Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 september 2011, 07:09   #101
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, indien dit niet meer nodig is, moet het akkoord worden herzien. We gaan toch geen toelage geven indien dit niet meer nodig is.
En als het akkoord herzien moet worden, zullen het de Franstaligen zijn die de voorwaarden daarvoor bepalen. Zoals bijvoorbeeld: afbouwen van de transfers in ruil voor extra bevoegdheden voor de BMR. Begin je het totale plaatje stilaan een beetje te begrijpen?
SDG is offline  
Oud 25 september 2011, 07:14   #102
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, indien dit niet meer nodig is, moet het akkoord worden herzien. We gaan toch geen toelage geven indien dit niet meer nodig is.
Wordt wakker jongen. De toelage ligt voor 20 jaar vast.
Gedurende 10 jaar 500 miljoen
De overige 10 jaar degresief
Oud 25 september 2011, 07:17   #103
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer zelfs De Wever zegt dat het niet zo slecht is (hij zei zelfs textueel dat het hem verrast had),dan zal het akkoord BHV toch niet zo slecht zijn.
In de eerste plaats moet jij eens leren luisteren.
Bart De Wever heeft zeker niet gezegd dat BHV een goed akkoord was. Hij heeft wel gezegd dat het akkoord niet zo slecht was als hij gevreesd had (FDF buiten).
Oud 25 september 2011, 07:18   #104
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij kan natuurlijk moeilijk gaan zeggen dat het een goed akkoord is. Dan maakt hij zich nog belachelijker.
Waarom zou hij dat niet kunnen zeggen?
Hij heeft zelfs gezegd waarom het een slecht akkoord was.
Oud 25 september 2011, 07:22   #105
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb die cijfers niet vermits we nu leven en niet 15 jaar later. Ik zeg dan ook heel duidelijk dat dit mijn inschatting is. En dit is vanzelfsprekend subjectief.

Waarom ik dit zeg? Om verschillende redenen:
1)Wallonië heeft nog veel goedkope grond en gunstige vestigingsvoorwaarden voor bedrijven.
2)Wallonie heeft een aanzienlijke groep werklozen en bedrijven zijn happig op een groot (reservoir) arbeiderspotentieel.
3)De bevolking van Wallonië is niet zo verouderd als in Vlaanderen.
4)Wallonië scoort goed qua hightech-bedrijven.
5)Een jongere generatie politici die begrepen hebben dat oubollige PS-politiek niet meer loont maar schadelijk is voor Wallonië.
6)Ze willen niet meer onderdoen voor Vlaanderen en meespelen in Europa.
Dan vraag ik me toch af waar ze schrik voor hebben.
Ze hebben meer troeven dan laanderen en toch durven ze niet springen zonder miljarden steun die voor 20 jaar gebetonneerd is.
Oud 25 september 2011, 07:34   #106
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Max, Chouke, Bart De Wever bolde het zelf af. Van kiezerbedrog gesproken.
En ik maar geloven dat De Wever gewoon de nota Di rupo afschoot, net zoals Di Rupo de nota De Wever had afgeschoten.....

Het verschil is enkel dat de Waalse partijen Di Rupo volgden, en dat de Vlaamse ratten (CDV / VLD / SPA / GROEN) gewoon mee aan tafel schoven. Kwestie van even in de verf te zetten waar de collabolateurs in feite zitten.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 25 september 2011, 07:37   #107
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch verwonderlijk dat de splitsing BHV wel mogelijk was na de vlucht van De Wever. Begrijpe wie begrijpe kan.
zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen? Brussel werd uitgebreid en als ze gevraagd hadden om de faciliteitengemeenten ineens bij Brussel te voegen hadden ze dat ook gedaan. Misschien nog 500 miljoen extra erbij voor Brussel? ho nee, het wordt 650 miljoen. Nog een paar miljardjes voor Wallonie? jamaar dat hebben we toch al lang afgesproken: 20 x 500 miljard te beginnen met de eerstvolgende twintig jaar. Wilt ge nog iets? dan zal je er vast nog een tiental jaartjes moeten bijdoen.

Binnenkort gaat de uitbreiding van Brussel tot aan Mechelen want daar stemmen ze ook voor Vlaamse kieslijsten, dus gaan ze daar ook wat compensaties voor moeten hebben.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 25 september 2011, 08:24   #108
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik blijf me een beetje ergeren aan deze wijze van denken, zo prominent aanwezig in de media daags na het akkoord. Vlamingen doen een toegeving door iets af te geven, Franstaligen doen een toegeving door niet alles te krijgen.
In zekere zin kan ik je sentiment daarover begrijpen. Maar de realiteit zoals ze bestaat daar op het terrein is dan ook allesbehalve simpel.
Wij aan vlaamse kant reageren vanuit ons buikgevoel dat het "maar logisch" is dat de franstalige inwoners van bhv nu in de gemeentes van bhv min de zes geen stem meer kunnen uitbrengen op franstalige lijsten. Maar vanuit het standpunt van de franstaligen is dat een aardverschuiving. Er zal nog wat tijd moeten overgaan, maar eenmaal de burger zal vaststellen dat de realiteit op dat vlak totaal veranderde in het voordeel van vlaanderen, zal er veel negatief sentiment wegvallen.
Nu, het politieke spel is van die aard dat de de-facto oppositie partij nva dat nooit openlijk toegeven, maar wij zijn duidelijk winnaar. Omdat we het voor ons negatieve status quo hebben kunnen doorbreken. En de enige (echte) "prijs" daarvoor is het betonneren van het kiesrecht in de zes. Een toegeving die ALLE vorige onderhandelaars ook reeds in hun ontwerp voorzagen.
Twee weken geleden schreeuwden we nog moord en brand als maingain de boel opstookte door uitbreiding brussel of toch minstens franstalige culturele centra en liefst ook franstalige scholen te eisen in de vlaamse rand.
Daar is allemaal niets, geen jota, van terechtgekomen.

