Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 september 2011, 16:03   #161
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door soms Bekijk bericht
Al eens gedacht aan wat speculanten dan kunnen uitvoeren. Dit kan tot een ergere toestand leiden dan deze van Griekenland
Evenjes, daarna heeft Vlaanderen een betere rating dan Belgie nu. En ja, om een omelet te maken moet je wat eieren breken. Ik raad ook iedereen aan om hun staatsobligaties tegen 2014 van de hand te doen - ik ben er al mee bezig..

Citaat:
Doordat de politici ook over de taalgrens campagne zullen moeten voeren kan je bewust kiezen om niet op een pietpater als Di Rupo te stemmen. Nu zijn we zelfs geen potentiële kiezers. Nu zijn we voor de Franstaligen volledig politiek overbodig, net zoals de Vlaamse politici totaal niet wakker liggen over de Waalse publieke opinie.
Cloud Cuckooland. Bvb Franstaligen in de rand stemmen bijna uitsluitend op FR partijen - Vlamingen zullen ook (op enkelen na) op Vlaamse partijen blijven stemmem - een federale kieskring zal dus niets veranderen. We leven in twee verschillende democratieen omdat we twee volkeren zijn, niet omwillen van de kieskringen.

Citaat:
Er is inderdaad geen stemplicht maar een opkomstplicht.
Kommaneuker - gij gebruikte eerst de term stemplicht he.
Citaat:
Die geld in de praktijk nog steeds.
Bullshit - in theorie is er nog - als men afwezig blijft gebeurt er just niks.

Citaat:
Die 30% is idd uit de duim gezogen maar er zou zeker het een en het ander veranderen in het politieke landschap.
Zeker? Waarschijnlijk, maar niet zeker hoor. En hoe zou het anders zijn - dat is gissen - ik denk dat er tien jaar of meer een studie was die zei dat spa en VB de grote verliezers zouden zijn - maar de politieke landschap is dusdanig verandert dat men daar beter niet te veel conclusies uit mag trekken.

Citaat:
Feit! vandaar dat ik ook oproep tot redelijkheid van de twee kanten!
Het basisprobleem voor Belgie, een die niet op te lossen valt is dat wat de Vlamingen redelijk vinden en wat de franstaligen redelijk vinden totaal niet overeenstemt...
Oud 5 september 2011, 16:15   #162
soms
Vreemdeling

soms's schermafbeelding

Standaard

Dat franstaligen "enkel" op FR partijen en vlamingen "enkel" op VL partijen zullen stemmen is al evenveel gissen zoals je mij verwijt!!

Zeker/ waarschijnlijk in die zin zou ik dat ook wel kommaneuken kunnen noemen. Feit is dat de meeste mensen nog altijd gaan stemmen omdat ze MOETEN niet omdat ze bewust hun stem willen uitbrengen.
soms is offline  
Oud 5 september 2011, 16:24   #163
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat franstaligen "enkel" op FR partijen en vlamingen "enkel" op VL partijen zullen stemmen is al evenveel gissen zoals je mij verwijt!!

Zeker/ waarschijnlijk in die zin zou ik dat ook wel kommaneuken kunnen noemen. Feit is dat de meeste mensen nog altijd gaan stemmen omdat ze MOETEN niet omdat ze bewust hun stem willen uitbrengen.
Oh, maar ik wil meteen die opkomstplicht afschaffen, geen probleem. N-VA, LDD en VB zijn daar overigens voorstander van.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 5 september 2011 om 16:26.
Nebur is offline  
Oud 5 september 2011, 16:30   #164
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
2014 is nog veraf. Mag ik je er in 2016 aan herinneren dat je erbij blijft dat het in 2014-2015 onafhankelijk zal worden? Ik ben een geduldig mens, zonder veel glazen bollen.
Zeker, ge zult niet de enige zijn die op 1/1/2016 mij zal uitlachen als ik ongelijk heb
Wat glazenbollen betreft: wat er nu gebeurt in Vlaanderen is een historisch proces - zoals de ontvoogding van de vrouw of dekolonisatie - die lopen maar in een richting en de uitkomst is dus te voorspellen (bvb - dat homohuwelijk vroeg of laat overal in Europa zal aanvaard worden).
Zelfs als er nu een akkoord komt zal dat een grijze soep van een regering zijn - tegen 2014 zitten we dan tien of zeven jaar (afhankelijk van hoe men telt) zonder een daadkrachtige regering. Dat zal niet blijven duren hoor.

Citaat:
Dat jij dat scenario uittekent, wil ik graag geloven. Dat het zo zal gebeuren en op zo'n korte tijd: dat is een heel andere zaak natuurlijk.
Als ik in 2007 had voorspeld dat we ons nu zouden bevinden in de huidige toestand (bvb 400 dagen zonder regering, N-VA 40% in de peilingen) had ge me niet gelooft. We zijn in een stroomversnelling gekomen...

Citaat:
Neen, de uwe getuigt van misplaatste wensdromerij, van een soort fantasie waarbij de karabiniers op het einde met klaroengeschal binnenvallen, de stoute indianen afmaken en de held juichend in de armen vallen, die dan het meisje kust waarop er breed "einde" op het scherm komt met een hele lange aftiteling.
Lol, nee - ik heb veel liever het bruistabletmodel hoor - maar de franstaligen maken die weg onmogelijk - en wat niet buigt breekt, zo simpel is dat. Zie je de franstaligen en N-VA akkoord geraken in 2014? Ik niet, en ik ben zeker dat de V-partijen een meerderheid zullen halen - je zegt zelf dat tot dan oppositie spelen een godsgeschenk is...

Citaat:
Brussel is niet levensvatbaar.
Dat denk ik ook, maar ik betwijfel dat les Bruxellois (FRBs) dat beseffen - vandaar mijn scenario - onafhankelijk Brussel die na een tijd (enkele jaren) komt aankloppen bij Vlaanderen voor geld, en in ruil krijgt VL inspraak in Brussel, vooral wat de Vlaamse minderheid en hun rechten betreft. Nu, Brussel is het meest onzekere aspect van dit alles (dat is geen nieuws he), maar ze hebben niet veel opties - provinciestad van Frakrijk zonder internationale intstelling is voor hun niet interessant en Wallonie heeft zo goed als geen andere keuze dan le rattachment.

Citaat:
Niemand geeft daarom, daarom gebeurt er niets, maar Nederland gaat wel degelijk in de fout.
Ik zeg het in theorie hebt ge gelijk in de praktijk niet...

Citaat:
Nogal een figuur dat wij zullen slaan in het buitenland: nog maar net onafhankelijk en al meteen alle afspraken aan de laars lappen. Met een beetje lobbywerk kunnen Franstaligen dan zelfs sancties tegen ons laten afkondigen. En in tegenstelling tot de Nederlandse onafhankelijkheid, is de Vlaamse dan nog niet geconsolideerd.
Lol de FRs sancties tegen ons??? Daarmee zullen ze meer zichzelf treffen dan wat anders. Verder is zes maand gewoon uit mijn duim gezogen he als voorbeeld - 'als de tijd rijp' is. Plus we hebben die afspraken niet gemaakt - dat zijn Belgische afspraken die in een onafhankelijk Vlaanderen niet geldig zijn. Denkt ge dat Indie de 'afspraken' dat het VK gemaakt had moest naleven? Nee...

Citaat:
Zegt Salvadorii, de VWarrior van dienst.
Excuseer, maar geef één enkele voorbeeld van een voorspelling die ik gedaan heb die niet uitkwam... ik doe dat niet zomaar, enkel als ik het heel heel waarschijnlijk acht.

Citaat:
Het is natuurlijk veel realistischer zoals Salvadorii het zegt: stoere BDW slingert aan een liaan het Vlaams Parlement binnen, waar hij net 99% van de zetels verovert heeft en roept de Vlaamse onafhankelijkheid uit, Brussel sluit zich aan en alle FDF'ers maken zichzelf van kant.
Lol - 40% nu in de peilingen, en dit zal enkel stijgen als zij de enige 'democratische' partij in de oppositie zijn; dat zeg je zelf bijna. Doe daar VB bij en men zal in aantal zetels dik over de helft zitten hoor. Onthou dat ook maar voor 2014.

