![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#16681 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dialecten zijn eigenlijk gewoon niet-gestandaardiseerde streektalen. Het is niet zo dat een dialect in België een soort ondeftige vorm is van Belgisch Nederlands, dialecten zijn vaak veel ouder dan het gestandaardiseerde Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16682 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In Brabant, Limburg waren meer dan 90% katholiek, en die werden ook genegeerd (geen bischoppelijke structuur). In Noord/Zuid Holland zeker 15%. Dus geen kleine minderheden.
![]() |
![]() |
#16683 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16684 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nou, doe maar een stapje opzij dan. Er zijn er hier genoeg die dit nooit zullen doen.
![]() |
![]() |
#16685 |
Banneling
|
![]() Persoonlijk ben ik voorstander van één standaardtaal. Daarom denk ik dat het misschien goed is om een aantal veelvoorkomende dialectische woorden uit België officieel te erkennen als standaardtaal, om dat "wij versus hen" gevoel op taalbasis te verminderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16686 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dus ook niet alle Brabantse, Vlaamse of Limburgse woorden. Ik bedoel ook, Nederland is geen eenheidsworst, zoals een aantal hier wel eens willen doen voorkomen. Nederlands uit Nederland is dat dus óók niet.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 29 oktober 2011 om 20:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16687 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
°°En wanneer gaan 'jullie' Nederlanders eens beseffen dat 'jullie' wel degelijk rekening moeten houden met het Nederlands dat gesproken wordt door meer dan 6.000.000 Vlamingen?? °°°En, en, én dus, wanneer gaan 'jullie' Nederlanders eindelijk eens 'jullie' taalarrogantie laten varen??? Indien 'jullie' een echte taaleenheid willen, zullen 'jullie' dat allemaal eens moeten gaan doen! Maar vermits ik al vermoed dat 'jullie' dat dus niet zullen gaan doen en er zelf nog niet aan denken om dat ooit te doen, heb ik me 14 dagen geleden het Vlaams Woordenboek besteld. Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2011 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16688 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Taalarrogantie, welnee, alleen maar diep respect voor het zuiden! De Vlamingen mogen zelf bepalen of ze met het noorden verder willen of een meer zelfstandige positie in willen nemen! Niet de Nederlanders beslissen, maar de Vlamingen/Belgen zelf!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 oktober 2011 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16689 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Proficiat! Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2011 om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16690 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Vlamingen/Belgen moeten zelf hun toekomst bepalen en hoever zij in hun samenwerking met het noorden willen gaan! Dat heet gewoon respect voor elkaar! Nog wat, ik denk trouwens niet in termen van verliezen of winnen, maar ben vatbaar voor wetenschappelijke argumenten, en System heeft die ook aangereikt. Dit natuurlijk, totdat iemand het tegendeel bewijst!
![]() |
![]() |
#16691 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is mijn zwakste maar ook mijn sterkste punt! Flexibel in denken en doen!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 oktober 2011 om 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16692 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ook in Nederland heb je verschillende woordenboeken van streektalen. Leuk voor de liefhebbers. Als Vlaanderen bepaalt dat ze een eigen taal hebben, dus dat ze geen Nederlands spreken ,dan kunnen ze dat zelf bepalen.We hebben ook al Zuid Afrikaans en Surinaams.Daar kan nog best Vlaams bij komen. Dus u zoekt problemen waar ze niet zijn.. Laatst gewijzigd door Roderik : 29 oktober 2011 om 21:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16693 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Vlaanderen heeft al 400 jaar voor de splitsing van het Noorden gekozen en 200 jaar voor het samengaan met de Francofonie en Wallonie. Belgie is het enige land in de wereld ,dat vreselijk veel Ollander aters heeft. Dus laten we rustig afwachten ,tot de tijden veranderen en dat een samenwerking mogelijk gaat worden. Tot die tijd ,discussieren we hier over Belgie, als buurland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16694 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het anti-intellectualisme scheert hier hoge toppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16695 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16696 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De "anti-Ollandse" bacterie is overal in België aanwezig! En misschien moeten wij onze aandacht nog meer op Duitsland gaan vestigen (investeren). Die Duitsers zien ons wél zitten! De Duitsers zijn ook minder complex, haatdragend en achterdochtig in de omgang met Nederlanders!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 oktober 2011 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16697 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, edwin2 en Roderik vind ik ook niet bepaald sympathieke mensen als ze over 'onze aparte taal' spreken. Dit verandert niet mijn positieve beeld dat ik over Nederland heb.
Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2011 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16698 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Worden we niet in het zuiden van arrogantie beticht, hoogmoed, voor taalgod spelen enz. enz.? Is dit dan vriendelijk? Willen ze dan verder met het noorden of niet? De problemen komen vanuit het zuiden en niet vanuit het noorden, of zie ik dit verkeerd? In het noorden zijn we behoorlijk flexibel, dus aan ons zal het niet liggen!
![]() |
![]() |
#16699 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2011 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16700 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet gelaten voor mij. Zolang maar 'goesting' ook door de Nederlanders wordt aanvaard. Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2011 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |