Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2011, 23:39   #121
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Tja...

Ik begrijp dan op mijn beurt niet waarom de rokers zich niet kunnen amuseren zonder een sigaretje. Ook begrijp ik niet echt wat er gezellig is aan een duur gif dat je lichaam aantast.

Zo hebben we allemaal onze vragen.
Jij hoeft het ook helemaal niet te begrijpen. Dat mensen doen wat ze doen en willen wat ze willen is niet iets wat eerst door jou begrepen moet worden voordat het kan worden toegestaan. Dat jij het licht hebt gezien betekent niet dat je kunt bepalen hoe anderen zich moeten gedragen en hoe ze het gezellig moeten hebben.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 01:06   #122
Rio
Burger

Rio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Jij hoeft het ook helemaal niet te begrijpen. Dat mensen doen wat ze doen en willen wat ze willen is niet iets wat eerst door jou begrepen moet worden voordat het kan worden toegestaan. Dat jij het licht hebt gezien betekent niet dat je kunt bepalen hoe anderen zich moeten gedragen en hoe ze het gezellig moeten hebben.
Voila!
Rio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 05:14   #123
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de rokers het toch "zo gezellig hebben", verklaar mij dan eens hoe het komt dat de overgrote meerderheid van de rokers flink spijt hebben dat ze roken en er véél liever vanaf zouden zijn...
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 05:15   #124
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hoeft het ook helemaal niet te begrijpen. Dat mensen doen wat ze doen en willen wat ze willen is niet iets wat eerst door jou begrepen moet worden voordat het kan worden toegestaan.
Wat een uitleg. Wat een gekronkel. Je kunt gewoon niet antwoorden, dat is zo klaar als een klontje.
Oud 7 september 2011, 05:17   #125
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als volwassen mensen ervoor kiezen om een plek op te zoeken die stinkt en waar je prikkende ogen van krijgt, wie ben jij dan eigenlijk om te zeggen dat hun ogen niet mogen prikken?
Nog iemand die niet begrijpt dat het rookverbod in de horeca er in de eerste plaats gekomen is om de werknemers te beschermen.
Oud 7 september 2011, 07:52   #126
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Het leek mij nochtans een vrij realistische, verkorte weergave van de realiteit hoor.
Misschien van uw realiteit, ik heb nooit moeten zeuren bij mijn niet-rokende vrienden, die gingen gewoon naar zaken waar zij zin in hadden, rookvrij of niet..zoals dat gebruikelijk is bij 'normale' niet-rokers..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 07:54   #127
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
mooi geformuleerd..
Oud 7 september 2011, 09:30   #128
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als de rokers het toch "zo gezellig hebben", verklaar mij dan eens hoe het komt dat de overgrote meerderheid van de rokers flink spijt hebben dat ze roken en er véél liever vanaf zouden zijn...
Mensen verschillen, maar ik denk niet dat de meerderheid van de tieners, de twintigers en de dertigers daarvan wakker ligt tijdens hun vrije avond als ze op de dansvloer of aan de toog staan te flirten.

Jij hebt je tijd ook gehad, alleen die besteed aan achter de rokers aanhobbelen. Dat was jouw keuze, daar moet je nu niet anderen mee lastig gaan vallen.
Oud 7 september 2011, 09:54   #129
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Nog iemand die niet begrijpt dat het rookverbod in de horeca er in de eerste plaats gekomen is om de werknemers te beschermen.
Ja, dat was de stok om de hond mee te slaan. Want de beslissing van het Grondwettelijk Hof heeft nu het ware gezicht van het rookverbod laten zien : ordinaire bemoeizucht. Hoe dacht je anders een rookverbod in kroegjes zonder personeel goed te praten?

De werkelijkheid is dat niemand eigenlijk ooit geinteresseerd was in de gezondheid van die werknemers. De wil is om het roken terug te dringen, koste wat het kost. Dat is sinds jaren de beleidslijn en daar wordt het meeroken voor misbruikt. Het moet en het zal, en als mensen niet zelf overtuigd raken dat het belangrijk is om gezond te leven, dan moet het maar via de sociale chantage van het argument dat je ook anderen schade zou berokkenen. Welk argument dan door middel van leugens en manipulatie wordt geconstrueerd. Dat is het eigenlijke doel waarover wordt gehuicheld.

