Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 november 2011, 07:50   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De staat heeft geld nodig.
De staat krijgt minderinkomsten door de rijders op elentriek.
De staat zal den elentriek extra belasten.
Teveel mensen die elentriek maken met zonnepanelen, de staat zal wel een middelke vinden om ze te belasten.

Zolang de staat geen structurele maatregelen invoert om te besparen in de uitgaven, zullen wij het gat moeten dichtrijden.
de staat kan de elektriek van uw zonnepanelen niet belasten.

Pas op hé, de overheid moet VISIE hebben, als je de fiskaliteit maakt om te vergroenen, doet iedereen aan belastingontduiking. Dus de staat zal DYNAMISCH telkens zijn belastingen en de verschuiving om belastingen moeten opvolgen. ZO is dat en zo zal dat altijd zijn. Daarom dat we een regering nodig hebben. Niet om extra te belasten, maar om die verschuiving in lasten op te vangen en te zoeken naar alternatieven

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 november 2011 om 07:50.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 08:10   #22
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Uw voedingsmiddelen zullen wel van hot naar hier moeten komen.
Uw materialen (bouw en ...) zullen toch van hot naar hier moeten komen.

Draai of keer het zoals je wil, we hebben momenteel deze vervoersmiddelen nog nodig.

Misschien zou het handiger zijn om terug meer plaatselijk te werken en dingen te eten/gebruiken die HIER worden geteeld/gemaakt.
Dat zeg ik al jaren.
Dat zou al een pak aan vervoer schelen op onze autowegen.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 08:11   #23
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Misschien zou het handiger zijn om terug meer plaatselijk te werken en dingen te eten/gebruiken die HIER worden geteeld/gemaakt.
Dat zeg ik al jaren.
Dat zou al een pak aan vervoer schelen op onze autowegen.
hmm, mobiliteit leidt tot handel en efficientie. Dus dat is nu het laatste die ik zou willen afschaffen. Uw producten en uw kwaliteit van leven ligt daar precies als gevolg van de mobiliteit
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 08:15   #24
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hmm, mobiliteit leidt tot handel en efficientie. Dus dat is nu het laatste die ik zou willen afschaffen. Uw producten en uw kwaliteit van leven ligt daar precies als gevolg van de mobiliteit
Een punt. Maar is de kwaliteit van ons leven zo hard gebonden aan producten ?
Ik bedoel maar : waren we dan met z'n allen doodongelukkig, pakweg 50 jaar geleden ?

Edit : tomaten van het zuiden laten komen omdat we persé tomaten willen eten is niet zo efficiënt, me dunkt.

Laatst gewijzigd door hurricane : 17 november 2011 om 08:16.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 08:22   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Een punt. Maar is de kwaliteit van ons leven zo hard gebonden aan producten ?
Ik bedoel maar : waren we dan met z'n allen doodongelukkig, pakweg 50 jaar geleden ?

Edit : tomaten van het zuiden laten komen omdat we persé tomaten willen eten is niet zo efficiënt, me dunkt.
Ja maar, in elk geval de mix aan producten en diensten en het meeraanbod komt er door schaalvergroting, door effficientieverhoging door concentratie. Als er nog één fabriek schoenzolen maakt (is inderdaad zo !) dan komt die ene fabriek als ze een kostprijs + x% werkt, als de goedkoopste oplossing in gans de wereld. Dus die opschaling zorgt ervoor (niet zichtbaar in belgie waarom begrijp ik nog altijd niet) dat uw schoenen goedkoper zijn (wel in andere landen heb ik al gemerkt) Die efficientieverhoging vertaalt zich in het kunnen kopen van andere diensten en produkten

Stel dat je alles verdubbelt in prijs, dat is principe het dilemma van de crisis, dan valt alles terug op een economie met de helft van de omzet van wat we nu doen. DUs iedereen moet de helft minder werken, en iedereen koopt de helft minder produkten. Wat doe je met uw vrije tijd ? Vanaf daar 70% beslist om iets anders te gaan maken dat we nog niet hebben en te verkopen voor een appel en een ei, komt er weer nieuwe produkten op de markt en nieuwe extra dingen die je kunt consumeren of waarmee je uw leven kunt verbeteren.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 10:42   #26
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ja maar, in elk geval de mix aan producten en diensten en het meer aanbod komt er door schaalvergroting, door efficientie verhoging door concentratie. Als er nog één fabriek schoenzolen maakt (is inderdaad zo !) dan komt die ene fabriek als ze een kostprijs + x% werkt, als de goedkoopste oplossing in gans de wereld. Dus die opschaling zorgt ervoor (niet zichtbaar in België waarom begrijp ik nog altijd niet) dat uw schoenen goedkoper zijn (wel in andere landen heb ik al gemerkt) Die efficiëntie verhoging vertaalt zich in het kunnen kopen van andere diensten en producten