Ik weet niet hoe dat bij veel mensen zit, maar ik kan genieten van een mooi compromis, dat eigenlijk een grote overwinning in zich draagt, zonder op smalende manier te schimpen met de andere kant die ondanks hun bezwaren toch mee het compromis bewerkstelligden. Maar evenzeer heb ik onbegrip voor mensen die zich door propaganda ertoe laten leiden dat ze enkel de laatste 10 of 20% zien die we niet binnenhaalden. Maar ik besef ook wel dat het voor sommigen nooit genoeg zal zijn. Dat is dan hun probleem.
peter1962 is offline  
Oud 25 september 2011, 08:45   #109
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Wij aan vlaamse kant reageren vanuit ons buikgevoel dat het "maar logisch" is dat de franstalige inwoners van bhv nu in de gemeentes van bhv min de zes geen stem meer kunnen uitbrengen op franstalige lijsten.
Buikgevoel ?
Dit zijn gewoon de fundamenten van een rechtsstaat, dat het niet zo kan zijn dat de ene burger meer rechten (dus voorrechten) heeft dan de andere.
Er staat trouwens ook zoiets in de grondwet, dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 25 september 2011 om 08:45.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 25 september 2011, 08:53   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Eén vraagje....

Als dat allemaal klopt,...
.... waarom hebben dan niet alle transferts van Vlaanderen naar Wallonië een uitdovend karakter, ipv enkel de laatst bijgekomene, gesteld dat het akkoord globaal wordt goedgekeurd?

Paulus.
Ik weet niet of het allemaal zal kloppen. Ik geef gewoon mijn inschatting over de mogelijke evolutie van de Waalse economie in de toekomst. Ik haal ook aan waarom ik tot deze opvatting kom. Maar het blijft een persoonlijke visie en dus subjectief. Dat is alles.
Het Oosten is offline  
Oud 25 september 2011, 09:00   #111
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Buikgevoel ?
Dit zijn gewoon de fundamenten van een rechtsstaat, dat het niet zo kan zijn dat de ene burger meer rechten (dus voorrechten) heeft dan de andere.
Er staat trouwens ook zoiets in de grondwet, dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet.
Het laatste akkoord is een goed akkoord, maar het is niet een ideaal akkoord. Daarom is het ook een compromis. Vlaanderen krijgt meer bevoegdheden en meer centen , de Franstaligen, die de (geldelijke)verliezers zijn op betrekkelijk korte termijn van dit akkoord, krijgen een tijdelijke toelage, noem het een soort 'overbrugginskrediet'. Maar ze worden gedwongen om in deze tijdspanne hun verantwoordelijkheid op te nemen. In die zin is het ook een 'wijs' akkoord. Chapeau voor de jonge onderhandelaars!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 september 2011 om 09:01.
Het Oosten is offline  
Oud 25 september 2011, 09:03   #112
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of het allemaal zal kloppen. Ik geef gewoon mijn inschatting over de mogelijke evolutie van de Waalse economie in de toekomst. Ik haal ook aan waarom ik tot deze opvatting kom. Maar het blijft een persoonlijke visie en dus subjectief. Dat is alles.
Jij blijft maar 'inschatten': zekerheden voor de toekomst uitwerken zit er niet in, zeker niet als die zekerheden niet in het nadeel van Vlaanderen zouden gaan. Je houdt ervan om een spelletje russische roulette te spelen waarbij de Franstaligen weten in welke kamer de kogel zit!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 25 september 2011, 09:08   #113
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Jij blijft maar 'inschatten': zekerheden voor de toekomst uitwerken zit er niet in, zeker niet als die zekerheden niet in het nadeel van Vlaanderen zouden gaan. Je houdt ervan om een spelletje russische roulette te spelen waarbij de Franstaligen weten in welke kamer de kogel zit!
Ik gaf gewoon mijn mening. Niemand kan correct voorspellen hoe de economische toekomst van een land of streek er zal uitzien binnen 15 jaar. Zeker niet nu, gezien de warrige economische toestanden van vandaag. Ik besef dat wel. Maar dat Wallonië goed zal boeren, sluit ik zeker niet uit. En ik heb u ook aangehaald waarom ik dit denk.
Het Oosten is offline  
Oud 25 september 2011, 09:11   #114
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Het laatste akkoord is een goed akkoord, maar het is niet een ideaal akkoord. Daarom is het ook een compromis. Vlaanderen krijgt meer bevoegdheden en meer centen , de Franstaligen, die de (geldelijke)verliezers zijn op betrekkelijk korte termijn van dit akkoord, krijgen een tijdelijke toelage, noem het een soort 'overbrugginskrediet'. Maar ze worden gedwongen om in deze tijdspanne hun verantwoordelijkheid op te nemen. In die zin is het ook een 'wijs' akkoord. Chapeau voor de jonge onderhandelaars!
Wat Vlaanderen krijgt is een dode mus: die opcentiemen kunnen de regio's al lang op een wettelijke basis heffe(en Brussel doet dat zelfs al), maar Vlaanderen en Wallonië hebben er nog nooit gebruik van gemaakt. In feite betalen we voor iets wat we al lang verworven hebben: de 'broekies' hebben zich weer duchtig in de luren laten leggen!
Citaat:
Ook de Gewesten mogen opcentiemen heffen op de personenbelasting, maar tot nog toe hebben zij van deze bevoegdheid geen gebruik gemaakt, met uitzondering van het Brussels Gewest waar deze 1% bedraagt bovenop de gemeentelijke opcentiemen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opcentiem

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 25 september 2011, 09:24   #115
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Wat Vlaanderen krijgt is een dode mus: die opcentiemen kunnen de regio's al lang op een wettelijke basis heffe(en Brussel doet dat zelfs al), maar Vlaanderen en Wallonië hebben er nog nooit gebruik van gemaakt. In feite betalen we voor iets wat we al lang verworven hebben: de 'broekies' hebben zich weer duchtig in de luren laten leggen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opcentiem
U verkoopt nu waardeloos gebrabbel zoals van iemand die te laat aankomt op het station, maar die kwaad is op de trein omdat die zonder hem vertrokken is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 september 2011 om 09:35.
Het Oosten is offline  
Oud 25 september 2011, 09:30   #116
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal zinloos gebrabbel zoals van een iemand die te laat aankwam op het station, maar die kwaad is op de trein omdat die zonder hem vertrokken is.
Sterk argument moet ik zeggen: je bewijst hier dat je gelul over meer bevoegdheden voor gebetonneerd geld geen steek houdt en dat de 'piepkuikens' gewoon door de vos hun strot zijn afgebeten! Wat een amateurs, zeg! En dan durft ons syske die 'snotjong' nog staatsmannen in wording noemen (en staatsvrouw voor Gennez is helemaal een lachertje: die prostitueert zichzelf en haar moeder voor een postje)!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 25 september 2011, 09:35   #117
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Mij hebben die franstaligen niet, ik stem op nva tot in de kist.
Niet tot in de kist, maar toch tenminste tot wanneer we een efficiente overheid hebben, een realistische staatsschuld en een pak minder belastingen betalen omdat de uitwassen eruit zijn .. bij nader inzien misschien wel tot in de kist dus
WetIsWet is offline  
Oud 25 september 2011, 09:38   #118
WetIsWet
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Neen dat begrijp ik niet. Daarbij komt, en het is alweer eens gebleken, de wegloper heeft altijd ongelijk en het is de volhouder die uiteindelijk wint.
Echt, dat is krom redeneren hoor, toen hij aan de tafel zat blokkeerde hij alles en kon hij niet snel genoeg uitgedreven worden en nu is hij een verliezer omdat hij de tafel verlaten heeft ...
WetIsWet is offline  
Oud 25 september 2011, 09:43   #119
WetIsWet
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Niet waar. Vlaanderen wordt door dit akkoord er uiteindelijk zelf financieel beter van. Wallonie echter gaat er financieel op achteruit. Vandaar die tijdelijke steun. En nu verplichten we de Franstaligen hun verantwoordelijkheid te nemen. En dat is toch wat we zo graag wilden.
Auw, auw ... stop! Ik lach mij een breuk! Kijk eens naar de zegeberichten in de franstalige pers ... lijkt me niet alsof ze verloren hebben. Maar ja, zij hebben militante pers, wij een regimepers die de mensen probeert te indoctrineren.

Ik raad je aan volgend artikel uit knack eens te lezen (http://www.knack.be/opinie/columns/r...5107025552.htm) en eens zelf te bepalen of het rekeningetje dat ze je voorstellen klopt
WetIsWet is offline  
Oud 25 september 2011, 09:47   #120
WetIsWet
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
We spreken elkaar het moment dat Wallonië rijker is dan Vlaanderen. Ik geloof nooit, zeker na dit akkoord, dat Wallonië ook solidair zal zijn. Gennez heeft zelf gezegd dat er na die 10 jaar er geen transfers tussen de gewesten mogelijk is.

En kom nu niet af met Dewever of de N-VA.
Trouwens Wallonie is ooit eens rijker geweest dan Vlaanderen, ze hebben toen de geimporteerde vlamingen gebruikt als slaafjes om het vuile werk in de industrie en de mijnen te doen. Daar verwijzen ze nu nog steeds naar als hun grote daad van solidariteit
WetIsWet is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be