Ik ben op zich trouwens ook niet tegen het uitgangspunt van het recht op een rookvrije werkplek. Ik ben ook voor geluidsarme en gevaarloze werkplekken, maar niet in die mate dat het een dogma wordt en daardoor de werkplekken in de steigerbouw, visserij en benzinestations verdwijnen. De aard van sommig werk brengt omstandigheden mee die de meeste andere werknemers niet hoeven te verduren, dat is een heel normaal economisch gegeven.
Oud 7 september 2011, 18:15   #130
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zal niet ontkennen dat een deel van de rokers inderdaad met enige regelmaat 'moet' roken, maar dat staat echter los van de wil, want wat echter in het uitgaansleven speelt is dat mensen w�*llen roken.

En aangezien je vrije avond er een is waarbij je niks moet en het volledig gaat om wat je wilt doen, is de wil om te roken het enige relevante, en is de afschuw waarmee je op een deel van je eigen leven terugkijkt volslagen irrelevant. Ikzelf kan ook gerust zonder sigaret, maar tijdens mijn ontspanning wil ik niet alles wat ik kan, snap je? Het gaat immers om vrijetijdsbesteding.

Ik snap werkelijk het probleem niet. Jij wilt dat de overheid al dat soort keuzes voor zijn rekening neemt? Je vrouw wil naar Afrika op vakantie en dan moet de wetgever dat verbieden omdat jij bang bent voor malaria, of regel je dat wel zelf?

En als volwassen mensen ervoor kiezen om een plek op te zoeken die stinkt en waar je prikkende ogen van krijgt, wie ben jij dan eigenlijk om te zeggen dat hun ogen niet mogen prikken?
De meest rokers weten niet wat ze zichzelf aandoen. Erger nog, ze beseffen al helemaal niet wat ze hun medemens aandoen (en die beseft het zelf ook meestal niet zo goed). Bijgevolg is het niet zo slecht om mensen tegen zichzelf te beschermen.

Je gaat fucking dood aan tabak, daar kan je niet omheen, alleen dringt dat pas door wanneer de kanker er daadwerkelijk is.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 18:30   #131
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
De meest rokers weten niet wat ze zichzelf aandoen. Erger nog, ze beseffen al helemaal niet wat ze hun medemens aandoen (en die beseft het zelf ook meestal niet zo goed). Bijgevolg is het niet zo slecht om mensen tegen zichzelf te beschermen.

Je gaat fucking dood aan tabak, daar kan je niet omheen, alleen dringt dat pas door wanneer de kanker er daadwerkelijk is.
Yep iedereen gaat fucking dood..de helft van de rokers sterft uiteindelijk aan rookgerelateerde ziektes...wat niet noodzakelijk kanker is..

Hoe oud ben je eigenlijk ?...binnen mijn leeftijdscategorie beseft men dat je geen enkele garantie hebt op een lang leven, ook niet als je supergezond leeft..
Oud 7 september 2011, 18:38   #132
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Yep iedereen gaat fucking dood..de helft van de rokers sterft uiteindelijk aan rookgerelateerde ziektes...wat niet noodzakelijk kanker is..

Hoe oud ben je eigenlijk ?...binnen mijn leeftijdscategorie beseft men dat je geen enkele garantie hebt op een lang leven, ook niet als je supergezond leeft..
De levensduur is niet alles, minstens even belangrijk is levenskwaliteit. Iedereen kan, ongeacht hun levenswijze, morgen ernstig ziek worden, maar de lijst van rookgerelateerde aandoeningen is echt wel waanzinnig lang.
Oud 7 september 2011, 18:38   #133
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:

Mijn leeftijd is niet relevant, maar ik ga toch proberen iets te maken van mijn leven. Ik vind het nogal pointless om een tiental jaren van mijn leven te vergooien aan een dure, nutteloze verslaving met vrijwel geen "high". Van heroine voel je tenminste nog iets.

Ik heb geen garantie dat ik lang leef. U heeft echter wel de garantie vroeg te sterven, en pijnlijk af te takelen. Het is zelfs niet eens uw vrije keuze, want het is immers door een verslaving.
Oud 7 september 2011, 18:44   #134
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Machopraat.

