Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2011, 18:41   #15901
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nederlanders spreken per definitie [/i]correct[/i] Nederlands.
Nee. Er is een standaardtaal waar iedereen zich aan heeft te houden, en daar zondigen bepaalde Nederlanders voortdurend tegen, zoals dat ongelooflijk irritante gebruik van 'wat' in plaats van 'dat'. Dat ze van zichzelf denken dat ze juist spreken maakt niet uit. Dat denken onze debielen ook.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 18:45   #15902
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... het Nederlands dat in Nederland wordt gesproken zal altijd normgevend zijn. Dat heeft met het simpele feit te maken dat er 16 miljoen Nederlanders zijn, en maar 6 miljoen Vlamingen. Dat de Vlamingen die waarheid niet leuk vinden is al langer duidelijk...
MIJ stoort het simpele feit dat er 16 miljoen Nederlanders zijn, en 'maar' 6 miljoen Vlamingen alleszins niet. Er zijn nog véél minder Surinamers. Als er één groep Nederlandstaligen reden heeft om zich ongemakkelijk te voelen, dan is het toch wel die laatste, me dunkt.

Wat mij gebeurlijk zou kunnen storen zijn de conclusies die sommigen uit dat simpele feit (zouden willen) trekken.

Ik blijf alvast álle varianten van het Nederlands - dus ook mijn (West-)Vlaamse dialect - met evenveel plezier leren en spreken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 18:45   #15903
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij heb je er niets van begrepen. Grof gezegd is die taaltoets ooit ingevoerd om analfabete Marokkanen en Turken buiten de deur te houden. Maar als je je met dit soort maatregelen richt op een specifieke groep, dan maak je je volgens allerlei wet- en regelgeving schuldig aan discriminatie. Vandaar dat deze taaltoets voor iedereen of voor niemand moet gelden. In Nederland begrijpt men echt wel dat zo'n toets overbodig is voor deze Vlaming. Maar het kan nu eenmaal niet anders. Nederland kan niet rechtuit zeggen dat analfabete, aartsconservatieve paupers uit Marokko en Turkije, niet meer welkom zijn.
De man weigert in ieder geval de taaltest te doen. Kan ik begrijpen. Het is immers niet denkbeeldig dat hij beter Nederlands praat dan zijn Nederlandse examinatoren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 september 2011 om 18:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 18:46   #15904
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Nu gaan de Belgen dus ook al bepalen wat correct Nederlands is.

Als het Nederlands hun niet bevalt, dan gaan ze maar een eigen taal oprichten. We laten ons niet de les door dat belgentuig lezen!
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 18:47   #15905
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Nee. Er is een standaardtaal waar iedereen zich aan heeft te houden, en daar zondigen bepaalde Nederlanders voortdurend tegen, zoals dat ongelooflijk irritante gebruik van 'wat' in plaats van 'dat'. Dat ze van zichzelf denken dat ze juist spreken maakt niet uit. Dat denken onze debielen ook.
U vergeet even dat de norm de praktijk volgt. Wat nu dus gangbaar taalgebruik is, zal straks vanzelf standaardtaal worden.

Overigens denken maar weinig Nederlanders dat ze "juist" Nederlands spreken. Nederlanders zijn niet zo bewust met hun taal bezig als Vlamingen. In Nederland is het Nederlands nog een levende taal. Sommige Vlamingen geven mij soms het gevoel dat ze de taalregels het liefst in steen zouden beitelen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 18:49   #15906
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De man weigert in ieder geval de taaltest te doen. Kan ik begrijpen. De kans is niet denkbeeldig dat hij beter Nederlands praat dan zijn Nederlandse examinatoren.
Als hij zich verheven boven de Ollanders voelt, dan rot hij toch op naar zijn eigen land? Daar kan hij naar hartenlust in z'n eigen taaltje brabbelen. Wij zijn in ieder geval die gluiperige en achterbakse Dutrouxtjes liever kwijt dan rijk! Belgen raus!
Oud 1 september 2011, 18:51   #15907
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergeet even dat de norm de praktijk volgt. Wat nu dus gangbaar taalgebruik is, zal straks vanzelf standaardtaal worden.

Overigens denken maar weinig Nederlanders dat ze "juist" Nederlands spreken. Nederlanders zijn niet zo bewust met hun taal bezig als Vlamingen. In Nederland is het Nederlands nog een levende taal. Sommige Vlamingen geven mij soms het gevoel dat ze de taalregels het liefst in steen zouden beitelen.
Natuurlijk. Laat ons zeker iets weten wanneer 'een huis wat mooi is' grammaticaal correct is.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 18:55   #15908
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Laat ons zeker iets weten wanneer 'een huis wat mooi is' grammaticaal correct is.
Ik kan mij daar niet aan storen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 21:47   #15909
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het eerders andersom is. De Nederlanders spreken een zo'n verengelst taaltje, dat ze de Vlamingen beschouwen als 'nederlandsonkundig'.
U weet niets over de taal van de Vlaamse jeugd noch over Nederland , zoveel is duidelijk (Vlamingen spreken veel Engels waar Nederlanders een alternatief verzinnen in het Nederlands). Nederlanders gebruiken hun taal vaker als expressiemiddel. Vlamingen als communicatiemiddels om een boodschap door te brengen. Uiteraard (en gelukkig maar!) zijn er uitzonderingen (zeker bij geschoolde en mondige mensen).
Prekend op de kansel in uw dorpskerk voor uw eigen (kleine) kerkgemeente gaat u dat uiteraard nooit voor uzelf kunnen opmerken.