Stel dat je alles verdubbelt in prijs, dat is principe het dilemma van de crisis, dan valt alles terug op een economie met de helft van de omzet van wat we nu doen. Dus iedereen moet de helft minder werken, en iedereen koopt de helft minder producten. Wat doe je met uw vrije tijd ? Vanaf daar 70% beslist om iets anders te gaan maken dat we nog niet hebben en te verkopen voor een appel en een ei, komt er weer nieuwe producten op de markt en nieuwe extra dingen die je kunt consumeren of waarmee je uw leven kunt verbeteren.
Zullen we het even omkeren mijn vriend.
Neem als voorbeeld, de met een batterij aangedreven tandenborstel.
Heb je die nodig?
Neem de elektrische dozen opener?
heb je die nodig?
Je met batterij aangedreven 5 messen scheerapparaat, heb je die nodig?
Allemaal zaken die een zuivere verspilling zijn van energie en grondstoffen en dan ook nog eens kosten meebrengen om te recycleren.
De uitgaven om het te produceren en de inkomsten na alle kosten aftrek, zijn in het beste geval 0.
Het enige waar je dus voor zorgt is werkgelegenheid, die je als vrije tijd kon gebruiken als je eenvoudig zegt, ik heb al deze zaken niet nodig. Vrije tijd op offeren, om nutteloze ecologisch vervuilende en grondstoffen verslindende producten op de markt te brengen en producten te vervaardigen en dan die kosten af te wentelen op de gemeenschap brengt niets bij aan de kwaliteit van leven.
Ze bouwt ze enkel af.

Laatst gewijzigd door subocaj : 17 november 2011 om 10:45.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 17:44   #27
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.184
Standaard

[quote=De schoofzak;5805563]We hebben nog maar pas de magische grens van anderhalve euro doorbroken, waarbij - groot nieuws - het omgekeerde kliksysteem in werking trad.

Heel erg klikt het toch niet, want morgen stijgt de prijs van een literke alweer ...,
de staat gaat wel lopen met een flink bedrag, dat maar blijft stijgen, aan accijnzen en btw.

Bravo voor de regering in aflopende zaken.
__________________________________________________ _______________

Waarom moet Diesel hier goedkoper zijn dan benzine ?
In veel EU landen is de prijs praktisch hetzelfde.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 22:57   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

[quote=Boduo;5808944]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We hebben nog maar pas de magische grens van anderhalve euro doorbroken, waarbij - groot nieuws - het omgekeerde kliksysteem in werking trad.

Heel erg klikt het toch niet, want morgen stijgt de prijs van een literke alweer ...,
de staat gaat wel lopen met een flink bedrag, dat maar blijft stijgen, aan accijnzen en btw.

Bravo voor de regering in aflopende zaken.
__________________________________________________ _______________

Waarom moet Diesel hier goedkoper zijn dan benzine ?
In veel EU landen is de prijs praktisch hetzelfde.


Bij mijn weten heeft niemand beweert dat de diesel goedkoper moet zijn of blijven dan de naft.

Daarover gaat de draad niet. Had gij dat niet door ?

Waar de draad ook niet over gaat:
ik koop nu een auto, en ik rij er tien, misschien meer jaren mee.
Ik zou dus wel graag hebben dat als ik een prijsverschil tussen naft en diesel mee neem in de beoordeling van welke wagen ik zou nemen, dat dit wat stabiel blijft. Een beetje zekerheid in 't leven zou goed zijn.
Maar ..... dit is voer voor een andere draad.


Deze draad gaat over de prijzenpolitiek van de overheid, en over haar belastingshonger. De overheid neemt telkens meer btw in haar sacoche, telkens als de prijs op de internationale markt stijgt.
Terwijl onze ekonomie een betaalbaar transport nodig heeft.
Terwijl men zit te zeveren over basismobiliteit.