Degenen die, met de sigaret in de hand, met veel show verkondigen dat je toch van iets moet sterven en bijgevolg ostentatief nog eens flink van hun sigaret trekken, zijn dezelfde die, jaren later, amper nog een schim van zichzelf zijn als ze geconfronteerd worden met een bepaalde diagnose.

In het gevreesde dokterskabinet smelt hun gekunstelde attitude dan weg als sneeuw voor de zon en dan komen de tranen en de spijt.
Oud 7 september 2011, 18:57   #135
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn leeftijd is niet relevant, maar ik ga toch proberen iets te maken van mijn leven. Ik vind het nogal pointless om een tiental jaren van mijn leven te vergooien aan een dure, nutteloze verslaving met vrijwel geen "high". Van heroine voel je tenminste nog iets.

Ik heb geen garantie dat ik lang leef. U heeft echter wel de garantie vroeg te sterven, en pijnlijk af te takelen. Het is zelfs niet eens uw vrije keuze, want het is immers door een verslaving.
Eigenlijk wel, om een bepaalde leeftijd maak je je geen illusies meer dat je je eigen (medische) toekomst grotendeels kan bepalen.

Rokers sterven niet (allemaal) gegarandeerd vroeger...als je wat ouder bent weet je dat dit een 'overdrijving' is omwille van de 'goede' zaak..

Trouwens ik ben geen roker (meer)
Oud 7 september 2011, 18:59   #136
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Machopraat.Degenen die, met de sigaret in de hand, met veel show verkondigen dat je toch van iets moet sterven en bijgevolg ostentatief nog eens flink van hun sigaret trekken, zijn dezelfde die, jaren later, amper nog een schim van zichzelf zijn als ze geconfronteerd worden met een bepaalde diagnose.

In het gevreesde dokterskabinet smelt hun gekunstelde attitude dan weg als sneeuw voor de zon en dan komen de tranen en de spijt.
Nee realiteitszin....ook niet-rokers (kunnen) creveren aan vreselijke ziektes op veel te jonge leeftijd...helaas..
Oud 7 september 2011, 19:01   #137
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Dat roken ongezond is heeft er natuurlijk geen snars mee te maken, maar je haalt het er wel bij. Je kunt je bemoeiziekte zelfs niet even loslaten for the sake of argument.

Het 'bewijs' van de schadelijkheid van meeroken is overigens flinterdun, zoniet onvindbaar.
Oud 7 september 2011, 19:13   #138
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee realiteitszin....ook niet-rokers (kunnen) creveren aan vreselijke ziektes op veel te jonge leeftijd...helaas..
Realiteitszin is:
Rokers (zullen altijd) creperen aan vreselijke ziektes op veel te jonge leeftijd...uit eigen keuze...

Just saying. Als je een risicofactor kunt elimineren, en er in 1 keer veel geld mee kunt uitsparen, en je doet het niet. Dan ben je ofwel dom, ofwel verslaafd.
Oud 7 september 2011, 19:14   #139
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat roken ongezond is heeft er natuurlijk geen snars mee te maken, maar je haalt het er wel bij. Je kunt je bemoeiziekte zelfs niet even loslaten for the sake of argument.

Het 'bewijs' van de schadelijkheid van meeroken is overigens flinterdun, zoniet onvindbaar.
Heeft er alles mee te maken. Waarom denk je dat in private health insurance roken zowat de duurste risicofactor is.
Oud 7 september 2011, 19:26   #140
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Realiteitszin is:
Rokers (zullen altijd) creperen aan vreselijke ziektes op veel te jonge leeftijd...uit eigen keuze...
Just saying. Als je een risicofactor kunt elimineren, en er in 1 keer veel geld mee kunt uitsparen, en je doet het niet. Dan ben je ofwel dom, ofwel verslaafd.
Je beseft niet echt denk ik, dat van de vooroorlogse generatie ( de huidige hoogbejaarden) de overgrote meerderheid ofwel zelf ooit heeft gerookt ofwel heeft meegerookt...

Roken is een risicofactor die je kan elimineren door het niet te doen..daar is idd geen discussie over..
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be