Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Wat is uw brutomaandloon/wedde ?
< €1500 10 16,39%
€1500 - €1700 2 3,28%
€1700 - € 2000 2 3,28%
€2000 - € 2250 6 9,84%
€ 2250 - €2500 2 3,28%
€ 2500 - € 2750 4 6,56%
€ 2750 - € 3000 3 4,92%
€ 3000 - € 3500 5 8,20%
€ 3500 - € 4000 6 9,84%
> € 4000 21 34,43%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2011, 13:54   #81
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Heeft u een part time job ?
Ik hoef niet de volledige 38 (of 40) uur te werken maar het is geen parttime job. In de privé liggen de lonen voor, hoofdzakelijk administratieve krachten, vaak niet zo hoog. En ik werk nog maar 2 jaar.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 14:11   #82
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Heeft u een part time job ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Ik hoef niet de volledige 38 (of 40) uur te werken maar het is geen parttime job. In de privé liggen de lonen voor, hoofdzakelijk administratieve krachten, vaak niet zo hoog. En ik werk nog maar 2 jaar.
'normaal' loon, helaas.

Wie meer wil in een bedrijf moet commerciëel worden. Of ouder worden of...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 14:11   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Valt goed mee. Voor iemand zonder hoger opleiding is dit zelfs heel veel. Die pensioenuitkering was via een prive verzekering, dacht ik he.

Ge hebt het goed voor mekaar Jantje.
Arbeidsverzekering betaald invaliditeit uit klopt.

Nu, bruto is het loon eigenlijk niet echt uitzonderlijk.
Zeker niet als je weet dat een ongeschoolde arbeider in de sector ook gemakkelijk aan 3 en 4 duizend Euro per maand geraakt.

Een arbeider met een uurloon van 17€ en verplaatsingsvergoeding zoals in de bouw, zit ook reeds snel boven de 3000€ bruto per maand en heeft dan geen verantwoordelijkheid te dragen.
Een ploegbaas in de bouw zit snel boven de 20€ per uur, plus rijvergoeding en komt dan vaak boven de 4000€ bruto per maand.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is bruto loon van + 3000 makkelijk te halen voor een ongeschoolde arbeider die zich wil inzetten.
Voor een A2 is het vrij makelijk om boven de 3500 te gaan.

En wie bereid is zich steeds te blijven bijscholen is het dus niet moeilijk om boven de 4000 Euro bruto te gaan.
Je moet je echter wel willen inzetten en niet werken met de mentaliteit van een 9 to 5 job naast je deur.

Men vergeet zeer vaak dat de bruto lonen in België zeer hoog liggen, maar dat de netto lonen laag zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 14:18   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Oh ja? Je bent anders wel een behoorlijke mooiprater.

Ik denk trouwens dat er maar weinig €3500 willen dokken om iemand "asociaal aan bureauke" te laten wezen.
Ik heb anders toch ook de kwaliteit niet sociaal te zijn en uren opgesloten te kunnen zitten.
Soms ben ik zelfs in staat iemand die mij komt storen af te blaffen, omdat ik dan uit mijn concentratie word gehaal en een hoop werk opnieuw mag doen.
Als leidinggevende is sociaal zijn een zwak punt, want je mag de privé van je ondergeschikte niet laten voor gaan om de productie.
In sommige functie moet je zelfs over lijken kunnen gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 14:38   #85
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wel, de Heer heeft me voorzien van een prima stel hersens. Ik ben ook bereid om 16u per dag met mijn werk bezig te zijn. Daarnaast heb ik een volkomen gebrek aan principes. Ook hecht ik niet veel belang aan de inhoud, zolang die maar nuttig is (van koffie halen tot een audit op de productiviteit van onze kindarbeidertjes in Vietnam).

U ziet: ik lever niets dan kwaliteitsvolle, loyale resultaten af.
error

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 november 2011 om 14:39.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 14:43   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb anders toch ook de kwaliteit niet sociaal te zijn en uren opgesloten te kunnen zitten.
Soms ben ik zelfs in staat iemand die mij komt storen af te blaffen, omdat ik dan uit mijn concentratie word gehaal en een hoop werk opnieuw mag doen.
Als leidinggevende is sociaal zijn een zwak punt, want je mag de privé van je ondergeschikte niet laten voor gaan om de productie.
In sommige functie moet je zelfs over lijken kunnen gaan.
Mijn schoonpa zit ook ver boven de 4000 bruto, enkel A2 maar wel technische ervaring met de hopen.

De jongeren de dag van vandaag krijgen die kans niet. Als zij soliciteren moeten ze ing. zijn voor dezelfde functie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 14:49   #87
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn schoonpa zit ook ver boven de 4000 bruto, enkel A2 maar wel technische ervaring met de hopen.
Deze draad is heel interessant, maar ik had liever de netto bedragen gehoord, omdat er zoveel verschillende belastingschalen en berekeningen zijn.

Citaat:
De jongeren de dag van vandaag krijgen die kans niet. Als zij soliciteren moeten ze ing. zijn voor dezelfde functie.
OK, maar uw schoonvader is niet in die functie en met 4000 bruto begonnen hé. Je moet geen stappen overslaan hé.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 14:52   #88
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Deze draad is heel interessant, maar ik had liever de netto bedragen gehoord, omdat er zoveel verschillende belastingschalen en berekeningen zijn.

OK, maar uw schoonvader is niet in die functie en met 4000 bruto begonnen hé. Je moet geen stappen overslaan hé.

Fred.
Met een A2 komt gij nooit in zo een functie terecht als gij NU begint. Ook niet na 30 jaar.

Papierkesdrang. Mijn vader vult nu de positie van een Master in. Met A3. Ervaring. Zijn jongere collegas: masters. Identiek hetzelfde werk.
Oud 10 november 2011, 14:54   #89
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met een A2 komt gij nooit in zo een functie terecht als gij NU begint. Ook niet na 30 jaar.
Dat weet ik nog zo niet. Als je echt goed bent, en laag begint, zul je sowiso opvallen tussen de grijze massa. Master of bachelor of niet.

Edit: volgens mij zal al dat master gedoe het geen 10 jaar meer uithouden.

Edit2: met alle respect voor u, Tavek. Als jij goed bent, dan ben je dat ook zonder master.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 10 november 2011 om 14:56.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 15:14   #90
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:

Papierkesdrang. Mijn vader vult nu de positie van een Master in. Met A3. Ervaring. Zijn jongere collegas: masters. Identiek hetzelfde werk.
In technische jobs is ervaring een stuk meer waard dan papierkes. Vaak is zelfs het lagere papierke (pba) meer waard dan het hogere (burgie) omdat dat lager papierke tenminste weet waar hij/zij mee bezig is. Bovendien geeft een hoog papierke geen enkele garantie op een leidende functie, aangezien dat een kwestie is van menselijk en economisch inzicht. Dit heb je of heb je niet, uw papierke gaat daar weinig aan veranderen.

Het enige wat uw papierke bewijst, is hoe snel ze u kunnen omscholen naar iets nuttigs. Want de harde waarheid is, de kennis die uw papierke aantoont is waardeloos. Toen ik aangenomen werd stelde mijn baas me 5 basisvragen, die ik ondanks mijn papierke niet kon beantwoorden. Dit deed hij louter als bewijs dat ik helemaal niets kende, en dat bijleren de kern van mijn nieuwe job zou zijn.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 15:34   #91
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
In technische jobs is ervaring een stuk meer waard dan papierkes. Vaak is zelfs het lagere papierke (pba) meer waard dan het hogere (burgie) omdat dat lager papierke tenminste weet waar hij/zij mee bezig is. Bovendien geeft een hoog papierke geen enkele garantie op een leidende functie, aangezien dat een kwestie is van menselijk en economisch inzicht. Dit heb je of heb je niet, uw papierke gaat daar weinig aan veranderen.

Het enige wat uw papierke bewijst, is hoe snel ze u kunnen omscholen naar iets nuttigs. Want de harde waarheid is, de kennis die uw papierke aantoont is waardeloos. Toen ik aangenomen werd stelde mijn baas me 5 basisvragen, die ik ondanks mijn papierke niet kon beantwoorden. Dit deed hij louter als bewijs dat ik helemaal niets kende, en dat bijleren de kern van mijn nieuwe job zou zijn.
Zo een baas heb ik nodig. Vragen ze nog mensen bij jullie ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 15:34   #92
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Zo een baas heb ik nodig. Vragen ze nog mensen bij jullie ?
Altijd Wij groeien gemiddeld 30% per jaar.
Oud 10 november 2011, 15:35   #93
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Werkt u in de privé of bij de overheid ?
Overheid
In welke functie ?
Treinbestuurder
Vereiste diploma's ?
A2 (A3 gaat ook maar dan moet je eerst als rangeerbestuurder ervaring opdoen)
Welke extra legale voordelen heeft U ?
Eigen ziekenkas. Hospitalisatievezekering. Gratis met de trein in Benelux.
Wat is uw brutoloon ?
tussen de 3000 en 3500 bruto premies inbegrepen (nacht, weekend, ...)
Oud 10 november 2011, 15:56   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat hangt er vanaf.

Ik ben er vrij zeker van dat ik meer weet als mijn baas of toekomstige collegas als ze me inhuren voor mijn laatste papierke. Dat is namelijk een doctoraat.

Voor een master gaat jouw redenering wel op. Dat zijn diplomas die intelligentie en leercapaciteit weerspiegelen, geen inhoudelijke kennis.
Oud 10 november 2011, 16:05   #95
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat hangt er vanaf.