Wel gênant voor die man om te falen op zo'n test omwille van zijn slordig taalgebruik vol inconsistenties. Dat is wat anders dan mensen die het Nederlands hebben moeten leren, zoals Lulu Wang, Ehsam Jami, Maxim Hodak, enz ... Die laatste heb ik bezig gehoord op Radio 1 vandaag. Die man spreekt praktisch even goed Nederlands als Cunning Linguist op dit forum (ook een Oekraïener).

Wijziging: Oh, hij weigerde de test af te leggen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 september 2011 om 22:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 11:30   #15910
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
U weet niets over de taal van de Vlaamse jeugd noch over Nederland , zoveel is duidelijk (Vlamingen spreken veel Engels waar Nederlanders een alternatief verzinnen in het Nederlands). Nederlanders gebruiken hun taal vaker als expressiemiddel. Vlamingen als communicatiemiddels om een boodschap door te brengen. Uiteraard (en gelukkig maar!) zijn er uitzonderingen (zeker bij geschoolde en mondige mensen).
Prekend op de kansel in uw dorpskerk voor uw eigen (kleine) kerkgemeente gaat u dat uiteraard nooit voor uzelf kunnen opmerken.

Wel gênant voor die man om te falen op zo'n test omwille van zijn slordig taalgebruik vol inconsistenties. Dat is wat anders dan mensen die het Nederlands hebben moeten leren, zoals Lulu Wang, Ehsam Jami, Maxim Hodak, enz ... Die laatste heb ik bezig gehoord op Radio 1 vandaag. Die man spreekt praktisch even goed Nederlands als Cunning Linguist op dit forum (ook een Oekraïener).

Wijziging: Oh, hij weigerde de test af te leggen.
U geeft regelmatig antwoorden die naast de kwestie zijn. Bovendien zijn uw argumenten hier zo goed als waardeloos.

Ik haal gewoon aan dat het absurd is om een geboren en getogen Genkenaar en Limburger met de naam Strijckers, die al j?*?*ren in Nederland woont en wiens vrouw een Nederlandse is, nog te verplichten tot een taalexamen Nederlands!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 september 2011 om 11:35.
Oud 2 september 2011, 12:34   #15911
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
MIJ stoort het simpele feit dat er 16 miljoen Nederlanders zijn, en 'maar' 6 miljoen Vlamingen alleszins niet. Er zijn nog véél minder Surinamers. Als er één groep Nederlandstaligen reden heeft om zich ongemakkelijk te voelen, dan is het toch wel die laatste, me dunkt.

Wat mij gebeurlijk zou kunnen storen zijn de conclusies die sommigen uit dat simpele feit (zouden willen) trekken.

Ik blijf alvast álle varianten van het Nederlands - dus ook mijn (West-)Vlaamse dialect - met evenveel plezier leren en spreken.
Maar natuurlijk. Zolang we maar, elk vanuit zijn eigen regio en professionele omgeving, ons best doen om correct Nederlands te spreken. En dat wij Vlamingen daarbij een Vlaams en de Nederlanders een Hollands (of Gelders, of Limburgs, of Gronings enz.) accent hebben doet daar helemaal geen afbreuk aan. Dat het formele Nederlands sterk werd beïnvloed door Nederland is niet abnormaal, rekening gehouden met de politieke en economische evolutie in de Nederlanden vanaf de 16e en 17e eeuw. Kortom, de diversiteit in het Nederlands taalgebied is niets ongewoon. Dat is evenzeer het geval voor het Duits, het Engels en óók voor het Frans.
Oud 2 september 2011, 12:39   #15912
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man weigert in ieder geval de taaltest te doen. Kan ik begrijpen. Het is immers niet denkbeeldig dat hij beter Nederlands praat dan zijn Nederlandse examinatoren.
Maar waarom weigert hij dat nu? Is dat werkelijk zó erg? Als hij de Nederlandse nationaliteit wilt en Nederland vraagt hem aan die test deel te nemen, wel dat hij dat dan doet. Wat een kinderachtige koppigheid! Heeft hij soms schrik?
Oud 2 september 2011, 12:49   #15913
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Afgewezen

Het document werd overigens afgewezen door de gemeente Sittard-Geleen, waartoe ook Munstergeleen behoort. "Wie Nederlander wil worden, moet een diploma of getuigschrift voorleggen van een middelbare schoolopleiding, met een voldoende voor Nederlands. Probleem is dat ik dat niet heb. Ik ben maar tot het derde middelbaar naar school geweest. Daarna ben ik op leercontract gegaan."