__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 02:36   #29
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Schoof, neem een afgeschaft treintje, of een bus verbinding met 12 km omweg en een keertje overstappen.
Je komt er wel. Als je tijd hebt tenminste.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 07:56   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zullen we het even omkeren mijn vriend.
Neem als voorbeeld, de met een batterij aangedreven tandenborstel.
Heb je die nodig?
Neem de elektrische dozen opener?
heb je die nodig?
Je met batterij aangedreven 5 messen scheerapparaat, heb je die nodig?
Allemaal zaken die een zuivere verspilling zijn van energie en grondstoffen en dan ook nog eens kosten meebrengen om te recycleren.
De uitgaven om het te produceren en de inkomsten na alle kosten aftrek, zijn in het beste geval 0.
Het enige waar je dus voor zorgt is werkgelegenheid, die je als vrije tijd kon gebruiken als je eenvoudig zegt, ik heb al deze zaken niet nodig. Vrije tijd op offeren, om nutteloze ecologisch vervuilende en grondstoffen verslindende producten op de markt te brengen en producten te vervaardigen en dan die kosten af te wentelen op de gemeenschap brengt niets bij aan de kwaliteit van leven.
Ze bouwt ze enkel af.
Ja, uw voorbeeldjes zijn natuurlijk mooi. Maar enfin, de duurste dingen die we produceren zijn huis en zijn verwarming en elektriciteit, auto en mobiliteit of petroleum uit de grond halen, en voeding of landbouw.

Wat jij suggereert is stel dat we alleen nog voeding produceren ? DUs auto heb je niet nodig, petroleum heb je niet nodig, huis heb je niet nodig. Maar wacht eens even, hoe ga je die traktor produceren zodat die boer 60hectaren in één dagje kan ploegen ?? Dat is precies mogelijk dankzij de mix van technologische specialisatie...

Dat is mogelijk dankzij de wegen en ons manier van petroleum uit de grond te halen, en de kostprijs laag te houden door de efficientie, bepaalt precies dat de ganse maatschappij dat kan en doet

Dus uw borstel kun je wel weggooien alhoewel ik die nu nog wel nuttig vind, uw gillette meskes kun je ook wel weggooien en iedereen met een talibanbaard maar ik vind die ook nog nuttig, uw elektrische dozenopenen heb je nog gelijk maar kom die heb ik ook en vind ik ook dikwijls een stom toestel
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 11:13   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zullen we het even omkeren mijn vriend.
Neem als voorbeeld, de met een batterij aangedreven tandenborstel.
Heb je die nodig?
Neem de elektrische dozen opener?
heb je die nodig?
Je met batterij aangedreven 5 messen scheerapparaat, heb je die nodig?
Allemaal zaken die een zuivere verspilling zijn van energie en grondstoffen en dan ook nog eens kosten meebrengen om te recycleren.
De uitgaven om het te produceren en de inkomsten na alle kosten aftrek, zijn in het beste geval 0.
Het enige waar je dus voor zorgt is werkgelegenheid, die je als vrije tijd kon gebruiken als je eenvoudig zegt, ik heb al deze zaken niet nodig. Vrije tijd op offeren, om nutteloze ecologisch vervuilende en grondstoffen verslindende producten op de markt te brengen en producten te vervaardigen en dan die kosten af te wentelen op de gemeenschap brengt niets bij aan de kwaliteit van leven.
Ze bouwt ze enkel af.
Bedoel je nu eigenlijk: schaf de automatische aanpassing van de lonen aan de index van consumptiegoederen maar af, want de meeste van die consumptiegoederen maken niet gelukkig ????


Raar !!

In mijn visie: als er Spaanse appelsienen rond 6 december in onze winkelrekken liggen, of Marokkaanse tomaten rond 28 december, of elektrische tandenborstels of dildo's heel 't jaar door ... als ze gekocht worden, moet het zijn dat de mensen er voor willen betalen om ze te hebben.
En ik veronderstel niet dat ze die dingen dan kopen om ongelukkig te zijn. (wat inderdaad wel niet hetzelfde is, of dat ze van die producten gelukkiger gaan worden; maar dat is zware filosofie die met gretigheid ontleed wordt door de communisten en hun geleide liefhebberijen ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 12:04   #32
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
en toch is het OV goedkoper dan de auto, wees eerlijk.
Het probleem is inderdaad de verbindingen en vooral voor treinene de aansluittijden en vertragingen... maar ja als je de trein gedurende 20 jaar maar half onderhoud (bij wijze van spreken met duct-tape en rotte schroevendraaiers) terwijl de top van de NMBS zijn zakken vult en op zeer grote voet leeft en zelf bijna nooit met de trein reist...

