Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2011, 21:35   #81
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Jij denkt, omdat je daar ocharme een tax betaalt, dat de overheid daarom overal achter je kont aan moet huppelen op zoek naar peukjes.

Als dat je beste argument is, zou ik beter stoppen.

Je peukjes in een doosje steken is echt geen moeite hoor. Wel, voor mij toch niet, indien ik zou roken. Misschien dat rokers daar anders over denken.

Ik volg je even niet. Ik heb jarenlang cafés gefrequenteerd en bijgevolg al stinkend thuisgekomen. Dat steekt op de duur wel tegen, temeer omdat slechts enkele rokers de lucht en geur van een heel café kunnen verpesten.

Daarom juich ik het rookverbod toe. Veel meer hoef je er niet achter te zoeken.

Behalve dat peukjes giftig, traag afbrekend afval zijn ? Dat in grondwater terecht kan komen ? In rivieren en oceanen ? De getallen waar we het over hebben, zijn werkelijk astronomisch...

Ik denk echt wel dat je de peukjes-afvalberg gruwelijk onderschat. Jij denkt dat het een molshoopje is en begrijpt niet waarom ik me druk maak over enkele peukjes, terwijl het hier niet gaat over een molshoopje maar over de Himalaya. In Hasselt alleen al werden, na installatie van peukenbakjes her en der in de straten, 120.000 peukjes minder op straat gegooid.

120.000 peukjes op een aantal maanden in een kleine stad... kun je je voorstellen wat dat geeft indien dat wereldwijd zou ingevoerd worden èn wanneer de rokers zelf hun peukjes zouden bijhouden ?
Het lijkt misschien off-topic maar wat zijn uw hobbies?
Oud 31 augustus 2011, 01:17   #82
Rio
Burger

Rio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je peukjes in een doosje steken is echt geen moeite hoor. Wel, voor mij toch niet, indien ik zou roken. Misschien dat rokers daar anders over denken.
Brandgevaar met kans op verwondingen. Het peukje moest maar eens niet goed uitgedoofd zijn. Weggooien is dus veiliger.

Trouwens we betalen genoeg wegen- en gemeentebelasting, dus het opruimen ervan is het minste wat we mogen verwachten. Gelukkig voor sommigen hoef je geen klaag- en zeverbelasting te betalen. mind the wink
Rio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 01:35   #83
Rio
Burger

Rio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bestaan er eigenlijk rokers die, tijdens een rookdebat, zich langer dan 2 zinnen aan het thema kunnen houden ? Na vijf seconden krijg je altijd dat slap gelul genre "ja maar, en auto's dan ? En GSM's ?"

Ten eerste hebben ze hoogst waarschijnlijk zelf een auto en GSM, ...
Niet relevant.

Citaat:
... ten tweede heeft dit geen snars te maken met het onderwerp.
Er is altijd ruimte voor vergelijkingen. Bij mij toch, jij hebt als antirookheld meer iets met beperkingen blijkbaar.
Oud 31 augustus 2011, 05:09   #84
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik volg je even niet. Ik heb jarenlang cafés gefrequenteerd en bijgevolg al stinkend thuisgekomen. Dat steekt op de duur wel tegen, temeer omdat slechts enkele rokers de lucht en geur van een heel café kunnen verpesten.

Daarom juich ik het rookverbod toe. Veel meer hoef je er niet achter te zoeken.

Behalve dat peukjes giftig, traag afbrekend afval zijn ? Dat in grondwater terecht kan komen ? In rivieren en oceanen ? De getallen waar we het over hebben, zijn werkelijk astronomisch...
Ik denk echt wel dat je de peukjes-afvalberg gruwelijk onderschat. Jij denkt dat het een molshoopje is en begrijpt niet waarom ik me druk maak over enkele peukjes, terwijl het hier niet gaat over een molshoopje maar over de Himalaya. In Hasselt alleen al werden, na installatie van peukenbakjes her en der in de straten, 120.000 peukjes minder op straat gegooid.

120.000 peukjes op een aantal maanden in een kleine stad... kun je je voorstellen wat dat geeft indien dat wereldwijd zou ingevoerd worden èn wanneer de rokers zelf hun peukjes zouden bijhouden ?
Het probleem met rabiate tabakshaters is dat ze de hysterie niet schuwen als de realiteit te flets is om hun doel te bereiken...

