Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2011, 13:15   #21
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Eergisteren stond ik in Mortsel rond 22.30 in de file in de Antwerpsebaan richting Mechelen. Daar was nogal wat typische verkeersagressie wegens twee banen die er één worden. Degene die rechts aanschuiven moeten niet veranderen, en wachten een kwartier lang om 200 meter vooruit te komen. Diegene die de linkse baan wel gebruiken tot het laatste (wat eigenlijk logisch is) worden gezien als voorstekers, en dan gaan de rechtsrijders bumper aan bumper kleven om ze er toch maar niet in te laten. Hilarisch (als het niet zo zielig zou zijn) om ze die krampachtige centimeterstukjes te zien vooruitgaan.

Net voor mij viel er een gat (ik stond rechts) van ene die een garage inreed. Ik was niet gehaast met aanschuiven, en zette traag terug aan, toen er een zwarte citroen of daewoo ofzo van de linkerkant aan 60 per uur erin stoof en dan alles toegooide, want hij had 'een plaatske dichterbij' veroverd. Ik schrok mij een ongeluk. Maar soit, niks ergs gebeurd.

Slecht karma echter, want net voor het einde van de linkerstrook komt er een witte BMW 118 cabrio op dezelfde manier aanvlammen die de citroen wil couperen. Die citroen wil niet afgeven en daar staan ze dan zij aan zij voor die versperring elkaar de duvel aan te doen. Uiteindelijk wint de citroen (het scheelde geen halve centimeter voor ze tgen elkaar zaten te schrapen), en rijden ze alletwee door.

Aan de volgende lichten vlamt die bmw blijkbaar echter tegen de achterkant van de citroen, want die blokkeert dan gans de baan en stapt uit. Die begint daar tegen de ruiten van de BMW te slaan en aan de deuren te trekken en fotos met zijn gee-es-emmeke te maken en te brullen van kolere. zijn vrouw stapt ook uit en staat er wat verschrikt op te kijken, al weet ik niet of dat is omwille van hare tierende man of van het bumpke dat ze hadden gekregen.

Uiteindelijk stapt er een madammeke uit die zo wat hulpeloos pseudo onbegrijpend glimlachend rondkijkt en niet reageert op de strenge vermaning "GODVERDOMME OA PAPIEREN OF IK BEL DE FLIKKEN! WA? WA? GOA ET GEDRONKE ZEKER? IK BEL DE FLIKKEN E". Ik had bijna de slappe lach intussen terwijl hij met zijn telefoontje zwaait al was het een wrekend vlammend zwaard.

Ik stap uit en zie het wat aan. Uiteindelijk roep ik dat ze zich maar aan de kant moeten zetten om het uit te vechten en dat ik wil doorrijden. De citroen zet zich dan ook aan de kant met zijn pinkers op, maar die BMW raast er met een rotvaart vandoor.

Dus ik zou het eens zijn met de stelling dat het de nauwe wegen zijn. Als iedereen op zijn gemak kan doorrijden of verkeer vloeiend zodat je geen half uur moet aanschuiven om 23.00 op één strook op een provinciaal baantje, is heb je dit soort gezever niet.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 13:30   #22
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
iedereen op zijn gemak kan doorrijden of verkeer vloeiend
Dat is helaas een utopie in een regio met een bevolkingsdichtheid van 462 inw/km².

In het voorbeeld hadden ze natuurlijk ook gewoon kunnen ritsen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 2 december 2011 om 13:38.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 15:14   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is helaas een utopie in een regio met een bevolkingsdichtheid van 462 inw/km²..
Sure...

Citaat:
De deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft 17.933.086 inwoners (stand 31 december 2008) en is de dichtstbevolkte staat in de Bondsrepubliek. Bevolkingsdichtheid 529 inw/km²
Citaat:
De Randstad is sterk verstedelijkt (gemiddelde bevolkingsdichtheid 915 inw./km²) en bevat veel geconcentreerde infrastructuur.
Citaat:
Das Ruhrgebiet ist mit über fünf Millionen Einwohnern und einer Fläche von 4.435 Quadratkilometern der größte Ballungsraum Deutschlands und der fünftgrößte Europas.
Bevölkerungsdichte: 1.167 Einwohner je km²
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2011 om 15:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 15:28   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In het voorbeeld hadden ze natuurlijk ook gewoon kunnen ritsen.
Het helpt wel degelijk als men dat ritsen in de verkeerswet verplicht maakt, andere landen hebben dat allang bewezen.

