.
bgf324 is offline  
Oud 31 augustus 2011, 04:23   #27
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Vlaanderen in zijn huidige context bestaat even lang als België.
België bestaat al 600 jaar.

Maar goed, je had het over het onafhankelijke België. De term "Vlaanderen" werd inderdaad gebruikt door de eerste generatie flaminganten - in de huidige betekenis van het woord - al werd op hetzelfde moment Vlaanderen ook nog in de betekenis van het Graafschap gebruikt.

In het algemeen echter was "Vlaanderen"-als-noord-België nog niet ingeburgerd. Zéker niet in perifere gebieden als Limburg, waar de Vl. Beweging pas in de 20ste eeuw voet aan de grond zou krijgen.

Niet te vergeten dat in 1830 het Graafschap nog maar 35 jaar afgeschaft was.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 31 augustus 2011 om 04:25.
BWarrior is offline  
Oud 31 augustus 2011, 05:48   #28
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het waren franstaligen, en toen bestond het Vlaamse volk - nederlandstaligen die in Belgie woonden - wel al, wat gij ook moge beweren.

Punt blijft; het is een grondwet door franstaligen voor franstaligen... een Vlaming moet zich niet gebonden voelen.
Oud 31 augustus 2011, 05:51   #29
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
België bestaat al 600 jaar.

Maar goed, je had het over het onafhankelijke België. De term "Vlaanderen" werd inderdaad gebruikt door de eerste generatie flaminganten - in de huidige betekenis van het woord - al werd op hetzelfde moment Vlaanderen ook nog in de betekenis van het Graafschap gebruikt.

In het algemeen echter was "Vlaanderen"-als-noord-België nog niet ingeburgerd. Zéker niet in perifere gebieden als Limburg, waar de Vl. Beweging pas in de 20ste eeuw voet aan de grond zou krijgen.

Niet te vergeten dat in 1830 het Graafschap nog maar 35 jaar afgeschaft was.
Er waren mensen die frans spraken en die hun privileges veilig stelden en de macht hadden, en mensen die nederlands spraken die niets te zeggen hadden en dat moest zo blijven. De rest is zoveel blah blah blah om die essentiele waarheid ye verdoezelen, en iedereen weet dat hoor Bke...
Oud 31 augustus 2011, 07:51   #30
Henkerd
Banneling

Standaard

Eerste keer dat ik een draad zie waar de Vlaams-nationalisten botsen met belgicisten, want deze keer heeft men eens argumenten.

Laatst gewijzigd door Henkerd : 31 augustus 2011 om 08:15.
Henkerd is offline  
Oud 31 augustus 2011, 08:12   #31
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat LcGrs:
PS: België kan zelfs een prins of koning sturen, en iedereen weet dat prinsen en koningen veel deuren openen - al zullen anti-royalisten dat natuurlijk niet zo graag horen.

Citaat eno2:
Deuren van het rariteitenkabinet

Dat de Blelgicysten ons nog steeds proberen te doen geloven dat die ingeteelde playboys belangrijk zijn voor ons handel met het buitenland is gewoon lachwekkend.

Als of er ooit een Chinees of een Japanner dacht, laat staan zei; 'Awel ik ging die mijoenen in die fabriek niet investeren, maar aangezien ze een 'Royal' meehebben doe ik het toch'.

Of een Zuid Afrikaan of Brazilliaan dacht:'Awel ik ging 100000 eenheden kopen van dat Belgisch bedrijf, maar aangezien dat land geen koning heeft doe ik het niet. Nee ik ga een duurder produkt van de concurrentie kopen...'

