Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2011, 04:10   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard Regionalisering Verkeer

In 1988 zijn - in het kader van de regionalisering van openbare werken en verkeer - een aantal zaken gesplitst:

Citaat:
de wegen en hun aanhorigheden;
de waterwegen;
het juridisch stelsel van de land- en waterwegenis, welke ook de beheerder ervan zij, met uitzondering
de havens
de zeewering, dijken, veerdiensten
de uitrusting en de uitbating van de luchthavens
het gemeenschappelijk stads- en streekvervoer
de loodsdiensten en de bebakeningdiensten van en naar de havens, e
de reddings- en sleepdiensten op zee.
Bleven evenwel federaal:

- het verkeersreglement
- verkeersveiligheid (m.i.v. het verkeersveiligheidsfonds)
- de boetes (m.i.v. het boetefonds)
- het BIVV
- de normering van de verkeersinfrastructuur
- de technische keuring van voertuigen,
- de rijopleiding en -scholen, m.i.v. het uitreiken van het rijbewijs
- de binnenscheepvaart

- de homolagatie van radars
- de NMBS
- de aanleg, het onderhoud en de financiering van spoorwegen
- de luchthaven van Zaventem
- het continentaal plat
- het luchtverkeer (m.i.v. Belgocontrol)

Volgens de nota EDR zouden de zaken die hierboven in het rood aangeduid staan, geregionaliseerd worden. Bovendien zou er in de NMBS een "significante vertegenwoordiging" van de gewesten komen en zouden de gewesten in bepaalde gevallen mee spoorwegen kunnen aanleggen.

Maar in het akkoord over de overdracht van bevoegdheden wordt dit:

- Inzake het verkeersreglement: de snelheidsbeperkingen op gewestwegen, gevaarlijk transport, de laadcapaciteit van vrachtwagens, de signalisatie op de wegen
- Inzake verkeersveiligheid: preventie
- Inzake de boetes: de boetes op gewestwegen (quid boetefonds? quid boetes op gemeentelijke en provinciale wegen? Gaat het enkel over de inning?
- het BIVV (maar waarom?)
- de technische keuring
- de rijopleiding en -scholen (minus het rijbewijs)

Ik zie niet goed in wat dit met "homogenisering" te maken heeft. Hoe ga je bovendien werken met verschillende ladingsnormen voor vrachtwagens in drie gewesten? Wat in het ene gewest strafbaar is, is dat in het andere niet?

- hoe één wegcode bewaren als er regionale uitzonderingen zijn, m.n. de snelheidsbeperkingen?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 08:37   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
...
Ik zie niet goed in wat dit met "homogenisering" te maken heeft.
Je hebt gelijk dat het Vlinderakkoord een kluwen is dat niets met homogenisering van bevoegdheden te maken heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoe ga je bovendien werken met verschillende ladingsnormen voor vrachtwagens in drie gewesten? Wat in het ene gewest strafbaar is, is dat in het andere niet?
Hier bewijs je dat je er niets van kent. In het kader van de EU denderen allerlei EU-vrachtwagens, liefst nog Polen, Roemenen ... over onze, maar ook de Franse, Spaanse .... wegen.
Dat ze hier mogen rijden, is perfect legaal. Zelfs al hebben hun landen van oorsprong een eigen wegcode. (ze halen wel wat illegale toeren uit, die gasten; maar dat doen onze cowboys ook ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 14:20   #3
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Wat is dan de zin van ladingsnormen voor vrachtwagens vast te stellen?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 14:44   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Hier bewijs je dat je er niets van kent. In het kader van de EU denderen allerlei EU-vrachtwagens, liefst nog Polen, Roemenen ... over onze, maar ook de Franse, Spaanse .... wegen.
Dat ze hier mogen rijden, is perfect legaal. Zelfs al hebben hun landen van oorsprong een eigen wegcode. (ze halen wel wat illegale toeren uit, die gasten; maar dat doen onze cowboys ook ...)
Wat heeft bovenstaande te maken met de ladingsnormen. Naar mijn mening wil dat gewoon zeggen dat sommige vrachtwagens eventueel wel en niet in Vlaanderen of Wallonië zullen mogen rijden afhankelijk van de lading die ze vervoeren.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 17:10   #5
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Maar dat is in de praktijk toch volkomen onuitvoerbaar.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 20:43   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat is dan de zin van ladingsnormen voor vrachtwagens vast te stellen?
De bruggen en wegbedekking worden berekend op die ladingsnormen. En het ontwerpen en aanleggen van die infrastructuur is toevallig gewestbevoegdheid.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 21:04   #7
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 9.011
Standaard

Eens te meer een bewijs dat we nood hebben aan een sterkere afstemming op Europees niveau.

