Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 september 2011, 11:49   #21
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Dit wisten we toch allang dat de vlamingen het gelach weer mogen betalen??

We moeten die hangmatten van het zuiden toch blijven financiëren, anders zijn wij "racisten" die enkel maar aan ons eigen denken.
Het gelach zal voor de Walen zijn, het gelag voor de Vlamingen!
omaplop is offline  
Oud 22 september 2011, 12:39   #22
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Werkeloosheidsuitkeringen moeten uiteraard beperkt blijven in de tijd. Maar na die periode gaan de werklozen een leefloon van het OCMW krijgen zodat de besparing miniem zal zijn.
Is niet correct. Als je de werkloosheidsvergoeding gaat beperken in tijd gaan honderduizenden mensen die een of andere vorm van werkloosheidsuitkering (tijdskrediet enz.) krijgen dat logischerwijze ook verliezen. Zij zijn niet behoeftig, en zullen niet kunnen terugvallen op OCMW-steun.

Dan is er nog een groot aantal echte werklozen die nooit OCMW steun kunnen krijgen omdat ze (of hun partner=onderhoudsplicht)) onroerend goed, of een mooi spaarboekje, of een dikke auto hebben die ze eerst moeten verkopen.

Beperking van de werkloosheid in tijd zou een grote besparing zijn.
pajoske is offline  
Oud 22 september 2011, 12:56   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Er wordt zo altijd gesproken over 3% van het BNP... dat klinkt allemaal niet zo erg.
Zelfs dat is niet waar he. 3% gedurende 30 jaar is 90%, he. In de hypothese van 0 inflatie en van 0 groei. Ik herinner mij nog mijn prof macroeconomie stellen dat zolang het deficit kleiner is dan de som van inflatie en groei, er niks aan de hand is. Maar dat is niet waar, natuurlijk: je blijft schuld opbouwen. Het is wel juist dat inflatie en groei die schuld een kleiner gewicht geven dan ze zou hebben mocht ze er niet zijn, maar het BLIJFT een schuld opbouw.
Indien dat deficit bovendien een investering zou zijn, die de groei permanent stimuleert, dan had het nog een argument geweest. Maar als het gewoon een onbalans op de lopende kosten is, dan is het een onhoudbare situatie op lange termijn.

Een voorbeeldje maakt dat duidelijk. We nemen nogal hoge percentages om het effect te illustreren.

Stel dat je een BNP hebt van 100 000 Kredits in jaar 1, en een deficit van 10%.

Dat wil zeggen dat je in jaar 2 een staatschuld hebt van 10 000 Kredits of een staatschuld van 10% van het BNP.
Stel dat de groei 10% was, en de inflatie ook 10%.
Het BNP het tweede jaar is nu 121 000 Kredits van jaar 2.
We hebben weer een deficit van 10%, dus 12 100 Kredits.
De schuld is nu 10 000 Kredits van het eerste jaar, plus 12 100 Kredits.
De totale schuld is nu 22 100 Kredits, ofte 18% van het BNP.

In jaar 3 hebben we terug een groei van 10% en een inflatie van 10%.
Het BNP is nu 146 410 Kredits van jaar 3.
Weeral hebben we een deficit van 10%, ofte 14 641 Kredits.

De totale schuld is nu 22 100 + 14 641 = 34 741 Kredits, ofte 23.7% van het BNP.

We zien dus dat het juist is dat de schuld MINDER SNEL toeneemt als er inflatie en groei is, maar niettemin neemt ze toe.
Indien er geen groei en inflatie ware, dan hadden we nog altijd een BNP van 100 000 Kredits en nog altijd een deficit van 10 000.

We hadden nu 30% staatschuld gehad ipv 23.7% maar goed, we bouwen toch schuld op.
Oud 22 september 2011, 13:36   #24
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik vraag mij wel af waar ze ons nu nog verder gaan kaalplukken...

er zijn mensen die nu al met moeite hune naft nog kunnen betalen om te kunnen gaan werken...
Idd, zelf voor 2 verdieners is het leven een heel pak duurder geworden. Ik vraag me soms af waarom ik nog ga werken ....
Yarisken is offline  
Oud 22 september 2011, 14:14   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Idd, zelf voor 2 verdieners is het leven een heel pak duurder geworden. Ik vraag me soms af waarom ik nog ga werken ....
Ge moet u maar voorstellen dat ge just gebouwd hebt, en ne kleine of 2 hebt rondlopen, dat reiske naar hier of daar kunt ge op uwen buik schrijven, en madame zal nog een jaar of 5 verder moeten bollen met haar 10 jaar oude okazie, dat is geen schande, maar het is wel een bittere pil om te slikken als ge weet dat de helft van wat die mensen verdienen gewoon verdampt in het bodemloze vat ten zuiden van de taalgrens.
Herr Flick is offline  
Oud 22 september 2011, 23:25   #26
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
mooi verhaal. Ik wacht met een bakje popcorn op de onderhandelingen over de financieringswet.
Wat moet het toch leuk zijn als Hollander, om dit allemaal vanop een afstandje te overschouwen... Zucht...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 23 september 2011, 14:26   #27
Rangzen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Dit wisten we toch allang dat de vlamingen het gelach weer mogen betalen??
Het gelach is vooral van de Walen als de Vlamingen het gelag betalen

Alle gekheid op een stokje, ik geloof dat er meer gebieden zijn om op te besparen dan alleen maar de sociale zekerheid.