Citaat:
Als België de kant van Griekenland opgaat, zie ik eerder een fusie gebeuren tussen België en Nederland, als die laatsten ons wel willen gezien hun mercantiele ziel.
Dat zullen de FRs nooit zien zitten jongen, denk er eens over na. Als Belgie de kant van Griekenland uitgaat, zal dat eerder de Vlamingen aanzetten om des te vlugger het Waals balast overboord te gooien. Of dat goed of slecht is, als een mens zich bedreigd voelt begint hij egoistischer te worden...

Citaat:
De EU overleeft de val van de € niet. Het prestigeverlies is dodelijk.
Ik ben het daarmee oneens. Laat ons hopen dat we nooit weten wie gelijk heeft, want we zullen dan allemaal een pak armer zijn.

Citaat:
Uw opinies worden steeds meer de perfecte contra-indicatie van wat er wel mogelijk is. Iets wat je deelt met BWarrior.
Door te schelden haalt ge uw gelijk niet hoor.
Maar gelieve meer uitleg (aangezien dit een niet communautaire kwestie is) te geven. Gij denkt dat de euro helemaal zal verdwijnen? Hoeveel wilt ge wedden - 1000 euro elk op een gezamelijke rekening zetten en dan in bvb 2018 aan mij uitbetalen als de euro er niet meer is (en aan u van zodra ze zou verdwijnen)???
Noot: Dat is geen voorspelling hé, het is een mening...

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 5 september 2011 om 16:31.
Salvadorii is offline  
Oud 5 september 2011, 16:33   #165
soms
Vreemdeling

soms's schermafbeelding

Standaard

Ik vindt het toch wel opmerkelijk dat er bepaalde thema's zijn waar alle partijen het er volmondig mee eens zijn in hun partijprogramma en in de media maar dat er toch niets veranderd.

enkele voorbeelden: Afschaffing opkomstplicht, beperken van gouden handdrukken, afslanking/afschaffing senaat, vereenvoudigen van belastingssysteem. Toevallig allemaal thema's waar onze heren en dames politici zelf direct de gevolgen zouden voelen.
soms is offline  
Oud 5 september 2011, 16:35   #166
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bullshit - men weet ongeveer hoeveel franstaligen er in de rand wonen, en men weet perfect hoeveel stemmen de FR partijen in de rand halen - dat is dus makkelijk na te gaan.

Citaat:
Bron? Dus gij meent dat als de opkomstplicht, die er eigenlijk niet meer is, officieel afgeschaft wordt, de opkomst minder dan 45% zal zijn, want dat is wat ge nu gezegd hebt (opkomt nu 90%, gedeeld door 2 (want de 'meesten' zouden wegblijven) - tja geen land in West Europa met zo 'n lage opkomst voor nationale verkiezingen (Europa, gemeentelijke, dat ligt wel lager).
Oud 5 september 2011, 16:54   #167
soms
Vreemdeling

soms's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Bullshit - men weet ongeveer hoeveel franstaligen er in de rand wonen, en men weet perfect hoeveel stemmen de FR partijen in de rand halen - dat is dus makkelijk na te gaan.
Dit geldt inderdaad in de rand. Hier gaat het wel over, mocht ik vanuit West Vlaanderen op een waal mogen stemmen en iemand vanuit Luik op een vlaamse politicus zou mogen stemmen. Partijstandpunten gaan over meer dan enkel het communautaire, of was je dat ondertussen al vergeten?

Citaat:
Bron? Dus gij meent dat als de opkomstplicht, die er eigenlijk niet meer is, officieel afgeschaft wordt, de opkomst minder dan 45% zal zijn, want dat is wat ge nu gezegd hebt (opkomt nu 90%, gedeeld door 2 (want de 'meesten' zouden wegblijven) - tja geen land in West Europa met zo 'n lage opkomst voor nationale verkiezingen (Europa, gemeentelijke, dat ligt wel lager).
Hiermee wil ik duidelijk maken dat de politici meer inspanning zouden moeten doen om de mensen te overtuigen van het belang van het stemmen.