Als we de nationalisten laten doen worden de meter en de kilo straks terug afgevoerd en gaan we terug naar de tijd waar ieder dorp zijn eigen eenheidsmaat heeft.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 06:52   #8
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Bleven evenwel federaal:

- het verkeersreglement
- verkeersveiligheid (m.i.v. het verkeersveiligheidsfonds)
- de boetes (m.i.v. het boetefonds)
- het BIVV
- de normering van de verkeersinfrastructuur
- de technische keuring van voertuigen,
- de rijopleiding en -scholen, m.i.v. het uitreiken van het rijbewijs
- de binnenscheepvaart

- de homolagatie van radars
- de NMBS
- de aanleg, het onderhoud en de financiering van spoorwegen
- de luchthaven van Zaventem
- het continentaal plat
- het luchtverkeer (m.i.v. Belgocontrol)
Die dingen horen niet thuis op regionaal niveau, maar op Europees.
Het is belachelijk dat een transportfirma die een lading brengt van A naar B binnen Europa al die lokale regeltjes moet kennen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 00:56   #9
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

De splitsing van deze onderdelen van verkeer is even absurd als schandalig. Gaan we in het buitenland opscheppen over het feit dat we onze autosnelwegen (in 1988) en ons preventiebeleid (in 2011) hebben gesplitst?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 05:26   #10
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
quid boetefonds? quid boetes op gemeentelijke en provinciale wegen?
Provinciale wegen ? Die zijn in Vlaanderen al een tijdje afgeschaft !

Waarmee we op onze topic komen : de regionalisering laat toe om bepaalde archaïsche draken te slachten, wat op federaal niveau nooit lukt.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:24   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De splitsing van deze onderdelen van verkeer is even absurd als schandalig. Gaan we in het buitenland opscheppen over het feit dat we onze autosnelwegen (in 1988) en ons preventiebeleid (in 2011) hebben gesplitst?
Zolang B. bestaat, zal er weinig reden zijn om over ook maar iets ervan op te scheppen in het buitenland.





__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 16:48   #12
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Provinciale wegen ? Die zijn in Vlaanderen al een tijdje afgeschaft !

Waarmee we op onze topic komen : de regionalisering laat toe om bepaalde archaïsche draken te slachten, wat op federaal niveau nooit lukt.
Nederland is dus, volgens u, een heel archaïsch land.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 17:24   #13
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Provinciale wegen ? Die zijn in Vlaanderen al een tijdje afgeschaft !

Waarmee we op onze topic komen : de regionalisering laat toe om bepaalde archaïsche draken te slachten, wat op federaal niveau nooit lukt.
Uw flamingantenclubje is ook een archaïsch draakje.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 19:44   #14
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Uw flamingantenclubje is ook een archaïsch draakje.
Ach, de uitgestorven dinosauriërs komen ook eens iets zeggen
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 20:20   #15
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Die dingen horen niet thuis op regionaal niveau, maar op Europees.
Het is belachelijk dat een transportfirma die een lading brengt van A naar B binnen Europa al die lokale regeltjes moet kennen.
²

Ik ben een beetje Euro-kritisch (vooral wegens hun neo-liberale politiek), maar als er één ding is dat op Europees niveau mag gelden, is het dit wel.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 20:42   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Een voorbeeld hoe onzinnig deze staatshervorming is.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 00:28   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Een voorbeeld hoe onzinnig deze staatshervorming is.
Of liever hoe onzinnig sommige Vlaamse eisen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 07:19   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Of liever hoe onzinnig sommige Vlaamse eisen.
maakt mij niet uit. er straalt geen visie uit, geen plan. er is gewoon wat geschoven met bevoegdheden zonder goed te weten waarom.

het mooiste bewijs is dat in de communicatie vooral het bedrag dat geregionaliseerd wordt centraal staat. niet wat je met die bevoegdheden kunt doen, niet wat er nu juist kan veranderen, maar hoeveel geld er naar de andere niveaus is gegaan.

pas op, ook de N-VA is op dit punt geen haar beter, de nota van De Wever was ook niet veel meer dan een opsomming van bevoegdheden die overgeheveld moesten worden.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 15:54   #19
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Een voorbeeld hoe onzinnig deze staatshervorming is.
Ik zal u niet tegenspreken. Maar dat geldt ook voor de vier vorige. Over die van 1970 kunnen we nog discussiëren.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 17:38   #20
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De bruggen en wegbedekking worden berekend op die ladingsnormen. En het ontwerpen en aanleggen van die infrastructuur is toevallig gewestbevoegdheid.
Dan moet die bevoegdheid dringend geherfederaliseerd worden.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be