Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 september 2011, 20:18   #21
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
  • Hegel = de dialectiek
  • Marx = de vader van de sociologie
De duitsers
harriechristus verheft het socialisme tot ware goddelijkheid: de hollanders.

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 09:01   #22
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Marx was de antithese van Hegel, terwijl de waarheid toch de synthese is.

Dus mocht Marx zich alsnog willen bekeren: ik zal hem in liefde ontvangen...
Als de waarheid niet meer is dan de synthese van de filosofieën van Hegel en Marx dan is de waarheid naar mijn mening volkomen waardeloos.

Hegel en Marx waren overigens niet zo maf dat zij zichzelf beschouwden als de personificatie van hun eigen leer en van de waarheid.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:45   #23
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als de waarheid niet meer is dan de synthese van de filosofieën van Hegel en Marx dan is de waarheid naar mijn mening volkomen waardeloos.
Dan heb je er toch heel weinig van begrepen, zowel van Hegel als van Marx als van harriechristus.
Citaat:
Hegel en Marx waren overigens niet zo maf dat zij zichzelf beschouwden als de personificatie van hun eigen leer en van de waarheid.
Gelukkig dan dat anderen dat terecht wel zo gezien hebben.

Zo wordt de leer van Marx dan ook bij zijn naam genoemd als Marxisme.

En Hegel was ook zelf de heilige geest die hij begreep.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:48   #24
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

De Geest volgens Hegel.

De Geest ontwikkelde zich van subjectieve Geest (de individuele mens) tot objectieve Geest (in de geschiedenis, de wereldgeest) tot Absolute Geest (in de kunst, religie en wetenschap).

Eigenlijk keerde de Geest dus tot zichzelf terug, werd hij zich van zichzelf bewust. Hegel ging er immers van uit dat: "het ware het geheel is, het door zijn ontwikkeling vervolledigde wezen". Hieruit sprak de typische hang naar eenheid en structuur die de moderniteit zo kenmerkte. De mens moest dus de illusie loslaten dat er ooit iets wezenlijk gezegd kon worden over welke afzonderlijke entiteit dan ook. Want elke uitspraak daarover riep tegelijkertijd zijn tegenspraak op. Aangezien elke stelling zijn tegengestelde opriep, verliep het menselijk denken in de richting van dit "Absolute" op een dialectische en dus dynamische manier (abstract-negatief-concreet).
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 08:59   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De Geest volgens Hegel.

De Geest ontwikkelde zich van subjectieve Geest (de individuele mens) tot objectieve Geest (in de geschiedenis, de wereldgeest) tot Absolute Geest (in de kunst, religie en wetenschap).

Eigenlijk keerde de Geest dus tot zichzelf terug, werd hij zich van zichzelf bewust. Hegel ging er immers van uit dat: "het ware het geheel is, het door zijn ontwikkeling vervolledigde wezen". Hieruit sprak de typische hang naar eenheid en structuur die de moderniteit zo kenmerkte. De mens moest dus de illusie loslaten dat er ooit iets wezenlijk gezegd kon worden over welke afzonderlijke entiteit dan ook. Want elke uitspraak daarover riep tegelijkertijd zijn tegenspraak op. Aangezien elke stelling zijn tegengestelde opriep, verliep het menselijk denken in de richting van dit "Absolute" op een dialectische en dus dynamische manier (abstract-negatief-concreet).
Hegel geloofde dat het leven draait om woorden. Wat een armzalig leven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 19:19   #26
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hegel geloofde dat het leven draait om woorden. Wat een armzalig leven.
Geen woorden, maar de Geest, dat is heel iets anders.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 19:22   #27
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

De Geest.

Aangezien de werkelijkheid gekoppeld werd aan de kennis over de werkelijkheid (absoluut idealisme), ontwikkelde de werkelijkheid (geschiedenis) zich eveneens op een dialectische manier. Deze dynamiek of dit ontwikkelingsproces manifesteerde zich zowel in de natuur als in de menselijke geschiedenis. In de menselijke geschiedenis manifesteerde "Het Absolute" zich in de manier waarop "Het begrip" van de werkelijkheid zich steeds verder dialectisch ontwikkelde.

Deze ontwikkeling greep plaats op twee niveaus. Het eerste was dat van het individuele subject (of dat van de subjectieve Geest) en het tweede dat van de concrete wereldgeschiedenis (de verschillende beschavingen en dus de objectieve Geest). In zijn uitdrukking als een complex van materiële, historische processen begreep "de Geest" zichzelf dus steeds beter. Deze ontwikkeling was dus een "bewustwordingsproces". De wereldgeschiedenis was uiteindelijk dus het dialectische proces waarin "de Geest" streefde naar volkomen (zelf)ontplooiing.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 21:54   #28
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De Geest.

