Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2011, 14:20   #141
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
En waar de argumenten komen, reageert de liberaal-extremist steevast met negationisme, hoe verrassend.

Een ondertussen afgezaagd liedje.
Ik kan er ook niet aan doen dat elke van die stellingen simpelweg niet waar is.

Het zijn trouwens geen 'argumenten' van Jantje, he. Hij geeft gewoon stellingen. Ik kan gerust de stellingeh omgekeerd formuleren en dan heb ik toch evenveel bewezen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2011, 14:24   #142
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Speciaal voor Jo-

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je vergeet er enkel even bij te vertellen dat als die Amerikaan ziek word, hij zelf voor alle kosten mag opdraaien als hij geen goede verzekering heeft betaald.
Incorrect: Medicare, Medicaid en de ziekteverzekeringen op het niveau van de staat komen daaraan te hulp als iemand zelf geen verzekering heeft.
Citaat:
Je vergeet er wel even bij te vertellen dat die Amerikaan zijn pensioen kwijt is als hij zijn werk verliest.
Niet waar: pensioensparen is niet altijd vast gehangen aan de job. Soms wel; en dat creëert massale problemen, zoals in de auto sector. Noteer wel dat dit is ingevoerd en afgedwongen met middel van wetgeving en vakbondsdreiging, niet door middel van het 'vrije' systeem.

Citaat:
Je vergeet er wel even bij te vertellen dat die Amerikaan 75% van zijn inkomen mag uitgeven om dezelfde sicoale zekerheden te hebben als de Belg en 50% om dezelfde sociale zekerheden te hebben als de gemiddelde Europeaan.
Deze cijfers zijn simpelweg verzonnen. Het is waar dat de USA veel meer betaald aan ziektekosten; het merendeel via de overheid. Dat komt door hun perverse systeem van het subsidiëren van de vraag en het beperken van het aanbod met als gevolg dat de prijs stijgt. Jammerlijk systeem, maar is niet bepaald van die grootorde dat jij spreekt én wordt niet veroorzaakt door een 'liberaal' systeem.

Citaat:
Je vergeet er wel even bij te vertellen dat ze zelf voor de volledige kosten van de opleiding van hun kinderen moeten opdraaien.
Niet waar; op het lagere niveau heb je publiek onderwijs. Op unief en hoge school heb je allerlei beurzen op het niveau van de staten en de federale overheid. Het is waar dat vele massieve student debt aangaan, deels omdat dit zwaar gesubsidieerd wordt, waarodor universiteiten zo'n hoge tarieven kunnen vragen. Alweer; niet bepaald een systeem waar liberalen voorstander van zijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 2 november 2011, 10:35   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Eten in de supermarkt is daar ook goedkoper, hoor.
Neen. Dit is pertinent onwaar.

Als ge het niet gelooft, ik ben onlangs 3 keer in de VS geweest. Zowat alles is er duurder in de supermarkt, en vooral brood, verse groenten en vers vlees.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 11:20   #144
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Amerikaanse vakbonden hebben het niet onder de markt. Consulenten, lobbyisten, advocaten en zelfs ingehuurde stakingsbrekers ondermijnen voortdurend de macht van de vakbonden.

Citaat:
Hoe is het zover kunnen komen? We vroegen het aan professor Rick Fantasia van het Smith College in Massachusetts. Aan jou om uit te maken of zo'n scenario ook in België mogelijk is.
onclusie: Amerikaanse vakbonden zijn helemaal in het defensief gedrukt. Dat blijkt ook uit de cijfers: Vandaag is amper 12 procent van de werkende Amerikanen lid van een vakbond. In 1955 was dat nog 35 procent. In België is de syndicalisatiegraad 58 procent.
Hoe is het zover kunnen komen?