Verworden rechten zoals pensioenen zomaar verlagen, zal niet pakken.

Maar loonmatiging voor startende ambtenaren, en de loonschalen herbekijken bij promotie is al een extra piste.
En allerlei soorten kadootjes die in het verleden gegeven zijn, dienstencheques, ecocheques, isolatiepremies, zonnepaneelcertificaten, noem maar op - als we die schrappen is ook al een aanzienlijke besparing.

Vereenvoudiging van het overheidsapparaat, notionele intrest afschaffen.

Dat ze verdorie een beetje creatief zijn, hé.

Ik heb in de jaren negentig genoeg crisisbelasting betaald, zelfs toen het land al lang terug in een hoogconjuctuur zat. Maar ik voel al aan mijn water dat we er terug één gaan mogen betalen en waarschijnlijk nog meer als toen...
Oud 23 september 2011, 16:04   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rangzen Bekijk bericht
Het gelach is vooral van de Walen als de Vlamingen het gelag betalen

Alle gekheid op een stokje, ik geloof dat er meer gebieden zijn om op te besparen dan alleen maar de sociale zekerheid.

Verworden rechten zoals pensioenen zomaar verlagen, zal niet pakken.

Maar loonmatiging voor startende ambtenaren, en de loonschalen herbekijken bij promotie is al een extra piste.
En allerlei soorten kadootjes die in het verleden gegeven zijn, dienstencheques, ecocheques, isolatiepremies, zonnepaneelcertificaten, noem maar op - als we die schrappen is ook al een aanzienlijke besparing.

Vereenvoudiging van het overheidsapparaat, notionele intrest afschaffen.

Dat ze verdorie een beetje creatief zijn, hé.

Ik heb in de jaren negentig genoeg crisisbelasting betaald, zelfs toen het land al lang terug in een hoogconjuctuur zat. Maar ik voel al aan mijn water dat we er terug één gaan mogen betalen en waarschijnlijk nog meer als toen...
Natuurlijk ga je betalen, en zonder smoelen trekken zelfs. Wat ga je anders doen? Een onafhankelijk Vlaanderen oprichten?
Oud 23 september 2011, 16:05   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Natuurlijk ga je betalen, en zonder smoelen trekken zelfs. Wat ga je anders doen? Een onafhankelijk Vlaanderen oprichten?
toch ni tijdens t veldritseizoen ?!
Anna List is offline  
Oud 23 september 2011, 16:11   #30
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik doe al al mijn geld op en zoek een appartementje in Wallonië....
Vergeet niet, taalfaciliteiten én stemrecht over de deelstaatgrens heen te eisen, hè!
Oud 23 september 2011, 16:13   #31
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
mooi verhaal. Ik wacht met een bakje popcorn op de onderhandelingen over de financieringswet.
Nooit gedacht dat Nederlanders zich voor onze rotzooi zouden interesseren. Komt misschien door het internet.
Oud 23 september 2011, 16:33   #32
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toch ni tijdens t veldritseizoen ?!

Gewoon de jenevertent sluiten en zeggen dat dé Walen er met onze Jenever vandoor zijn waarop Dewever op het frietkot kruipt en de jeneverrevolutie aankondigt met in zijn ene hand een Bicky Burger en in de andere een vlag.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 23 september 2011 om 16:34.
solidarnosc is offline  
Oud 23 september 2011, 16:37   #33
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ge moet u maar voorstellen dat ge just gebouwd hebt, en ne kleine of 2 hebt rondlopen, dat reiske naar hier of daar kunt ge op uwen buik schrijven, en madame zal nog een jaar of 5 verder moeten bollen met haar 10 jaar oude okazie, dat is geen schande, maar het is wel een bittere pil om te slikken als ge weet dat de helft van wat die mensen verdienen gewoon verdampt in het bodemloze vat ten zuiden van de taalgrens.
Het Bodemloze Gat? Is dat een nieuw attractie in Paradisio?
solidarnosc is offline  
Oud 23 september 2011, 19:06   #34
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Wat moet het toch leuk zijn als Hollander, om dit allemaal vanop een afstandje te overschouwen... Zucht...
heerlijk, maar aan de andere kant ook vreemd. Je kan er namelijk niets aan doen. Als ik hier de straat op ga met een bordje dat zegt "ik eis een regering" of "wij willen een degelijk akkoord" dan gapen de mensen me aan alsof ik van mars kom.

maar goed, binnenskamers met de gordijnen dicht geniet ik stiekem van jullie soap.
Hollander is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be