De duurte, beperkte dienstregeling, het tekort aan personeel en de onveiligheid zijn geen promotors van het OV maar laten we ook niet vergeten dat we massaal ook niet meer willen het OV gebruiken, los van de terechte reden tegen. Het beetje samen; een algemeen gebrek aan visie in alle lagen van bevolking of politiek.
Goedkoper? Yeah right...

Voor een middenklasse wagen, gerekend aan een levensduur van 7 jaar en 150000km, inclusief taxen + verzekering en gerekend aan een onderhoudskost per jaar van 1000€ (elk van die 7 jaren, dat zou al een heel slechte koop zijn qua wagen dus), zit je aan een kost van 0,2€/km.

Neem ik dan een fictief voorbeeld waarbij twee personen uit Nijlen (Antwerpen) een dagje naar zee willen in Blankenberge, dan kost dat 36,2€/persoon en dan duurt dat per rit minstens 2,5h. Ga je met de wagen en reken je daar heel ruim (300km in totaal en verbruik van 7l/km, hetgeen ook veel te veel is), dan kom je op een kost van 41€/persoon dankzij dat heel ruim rekenen. Verschil is dan wel dat die trip geen 2h30 duurt maar slechts 1h30, dat je volledige vrijheid hebt zonder af te hangen van treinschema's en dat je niet afhangt van die beruchte stiptheid.

Dat die twee personen ook nog eens een massa belasting betalen om de NMBS te financieren, laat ik dan nog mooi buiten beschouwing. Dat die prijs zelfs met ruim rekenen en zonder die belastingen linea recta onder de huidige prijs duikt als je met meer dan twee in die wagen zit, laat ik ook nog buiten beschouwing.

Goedkoop? Yeah right...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:04   #33
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wel ik heb daar een theorie over

Aan de huidige prijs rij je goedkoper elektrisch op zonnepanelen

Neem nu een Volta 44.000euro
je koopt 10.000euro zonnepanelen dus samen kost 54.000euro

Je rijdt 10 jaar dag 16km naar je werk, volledig elektrisch, en virtueel klimaatneutraal.


Goed je doet hetzelfde met een
Opelisignia 31.000euro
benzine erbij 6000liter * 1.6 = 9600 euro = 31000+9600=40600

Verschil intaks op 10 jaar
verkeerstaks 373*10= 3700
BIV 500 = 4200


Dus INsignia kost 44.800, een VOlta 44.000

Als de prijs nu verdubbelt binnen hier en 10jaar rij je dus goedkoper op zonneenergie.
Wie zegt er dat we geen elektrische wagens moeten kopen ??
En als de zon niet schijnt dan sta je stil.
Heel slim brotherke.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:06   #34
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Aan dit tempo zit de economie binnen 6 maand kompleet op zijn gat.
Over welk tempo heb jij het in godsnaam?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:11   #35
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
E

transport was VEEL duurder in het zeil- en paardenkoets tijdperk!
En vooral in de steden heel wat meer veel vervuilend en gevaarlijker.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:16   #36
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
en toch is het OV goedkoper dan de auto, wees eerlijk.
.
Helemaal niet. Het OV is verlieslatend over gans de lijn.
Maar 30% van de kosten wordt grerecupereerd en de overige 70% moet de belastingbetaler ophoesten.

Laatst gewijzigd door speurneus : 18 november 2011 om 13:16.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:23   #37
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Een punt. Maar is de kwaliteit van ons leven zo hard gebonden aan producten ?
Ik bedoel maar : waren we dan met z'n allen doodongelukkig, pakweg 50 jaar geleden ?