Dus graag een deftige bron voor deze hysterie a.u.b.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 05:50   #85
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het probleem met rabiate tabakshaters is dat ze de hysterie niet schuwen als de realiteit te flets is om hun doel te bereiken...

Dus graag een deftige bron voor deze hysterie a.u.b.
Een beetje op je gemak he makker. Wat ik zeg is de logica zelve, neem gewoon je rekenmachine erbij en reken het na (hoewel je rekenmachine te weinig cijfers zal hebben).

Er zijn zijn vele bronnen, hier is er één van

What we do know is that worldwide 5.6 trillion filtered cigarettes are smoked annually, with an estimated 1.7 billion pounds of cigarette butt litter. Here in the U.S., more than 1.35 trillion cigarettes were manufactured in 2007, of which 360 billion were smoked here. Look closely at the ground at any intersection. They're everywhere!

Are cigarette butts litter? Absolutely! But unlike paper products they're not biodegradable. Nearly all cigarette filters are composed of a bundle of 12,000 plastic-like cellulose acetate fibers. Cellulose acetate is photodegradable but not bio-degradable. It can take years, in some cases up to fifteen, for ultraviolet light to cause fibers to decay into a plastic powder that can't be seen. As they do their deadly cargo is released.

The nicotine trapped inside 200 used filters is likely sufficient to kill a 160 pound adult human - 50 to 60 milligrams. Imagine a month without rain followed by a brief thunderstorm that washes 500,000 nicotine laden canoes - enough to kill 2,500 humans - into area creeks and streams.

Aquatic life at the bottom of the food chain can pay a deadly price. But so can fish who mistake butts for food or birds who use them for nesting material. Nicotine isn't the only villain as trapped tars and toxic gases leach into waterways too.

Uiteraard weet ik maar al te goed dat bronnen geen snars indruk maken. Rokers blijven roken en vervuilen, ongeacht wie wat beweert. Het blijven dus vuile mensen, zowel voor zichzelf, anderen als voor het milieu.

http://whyquit.com/whyquit/A_Butts.html

Ook onderstaande link is zeer interessant:

http://www.cleanup.org.au/PDF/au/cua...fact-sheet.pdf

While most people are aware of the health risks involved in smoking, few seem to realise that cigarettes are also bad for the environment. Cigarette butts may seem small, but with an estimated 4.5 trillion butts (worldwide) littered every year, the toxic chemicals add up. 1 Butts contain hazardous chemicals such as cadmium, arsenic and lead that are partially filtered out during the smoking process.

When butts are discarded, wind and rain carry them into the water supply. The toxic chemicals they contain are then leached into aquatic ecosystems, threatening the quality of the water and marine life.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 05:54   #86
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Volgende stap van de rokers:

1 ontkennen
2 minimaliseren
3 verwijzen naar andere vormen van vervuiling
4 verwijzen naar de tax die men betaalt
5 bezorgde mensen afschilderen als verzuurd
6 nog eentje opsteken
Oud 31 augustus 2011, 06:09   #87
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgende stap van de rokers:

1 ontkennen
2 minimaliseren
3 verwijzen naar andere vormen van vervuiling
4 verwijzen naar de tax die men betaalt
5 bezorgde mensen afschilderen als verzuurd
6 nog eentje opsteken
Stappenplan anti-rokers

1 zwaar overdrijven
2 andere vormen van (hun) vervuiling minimaliseren of als noodzakelijk bestempelen
3 anti-rokers bronnen als echte wetenschap verkopen (hobby websites)
4 verzuurde commentaar als bezorgheid verkopen

Tuurlijk zijn een hoop weggesmeten peuken een vorm van vervuiling, maar de teloorgang van de oceanen en de bodemvervuiling eraan linken is...hysterie..
Oud 31 augustus 2011, 06:11   #88
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
The nicotine trapped inside 200 used filters is likely sufficient to kill a 160 pound adult human - 50 to 60 milligrams. Imagine a month without rain followed by a brief thunderstorm that washes 500,000 nicotine laden canoes - enough to kill 2,500 humans - into area creeks and streams.
Gelukkig was ik curieus genoeg om toch nog eens te komen kijken, want:

Ik rook geen filtersigaretten. Wel cowboysaffen en joints. Maar het is natuurlijk gemakkelijker (en leuker?) om alle rokers in dezelfde hoek te duwen. Het zijn toch allemaal stinkende, arrogante onmensen die als paria's mogen, nee, moeten behandeld worden. De staat dicteert dat nu eenmaal, ondanks dat ze zelf een zeer hypocriet beleid voert door inkomsten te halen uit de rookwaren van die rokers.

