Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2011, 16:46   #321
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Leg me dan eens uit hoe volgens u deze 'georganiseerde diefstal' door de Franstaligen in het Brussels gewest in mekaar steekt. Ik ben benieuwd.
Heu... Waar komt u nu weer mee af? Onderwerp veranderen of wat?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 16:56   #322
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Heu... Waar komt u nu weer mee af? Onderwerp veranderen of wat?
Hoe komt u daar nu weer bij.

U oreert:
Citaat:
Naast de kwestie, het gaat niet over de uitbreiding van de grootstad Brussel maar over die van het zgn. Brussels gewest. Dat is vanzelfsprekend roven.
Goed, ik neem dus akte van hetgeen zegt. En ik vraag u dus: leg me die 'roof' eens uit.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 16:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 17:01   #323
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt die eufemistisch een 'meertalige' stad noemen maar in de praktijk is Brussel hoofdzakelijk een Franstalige stad.
In de praktijk is Brussel een stad waar het Frans domineert, maar waar steeds méér talen steeds vaker aan bod komen, zowel in BEELD als in KLANK.

Naast Engels en Nederlands kunt u er ondermeer ook Arabisch, Berbers, Duits, Grieks, Italiaans, Lingala, Pools, Portugees, Spaans, Turks ... horen en zien.

Mij stoort dat allerminst.

Sommige medebewoners van deze stad hebben het daar echter heel wat moeilijker mee.
Naar het schijnt helpt het niet dat ze zichzelf cosmopolite en tolérant vinden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 21 september 2011 om 17:04.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 17:01   #324
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
leg me die 'roof' eens uit.
U verstaat ondanks uw 19de eeuwse taalkennis toch wel Nederlands, denk ik?

Roven = het grondgebied van een ander gewest willen inpikken.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 21 september 2011, 17:07   #325
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U verstaat ondanks uw 19de eeuwse taalkennis toch wel Nederlands, denk ik?

Roven = het grondgebied van een ander gewest willen inpikken.
Ik wel ja, maar u niet altijd blijkbaar. U poneert dat er nu grondgebied wordt geroofd door de Franstaligen in het Gewest Brussel. Ik vraag u dus gewoon uit te leggen waarin die diefstal nu juist bestaat volgens u.

Ik hoop een degelijk antwoord te verkrijgen, want u hebt al twee nietszeggende antwoorden gegeven tot nu toe. Nogmaals, ik wens dus concreet en inhoudelijk te weten, hoe, volgens u, de Franstaligen, nu, gebiedsroof plegen in het Gewest Brussel. Ik kan het niet duidelijker vragen.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 17:08.
Oud 21 september 2011, 17:23   #326
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In de praktijk is Brussel een stad waar het Frans domineert, maar waar steeds méér talen steeds vaker aan bod komen, zowel in BEELD als in KLANK.

Naast Engels en Nederlands kunt u er ondermeer ook Arabisch, Berbers, Duits, Grieks, Italiaans, Lingala, Pools, Portugees, Spaans, Turks ... horen en zien.

Mij stoort dat allerminst.

Sommige medebewoners van deze stad hebben het daar echter heel wat moeilijker mee.
Naar het schijnt helpt het niet dat ze zichzelf cosmopolite en tolérant vinden.
Jaja we kennen dat verhaaltje wel. Dat is zo in elke grootstad. Brussel is in zekere zin zoals New York. Ook daar spreekt men Swahili en Italiaans en Spaans en Russisch en Frans en zeker ook Chinees en noem maar op. Maar New-York is een Engelstalige stad. En zo is dit ook met Brussel. Niettegenstaande de vele culturen, is Brussel in hoofdzaak een Franstalige stad.
Oud 21 september 2011, 17:40   #327
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja we kennen dat verhaaltje wel. Dat is zo in elke grootstad. Brussel is in zekere zin zoals New York. Ook daar spreekt men Swahili en Italiaans en Spaans en Russisch en Frans en zeker ook Chinees en noem maar op. Maar New-York is een Engelstalige stad. En zo is dit ook met Brussel. Niettegenstaande de vele culturen, is Brussel in hoofdzaak een Franstalige stad.
Geef toe: het blijft een mooi verhaaltje.

Officieel is Brussel/Bruxelles twéétalig, maar niet weinig debielen vinden het absoluut nodig één van die twee officiële talen zo véél mogelijk naar het verdomhoekje en/of een (dé?) vergeet-put te verwijzen. Ze willen enerzijds wél dat 'hun' stad wordt beschouwd als een 'kruispunt' van culturen, maar anderzijds willen ze op dat kruispunt overal éénrichtingsverkeer invoeren

De realiteit is echter nog véél mooier dan het verhaaltje: terwijl niet weinig debielen hier een soort 'Kulturkampf' spelen, wordt 'hun' officieel tweetalige stad - als 'kruispunt van Europa' - steeds méértaliger.

Als ze daar niet van WILLEN - of DURVEN te - profiteren, moeten ze het zélf maar weten.

De fanatieke monoglot is sowieso een met uitsterven bedreigde soort, en wat mij betreft kan het uitsterven niet rap genoeg gaan.

Oud 21 september 2011, 18:00   #328
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop een degelijk antwoord te verkrijgen, want u hebt al twee nietszeggende antwoorden gegeven tot nu toe. Nogmaals, ik wens dus concreet en inhoudelijk te weten, hoe, volgens u, de Franstaligen, nu, gebiedsroof plegen in het Gewest Brussel. Ik kan het niet duidelijker vragen.
Het is blijkbaar niet simpel voor u, maar ik probeer nog eens: roven = het grondgebied van een ander gewest willen inpikken.

FYI, dat is wat alle Franstalige partijen willen, en Louis Michel bevestigde gisteren nog eens uitdrukkelijk dat dit de bedoeling was van het bereikte BHV-akkoord.
Oud 21 september 2011, 18:03   #329
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het is blijkbaar niet simpel voor u, maar ik probeer nog eens: roven = het grondgebied van een ander gewest willen inpikken.

FYI, dat is wat alle Franstalige partijen willen, en Louis Michel bevestigde gisteren nog eens uitdrukkelijk dat dit de bedoeling was van het bereikte BHV-akkoord.
het verondersteld bereikte BHV-akkoord
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 18:12   #330
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Maw, u weet het weer eens niet. Zoals gewoonlijk. Kortom, u vertelt zo maar wat.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 18:15.
Oud 21 september 2011, 18:44   #331
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maw, u weet het weer eens niet.
Hoezo?

Ik heb het u twee of drie keer uitgelegd. Het ziet er eerder naar uit dat u het niet begrijpt, nietwaar?
Oud 22 september 2011, 00:03   #332
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de Belgische grondwet - voor zover u toelaat dat deze daarin correct is - is Brussel een tweetalige stad. De daadwerkelijke verhouding tussen de belangrijkste talen in die stad doet niet ertoe. Dat de Franse taal wellicht een zekere omvang heeft, maakt van Brussel nog geen Franstalige stad.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 17:05   #333
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Volgens de Belgische grondwet - voor zover u toelaat dat deze daarin correct is - is Brussel een tweetalige stad. De daadwerkelijke verhouding tussen de belangrijkste talen in die stad doet niet ertoe. Dat de Franse taal wellicht een zekere omvang heeft, maakt van Brussel nog geen Franstalige stad.
Juridisch hebt u perfect gelijk. Maar ik had het over de praktijk in Brussel.
Oud 22 september 2011, 18:08   #334
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Planeet aarde aan Dietscher Niessen, planeet aarde aan Dietscher Niessen...

Hallllooooo?!?

Brussel is een franstalige stad zonder meer, het nederlands is er wettelijk enigszins beschermd, in de praktijk is het zo goed als compleet weggevaagd, de kleine Vlaamse gemeenschap die er nog huist is ten andere grotendeels zodanig links-liberaal en kosmopolitisch ingesteld dat ze liefst van al niet herinnerd worden aan enig Nederlands of Vlaams. Maar daarnaast zal nu zelfs het franstalige wereldje van autochtonen mogen beginnen met een beschermingspolitiek voor hun taaltje, want Brussel is in snelle vaart aan het Afrikaniseren en Arabiseren, alles dan nog eens overgoten met een Westerse popcultuur.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 21:08   #335
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Planeet aarde aan Dietscher Niessen, planeet aarde aan Dietscher Niessen...

Hallllooooo?!?

Brussel is een franstalige stad zonder meer, het nederlands is er wettelijk enigszins beschermd, in de praktijk is het zo goed als compleet weggevaagd, de kleine Vlaamse gemeenschap die er nog huist is ten andere grotendeels zodanig links-liberaal en kosmopolitisch ingesteld dat ze liefst van al niet herinnerd worden aan enig Nederlands of Vlaams. Maar daarnaast zal nu zelfs het franstalige wereldje van autochtonen mogen beginnen met een beschermingspolitiek voor hun taaltje, want Brussel is in snelle vaart aan het Afrikaniseren en Arabiseren, alles dan nog eens overgoten met een Westerse popcultuur.

Korte aanvulling bij deze bijdrage:

in MIJN behoorlijk linkse en kosmopolitisch ingestelde praktijk hou ik zowel beroepshalve als uit pure goesting niet alleen de herinnering aan maar ook het gebruik van het Nederlands én Vlaams érg levendig, en dat is in elk geval té levendig naar de zin van sommige co-citadins.

Ik merk de laatste jaren trouwens vooral een snelle vaart in het Oost-Europeaniseren.

Oud 22 september 2011, 21:55   #336
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De 800.000 migranten van Brussel zijn vooral druk aan het verfransen. Hún Westerse popcultuur komt uit Frankrijk, de Engelstalige [...] die toch op grote schaal wordt aangeboden door 'Vlaamse' media is blijkbaar niet interessant.

Veel Nederlandstaligen in Brussel noemen zich liever geen Vlamingen (meer). Je snapt zelf wel waarom.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 22:27   #337
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
We maken allemaal fouten. Hoezeer wij ook ons best doen, er sluipt bij iedereen weleens een d/t-fout, een kromme zin of een barbarisme in. Of gewoon dialect.
Geen punt.

Het wordt pas een punt als je het gaat verkopen als standaardtaal.
Vooral als zelfs de meeste Vlamingen dat nog nooit gehoord hebben. Ik zou wel geraden hebben dat het Limburgs moest zijn. En ja, iedereen begrijpt het, want "weinig" is standaardtaal. Ik ga hier nu niet de discussie over het reinigen van kleren erbij slepen, maar daar is dus wel een probleem van verstaanbaarheid.
Oud 22 september 2011, 23:36   #338
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Vooral als zelfs de meeste Vlamingen dat nog nooit gehoord hebben. Ik zou wel geraden hebben dat het Limburgs moest zijn. En ja, iedereen begrijpt het, want "weinig" is standaardtaal. Ik ga hier nu niet de discussie over het reinigen van kleren erbij slepen, maar daar is dus wel een probleem van verstaanbaarheid.
Ach, helemaal niet. Er is een handjevol begrippen waarvoor in het noorden een andere voorkeur is voor bepaalde woorden dan in het zuiden. Meestal gaat het dan ook nog om ingeburgerde merknamen (vergelijk Bankcontact<>geldautomaat). Daarnaast gebruikt Brilsmurf woorden die hij binnen zijn gezin, met zijn buurman, in zijn eigen streek bezigt om een kunstmatig verschil aan te geven tussen Nederlands en... Nederlands.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 17:56   #339
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet, omdat ik dit niet vaststel bij Scandinaven of bij Duitsers (waar ik vrij veel contacten mee heb). Het calvinisme past als gegoten bij de kapitalistische mentaliteit en de Atlantische denkwereld waar NL in grote mate achterna loopt.
Waarom zijn er dan zoveel vrijgemaakte gereformeerden zoals een Doekle Terpstra die alles wat angelsaxisch, neoconservatief en pro-Wilders is vervloekt en de islam een interessante religie vindt? Kortom enkel de streng gereformeerden hebben wat met de Amerikaanse "New Born Christians". En verder is er dan nog een hemelsbreed verschil tussen calvinistische protestanten in Nederland en Methodistische protestanten in de USA. De eerste zijn pro overheid en gezagstrouw, de tweede zijn radikaal tegen de federale overheid, tegen bemoeienis uit Washington en pro wapendracht....
Neoconservatief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 21:07   #340
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neoconservatief Bekijk bericht
Waarom zijn er dan zoveel vrijgemaakte gereformeerden zoals een Doekle Terpstra die alles wat angelsaxisch, neoconservatief en pro-Wilders is vervloekt en de islam een interessante religie vindt? Kortom enkel de streng gereformeerden hebben wat met de Amerikaanse "New Born Christians". En verder is er dan nog een hemelsbreed verschil tussen calvinistische protestanten in Nederland en Methodistische protestanten in de USA. De eerste zijn pro overheid en gezagstrouw, de tweede zijn radikaal tegen de federale overheid, tegen bemoeienis uit Washington en pro wapendracht....
Tijdens de reformatie hadden de gereformeerden de lijfspreuk "liever Turks dan Paaps". Begrijp je nu waarom? En bij de zwaar gereformeerden zijn geen beelden in de kerk te vinden, ook een punt van overeekomst met de Islam. Op geuzenvlaggen stond ook vaak de halve maan.

De "Amish people / Mennonieten"zijn trouwens ook gedeeltelijk van Nederlands/Duitse/ Zwitserse afkomst. Je kunt nog steeds Duits spreken met deze mensen. En ze lezen ook nog uit de Duitstalige bijbel.....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be