Het doet me denken aan de bewering van die Tjeefburgemeester die gefilmd werd toen ze in in Spanje even zin had in openluchtpoepen... op een bepaald moment was haar excuus 'dit kan iedereen overkomen' lol.
nagels met koppen zo groot als Groenland
Oud 31 augustus 2011, 08:12   #32
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henkerd Bekijk bericht
Eerste keer dat ik een draad zie waar de nationalisten botsen met belgicisten, want deze keer heeft men eens argumenten.
Sinds wanneer zijn de Belgicisten geen nationalisten meer?
Oud 31 augustus 2011, 08:15   #33
Henkerd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Sinds wanneer zijn de Belgicisten geen nationalisten meer?
Ik ben vergeten het woord 'Vlaams' eraan toe te voegen.
Henkerd is offline  
Oud 31 augustus 2011, 08:25   #34
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Er waren mensen die frans spraken en die hun privileges veilig stelden en de macht hadden, en mensen die nederlands spraken die niets te zeggen hadden en dat moest zo blijven.
Dat klopt uiteraard voor volle 100%. De Vlamingen hebben daar - en terecht, ik zou ook in dit tijd ook overtuigd flamingant geweest zijn - een strijd voor gevoerd.
Maar die strijd is ondertussen wel gestreden.

Citaat:
De rest is zoveel blah blah blah om die essentiele waarheid ye verdoezelen, en iedereen weet dat hoor Bke...
Het huidige Vlaams-Nationalisme heeft niets meer te maken met die toenmalige Vlaamse strijd, enkel met het zoeken van een zondebok voor de problemen van deze tijd. De zwakkere / armere in onze samenleving (momenteel is dat Wallonië, dat weet iedereen) is een makkelijkere zondebok voor de problemen van wie sterker staat / rijker is.

Je kunt op twee manieren naar mensen kijken.
  • Je kunt het positieve in de mensen willen zien en dan kom je tot oplossingen om er samen tegenaan te gaan en in vrede, solidariteit en verdraagzaamheid.
  • Je kunt het negatieve in de mensen willen zien en dan kom je tot agressiviteit (ruziën, schelde en dergelijke zijn ook een vorm van agressiviteit).
De huidige Vlaamse beweging heeft in Wallonië (en VB ook in Marokkanen, Turken enz...) een makkelijke zondebok gevonden, kijkt bewust op een negatieve manier naar die mensen. Ze produceert een aantal slogans die burgers makkelijk slikken, waardoor die het idee krijgen dat de Vlaamse beweging het antwoord heeft op al hun problemen.
LcGrs is offline  
Oud 31 augustus 2011, 08:29   #35
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henkerd Bekijk bericht
Ik ben vergeten het woord 'Vlaams' eraan toe te voegen.
is helemaal niet erg maar ik heb de gelegenheid aangegrepen om er nogmaals op te drukken dat het vanuit Belgicistische hoek contraproduktief is om het woord nationalisme te demoniseren zoals ze dat met hun miljardenslurpende persbatterijen steeds hebben gedaan, doen en zullen blijven doen.

Met nationalisme is niets fout.
In tegendeel.
Oud 31 augustus 2011, 08:35   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt uiteraard voor volle 100%. De Vlamingen hebben daar - en terecht, ik zou ook in dit tijd ook overtuigd flamingant geweest zijn - een strijd voor gevoerd.
Maar die strijd is ondertussen wel gestreden.
de strijd is helemaal nog niet gestreden. België is nog altijd een land waar het Nederlands gedoogd wordt in bepaalde plaatsen, het Vlaams Gewest genaamd, maar vanaf het moment dat 1 Franstalige ergens komt wonen, is het de ambitie van België om dat gebied tweetalig te maken.

zolang dat dit geldt, is de strijd verre van gevoerd.
Oud 31 augustus 2011, 09:03   #37
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
België is nog altijd een land waar het Nederlands gedoogd wordt in bepaalde plaatsen, het Vlaams Gewest genaamd, maar vanaf het moment dat 1 Franstalige ergens komt wonen, is het de ambitie van België om dat gebied tweetalig te maken.
En dat heb je dan vermoedelijk uit literatuur van N-VA, VB of een andere Vlaams-nationalistische bron?...