Ik ben er vrij zeker van dat ik meer weet als mijn baas of toekomstige collegas als ze me inhuren voor mijn laatste papierke. Dat is namelijk een doctoraat.

Voor een master gaat jouw redenering wel op. Dat zijn diplomas die intelligentie en leercapaciteit weerspiegelen, geen inhoudelijke kennis.
Ik werk voor mijn functie samen met zowel industriële klanten enerzijds, als hoogleraars, doctoraatsstudenten en professoren anderzijds. De domste vragen komen keer op keer van de laatste groep. Ik zou nooit of te nimmer een doctoraat aannemen voor een functie in de privé, wegens pure wereldvreemdheid.

Wanneer een doctoraat mij een half uur aan de lijn houdt om een stomme vraag, terwijl ik eigenlijk een multinational probeer te helpen met een stilstand van een miljoen euro per uur, dan wringt het bij mij hoor. Die mensen zouden normaal gezien slim genoeg moeten zijn om dergelijke basishandelingen zelf uit te zoeken.
Oud 10 november 2011, 16:21   #96
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Werkt u in de privé of bij de overheid ?

Privé

In welke functie ?

Controller/projectmanager

Vereiste diploma's ?

Handelsingenieur

Welke extra legale voordelen heeft U ?

Bedrijfswagen, gsm, internetabo, onkostenvergoeding (150 euro/maand), maaltijdcheques (7 euro), groepsverzekering, treinabonnement

Wat is uw brutoloon ?

4250/ maand + ongeveer 12% variabel (schommelt tussen 10 en 15%)

P.S: lijkt me ook wel handig als je je ancienniteit vermeld. Ikzelf heb nu 6 jaar ervaring.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 10 november 2011 om 16:23.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 16:24   #97
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik werk voor mijn functie samen met zowel industriële klanten enerzijds, als hoogleraars, doctoraatsstudenten en professoren anderzijds. De domste vragen komen keer op keer van de laatste groep. Ik zou nooit of te nimmer een doctoraat aannemen voor een functie in de privé, wegens pure wereldvreemdheid.
Wanneer een doctoraat mij een half uur aan de lijn houdt om een stomme vraag, terwijl ik eigenlijk een multinational probeer te helpen met een stilstand van een miljoen euro per uur, dan wringt het bij mij hoor. Die mensen zouden normaal gezien slim genoeg moeten zijn om dergelijke basishandelingen zelf uit te zoeken.
Pure onzin en een lekker potje veralgemening.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 10 november 2011, 16:26   #98
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
I'm not impressed at least, als je dat liever hebt.

Maar België en de Belgen kennende, is er weinig hoop voor enquentes als deze. Het gros van de Belgen beschouwen over hun loon spreken blijkbaar als een big no-no. Dat is in Angelsaksische landen veel minder een issue.
In mijn vriendenkring is dat alvast niet meer zo. Mijn vriendenkring bestaat voornamelijk uit mensen met een vergelijkbare achtergrond en we hebben ongeveer evenveel ervaring. Wij spreken daar vrijuit over omdat het dan veel gemakkelijker is om te weten of je een correcte verloning krijgt of niet. Het kan helpen bij je evaluatie als het over opslag gaat of als je ergens gaat solliciteren. Je wil jezelf niet voor een appel en een ei verkopen, maar je wil jezelf natuurlijk ook niet uit de markt prijzen.

Laatst gewijzigd door fox : 10 november 2011 om 16:27.
Oud 10 november 2011, 16:39   #99
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

--- verkeerde knop ---

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 10 november 2011 om 16:39.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 16:45   #100
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Pure onzin en een lekker potje veralgemening.
Ik wou dat het veralgemening was, maar zodra de naam van een school genoemd wordt weet ik dat ik veel tijd ga verliezen aan iets simpels. Als ik onze klanten moest rangschikken volgens intelligentie, dan stonden doctoraten en hoogleraars onderaan. Daarboven volgt een simpele rangschikking volgens bedrijfservaring.

Op school leer je leren, wat zeer veel waarde heeft. Maar beeld je niet in dat je nuttige kennis opdoet. Dat kan enkel in het bedrijfsleven. Het is niet als belediging bedoeld (hoewel ik weet dat het zo overkomt). Doctoraten hebben hun waarde als onderzoekers, maar NIET in de privé. Wanneer je beweert dat uw doctoraat u aan een job gaat helpen, dan ga je serieus bekocht worden.

Alle technologiën waar ik mee werk, zijn uitgevonden door doctoraten. Ze worden echter gebruikt door ingenieurs en pba's. Zo werkt het nu eenmaal. Wanneer jij je als doctoraat in de privé gaat wagen, dan ga je meer slecht dan goed doen, net als wanneer ik mij in universitair onderzoek zou wagen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be