Er zit daarom niets anders op dan een taalexamen af te leggen voor Steven. "Maar dat weiger ik", zegt hij. "Ik ben altijd de eerste die zegt dat iemand een inburgeringscursus moet volgen als hij de taal niet spreekt, verstaat of begrijpt. Maar ik spreek Nederlands, hé. Dit is belachelijk, én discriminerend."
De man protesteert dus eigenlijk omdat de Nederlandse overheid hem blameert door te zeggen dat zijn diploma te laag is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 september 2011 om 12:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 14:14   #15914
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar waarom weigert hij dat nu? Is dat werkelijk zó erg? Als hij de Nederlandse nationaliteit wilt en Nederland vraagt hem aan die test deel te nemen, wel dat hij dat dan doet. Wat een kinderachtige koppigheid! Heeft hij soms schrik?
Het kinderachtige ligt eerder bij de Nederlandse overheid en zijn alomgekende regelzucht tot in absurdum.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 september 2011 om 14:17.
Oud 2 september 2011, 14:16   #15915
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een overschot van gelijk. Irritatie nummer één: hun hebben ...

Op de socialenetwerkpagina Hyves is zelfs een onderwerp eraan gewijd: http://geenhun.hyves.nl/
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 14:22   #15916
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik haal gewoon aan dat het absurd is om een geboren en getogen Genkenaar en Limburger met de naam Strijckers, die al j?*?*ren in Nederland woont en wiens vrouw een Nederlandse is, nog te verplichten tot een taalexamen Nederlands!
Ik ben het ermee eens. Inwoners van het Nederlandse taalgebied hoeven niet onderworpen te worden aan bureaucratische taaltests. Ik beschouw dit incident, dat gelukkig een op zichzelf staand geval betreft, als een betutteleling door de (gemeentelijke) overheid.
Oud 2 september 2011, 14:26   #15917
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Vlamingen en Surinamers hoeven al geen inburgeringscursus te doen (immers: inwoners van de Nederlandse Taalunie), maar ook Turken zijn daarvan vrijgesteld, blijkt uit een verdrag dat de EU met Turkije heeft: http://www.youtube.com/watch?v=pEFNQn5wl_E
Oud 2 september 2011, 14:44   #15918
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ben het ermee eens. Inwoners van het Nederlandse taalgebied hoeven niet onderworpen te worden aan bureaucratische taaltests. Ik beschouw dit incident, dat gelukkig een op zichzelf staand geval betreft, als een betutteleling door de (gemeentelijke) overheid.
Ik hoop dat het idd een losstaand incident is van een fanatiek ambtenaarke.
Wel gek dat de Turken, uit je post hierboven, vrijgesteld zijn. Sinds wanneer behoort Turkie tot de Nedelandse taalunie?
Ze beweren wel dat de meeste Turken wel die moeite doen Nederlands te leren en aanpassen.
Er wonen een paar Turkse gezinnen in mijn buurt en die praten vrij goed nederlands, onder mekaar turks oké, maar met anderen Nederlands.

Laatst gewijzigd door stropke : 2 september 2011 om 14:47.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 15:06   #15919
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik hoop dat het idd een losstaand incident is van een fanatiek ambtenaarke.
Wel gek dat de Turken, uit je post hierboven, vrijgesteld zijn. Sinds wanneer behoort Turkie tot de Nedelandse taalunie?
Ze beweren wel dat de meeste Turken wel die moeite doen Nederlands te leren en aanpassen.
Er wonen een paar Turkse gezinnen in mijn buurt en die praten vrij goed nederlands, onder mekaar turks oké, maar met anderen Nederlands.
Stropke, Turkije behoort natuurlijk niet tot de Nederlandse Taalunie. Het gaat hier om het zogenaamde Associatieverdrag EU-Turkije, dat bepaalt dat Turken toegang hebben tot de arbeidsmarkt en dat nationale staten daarbij hun geen beperkingen - een inburgeringscursus wordt als zodanig gezien - mogen opgelegd worden.

Begrijpe wie het begrijpen kan ...
Oud 2 september 2011, 15:32   #15920
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het kinderachtige ligt eerder bij de Nederlandse overheid en zijn alomgekende regelzucht tot in absurdum.
Als meneer de Belg zich te groot voelt voor een examen, dan is er maar 1 oplossing: het gat van de deur! In Belgenland kan hij naar hartenlust brabbelen in dat onverstaanbare dialect. In Nederland verwachten we dat nieuwkomers zich aanpassen en fatsoenlijk Nederlands spreken. Zoals eerder eerder gezegd is het een kwestie van aanpassen of opkrassen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be