Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 september 2011, 18:27   #101
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Die is nog oké. Houterig is ie wel, maar nog steeds véél beter dan Albert II.
Wat vind je niet goed aan Albert II?
bgf324 is offline  
Oud 15 september 2011, 18:51   #102
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Zijn vrouw.
Zijn huwelijk.
Zijn opvoedingspolitiek.

Boudewijn heeft met reden Filip als opvolger gewild.
Albrecht is offline  
Oud 15 september 2011, 18:53   #103
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
Wat ik bedoel, is dat belgië geen monarchie is, noch een constitutionele monarchie. Dit land heeft een "constitutionele volksmonarchie". En dit verklaart waarom wij een koning der belgen hebben en geen koning van het grondgebied België.

Men heeft hiervoor bewust gekozen bij het eerste ontwerp van de grondwet, omdat België een gecreëerde natie is, met hoofdzakelijk 2 gemeenschappen met een etnische achtergrond.
Hou indachte dat het volledig stelsel van adel, een hierarchie is, en dat bij een bepaalde gebeurtenis een andere adelijke familie de troon kan bestijgen.
Moesten wij geen volksmonarchie hebben, dan hadden wij automatisch een maatschappelijk systeem van klassen en standen.

En daarom is de terminologie van het verschil heel belangrijk.
U raaskalt. Ik heb u al uitgelegd waarom onze vorst een koning der Belgen is en geen koning van België. De koning der Belgen is een constitutioneel monarch binnen een systeem van volkssoevereiniteit, en niet langer een monarch volgens Goddelijk recht. Het Nationaal Congres heeft daar in 1830 in navolging van Frankrijk (na de Franse Revolutie) bewust voor gekozen. Van "twee gemeenschappen" was er toen zelfs nog geen sprake. De gemeenschappen zijn pas ontstaan na de grondwetswijziging van 1970; de gewesten na die van 1980. "Constitutionele volksmonarchie" bestaat niet. Dat is iets wat aan uw fantasie ontsproten is. En het is niet zo dat een andere adellijke familie de troon zou kunnen bestijgen. Dat is namelijk vastgelegd in de grondwet:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art. 85 G.W.
De grondwettelijke macht van de Koning gaat bij erfopvolging over op de natuurlijke en wettige nakomelingschap, in de rechte lijn, van Z.M. Leopold, Joris, Christiaan, Frederik van Saksen-Coburg en volgens eerstgeboorterecht.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 15 september 2011, 18:59   #104
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind persoonlijk Albert de tweede een sympathieke man.
Dat is ook het punt niet.
Maar de vraag is of "het volk" het systeem van monarchie voor een presidentschap wil verruilen?
En wie is "het volk"dan eigenlijk?
Trouwens, het ter discussie stellen van zijn positie is al strafbaar!
Wisten jullie dat?
En moet misschien moet dit verbod wel als eerste uit de grondwet worden gehaald?
Want het ter discussie stellen van discutabele onderdelen in de grondwet lijkt mij niet strafbaar....
In (Noord)Nederland is het ter discussie stellen van de positie van het konigshuis niet strafbaar.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 september 2011 om 19:05.
edwin2 is offline  
Oud 15 september 2011, 19:17   #105
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
U raaskalt. Ik heb u al uitgelegd waarom onze vorst een koning der Belgen is en geen koning van België. De koning der Belgen is een constitutioneel monarch binnen een systeem van volkssoevereiniteit, en niet langer een monarch volgens Goddelijk recht. Het Nationaal Congres heeft daar in 1830 in navolging van Frankrijk (na de Franse Revolutie) bewust voor gekozen. Van "twee gemeenschappen" was er toen zelfs nog geen sprake. De gemeenschappen zijn pas ontstaan na de grondwetswijziging van 1970; de gewesten na die van 1980. "Constitutionele volksmonarchie" bestaat niet. Dat is iets wat aan uw fantasie ontsproten is. En het is niet zo dat een andere adellijke familie de troon zou kunnen bestijgen. Dat is namelijk vastgelegd in de grondwet:
U haalt steeds de elementen uit context, beste. Als volgens u België geen constitutionele volksmonarchie is, hoe legt u dan uit dat het volk de kroon heeft aangeboden aan Leopold I. Een andere monarchie is niet meer dan een feodaal systeem.

Met gemeenschappen bedoel ik uiteraard de leefgemeenschappen, en niet de huidige constitutionele gemeenschappen.

Indien de bloedlijn van de koning uitsterft, dan kan men perfect een nieuw koninklijk geslacht kiezen uit een andere adelijke familie, of men kan overschakelen naar een republiek. Beiden vereisen wel een grondwetswijziging.
zebrapad is offline  
Oud 15 september 2011, 19:20   #106
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Moest je ooit de grondwet gelezen hebben zou je weten dat dit dikke zever is.
Ik heb het dan ook over mijn visie op de monarch.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 15 september 2011, 19:35   #107
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
U haalt steeds de elementen uit context, beste. Als volgens u België geen constitutionele volksmonarchie is, hoe legt u dan uit dat het volk de kroon heeft aangeboden aan Leopold I. Een andere monarchie is niet meer dan een feodaal systeem.
Laten we het eens anders proberen. Heeft u een bron voor uw "constitutionele volksmonarchie"?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 15 september 2011, 19:49   #108
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn vrouw.
Zijn huwelijk.
Zijn opvoedingspolitiek.

moest je Paola gekend hebben in haar jonge jaren, je zou wel anders piepen.

Laatst gewijzigd door Pietje : 15 september 2011 om 19:49.
Pietje is offline  
Oud 15 september 2011, 20:05   #109
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn vrouw.
Zijn huwelijk.
Zijn opvoedingspolitiek.

Zouden de Van Oranje's niet beter staan als monarchen van de Nederlanden? Ik weiger de Saksen-Coburgs als mijn vorsten te erkennen.
bgf324 is offline  
Oud 15 september 2011, 20:08   #110
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pff, ik verkies een benevolent dictator boven democratie. Democratie werkt niet zoals het zou moeten.

De koning is een stabiel icoon voor het land, in tegenstelling tot wisselende politici. Als het goed gaat, heeft hij een voorbeeldfunctie. Indien er terug een geliefdere koning aan de macht komt, is er ook veel mogelijkheid voor merchandise, zoals bij het Britse koningshuis. Buitenlanders vinden een monarchie romantisch en typisch Europees.
De democratie van de meerderheid alle macht. En als ze het niet goed doen, zijn het de volgende keer ander. Een democratisch gestuurd dictatorschap zodat knopen kunnen worden doorgehakt. Ook al zullen ze niet altijd bevallen, na een tijd zijn vele "tegenvallers" gewoon geworden en worden ze niet meer als zo negatief ervaren.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 15 september 2011, 22:36   #111
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De koning neemt alleen in theorie politieke initiatieven. in de praktijk zijn het de partijen die zeggen wat hij moet doen. Vandaar dat ik er ook niet echt wakker val lig. Ik hou er namelijk geen rekening mee. Het is een compleet overbodig instituut maar ik zou veel liever hebben dat de Vlamingen hun tijd steken in dingen die veel belangrijker zijn, maar dat doen ze blijkbaar ook niet. Voor mij is het koningshuis probleem 177.
bwa het instituut is dermate atavistisch dat het zonder meer beledigend geworden is voor de moderne intelligentie

Prioriteit?

Tja, het hangt samen met de splitsing. Ik ben een nationalist, maar toegegeven, zelfs dat is prioriteit vier voor mij.
eno2 is offline  
Oud 15 september 2011, 22:39   #112
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Zouden de Van Oranje's niet beter staan als monarchen van de Nederlanden?
Nee, niet echt.

Citaat:
Ik weiger de Saksen-Coburgs als mijn vorsten te erkennen.
En ik de Oranjes!

We kunnen ook altijd beide huizen verenigen d.m.v. huwelijk.
Albrecht is offline  
Oud 15 september 2011, 22:40   #113
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Hoe bedoel je?
Albrecht is offline  
Oud 15 september 2011, 23:17   #114
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je?
Komaan zeg, ik als niet-hetero snap zelf wat ie bedoeld
bgf324 is offline  
Oud 15 september 2011, 23:19   #115
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kunnen ook altijd beide huizen verenigen d.m.v. huwelijk.
Amalia en Elizabeth een lesbisch stel dan, of hoe bedoelt ge?

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 15 september 2011, 23:24   #116
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, niet echt.
Hun voorouderen & familie hebben zoveel betekent voor de Nederlanden. Ze zijn de verpersonificatie van onze Nederlandse geschiedenis.

De Saksen-Coburgs zijn een stelletje bastaarsimmigranten die geeneen geschiedkundige band met ons land hebben. Er gewoon neergezet zodat iedere grootmacht tevreden zou zijn en opdat de werkloze neef van de Engelse troon een job zou krijgen als profiteur in een nieuw 'land'.
bgf324 is offline  
Oud 15 september 2011, 23:47   #117
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Laten we het eens anders proberen. Heeft u een bron voor uw "constitutionele volksmonarchie"?
neen, niet meteen. Ik zal het eens opzoeken.
zebrapad is offline  
Oud 15 september 2011, 23:50   #118
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
zever
born2bewild is offline  
Oud 15 september 2011, 23:51   #119
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
hihi

een vakbandsventje in de bres voor een luxe-******** met poen aan haar ***

triestig

weet ge wat? staak anders eens, misschien laat ze iets zien in ruil, ge moet er u zelfs niet moe voor maken

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 september 2011 om 23:54.
born2bewild is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be