Los daarvan blijf ik erbij dat ook dit geen argument is om rokers te beboeten, laat staan om de taksen nog wat te verhogen (=de uitbuiting vergroten). Er zijn zoveel zaken die erg vervuilend zijn, waar niets aan gedaan wordt.
Veel meer peukenbakken/vuilbakken is de enige oplossing - dat geeft u raar genoeg ook zelf aan - en daar gaat de overheid echt niet voor zorgen. Het is inderdaad mooi dat Hasselt daarmee geëxperimenteerd heeft, maar slechts een vrije markt kan aan zulke vraag (op wereldschaal) beantwoorden. En zo kom ik terug bij het begin van mijn betoog in deze draad.

Dus: de overheid haar monopolies moeten kapot, dan kan de vrije markt beantwoorden aan de vraag en kan de overheid zulke non-issues niet meer gebruiken om de aandacht af te leiden van belangrijke zaken - zoals bv. het wanbeleid van onze brave politici.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 31 augustus 2011 om 06:17.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 06:28   #89
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoeveelheden:
In de afgelopen jaren is de hoeveelheid zwerfafval enorm toegenomen. Door veranderde eet- en drinkgewoontes zijn meer levensmiddelen in kleinere verpakkingen verkrijgbaar, die ook gemakkelijk onderweg zijn te gebruiken. Niet iedereen gooit de verpakkingen na gebruik in de vuilnisbak. In 2001 is in het onderzoek 'Inzamel- en beloningssystemen ter vermindering van zwerfafval' berekend dat jaarlijks 50 miljoen blikjes en flesjes in het zwerfafval terechtkomen.

Rijkswaterstaat is rond 2003 jaarlijks ruim 8 miljoen euro kwijt aan het opruimen van zwerfafval langs rijkswegen. Alleen de directie IJsselmeergebied van Rijkswaterstaat treft per jaar al zo'n 900.000 kilogram zwerfafval aan langs de 125 kilometer die ze aan wegen beheert.

GevolgenBurgers ergeren zich vaak aan zwerfafval. Zwerfafval is een milieuprobleem en een probleem voor de leefomgeving. Uit het onderzoek 'Inzamel en beloningssystemen ter vermindering van zwerfafval' blijkt dat Nederlanders zich meer ergeren aan de vervuiling en verloedering van hun directe leefomgeving dan aan files en sigarettenrook. Zwerfafval draagt bij aan de verloedering van steden en vergroot daarmee het gevoel van onveiligheid bij burgers. Ook voor toeristische centra is een schone omgeving van groot belang. Daarnaast kan zwerfafval langs de weg gevaren voor de verkeersveiligheid opleveren. Het opruimen van zwerfafval brengt hoge kosten met zich mee.

Het duurt vaak heel lang voordat zwerfafval uit het milieu verdwijnt. Zo duurt het soms tot een half jaar voordat papier en karton volledig is afgebroken. Een greep uit de afbreektijd van andere producten:

sigarettenpeuk 1-5 jaar,
bananenschil 3 jaar,
metalen blikje 1,5-50 jaar,
plastic frisdrankfles 5-10 jaar,
plastic zak 10-20 jaar,
kauwgum 20-25 jaar,
aluminium blikje 80 jaar tot 1 miljoen jaar,
polystyreen frietbakje 90 jaar,
plastic sixpack-houder 100 jaar,
glazen fles 1 miljoen jaar.
Zwerfvuil is een probleem, alleen de sigarettepeuken bespreken omdat men de rokers niet kan uitstaan is rancuneus...typisch anti-rokers lobby...