Friedrich Nietzsche
(1844-1900)

Laatst gewijzigd door soms : 5 september 2011 om 16:56.
soms is offline  
Oud 5 september 2011, 16:59   #168
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vindt het toch wel opmerkelijk dat er bepaalde thema's zijn waar alle partijen het er volmondig mee eens zijn in hun partijprogramma en in de media maar dat er toch niets veranderd.

enkele voorbeelden: Afschaffing opkomstplicht, beperken van gouden handdrukken, afslanking/afschaffing senaat, vereenvoudigen van belastingssysteem. Toevallig allemaal thema's waar onze heren en dames politici zelf direct de gevolgen zouden voelen.
Opkomstplicht niet echt hé. Maar het heeft veel te maken dat Belgie onbestuurbaar is - alles wordt geblokkeerd door de tegenstellingen (links-rechts, VL-FR) noord-zuid.

Nog voorbeelden: justitie, migratie, vergrijzing/pensioenen, werkgelegenheidsbeleid/activatiebeleid etc etc
Oud 5 september 2011, 17:03   #169
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit geldt inderdaad in de rand. Hier gaat het wel over, mocht ik vanuit West Vlaanderen op een waal mogen stemmen en iemand vanuit Luik op een vlaamse politicus zou mogen stemmen. Partijstandpunten gaan over meer dan enkel het communautaire, of was je dat ondertussen al vergeten?
Ik stel gewoon vast dat waar men wel de mogelijkheid heeft om op 'de anderen' te stemmen, men het niet of nauwelijks doet. Ik zie niet in waarom dat elders anders zou zijn. Trouwens een federale kieskring is voor de meeste Vlamingen enkel aanvaardbaar als elke stem dan gelijk is, maw geen vaste zetelverdeling tussen de FR/VL partijen - en dat weigeren de FRs carrement.

Citaat:
Hiermee wil ik duidelijk maken dat de politici meer inspanning zouden moeten doen om de mensen te overtuigen van het belang van het stemmen.
Ik stem N-VA en ben ook persoonlijk voor de affschaffing van het opkomstplicht - ik durf gewoon niet te stellen welke gevolgen dat zou hebben voor de verschillende partijen...
Oud 5 september 2011, 17:10   #170
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In België zijn zowat alle partijstandpunten juist communautair omdat er zowel in Vlaanderen als Wallonië een verschillende invulling aan wordt gegeven: tewerkstelling, gezondheidszorg, migratie, justitie... Het communautaire gaat over veel meer dan de taal die in de Rand gesproken wordt. Herinner je bijvoorbeeld dat zelfs de kleur van de nummerplaten een communautaire dimensie kreeg.
SDG is offline  
Oud 6 september 2011, 11:54   #171
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Partijstandpunten gaan over meer dan enkel het communautaire, of was je dat ondertussen al vergeten?
Alles in belgië draait om het communautaire mijn beste...

Dat is te danken aan het feit dat iedere politieker enkel maar verantwoording dient af te leggen aan de kiezers uit zijn gewest en bijgevolg enkel de belangen van zijn kiezers als prioriteit stelt...

Zij zijn de enigen die hem kan afstraffen tijdens de eerstvolgende verkiezing,daar waar de kiezers van het andere taalgewest machteloos tegenover staan alhoewel zij mede de gevolgen dragen van het veroorzaakt (wan)beleid....

Laatst gewijzigd door Svennies : 6 september 2011 om 11:55.
Svennies is offline  
Oud 6 september 2011, 12:05   #172
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Word eens wakker mensen. Die onafhankelijkheidsdroom is totaal niet realistisch. Als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept zal er een serieuze vechtscheiding volgen. En ook in deze vechtscheiding zijn de Vlamingen vragende partij en dus per definitie in een slechtere onderhandelingspositie.
Moest Vlaanderen politici hebben met ballen dan zouden ze beseffen dat niet Vlaanderen de vragende partij is, maar de Franstaligen. Deze hebben de €'s nodig van Vlaanderen.