Aangezien de werkelijkheid gekoppeld werd aan de kennis over de werkelijkheid (absoluut idealisme), ontwikkelde de werkelijkheid (geschiedenis) zich eveneens op een dialectische manier. Deze dynamiek of dit ontwikkelingsproces manifesteerde zich zowel in de natuur als in de menselijke geschiedenis. In de menselijke geschiedenis manifesteerde "Het Absolute" zich in de manier waarop "Het begrip" van de werkelijkheid zich steeds verder dialectisch ontwikkelde.

Deze ontwikkeling greep plaats op twee niveaus. Het eerste was dat van het individuele subject (of dat van de subjectieve Geest) en het tweede dat van de concrete wereldgeschiedenis (de verschillende beschavingen en dus de objectieve Geest). In zijn uitdrukking als een complex van materiële, historische processen begreep "de Geest" zichzelf dus steeds beter. Deze ontwikkeling was dus een "bewustwordingsproces". De wereldgeschiedenis was uiteindelijk dus het dialectische proces waarin "de Geest" streefde naar volkomen (zelf)ontplooiing.
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt Harrie, maar 'een ontwikkelingsproces' van begrip van de werkelijkheid bestaat volgens mij niet. Waarom plaats je 'begrip' eigenlijk tussen quotes? Als je zou spreken van 'kennis' van de werkelijkheid dan zou ik je misschien kunnen volgen. Maar dan nog moet ik bezwaar maken tegen het woord 'werkelijkheid'. Dat is een betekenisloos woord.

p.s. Betekenisloos net als realisme.

Laatst gewijzigd door Piero : 20 september 2011 om 21:57.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 19:21   #29
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt Harrie, maar 'een ontwikkelingsproces' van begrip van de werkelijkheid bestaat volgens mij niet.
Die bestaat wel: lees daarvoor Hegel.
Citaat:

Waarom plaats je 'begrip' eigenlijk tussen quotes?
Dit is niet van mij, maar van een citaat uit de Wikipedia.
Citaat:
Als je zou spreken van 'kennis' van de werkelijkheid dan zou ik je misschien kunnen volgen.
Oké, maar in de kennis openbaart zich wezenlijk het begrip der werkelijkheid.
Dwz als ze goed is, want dan is ze niet alleen maar subjectief, maar ook objectief.
Citaat:
Maar dan nog moet ik bezwaar maken tegen het woord 'werkelijkheid'. Dat is een betekenisloos woord.
Als je daar niets van begrijpt.
Citaat:
p.s. Betekenisloos net als realisme.
Woorden hebben een betekenis, dat moet je als eerste leren.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 19:23   #30
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Het absolute.

De '(Wereld)geest' bereikte zijn volkomen ontplooiing bij het bereiken van "de waarheid" of 'Het Absolute' (weten). Het doel van dit kosmisch dialectisch proces werd dus bereikt op het ogenblik dat 'Het Absolute' zich via het menselijk begrijpen van het wordingsproces, van zichzelf bewust werd. 'Het Absolute' bereikte dan dus het 'Absolute begrip', het begreep zichzelf. Voor de individuele mens wou dit zeggen dat er niet langer sprake was van vervreemding, de mens werd dus vrij. Deze 'vervreemding' uitte zich in de strijd van de mens tegen de natuur en de strijd tussen de mensen onderling (meester-knecht dialectiek). De 'vervreemding' werd overwonnen wanneer de natuur werd onderworpen en de mensen zich neerlegden bij het feit dat ze allen deel uitmaken van de 'Absolute Geest'. Op die manier waren Geest en de mens dus op elkaar aangewezen en volbrachten ze samen de geschiedenis.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 21:37   #31
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
Standaard

@Harriechristus.

En maakt het idee van het Absolute u tevreden en gelukkig? Is het de Essentie van uw bestaan? Ik ken het niet en mis het niet. Ik hoor geneeskundigen en zorgverleners nooit iets zeggen over het Absolute.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 21:34   #32
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@Harriechristus.

En maakt het idee van het Absolute u tevreden en gelukkig? Is het de Essentie van uw bestaan? Ik ken het niet en mis het niet. Ik hoor geneeskundigen en zorgverleners nooit iets zeggen over het Absolute.
Sommigen zijn er voor de zieken en anderen voor de gezonden.

Met name de gezonden van Geest....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 21:40   #33
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Sommigen zijn er voor de zieken en anderen voor de gezonden.

