Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2011, 22:28   #381
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zou het zo abnormaal zijn dat Hollanders hier niet echt geliefd zijn?
Een onderzoek onder Vlamingen schijnt te hebben aangetoond dat 41 % van de Vlamingen Hollanders negatief beschouwen ( van hekel hebben aan tot haat). Alleen Marokkanen behaalden een hogere score , 55%.

Weer jammer is dat dit nu net twee groeigroepen zijn in Vlaanderen en de witte Vlaming zelf uitsterft.

Het percentage Hollanderhaat heb ik zelf altijd vrij laag gevonden als je weet hoe het Vlaamse geschiedeniscurriculum in elkaar zit ('In 1830 werden we bevrijd').

Mensen als Ernst denken nog steeds dat Vlaamse nationalisten hun natuurlijke bondgenoten zijn, maar ook de nationalisten hebben behoefte aan het afzetten tegen Hollanders als politieke tool. En ook zij hebben geen enkele aandrang om het Vlaamse geschiedeniscurriculum te veranderen.

De enige hoop voor herenigers als Ernst is een snel uitdijende massa trotse migranten in Vlaanderen die héél anders denken over kruipen (voor de Koning & Franstaligen) of haten (op Mocro's & Hollanders).

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 oktober 2011 om 22:29.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 23:09   #382
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dibbits was een Hollander die hier niet geliefd was.
De Hollander Willem I van oranje en zijn troepen hebben gezorgd voor de haat van de bevolking in Limburg.
En dan hebben we het nog niet over de
Honderden jaren na datum wordt de daden van die Hollanders nog herdacht. Dat zal toch wel zijn redenen hebben.

Zou het zo abnormaal zijn dat Hollanders hier niet echt geliefd zijn?
Dibbits was uit Arnhem. Een calvinistische arrogante Hollander.
Zo arrogant zelfs dat de Maastrichtenaars op zijn graf gingen pissen uit ergernis wegens het geleden onrecht. Ze hebben het graf zelfs moeten omzomen met een muurtje. Want de Maastrichtenaars bleven maar pissen tegen het graf van die hufterige Hollander. Zelfs vele, vele jaren na zijn dood!

Verder commenaar overbodig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2011 om 23:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 23:14   #383
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Op zo'n achterlijke en racistische nonsens reageren is pas zinloos.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 23:18   #384
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dibbits was uit Arnhem. Een calvinistische arrogante Hollander.Verder commenaa is zinloos.
Arnhem ligt in Gelderland en is altijd een overwegend katholieke stad geweest.

Verder commentaar lijkt me inderdaad vrij zinloos.
Oud 2 oktober 2011, 23:34   #385
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Arnhem ligt in Gelderland en is altijd een overwegend katholieke stad geweest.

Verder commentaar lijkt me inderdaad vrij zinloos.
Pff, wat u hier allemaal debiteert, is slechts schijn! Bedrog. Dibbets was een telg uit een familie van protestantse predikanten!

En wees er maar zeker van dat hij nooit een generaal was geworden in die tijd, moest hij een katholiek (een paap??) zijn geweest.

Uw bijdrage is sui generis meer dan zinloos!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2011 om 23:38.
Oud 2 oktober 2011, 23:36   #386
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand die hier komt lullen over sectaire disputen van een paar honderd jaar geleden moet niet zagen over zinloze bijdragen.
Oud 2 oktober 2011, 23:39   #387
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pff, wat u hier allemaal debiteert, is slechts schijn! Bedrog. Dibbets was een telg uit een familie van protestantse predikanten!

En wees er maar zeker van dat hij nooit een generaal was geworden in die tijd, moest hij een katholiek (een paap??) zijn geweest.

system, je hebt met de verkeerde nick ingelogd.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 23:40   #388
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik en ik weet mij gesteund door zo'n zestig procent van de (Noord-)Nederlandse bevolking.
Zelfs in het gezapige Noord-Brabant waar ik woon is er niemand die wakker ligt van een "aansluiting" van Vlaanderen bij Nederland. Vlamingen zijn een Zuiders ingesteld volk. Regelneverij, gezagstrouwheid en sober in arbeidsethos is nu niet iets waar vele Vlamingen op te wachten staan en waar u die 60% vandaan haalt is mij een groot raadsel. Vele Nederlanders komen wel graag in Vlaanderen vanwege de bourgondische cultuur maar daar houdt het dan ook mee op.
Neoconservatief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 23:47   #389
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Iemand die hier komt lullen over sectaire disputen van een paar honderd jaar geleden moet niet zagen over zinloze bijdragen.
Wringt het ja? Feiten zijn nu eenmaal feiten. Helaas voor u.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2011 om 23:47.
Oud 2 oktober 2011, 23:48   #390
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
system, je hebt met de verkeerde nick ingelogd.
U zult het zeker weten Spinoza.
Oud 2 oktober 2011, 23:50   #391
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wringt het ja? Feiten zijn nu eenmaal feiten. Helaas voor u.
Uw feiten interesseren me gewoon niet. Of een of andere volstrekt irrelevante kwibus nu katholiek of protestant was kan mij geen zak schelen.
Oud 2 oktober 2011, 23:51   #392
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pff, wat u hier allemaal debiteert, is slechts schijn! Bedrog.
Ach so. Arnhem ligt dus helemaal niet in Gelderland, is er zelfs niet eens de hoofdstad van, en moet eigenlijk zo'n honderd kilometer naar het westen, in Holland, gesitueerd worden. Dat Arnhem in Gelderland zou liggen is slechts schijn en bedrog. Alle landkaarten liegen.