Rick Fantasia, professor aan het Smith College in Massachusetts: “In de jaren zestig kwamen vertegenwoordigers van een dertigtal grote ondernemingen samen in de Labour Law Study Group, die later werd herdoopt tot de Business Round Table. Ze zochten manieren om de vakbonden te verzwakken. Ze richten hun pijlen eerst op de bouwsector en begonnen paradoxaal genoeg zelf stakingen uit te lokken. In de bedrijven in staking werden de stakers echter vervangen en het leven zuur gemaakt door ‘stakingsbrekers’. Daarnaast investeerden de ondernemingen minder in die afdelingen waar de vakbonden een brede basis hadden en omgekeerd investeerden ze meer in niet-gesyndiceerde afdelingen. Uiteindelijk zijn ze in hun opzet geslaagd.”

“Geen vakbonden in huis betekent voor bedrijfsleiders een enorm competitief voordeel. Want vakbonden eisen een degelijk salaris voor hun leden. Maar het draait om meer dan het loon alleen: zonder vakbonden heeft het management de handen vrij om werkafspraken te maken, vakantiedagen op te leggen, al dan niet veiligheidsvoorzieningen of ziekteverzekeringen te voorzien. Zo trachten veel Amerikaanse bedrijven vandaag de sociale zekerheid- en pensioenvoorzieningen terug naar hun werknemers te duwen.”
Ook in Europa denkbaar?

Rick Fantasia: "Ik bestudeer de macht van de ondernemingen. Ik kom naar Europa om zoals Paul Revere, de Amerikaanse onafhankelijkheidsheld, te waarschuwen voor de al te agressieve aanpak van de werkgevers. Als je niet oplet, eindigen julle net zoals Amerika.”

Tekst: Erik Verreet - Foto: Julien Warnand
De Tabel met d e vergelijking tussen Europa en VS kan ik niet copiëren.
Link:
http://www.vacature.com/blog/de-rol-...en-uitgespeeld

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2011 om 11:24.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 12:54   #145
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Als ge het niet gelooft, ik ben onlangs 3 keer in de VS geweest. Zowat alles is er duurder in de supermarkt, en vooral brood, verse groenten en vers vlees.
Ik ben ook onlangs (mid februari en eind juni) in de VS geweest. 'k heb daar toch goedkoper gegeten dan hier, hoor. Hier ga ik naar Del Haize hoofdzakelijk, maar pak ook wel hoofdzakelijk de 365 producten.

Beide keren in de streek rond DC.

Waar was jij mss?

En mijn Amerikaanse vrienden die in juli en augustus naar hier kwamen kloegen ook over het dure eten. Allemaal anekdotisch, maar goed; dat is het jouwe ook.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 2 november 2011 om 12:56.
Oud 2 november 2011, 13:11   #146
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Tabel met d e vergelijking tussen Europa en VS kan ik niet copiëren.
Link:
http://www.vacature.com/blog/de-rol-...en-uitgespeeld
► 60 vakbonden opereren over de hele States, meestal georganiseerd per sector. Ze zijn heel autonoom.

In ons land domineren drie vakbonden op nationaal vlak. ◄
Volgens mij is dit louter theoretisch en heeft men in ons landje duizenden 'vakbonden'... omdat die allemaal autonoom tot stakingen en andere acties (kunnen) overgaan...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 19:14   #147
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb in augustus nog een vegetarische burrito gegeten voor 2$ in een warenhuis in LA. Het hangt van warenhuis tot warenhuis af. Als je niet de goedkopere eruit neemt betaal je idd al rap evenveel of meer dan hier, maar in de goedkopere warenhuizen ben je sowieso goedkoper af dan hier.

Laatst gewijzigd door Savatage : 2 november 2011 om 19:14.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 10:20   #148
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik wil ook wel getallen verzinnen in een discussie, hoor.

Maar goed; zelfs als Walmart weinig betaald: en dan? Lonen zijn geen arbitrair getal dat uit de lucht komt gevallen. Als je vindt dat lonen te laag zijn; zorg dan dat er meer vrijheid is, niet minder om die te laten stijgen. (Idem met de kosten van uitgaven.)