OK, er zijn natuurlijk uitzonderingen (o.a. Christian Van Eyken die als burgemeester van Linkebeek, in perfect Nederlands kwam vertellen dat hij faciliteiten voor Franstaligen in zijn gemeente belangrijk vond) - maar je bent verkeert als je die uitzonderingen gaat veralgemenen tot *alle* Franstaligen ("maar vanaf het moment dat 1 Franstalige ergens komt wonen"). Die ene Franstalige die ergens komt wonen zal zeker en vast moeite doen om Nederlands te spreken... Het idee van "de walen willen zich niet willen aanpassen", dan zijn Vlaams-nationalistische slogans die toch zo gemakkelijk verkocht geraken...

En neen, dat heeft niks mee te maken met rijke Franstalige hogere klasse die de moeite niet wil doen om te luisteren naar de noden van de arbeiders, en dan ook zeker niet hun taal zal leren (zijnde de oorspronkelijke Vlaamse strijd).

Laatst gewijzigd door LcGrs : 31 augustus 2011 om 09:08.
LcGrs is offline  
Oud 31 augustus 2011, 09:07   #38
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En welke taal spraken die bourgeois? Inderdaad! Dus heeft Salva overschot van gelijk! De Franssprekenden hebben de Belgische Grondwet opgesteld (ze was trouwens tot diep in de vorige eeuw alleen in het Frans te verkrijgen!) en de Nederlanssprekenden hebben daarbij nul, nada, zero, niks in de pap te brokken gehad;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 31 augustus 2011, 09:08   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat heb je dan vermoedelijk uit literatuur van N-VA, VB of een andere Vlaams-nationalistische bron?...

OK, er zijn natuurlijk uitzonderingen (o.a. Christian Van Eyken die als burgemeester van Linkebeek, in perfect Nederlands kwam vertellen dat hij faciliteiten voor Franstaligen in zijn gemeente belangrijk vond) - maar je bent verkeert als je die uitzonderingen gaat veralgemenen tot *alle* Franstaligen ("maar vanaf het moment dat 1 Franstalige ergens komt wonen"). Die ene Franstalige die ergens komt wonen zal zeker en vast moeite doen om Nederlands te spreken... Het idee van "de walen willen zich niet willen aanpassen", dan zijn Vlaams-nationalistische slogans die toch zo gemakkelijk verkocht geraken...
het gaat er niet over dat ze zich aanpassen of niet, met individuele Franstaligen heb ik geen probleem hé, de meesten passen zich trouwens aan.

het is gewoon iets dat ingebakken zit in het Belgisch systeem, of die Franstalige zich nu aanpast of niet, dat gebied moet op termijn tweetalig worden. Eerst was het de beurt aan Brussel, dan de gemeentes errond (in totaal nu 19), dan moesten er uitzonderingsmaatregelen uitgevonden worden (faciliteiten) en in 2007 nog eiste Di Rupo dat alle Vlaams-Brabantse gemeentes met 30% Franstaligen dat ze een tweetalig statuut moesten krijgen.
Oud 31 augustus 2011, 09:15   #40
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En neen, dat heeft niks mee te maken met rijke Franstalige hogere klasse die de moeite niet wil doen om te luisteren naar de noden van de arbeiders, en dan ook zeker niet hun taal zal leren (zijnde de oorspronkelijke Vlaamse strijd).
Tjongetjonge, het zijn niet de Walen die naar de Brusselse Rand trekken, het zijn Franstalige Brusselaars in hoofdzaak: jij snapt er dus echt niks van ! En het grote deel van die inwijkelingen zijn dan nog eens verfranste 'Vlaamse' exemplaren die zich niet aan de Nederlandstalige omgeving WILLEN aanpassen om toch maar te bewijzen dat ze de juiste taalkeuze gemaakt hebben! Als je in de Rand komt heb je die Vlaams-nationalistische slogans zelfs helemaal niet nodig: je wordt er als autochtoon automatisch flamingant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be