Je doet me een beetje aan deze meneer uit Irak denken:

Oud 2 oktober 2011, 23:53   #393
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Uw feiten interesseren me gewoon niet. Of een of andere volstrekt irrelevante kwibus nu katholiek of protestant was kan mij geen zak schelen.
Indien mijn feiten u niet zo interesseren, dan moet u er ook niet op reageren. En zeker niet zo fel.
Oud 2 oktober 2011, 23:57   #394
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien mijn feiten u niet zo interesseren, dan moet u er ook niet op reageren. En zeker niet zo fel.
Die feiten die volstrekt irrelevant zijn gebruik je wel als argument om Belgique in stand te houden.
Oud 2 oktober 2011, 23:59   #395
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dibbits was uit Arnhem. Een calvinistische arrogante Hollander.
Zo arrogant zelfs dat de Maastrichtenaars op zijn graf gingen pissen uit ergernis wegens het geleden onrecht. Ze hebben het graf zelfs moeten omzomen met een muurtje. Want de Maastrichtenaars bleven maar pissen tegen het graf van die hufterige Hollander. Zelfs vele, vele jaren na zijn dood!

Verder commenaar overbodig.
Dibbets werd een paar jaar geleden gerehabiliteerd en geeerd met een plaquette:
Citaat:
Maar aan de andere kant was ik blij geweest met het onuitroeibare republikeinse karakter van Nederland, met de burgerlijke vrijheid en eigenwijsheid die daarbij horen, met de aloude politieke cultuur van 'persuasie' (elkaar overtuigen) en compromissen sluiten, met de noodgedwongen tolerantie die voortkwam uit het feit dat in dit religieus diverse land geen enkele groep was sterk genoeg was om de ander te overheersen of te elimineren.

Alle discussies die hieruit voortvloeien zijn zeker in Maastricht hevig gevoerd, en ze moesten ook gevoerd worden. Zelfs de langdurige verguizing van Dibbets was een onderdeel van dat proces, het was een manier om als enigszins feodale, bourgondische, katholieke stad in die sobere, calvinistische Hollandse burgerrepubliek een eigen plek te vinden. Het is ook niet toevallig dat die discussies stilvielen na de Tweede Wereldoorlog: dat was zo'n sterke en schokkende ervaring voor heel Nederland dat alle andere tegenstellingen daarbij wegvielen.

Een derde complex van vragen dat telkens weer opspeelt rond onze ‘verbeelde natie’ heeft te maken met de begrenzingen. De conflicten over de fysieke grenzen van Nederland waren in 1839 allerminst uitgewoed. Tot na de Tweede Wereldoorlog waren bepaalde Nederlandse grenslijnen discussiabel. In gebieden als Friesland en Limburg gaat het echter ook om psychologische grenzen: horen we er uiteindelijk bij, of niet?
Door de koppigheid van baron Dibbets en de protocollen van Londen werd Limburg een Nederlandse uithoek in plaats van een Belgische doorsnee-stad. Ik denk dat, alles afwegend, Limburg daarvan uiteindelijk meer voordeel dan nadeel heeft gehad. Juist de afstand en het exotische karakter hielden de rest van Nederland voortdurend scherp, zeker in de 20e eeuw. In Limburg mag men ambivalente gevoelens hebben gekoesterd over de band met het noorden, voor de rest van Nederland hoorde de provincie er helemaal bij. Limburg en Maastricht werden dan ook op allerlei manieren bij de natievorming betrokken, en om eventuele neigingen tot afscheiding de kop in de drukken was men graag bereid om er zonodig nog een schepje op te gooien.
Dat geldt zeker voor de periode vanaf de jaren zestig, toen de vondst van een gigantische Groningse aardgasvoorraad Nederland herschiep tot één plat, groen en nat Koeweit. Zou bijvoorbeeld een Belgisch Oost-Limburg ooit zo’n royale compensatie zouden hebben gehad voor het sluiten van de mijnen en de daarbij behorende industrie? En zou een Belgisch Maastricht ooit een universiteit zou hebben gekregen? Nederland won, kortom, ook nog eens de loterij, en Limburg deelde daarin volop mee.

Dames en heren,

'Ik wou mij verdrinken, maar kon niet zinken, het water van de Jeker was niet diep genoeg,' dat is Maastricht ten voeten uit. Prettig en plezierig leven, als je gewoon bent dan ben je al gek genoeg, dat was en is hier de norm gebleven, een essentieel onderdeel van de mengeling van eigenschappen die Maastricht tot zo'n bijzondere stad maakt.

Moeten wij het toeval Dibbets dus dankbaar zijn? Mag hij zijn plaquette hebben? Ik vind dat onze baron na ruim anderhalve eeuw inderdaad zijn gelijk verdient - al zou hij dit alles nooit hebben voorzien, want zo visionair was hij ook weer niet.

Maar toch: zonder het toeval Dibbets was het strategisch belangrijke Maastricht nooit zo'n gave stad zijn gebleven, gespaard voor het oorlogsgeweld dat vlak over de grens in alle hevigheid woedde. Zonder het toeval Dibbets was Maastricht ook nooit zo'n gemengde stad geworden, zo'n werkelijk kruispunt van Europese cultuurgebieden, zo'n plezierige, en tegelijk ook spannende plek om te leven. En zonder het toeval Dibbets had het zuidelijke Maastricht ook nooit zo'n permanente levensles kunnen zijn voor ons Noord Nederlanders, een voorbeeld hoe de mengeling Bourgondië-Calvijn wel degelijk werkt, vruchtbaar is, en geluk schenkt. Want hier is het allemaal mogelijk, dankzij het toeval Dibbets: je kunt hier een harkerige Fries zijn, een Europeaan, en tegelijk eeuwig verliefd blijven op het ruisen van de Jeker.
Samengevat: We wilden eigenlijk eerst niet maar achteraf zijn wij blij dat we bij Nederland horen en niet bij Belgie.
Oud 3 oktober 2011, 00:00   #396
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Ach so. Arnhem ligt dus helemaal niet in Gelderland, is er zelfs niet eens de hoofdstad van, en moet eigenlijk zo'n honderd kilometer naar het westen, in Holland, gesitueerd worden. Dat Arnhem in Gelderland zou liggen is slechts schijn en bedrog. Alle landkaarten liegen.

Je doet me een beetje aan deze meneer uit Irak denken:

Doe niet zo dwaas: Dibbets was een calvinist, een lakei van de protestantse Willem I.

Dibbets regeerde Maastricht vanuit het Generaalshuis aan het Vrijthof, thans theater, met ijzeren hand. De Maastrichtenaren hadden niets op met deze man en heel veel mensen in de stad zagen dan ook liever dat Maastricht bij België kwam te horen. De meeste Maastrichtse burgers wilden de Hollanders niet en dat was al zo sinds prins Fredrik Hendrik in 1632 Maastricht had ingenomen. Generaal Dibbets, provinciaal commandant van Limburg, kondigde de staat van beleg af en het huidige Nederlandse gedeelte van Limburg werd door Belgische troepen bezet, met uitzondering van de steden Maastricht, Venlo en het dorp Sint Pieter. De rest van Limburg, kwam voor negen jaar onder bestuur van de Zuidelijke Nederlanden.

In augustus 1830 stuurde de Koning troepen naar het zuiden om de opstand in de kiem te smoren.
Oud 3 oktober 2011, 00:11   #397
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dibbets werd een paar jaar geleden gerehabiliteerd en geeerd met een plaquette:

Samengevat: We wilden eigenlijk eerst niet maar achteraf zijn wij blij dat we bij Nederland horen en niet bij Belgie.

U vergeet één klein detail. Toen de gedenkplaat (uw fameuze plaquette) van Dibbets werd onthuld in Maastricht, was er een zeer vervelend incident voor de Hollandse hoogwaardigheidsbekleders. De plaquette bleek omhuld met een.... Belgische vlag! Men spreekt er nu nog van in Maastricht!
Oud 3 oktober 2011, 00:16   #398
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
U vergeet één klein detail. Toen de gedenkplaat (uw fameuze plaquette) van Dibbets werd onthuld in Maastricht, was er een zeer vervelend incident voor de Hollandse hoogwaardigheidsbekleders. De plaquette bleek omhuld met een.... Belgische vlag! Men spreekt er nu nog van in Maastricht!
Neen, alleen in uw dromen.

O ja. laten we Maastricht zélf aan het woord laten:
Citaat:
De band met Oranje was nooit zo sterk als in 1918.
De inwoners van Maastricht waren dankbaar dat Nederland buiten de grote oorlog was gebleven.
Toen de Belgen aanspraak maakten op delen van Zuid-Limburg - ter bescherming van een mogelijke nieuwe Duitse inval - was van pro-Belgische sentimenten in Maastricht niets meer te merken.
Van Oranjesentiment des te meer.
Maastricht was nog nooit zo Oranjegezind geweest.
Oud 3 oktober 2011, 07:37   #399
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je mij de naam geven van de schrijver van dit stuk? Was dat toevallig een Amsterdammer?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2011, 08:43   #400
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zult het zeker weten Spinoza.
Ik zal het maar als een compliment opvatten dat u mij verward met Hertog. Alhoewel ik het vaak niet met hem eens ben, waardeer ik zijn bijdragen wel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be