Ohja; en wat is er nu concreet mis met '3 of 4 Jobs hebben'? Als je slechts 8 uur op elke job doet, is dat helemaal niet zo raar. Dus tenzij je data hebt omdat te linken aan gewerkte uren en meer van dat fraais, is daar helemaal niets raar/mis mee.

Je moet dit leuke boekje eens lezen. En dan kijken naar de data over de verdeling van de zogenaamde 'meerdere jobs'. 'k zal een hint geven: hoe hoger het diploma, hoe groter de kans op meerdere jobs.
Deze arme sukkelaar moet 6 jobs tegelijk combineren, terwijl hij eigenlijk al lang op pensioen had moeten zijn: http://www.jean-lucdehaene.eu/html/jl_aktief2.html ook uit noodzaak
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 11:13   #149
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
► 60 vakbonden opereren over de hele States, meestal georganiseerd per sector. Ze zijn heel autonoom.

In ons land domineren drie vakbonden op nationaal vlak. ◄
Volgens mij is dit louter theoretisch en heeft men in ons landje duizenden 'vakbonden'... omdat die allemaal autonoom tot stakingen en andere acties (kunnen) overgaan...
Citaat:
Amerikaanse vs. Belgische vakbonden: zoek de verschillen
VS

België
VS:Overleg gebeurt enkel op niveau van de onderneming (volledig gedecentraliseerd).
B: Overleg gebeurt op nationaal, sector- en bedrijfsniveau.
--------------
VS:Het onderhandelde voordeel telt alleen voor de vakbondsleden.
B:Bedongen voordelen gelden voor alle werknemers (van de betrokken sectoren of onderneming)
-------------------.
VS:Leden ontvangen een hoger loon. Daarom is voor vele Amerikaanse ongeschoolde arbeiders hun ‘union card’ het belangrijkste stukje papier dat ze bezitten.

B:Het salaris is voor iedereen (ongeveer) hetzelfde.
-----------------------
VS:60 vakbonden opereren over de hele States, meestal georganiseerd per sector. Ze zijn heel autonoom.

B:In ons land domineren drie vakbonden op nationaal vlak.
-------------------
VS:Tijdens een staking mag het bedrijf stakingsbrekers aanwerven, die een contract van onbeperkte duur krijgen.

B:Stakingsbrekers aanwerven is verboden in België.
-----------------------

Conclusie: Amerikaanse vakbonden zijn helemaal in het defensief gedrukt. Dat blijkt ook uit de cijfers: Vandaag is amper 12 procent van de werkende Amerikanen lid van een vakbond. In 1955 was dat nog 35 procent. In België is de syndicalisatiegraad 58 procent.
Oud 4 november 2011, 13:32   #150
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik heb in augustus nog een vegetarische burrito gegeten voor 2$ in een warenhuis in LA. Het hangt van warenhuis tot warenhuis af. Als je niet de goedkopere eruit neemt betaal je idd al rap evenveel of meer dan hier, maar in de goedkopere warenhuizen ben je sowieso goedkoper af dan hier.
Het is een beetje een welles nietes spelletje geworden. Gij denkt er het uwe van, ik het mijne.
Oud 4 november 2011, 13:43   #151
Bieselke
Partijlid

Standaard

Citaat:
Het is een beetje een welles nietes spelletje geworden. Gij denkt er het uwe van, ik het mijne.
Feit is gewoon dat ge in de VS (een pak) goedkoper kunt "gegeten" hebben als hier. Maar als ge een ietwat deftige maaltijd wilt hebben met verse groenten en KWALITEITSvlees (want ze durven u daar gerust biefstuk te verkopen waar wij nog geen stoofvlees van maken), dan zijt ge snel meer kwijt als hier.
Bieselke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 13:45   #152
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bieselke Bekijk bericht
Feit is gewoon dat ge in de VS (een pak) goedkoper kunt "gegeten" hebben als hier. Maar als ge een ietwat deftige maaltijd wilt hebben met verse groenten en KWALITEITSvlees (want ze durven u daar gerust biefstuk te verkopen waar wij nog geen stoofvlees van maken), dan zijt ge snel meer kwijt als hier.
Ja, je kan elke dag een "goeie vettige hamburger" naar binnen werken ; uw maag zal wel gevuld zijn, en honger gestild. Maar of je dat een degelijke maaltijd kan noemen is een andere kwestie.

Laatst gewijzigd door Pietje : 4 november 2011 om 13:46.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 13:48   #153
Bieselke
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ja, je kan elke dag een "goeie vettige hamburger" naar binnen werken ; uw maag zal wel gevuld zijn, en honger gestild. Maar of je dat een degelijke maaltijd kan noemen is een andere kwestie.
Vandaar dat gegeten tussen aanhalingstekens staat
Oud 4 november 2011, 13:55   #155
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Vandaar dat gegeten tussen aanhalingstekens staat
Wij hadden een cabin in een nationaal park, en we hadden daar ook een keuken bij. We gingen dus zelf eens koken (om eens niet deep fried fast food shit te moeten eten) en gingen naar de lokale wallmart voor groeten, pasta, brood, fruit, etc...

We vielen achterover van de hoge prijzen voor verse, gezonde dingen. Fatsoenlijk brood was daar onvindbaar, alles is daar van die zachte prul met gigantische hoeveelheden bewaarmiddelen.

En dan te bedenken dat er bij ons de BTW inclusief is, en daar je op je rekening nog de state tax bovenop doen.
Oud 4 november 2011, 14:11   #156
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij hadden een cabin in een nationaal park, en we hadden daar ook een keuken bij. We gingen dus zelf eens koken (om eens niet deep fried fast food shit te moeten eten) en gingen naar de lokale wallmart voor groeten, pasta, brood, fruit, etc...

We vielen achterover van de hoge prijzen voor verse, gezonde dingen. Fatsoenlijk brood was daar onvindbaar, alles is daar van die zachte prul met gigantische hoeveelheden bewaarmiddelen.

En dan te bedenken dat er bij ons de BTW inclusief is, en daar je op je rekening nog de state tax bovenop doen.
juist
de prijzen in de nationale parken zijn representatief voor de hele VS

ga je ook de prijzen in plopsaland gebruiken om de levensduurte in dit 'land' te bepalen?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 4 november 2011 om 14:11.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 14:13   #157
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
misschien wat minder TV kijken
Oud 4 november 2011, 14:14   #158
Bieselke
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
juist
de prijzen in de nationale parken zijn representatief voor de hele VS

ga je ook de prijzen in plopsaland gebruiken om de levensduurte in dit 'land' te bepalen?
Is in de steden net hetzelfde hoor. Ge kunt wel iets wat gelabeld staat als brood kopen voor een fractie van wat ge hier betaald, alleen zou ik het persoonlijk niet als brood omschrijven.

Ps: en een nationaal park met een pretparkl vergelijken slaat uiteraard al helemaal nergens op

Laatst gewijzigd door Bieselke : 4 november 2011 om 14:15.
Oud 4 november 2011, 14:16   #159
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
In bedrijven zonder vakbond gaat het
uitbuiten

Citaat:
veel beter !!!!
Ik durfde geen FIFY doen...
Oud 4 november 2011, 14:17   #160
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Is in de steden net hetzelfde hoor. Ge kunt wel iets wat gelabeld staat als brood kopen voor een fractie van wat ge hier betaald, alleen zou ik het persoonlijk niet als brood omschrijven.
dat weet ik
eet gij niets anders dan brood?
we kunnen ook hysterisch beginnen doen over de prijs van een pint bier in Parijs

Citaat:
Ps: en een nationaal park met een pretparkl vergelijken slaat uiteraard al helemaal nergens op
waarom?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 4 november 2011 om 14:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be