Citaat:
Mochten we eens de mogelijkheid krijgen om als Vlamingen de Franstalige politici electoraal af te straffen of te belonen.
Het huidige kiesstelsel is een creatie van de Franstaligen. Ain't going to happen dus.

Citaat:
Volgens mij zou dit op langere termijn een betere uitkomst geven dan de wapens op te nemen en onafhankelijkheid uit te roepen.
Wapens? We moeten gewoon onze portemonnee dicht doen.

Citaat:
En die stemplicht mogen ze ook wel eens af schaffen, V partijen hebben onmiddellijk 30% minder stemmen.
Euh, het stemplicht is zowat het enige dat België in bestaan houdt.

Citaat:
Hiermee wil ik ook niet gezegd hebben dat ze moeten toegeven, maar een beetje redelijkheid van beide zijden zou ons wel een beetje dichter kunnen brengen.
Lees alle nota's van de Vlamingen, ze waren allemaal redelijk. Het is de Franstalige kant die onredelijk is en dit al jaren.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 6 september 2011, 19:01   #173
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Weekend verlengd tot woensdag
fonne is offline  
Oud 6 september 2011, 20:21   #174
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Weekend verlengd tot woensdag
Ik begin te snappen waarom het economisch niet goed draait in Walenland
Oud 7 september 2011, 09:51   #175
soms
Vreemdeling

soms's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin te snappen waarom het economisch niet goed draait in Walenland
't is daarmee dat de economische groei hoger is in Walenland dan in Vlaanderen.

Friedrich Nietzsche
(1844-1900)
soms is offline  
Oud 7 september 2011, 09:55   #176
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn al die overheidsbedrijven in Wallonië
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 7 september 2011, 10:02   #177
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je daar ook een bron voor. Deze beweert hier namelijk dat Wallonie trager groeit dan Belgie.

http://www.express.be/business/nl/ec...nen/146165.htm

Eigenlijk is dat zelfs zeer bizar noemen. Wallonie kampt nu al met een gigantische achterstand en nog steeds groeien ze trager.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 7 september 2011 om 10:11.
fox is offline  
Oud 7 september 2011, 10:05   #178
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echt......

Citaat:
Het CESRW-rapport verwijst even opgewekt naar de buitenlandse investeringen inWallonië. Een vitaminepil voor de Waalse heropstanding, moet men hebben gedacht, al is duidelijk dat de weerslag op de werkgelegenheid eerder beperkt was en is. Ook die vreugde is blijkbaar van korte duur, want volgens de recentste cijfers waren er in 2010 zo'n 159 nieuwe buitenlandse investeringen in België, waarvan 108 in Vlaanderen en... 31 in Wallonië. Wèg ook die toeter.

http://www.ovv.be/page.php?ID=4296
Svennies is offline  
Oud 7 september 2011, 10:12   #179
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Heb je daar ook een bron voor. Deze beweert hier namelijk dat Wallonie trager groeit dan Belgie.

http://www.express.be/business/nl/ec...nen/146165.htm
Dit regeltje uit uw link zou voor de franco's en hun vazallen hier die steeds beweren dan Vlaanderen bij een eventuele splitsing economisch zal getroffen worden daar zij beweren dat wallonië dan wel eens als handelspartner zou afhaken als een soort van wraak stof tot nadenken moeten zijn...

Citaat:
Ook vorig jaar liet Wallonië een tragere groei optekenen dan België. Voorlopig blijft de buitenlandse handel de belangrijkste pijler van de Waalse economische groei, maar die rol zou dit jaar stilaan worden overgenomen door de binnenlandse vraag.
Zonder Vlaanderen stuikt het daar dan hélemaal ineen...
Svennies is offline  
Oud 8 september 2011, 19:42   #180
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Stilaan beginnen de weekends van de doorbraak in elkaar over te lopen
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be