Edit : tomaten van het zuiden laten komen omdat we persé tomaten willen eten is niet zo efficiënt, me dunkt.
Er is geen relatie tussen geluk en levenskwaliteit.
Maar ik vind het toch wel leuk dat ik airco heb in de zomer.
Btw tomaten laat men veel beter uit het zuiden komen, want de energiekost om tomaten hier te kweken is vele malen hoger dan de vervoerskost van de tomaten uit het zuiden.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:30   #38
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zullen we het even omkeren mijn vriend.
Neem als voorbeeld, de met een batterij aangedreven tandenborstel.
Heb je die nodig?
Neem de elektrische dozen opener?
heb je die nodig?
Je met batterij aangedreven 5 messen scheerapparaat, heb je die nodig?
Allemaal zaken die een zuivere verspilling zijn van energie en grondstoffen en dan ook nog eens kosten meebrengen om te recycleren.
De uitgaven om het te produceren en de inkomsten na alle kosten aftrek, zijn in het beste geval 0.
Het enige waar je dus voor zorgt is werkgelegenheid, die je als vrije tijd kon gebruiken als je eenvoudig zegt, ik heb al deze zaken niet nodig. Vrije tijd op offeren, om nutteloze ecologisch vervuilende en grondstoffen verslindende producten op de markt te brengen en producten te vervaardigen en dan die kosten af te wentelen op de gemeenschap brengt niets bij aan de kwaliteit van leven.
Ze bouwt ze enkel af.
Als ik jou bezig hoor wil jij terug naar de jaren 50 van vorige eeuw.
Mij goed, maar wetende dat de wereldbevolking vandaag meer dan het dubbele bedraagt dan in 1950 hoe ga jij dan zonder al die moderne middelen waarover we vandaag beschikken alle mensen voeden?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:35   #39
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Goedkoper? Yeah right...

Voor een middenklasse wagen, gerekend aan een levensduur van 7 jaar en 150000km, inclusief taxen + verzekering en gerekend aan een onderhoudskost per jaar van 1000€ (elk van die 7 jaren, dat zou al een heel slechte koop zijn qua wagen dus), zit je aan een kost van 0,2€/km.

Neem ik dan een fictief voorbeeld waarbij twee personen uit Nijlen (Antwerpen) een dagje naar zee willen in Blankenberge, dan kost dat 36,2€/persoon en dan duurt dat per rit minstens 2,5h. Ga je met de wagen en reken je daar heel ruim (300km in totaal en verbruik van 7l/km, hetgeen ook veel te veel is), dan kom je op een kost van 41€/persoon dankzij dat heel ruim rekenen. Verschil is dan wel dat die trip geen 2h30 duurt maar slechts 1h30, dat je volledige vrijheid hebt zonder af te hangen van treinschema's en dat je niet afhangt van die beruchte stiptheid.

Dat die twee personen ook nog eens een massa belasting betalen om de NMBS te financieren, laat ik dan nog mooi buiten beschouwing. Dat die prijs zelfs met ruim rekenen en zonder die belastingen linea recta onder de huidige prijs duikt als je met meer dan twee in die wagen zit, laat ik ook nog buiten beschouwing.

Goedkoop? Yeah right...
Hoe jij voor 1000€ verzekering, taksen en onderhoud kan betalen is mij een groot raadsel.
Dan vergeet je nog de afschrijving van je wagen als kost in te brengen.
Heel ruim gerekend noem jij dat dan. Ik noem dit veel te krap gerekend.
Btw probeer op een zonnige zomerdag maar eens naar de kust te rijden op 1h30 tijd. Verdubbel die tijd maar.

Laatst gewijzigd door speurneus : 18 november 2011 om 13:40.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 13:44   #40
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Hoe jij voor 1000€ verzekering, taksen en onderhoud kan betalen is mij een groot raadsel.
Dan vergeet je nog de afschrijving van je wagen als kost in te brengen.
Heel ruim gerekend noem jij dat dan. Ik noem dit veel te krap gerekend.
Btw probeer op een zonnige zomerdag maar eens naar de kust te rijden op 1h30 tijd. Verdubbel die tijd maar.
Ik reken 1000€ alleen al aan onderhoud per jaar, en dat vanaf jaar 1 (vandaar, wagens die dat voorhebben zijn wel heel slechet wagens). Taks en verzekering komt daar bovenop, evenals de afschrijving van de wagen.

Die 0,2€/km op zich is al een overschatting, de extra kosten voor brandstof ook, maar becijfer het anders gerust zelf eens.

En nee, ik verdubbel die tijd niet. Toen ik nog in de omgeving van Lier woonde, en ik wou naar Blankenberge rijden, dan duurde dat grosso modo 1,5h.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be