Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2011, 19:42   #41
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Mijn facteurke zegt dat ge allemaal aan't zwanzen zijt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 19:45   #42
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En blijkbaar levert doctoreren zelf ook al meer dineros op als gewoon in een bedrijf gaan werken, weten mijn studenten mij te vertellen....
Dat klopt. Ik zou eerder zeggen het loon om te doctoreren is iets hoger dan het loon in de privé. Maar jij krijgt enkel een fiets als extra legaal voordeel (zolang ze die niet pikken) en wat aankoopkortingen. En in de privé is er dikwijls maaltijdcheques of een kleine onkostenvergoeding.
Jouw loont stijgt ook, jaarlijks in het begin, terwijl dat in de privé aan prestaties gebonden is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 20:17   #43
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb redenen om aan te nemen dat alle afgestudeerde ingenieurs die op 1 september begonnen zijn, een auto van de firma gekregen hebben.

In de privé.

Niet bij de ambtenaren.

Maar ok: de overheid geeft vaak een iets beter loon in het begin. Vroeger, toen men minder volatiel was qua arbeidsplaats, rendeerde dat.
Nu wisselen ze van werk zoals ze van onderbroek wisselen bij GAIA.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Ik heb redenen om aan te nemen dat dit helemaal niet het geval is.
Die wat een auto krijgen werken meestal als consultant. Die wagen wordt dan meestal betaalt door de vele overuren+uren file die ze extra doen.
Anderen 'krijgen' mmestal een wagen na meerdere jaren dienst en het ebreiken van een bepaald niveau, op voorwaarde dat ze een bedrag van hun maandelijks brutoloon inleveren dat overeenstemt met het bedrag dat de werkgever moet betalen voor de leasing van de betreffende wagen.
Ik heb de indruk dat schoofzak ingenieurs verwart met onderhoudstechniekers.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 13:08   #44
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste,

Collega doctor is net afgestudeerd (ingenieurswetenschappen) en heeft naar werk gezocht en gevonden. Een overzicht van de dingen waar hij uit kon kiezen:

Prive:

3200 bruto, KMO, dichtbij.
3500 bruto, groot bedrijf, bedrijfswagen, op afstand.
3700 bruto, consultancy, bedrijfswagen, veel rijden..optie tot bonus die tegen 65-70 % belast wordt.

Overheid:

Universiteit, postdoc, 4200 bruto, trein/bus abbonoment, dichtbij. En een pak minder stress en drukte, en zeer flexibele uren (lees: ge komt en gaat wanneer ge wilt). Stijgt na 20 jaar ancienniteit met huidige index naar meer als 6000 euro bruto, zonder enige promotie tot ZAP (wat normaal na 6 jaar moet plaatsvinden), dan gaat het door tot dik in de 8000 euro bruto.

De keuze is snel gemaakt. Ge moet goed zot zijn om in de prive te willen werken, want geld levert het niet op, en ge moet veel harder werken.

En blijkbaar levert doctoreren zelf ook al meer dineros op als gewoon in een bedrijf gaan werken, weten mijn studenten mij te vertellen....

Dus, conclusie van de zaak: de ambtenaren die zich onderbetaald voelen lullen uit hun nek. Voor zowat ieder gediplomeerde is de overheid een betere betaler dan de prive, op de bank/topmanagement uitschieters na.
Je duim is toch niet te hard gezwollen, waar haal je anders die cijfers ?
Voor niet zeveraars: http://www.federalecartografie.be/ca...d_class=&view=
Oud 15 september 2011, 13:32   #45
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ik moet dringend eens bij de overheid solliciteren, lijkt me
Oud 15 september 2011, 13:45   #46
subocaj

Standaard

Over gemiddelden gesproken. Als je Bellens, Kris Peeters en jouw loon samenvoegt en daar het gemiddelde van neemt verdien jij dan opeens zoveel meer?
Oud 15 september 2011, 15:54   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste,

Collega doctor is net afgestudeerd (ingenieurswetenschappen) en heeft naar werk gezocht en gevonden. Een overzicht van de dingen waar hij uit kon kiezen:

Prive:

3200 bruto, KMO, dichtbij.
3500 bruto, groot bedrijf, bedrijfswagen, op afstand.
3700 bruto, consultancy, bedrijfswagen, veel rijden..optie tot bonus die tegen 65-70 % belast wordt.

Overheid:

Universiteit, postdoc, 4200 bruto, trein/bus abbonoment, dichtbij. En een pak minder stress en drukte, en zeer flexibele uren (lees: ge komt en gaat wanneer ge wilt). Stijgt na 20 jaar ancienniteit met huidige index naar meer als 6000 euro bruto, zonder enige promotie tot ZAP (wat normaal na 6 jaar moet plaatsvinden), dan gaat het door tot dik in de 8000 euro bruto.

De keuze is snel gemaakt. Ge moet goed zot zijn om in de prive te willen werken, want geld levert het niet op, en ge moet veel harder werken.

Dus, conclusie van de zaak: de ambtenaren die zich onderbetaald voelen lullen uit hun nek. Voor zowat ieder gediplomeerde is de overheid een betere betaler dan de prive, op de bank/topmanagement uitschieters na.
Hoeveel heeft een buitengewoon of een gewoon hoogleraar (professor dus) aan den univ ?

En een auto met tankkaart, verzekerd enz., hoeveel is je dat waard ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 16:00   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat schoofzak ingenieurs verwart met onderhoudstechniekers.
Van mijn kinderen en schoonkinderen zijn er twee ingenieur, drie master en één niet-hoger-onderwijs.
Eén van die masters zit in de HR van een Vlaams internationaal bedrijf dat actief is op wereldvlak. Dat bedrijf heeft voor 1 september een stuk of 30 nieuwe leasingcontracten afgesloten, "omdat elke aangeworven ingenieur een auto krijgt".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 september 2011, 23:53   #49
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En een auto met tankkaart, verzekerd enz., hoeveel is je dat waard ?
Ik denk dat de waarde v/e auto schromelijk overschat wordt. I.e. de echte meerwaarde ervan voor een werknemer zijn de privé kilometers die ermee worden afgelegd, als je gaat vergelijken met een job die vlakbij is of die makkelijk met het ov te bereiken valt.

En om hoeveel km gaat dat dan nog voor de gemiddelde werknemer? 50 km/week lijkt me al vrij veel.

Buiten de eventuele 'status' van een mooie firmawagen lijkt me de reële meerwaarde ervan dus erg beperkt voor de meeste werknemers.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 16 september 2011 om 23:53.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 02:02   #50
subocaj

Standaard

Als morgen de dienstwagen niet meer aftrekbaar word, is het liedje buiten enkele gevallen, snel uitgezongen.
Oud 17 september 2011, 02:05   #51
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Bij ons op het gemeentehuis
is volgens mij ergens iets niet pluis.
Zo werkt mijn gebuur
tot zeventien uur
maar is toch reeds om zestien uur thuis.

De Morgen
Beter zo dan dat hij maar eerst om 23.00 uur thuiskomt van zijn zwartwerk na zijn uren
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 02:07   #52
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Daarvoor ben jij te slim
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 02:15   #53
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Laat dan je sollicitatie door een parlementair opstellen, als er een in je buurt woont. Alle grote beetjes helpen, want ons kent ons.
Oud 17 september 2011, 06:32   #54
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Een goede vriend van mij (handelsir) heeft een tijdje geleden de overstap van de privé naar de nmbs gemaakt.

Qua verloning:

- bruto ging hij er 200 eur/maand op vooruit
- verloor wel de firmawagen
- kreeg wel een gratis 1e klasse nmbs abonnement + 10 dagen meer verlof/jaar dan hij daarvoor had.

Puur qua verloning lijkt het verschil me dus inderdaad erg klein geworden. Maar zeker in tijden zoals deze is het een enorm voordeel van een overheidsjob dat de kans op ontslag ivgm de privé quasi nul is.

Ik kan maar al te goed begrijpen dat veel mensen een overheidsjob als iets erg aantrekkelijks beginnen te zien. Ik denk wel dat dit een nefaste evolutie is voor de houdbaarheid van het sociale model en de overheidsfinancieën, maar dat is een ander verhaal.
Kreeg die vriend een contract als benoemde statutaire ambtenaar of als contractueel?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 06:39   #55
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Mijn facteurke zegt dat ge allemaal aan't zwanzen zijt.
Jouw facteurke werd niet opgenomen in de studie.
Het onderzoek loopt over drie niveaus: bedienden, kaderleden en management.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 07:02   #56
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Jouw facteurke werd niet opgenomen in de studie.
Het onderzoek loopt over drie niveaus: bedienden, kaderleden en management.
Dzju, nondezju!
Oud 17 september 2011, 07:20   #57
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard De informatisering van de overheid

Met een nieuwe ministerpost
werd een nijpend probleem opgelost :
de vereenvoudiging der administratie
was geen bron meer van frustratie.

Menig ambtenaar ging aan de slag
en wroette uit carrièrebejag.
Na de website van een paar miljard
werd het fiscaal kluwen ontward.

Et hop, daar kwam een nieuw formulier :
een tekstloos, gecodeerd, scanbaar papier.
De burger vult nog hetzelfde klad
en zoekt dan het juiste invulpad.

Ziedaar dus de vereenvoudiging :
meer rust en break in d'ambtenarenkring.
De burger trekt hier geen profijt
en mag cryptogrammen tegen de tijd !

Merci Didier, merci Didier, merci !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 10:39   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik denk dat de waarde v/e auto schromelijk overschat wordt. I.e. de echte meerwaarde ervan voor een werknemer zijn de privé kilometers die ermee worden afgelegd, als je gaat vergelijken met een job die vlakbij is of die makkelijk met het ov te bereiken valt.

En om hoeveel km gaat dat dan nog voor de gemiddelde werknemer? 50 km/week lijkt me al vrij veel.

Buiten de eventuele 'status' van een mooie firmawagen lijkt me de reële meerwaarde ervan dus erg beperkt voor de meeste werknemers.
Aankoop, belasting op inverkeersstelling, jaarlijkse verkeersbelasting, onderhoud en sleet, ... bij mij telt dat ferm door hoor !!

Ik ben wel akkoord dat dit systeem een schande is. Het bestaat trouwens alleen maar omdat de sociale zekerheid er een voetje mee gelicht kan worden (net zoals die maaltijdseks ...).
Zelfs al wordt het belast als voordeel in natura, voor die auto's.

Oud 17 september 2011, 10:55   #59
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Van mijn kinderen en schoonkinderen zijn er twee ingenieur, drie master en één niet-hoger-onderwijs.
Eén van die masters zit in de HR van een Vlaams internationaal bedrijf dat actief is op wereldvlak. Dat bedrijf heeft voor 1 september een stuk of 30 nieuwe leasingcontracten afgesloten, "omdat elke aangeworven ingenieur een auto krijgt".
Zeker dat het jouw kinderen zijn?
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 14:31   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als morgen de dienstwagen niet meer aftrekbaar word, is het liedje buiten enkele gevallen, snel uitgezongen.
En zal het verschil tussen de privé en ambtenaren nog groter worden...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be