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 31 augustus 2011 om 06:29.
Oud 31 augustus 2011, 11:55   #90
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als volgende termijnen nu eens de gevangenisstraf voorstelt voor zwerfvuil, er zou al lang minder zwerfvuil zijn.
Citaat:
sigarettenpeuk 1-5 jaar,
bananenschil 3 jaar,
metalen blikje 1,5-50 jaar,
plastic frisdrankfles 5-10 jaar,
plastic zak 10-20 jaar,
kauwgum 20-25 jaar,
aluminium blikje 80 jaar tot 1 miljoen jaar,
polystyreen frietbakje 90 jaar,
plastic sixpack-houder 100 jaar,
glazen fles 1 miljoen jaar.
Het ligt grotendeels gewoon aan de mensen zelf en hun ingesteldheid.
Ga eens naar Scandinavië, Zwitserland, Oostenrijk.
Het is daar een heel stuk properder.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:18   #91
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Een miljoen jaar voor een glazen fles ?
Oud 1 september 2011, 12:39   #92
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Een miljoen jaar voor een glazen fles ?
Een mens zal al eens nadenken voor hij iets in de berm gooit.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 12:48   #93
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Geef mij maar een peuk ipv een kauwgom op de grond...

Ik heb al op 4 verschillende plaatsen mogen kuisen...
Oud 1 september 2011, 19:35   #94
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef mij maar een peuk ipv een kauwgom op de grond...

Ik heb al op 4 verschillende plaatsen mogen kuisen...
Kan vervelend zijn he, andermans vuiligheid opkuisen.
Oud 2 september 2011, 05:10   #95
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan vervelend zijn he, andermans vuiligheid opkuisen.
Dat is altijd vervelend, andermans vuil opkuisen..

Ik wil maar zeggen dat peuken storend zijn maar niet het meest problematische zwerfvuil zijn...

En men heeft ook nooit willen investeren is combi asbak-vuilbakken op openbare plaatsen om de zwerfpeuken wat aan te pakken..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 2 september 2011 om 05:12.
Oud 2 september 2011, 18:05   #96
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil maar zeggen dat peuken storend zijn maar niet het meest problematische zwerfvuil zijn...
Niemand beweert dat. Het peuken-probleem wordt gewoon enòrm onderschat, terwijl er nochtans in letterlijk elke straat honderden tot duizenden op straat liggen.
Oud 3 september 2011, 03:10   #97
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Het lijkt misschien off-topic maar wat zijn uw hobbies?

LOL , achter zulke reacties over kroeg bezoek ende verder gaan de mensen zeker meer kroegen bezoeken ende minder zure meningen hebben ........... lang leve de zotte van geest !

trouwens inderdaad , Kiko zou beter een hobby zoeken !

Laatst gewijzigd door pibo® : 3 september 2011 om 03:11.
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 06:41   #98
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is altijd vervelend, andermans vuil opkuisen..

En men heeft ook nooit willen investeren is combi asbak-vuilbakken op openbare plaatsen om de zwerfpeuken wat aan te pakken..
Oud 3 september 2011, 20:29   #99
Synth
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

While most people are aware of the health risks involved in smoking, few seem to realise that cigarettes are also bad for the environment. Cigarette butts may seem small, but with an estimated 4.5 trillion butts (worldwide) littered every year, the toxic chemicals add up. 1 Butts contain hazardous chemicals such as cadmium, arsenic and lead that are partially filtered out during the smoking process.

When butts are discarded, wind and rain carry them into the water supply. The toxic chemicals they contain are then leached into aquatic ecosystems, threatening the quality of the water and marine life.
Een land als Zwitserland strooit elk jaar 600 gr zout per vierkante meter wegdek. Kleinste (gedocumenteerde) dodelijke hoeveelheid voor een volwassen mens is 100 gr. Dat is dan volgens bovenstaande redenering even erg als wanneer je alle wegen met ruim 1000 peuken per vierkante meter zou bestrooien!
Arsenicum: Onderzoek van Amerikaanse surgeon general vond 600 tot 900 ng per gram tabak. Dit is onder de limiet die veel landen, bvb U.K. gebruiken voor toegelaten hoeveelheid arsenicum in voedsel (1mg per kg). En het is ook lager dan de natuurlijke hoeveelheid in de bodem, die varieert van 4 tot 12 mg/kg in onvervuilde grond.

Zou nog een veel meer kunnen schrijven, maar m'n eerste poging nam blijkbaar zoveel tijd in beslag dat het systeem me had uitgelogd...
Synth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 22:51   #100
Rio
Burger

Rio's schermafbeelding

Standaard

Nog een oorzaak van kanker ontdekt: tattoo's

Je zou als antiroker maar eens een tattoo hebben, nog meer slapeloze nachten!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be