![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Hegel streefde naar de ontwikkeling van één totaal-concept waarin hij wetenschap, esthetica, godsdienst en filosofie wilde verenigen. Hij zag de werkelijkheid niet als statisch maar als de uitkomst van een continu doorgaand proces waarbij nieuwe tegenstellingen telkens worden opgeheven. Kernwoord hierbij is "opheffen" (het Duitse aufheben), dat zowel optillen als afschaffen en bewaren betekent. Tijdens het dialectisch proces wordt iets (bijvoorbeeld een moment) eerst gesteld, daarna ontkend, om tot slot tot een hogere waarheid te komen. Eerder werden door Fichte hiervoor de begrippen these, antithese en synthese gebruikt (die deze overigens weer van Kant had, zie bijvoorbeeld o.a. zijn Kritiek van de zuivere rede, B495), die later door de Marxisten werden overgenomen. Dit dialectische systeem, waarbij de zgn. 'geest' de aard aller dingen is en middels het confronteren van these en antithese tot een nieuwe synthese komt, zou uiteindelijk moeten leiden naar de 'Absolute Idee', waar alle individuele elementen van de geest in opgaan en zichzelf overstijgen. [2] Er bestaat geen echte waarheid,* maar wel een waarheid die steeds dieper en rijper wordt. Toch zag Hegel in zijn beroemde boek Die Phänomenologie des Geistes (1807) zijn eigen filosofie als de synthese van het werk van al zijn voorgangers. *De filosofie van Hegel is verder ontwikkeld in mijn atoomtheorie waarin de Waarheid wel degelijk bestaat en wel als een oneindige reeks van steeds hogere culturen in de microkosmos. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Marx fout was dat hij een hegeliaan was. Hij ging er, net zoals Hegel, van uit dat er in de geschiedenis van de mensheid niets gebeurt zonder zin, dat de geschiedenis een zinvol patroon volgt, onderweg is naar een doel. Dat klopt natuurlijk niet. Er bestaan in de geschiedenis vele dwaalsporen, vergissingen, afwijkingen, breuken en instortingen. Er is vooruitgang, maar er is ook vaak achteruitgang.
Alhoewel ik wel achter het dialectisme sta. Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 30 augustus 2011 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En vooruitgang en ook achteruitgang is weer opnieuw een tegenstelling, dus ook dialectiek. Citaat:
En die dialectiek is van Hegel en eerst zeg je dat het onzin is en nu sta je er weer achter. Ook dialectiek? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Laat maar. Alles wat ik zei neem ik terug.
Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 30 augustus 2011 om 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oké...er is meer dialectiek dan je denkt....
![]() Citaat:
Deze heeft het over de Übermensch en iets dergelijks ken ik niet van Hegel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() De materiële 'werkelijkheid' en die van de energie zijn al onkenbaar, niet te beheersen en ondoorgrondelijk, zeker als we dit uitstrekken tot het hele universum. De werkelijkheid van de geest is subjectief en instabiel. Over het recht, de actualiteit, de menselijke geschiedenis en de toekomst bestaan zeven miljard verschillende en zeer onvolledige opvattingen. Er zijn net zoveel werkelijkheden als er mensen en dieren, insecten en microben bestaan en er komen er dagelijks miljarden bij. En het gekke is HC, al die werkelijkheden zijn geschikt voor degene die er mee leven. Ze kennen geen andere werkelijkheid en ze zouden er niet mee kunnen en willen leven. Wees gelukkig met je atoomtheorie maar val anderen daar niet mee lastig, je stoort ze in hun opvatting van de werkelijkheid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het is ook voltooid en dat is mijn atoomtheorie. Dus het is een eenheid van beiden, eenheid van tegendelen. Citaat:
Dat heb je zelf gezegd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De mens weet al heel veel en dat gaat steeds maar door. Dat is de evolutie van de geest. Citaat:
Anders hadden de wetenschappen geen enkele zin. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het stoort hen maar dat er iemand is die anders denkt. Zo menen ze vrij te zijn, maar het zijn eigenlijk dictators. Helaas. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf benader is dat heel anders: het ware communisme is uit de heilige geest van God. Deze is immers de heilige geest der gemeenschap, niet alleen van de vader en de zoon, maar ook van alle mensen en alle microwezentjes. En ook: Jezus was de eerste communist. Laatst gewijzigd door harriechristus : 31 augustus 2011 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het dialectische proces is volgens Hegel ook van toepassing op individuen: eerst is er enkel het bewustzijn van de uiterlijke waarheid, vervolgens ontstaat een zelfbewustzijn, dat zich langzaamaan verzoent met het bewustzijn.
Hegels systeem omvat drie grote delen die tot elkaar in dialectische verhouding staan: de filosofie van de logica, de filosofie van de natuur en de filosofie van de geest, respectievelijk de these, de antithese en de synthese. Volgens de filosofie van Hegel was de ontwikkeling van al het bestaande de ontwikkeling van de redelijkheid van 'de Geest' of 'God' en derhalve die van 'De Geest' zelf. "Alles wat is, is een trap in de ontwikkeling van de absolute Idee" en "De rede kan niets zonder de werkelijkheid; en de werkelijkheid niets zonder de rede". |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ik zou het graag hebben dat we eens Marx aan de kant zetten als we het over Hegel hebben, zo blijven we objectief en verwaarlozen de draad niet dat Harrie, onze God, Christus, gemaakt heeft voor ons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Onthou wel dat Marx een LINKS-Hegeliaan was. Maar dit is tenslotte niet mijn draad, maar ik denk dat het beter is als we Marx er even buiten laten, alhoewel hij inderdaad relevant kan zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hegel heeft maar één ware zoon en dat is harriechristus. Zodat ik mezelf eigenlijk harrieHegelchristus zou moeten noemen. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus mocht Marx zich alsnog willen bekeren: ik zal hem in liefde ontvangen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |