![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
|
![]() Citaat:
Hegel en Marx waren overigens niet zo maf dat zij zichzelf beschouwden als de personificatie van hun eigen leer en van de waarheid. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zo wordt de leer van Marx dan ook bij zijn naam genoemd als Marxisme. En Hegel was ook zelf de heilige geest die hij begreep. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() De Geest volgens Hegel.
De Geest ontwikkelde zich van subjectieve Geest (de individuele mens) tot objectieve Geest (in de geschiedenis, de wereldgeest) tot Absolute Geest (in de kunst, religie en wetenschap). Eigenlijk keerde de Geest dus tot zichzelf terug, werd hij zich van zichzelf bewust. Hegel ging er immers van uit dat: "het ware het geheel is, het door zijn ontwikkeling vervolledigde wezen". Hieruit sprak de typische hang naar eenheid en structuur die de moderniteit zo kenmerkte. De mens moest dus de illusie loslaten dat er ooit iets wezenlijk gezegd kon worden over welke afzonderlijke entiteit dan ook. Want elke uitspraak daarover riep tegelijkertijd zijn tegenspraak op. Aangezien elke stelling zijn tegengestelde opriep, verliep het menselijk denken in de richting van dit "Absolute" op een dialectische en dus dynamische manier (abstract-negatief-concreet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() De Geest.
Aangezien de werkelijkheid gekoppeld werd aan de kennis over de werkelijkheid (absoluut idealisme), ontwikkelde de werkelijkheid (geschiedenis) zich eveneens op een dialectische manier. Deze dynamiek of dit ontwikkelingsproces manifesteerde zich zowel in de natuur als in de menselijke geschiedenis. In de menselijke geschiedenis manifesteerde "Het Absolute" zich in de manier waarop "Het begrip" van de werkelijkheid zich steeds verder dialectisch ontwikkelde. Deze ontwikkeling greep plaats op twee niveaus. Het eerste was dat van het individuele subject (of dat van de subjectieve Geest) en het tweede dat van de concrete wereldgeschiedenis (de verschillende beschavingen en dus de objectieve Geest). In zijn uitdrukking als een complex van materiële, historische processen begreep "de Geest" zichzelf dus steeds beter. Deze ontwikkeling was dus een "bewustwordingsproces". De wereldgeschiedenis was uiteindelijk dus het dialectische proces waarin "de Geest" streefde naar volkomen (zelf)ontplooiing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
|
![]() Citaat:
p.s. Betekenisloos net als realisme. Laatst gewijzigd door Piero : 20 september 2011 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dwz als ze goed is, want dan is ze niet alleen maar subjectief, maar ook objectief. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() Het absolute.
De '(Wereld)geest' bereikte zijn volkomen ontplooiing bij het bereiken van "de waarheid" of 'Het Absolute' (weten). Het doel van dit kosmisch dialectisch proces werd dus bereikt op het ogenblik dat 'Het Absolute' zich via het menselijk begrijpen van het wordingsproces, van zichzelf bewust werd. 'Het Absolute' bereikte dan dus het 'Absolute begrip', het begreep zichzelf. Voor de individuele mens wou dit zeggen dat er niet langer sprake was van vervreemding, de mens werd dus vrij. Deze 'vervreemding' uitte zich in de strijd van de mens tegen de natuur en de strijd tussen de mensen onderling (meester-knecht dialectiek). De 'vervreemding' werd overwonnen wanneer de natuur werd onderworpen en de mensen zich neerlegden bij het feit dat ze allen deel uitmaken van de 'Absolute Geest'. Op die manier waren Geest en de mens dus op elkaar aangewezen en volbrachten ze samen de geschiedenis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
|
![]() @Harriechristus.
En maakt het idee van het Absolute u tevreden en gelukkig? Is het de Essentie van uw bestaan? Ik ken het niet en mis het niet. Ik hoor geneeskundigen en zorgverleners nooit iets zeggen over het Absolute. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() Citaat:
Met name de gezonden van Geest.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() Het concept van "de vervreemding" en het feit dat 'het absolute begrip' pas verwezenlijkt werd wanneer deze 'vervreemding' werd overwonnen, was een concept dat door de Links-Hegelianen verder zou worden uitgewerkt en ook gehanteerd zou worden in hun kritiek op de toenmalige samenleving. Hegel had weliswaar een gesloten, speculatief systeem opgebouwd, gekenmerkt door een complex begrippenapparaat en een bijna stoïcijnse afstandelijkheid, maar toch kreeg hij navolging bij een aantal denkers die de revolutionaire potentie van zijn denken blootlegden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() Links Hegelianen.....
![]() De voornaamste "Links-Hegelianen" waren Ludwig Feuerbach, David Strauss, Arnold Ruge, Bruno Bauer en ook enigszins Max Stirner. Naast de "Links-Hegelianen" waren er ook de zogenaamde "Rechts-Hegelianen", die trouw bleven aan de traditionele Hegeliaanse denkbeelden en ze dus niet als springplank voor verdere filosofische ontwikkeling zagen. De verschilpunten tussen Hegel en de Links-Hegelianen waren te wijten aan een aantal historische ontwikkelingen en enkele typische kenmerken van de Hegeliaanse filosofie zelf. Een aantal cruciale gebeurtenissen waren de revoluties van 1830 waardoor de Restauratie een halt werd toegeroepen en het Ancien Régime in een aantal landen definitief begraven werd. De Links-Hegelianen konden zich niet van de indruk ontdoen dat het gewijzigde tijdsbeeld een nieuwe ideologie vereiste, een vernieuwde kritiek op het staatsbestel en op het christendom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() Met deze kritiek op kerk en staat wilden ze niet enkel een vernieuwing in het denken realiseren, maar bovendien een omvorming van de maatschappij zelf (Hegel poneerde dat er een verband was tussen beide).
Daarom kon dit denken niet voorbehouden blijven aan een groep van ingewijden, maar moest het integendeel ingang kunnen vinden bij de bredere massa's. Dit verklaart hun eerder journalistieke aspiraties, en ook de argwaan van de overheid tegenover deze anti-religieuze en anti-conservatieve aanvallen. De filosofie van Hegel bezat echter steeds al een revolutionair potentieel, aangezien het een theorie van ontwikkeling, van wording betrof. De concepten 'tegenspraak' en 'negatie' konden dus ook een revolutionaire bijklank krijgen. Aangezien met het einde van de Restauratie het denken met een nieuw tijdsbeeld werd geconfronteerd, moest ook het hegeliaanse denken een transformatie doormaken. De ware revolutie zit in Hegel en in harrie...... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
|
![]() Eind van de geschiedenis filosofieën vind ik kortzichtig.
En het eindigt natuurlijk allemaal met...filosofie...toevallig datgene waar Hegel zelf mee bezig was. Komt me nogal egocentrisch over. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2011 om 13:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
|
![]() |
![]() |
![]() |