Met name de gezonden van Geest....
En jij zegt het!
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 21:41   #34
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
En jij zegt het!
Zo is het: als harriechristus het zegt, dan zit het wel goed....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 21:42   #35
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Het concept van "de vervreemding" en het feit dat 'het absolute begrip' pas verwezenlijkt werd wanneer deze 'vervreemding' werd overwonnen, was een concept dat door de Links-Hegelianen verder zou worden uitgewerkt en ook gehanteerd zou worden in hun kritiek op de toenmalige samenleving. Hegel had weliswaar een gesloten, speculatief systeem opgebouwd, gekenmerkt door een complex begrippenapparaat en een bijna stoïcijnse afstandelijkheid, maar toch kreeg hij navolging bij een aantal denkers die de revolutionaire potentie van zijn denken blootlegden.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 20:14   #36
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Links Hegelianen.....

De voornaamste "Links-Hegelianen" waren Ludwig Feuerbach, David Strauss, Arnold Ruge, Bruno Bauer en ook enigszins Max Stirner. Naast de "Links-Hegelianen" waren er ook de zogenaamde "Rechts-Hegelianen", die trouw bleven aan de traditionele Hegeliaanse denkbeelden en ze dus niet als springplank voor verdere filosofische ontwikkeling zagen. De verschilpunten tussen Hegel en de Links-Hegelianen waren te wijten aan een aantal historische ontwikkelingen en enkele typische kenmerken van de Hegeliaanse filosofie zelf. Een aantal cruciale gebeurtenissen waren de revoluties van 1830 waardoor de Restauratie een halt werd toegeroepen en het Ancien Régime in een aantal landen definitief begraven werd. De Links-Hegelianen konden zich niet van de indruk ontdoen dat het gewijzigde tijdsbeeld een nieuwe ideologie vereiste, een vernieuwde kritiek op het staatsbestel en op het christendom.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 20:45   #37
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Met deze kritiek op kerk en staat wilden ze niet enkel een vernieuwing in het denken realiseren, maar bovendien een omvorming van de maatschappij zelf (Hegel poneerde dat er een verband was tussen beide).

Daarom kon dit denken niet voorbehouden blijven aan een groep van ingewijden, maar moest het integendeel ingang kunnen vinden bij de bredere massa's. Dit verklaart hun eerder journalistieke aspiraties, en ook de argwaan van de overheid tegenover deze anti-religieuze en anti-conservatieve aanvallen.

De filosofie van Hegel bezat echter steeds al een revolutionair potentieel, aangezien het een theorie van ontwikkeling, van wording betrof. De concepten 'tegenspraak' en 'negatie' konden dus ook een revolutionaire bijklank krijgen. Aangezien met het einde van de Restauratie het denken met een nieuw tijdsbeeld werd geconfronteerd, moest ook het hegeliaanse denken een transformatie doormaken.

De ware revolutie zit in Hegel en in harrie......
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 09:38   #38
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Met deze kritiek op kerk en staat wilden ze niet enkel een vernieuwing in het denken realiseren, maar bovendien een omvorming van de maatschappij zelf (Hegel poneerde dat er een verband was tussen beide).

Daarom kon dit denken niet voorbehouden blijven aan een groep van ingewijden, maar moest het integendeel ingang kunnen vinden bij de bredere massa's. Dit verklaart hun eerder journalistieke aspiraties, en ook de argwaan van de overheid tegenover deze anti-religieuze en anti-conservatieve aanvallen.

De filosofie van Hegel bezat echter steeds al een revolutionair potentieel, aangezien het een theorie van ontwikkeling, van wording betrof. De concepten 'tegenspraak' en 'negatie' konden dus ook een revolutionaire bijklank krijgen. Aangezien met het einde van de Restauratie het denken met een nieuw tijdsbeeld werd geconfronteerd, moest ook het hegeliaanse denken een transformatie doormaken.

De ware revolutie zit in Hegel en in harrie......
En wat heeft Hegel dan allemaal gezegd over grondrechten van burgers of arbeiders?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 13:23   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Eind van de geschiedenis filosofieën vind ik kortzichtig.

En het eindigt natuurlijk allemaal met...filosofie...toevallig datgene waar Hegel zelf mee bezig was. Komt me nogal egocentrisch over.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2011 om 13:24.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 21:09   #40
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
En wat heeft Hegel dan allemaal gezegd over grondrechten van burgers of arbeiders?
Hegel heeft zoveel gezegd, dan zou je zijn rechtsfilosofie moeten lezen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be