Duitsland deed dat in februari 2001.
Oostenrijk volgde in 2005.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%...hlussverfahren

Wanneer Be ? (Schouppe deed onlangs een "schuchtere" poging*)
*
Citaat:
http://www.radio1.be/programmas/peet...2011-goed-idee

Etienne Schouppe heeft een nieuwe wegcode klaar. Alle 540 regels in de wegcode werden bestudeerd, en onder handen genomen.

Zo zal ritsen vanaf januari 2011 verplicht worden.

U weet wel 'ritsen': het invoegen op een rijstrook, en elkaar 'netjes en hoffelijk doorlaten'. Of 'niet netjes', in de meeste gevallen. Want voor veel mensen is het niet duidelijk hoe je precies moet ritsen.
*
Citaat:
http://www.wegcode.be/actueel/polinf...nieuwe-wegcode

Vlaamse regering verwerpt ontwerptekst nieuwe Wegcode
03 oktober 2011

De Vlaamse regering stemt niet in met de herwerking van het verkeersreglement die staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe voorstelt. De tekst krijgt een negatief advies wegens "veelvuldige bevoegdheidsoverschrijdingen, technische en inhoudelijke onnauwkeurigheden, inhoudelijke bezwaren en de impact op de Vlaamse begroting".

Het volledige nieuwsbericht vindt u op Polinfo.be
Wacht Belgie heeft helemaal geen dicht ondoordacht verkeersnet en navenant veel verkeer en vele wegversmallingen, ook door achterstand bij wegenwerken... , maar hier hoeft dat nog niet ...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2011 om 15:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 17:21   #25
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Sure...
Yep, en in Noordrijn-Westfalen staat het verkeer dan ook nooit stil.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 23:50   #26
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Hoe komt het dat er meer verkeersagressie is?

Simpel:

-alsmaar meer volk op de baan; de straten raken verzadigd.
-bange mensen, oude treuzelende mensen, ed; dezen houden het verkeer op, zorgen voor file's ed en dragen sterk bij voor frustratie's bij mensen die gewoon met de auto kunnen rijden. Veel van die oude treuzelende mensen zouden gewoon geen auto mogen rijden.
-veel te veel wegeniswerken, omleidingen--> domme omleidingen, ed zorgen voor tijdsverlies en frustratie's.
-veel te veel hindernissen op de baan, zodat bange wezels constant op hun rem gaan staan, en het verkeer nog wat ophouden. Hindernissen op de baan: van rode lichten naar wegversmallingen, naar verkeersdrempels, naar belachelijk lage maximum-snelheden ed zijn gewoon overbodig. Ja ook rode lichten, beter vervangt men die door ronde punten.


Kortom: we zijn met veel te veel op de baan; eigenlijk zou er moeten gefilterd worden, en dit mag best door nieuwe examen: het grote deel van die ouwe wittepennen valt eruit, en terecht.
Dat die de bus nemen, t'is gratis voor hen.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 2 december 2011 om 23:53.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 23:59   #27
Maup
Vreemdeling
 
Maup's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2011
Locatie: Amsterdam
Berichten: 39
Standaard

Er zijn gewoon te veel mensen op een kluitje en daarom wordt het langzaam tijd voor een 1 of andere zondvloed of tsunamie ofzo hier.
Of er moeten in bijvoorbeeld Frankrijk ca 6 kerncentrale's uit elkaar ploffen.
__________________
C:\Users\Amstelman\Pictures\imagesCADQXXGI  pvv logo.jpg
Maup is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 13:48   #28
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het helpt wel degelijk als men dat ritsen in de verkeerswet verplicht maakt, andere landen hebben dat allang bewezen.

Duitsland deed dat in februari 2001.
Oostenrijk volgde in 2005.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%...hlussverfahren

Wanneer Be ? (Schouppe deed onlangs een "schuchtere" poging*)
*
*

Wacht Belgie heeft helemaal geen dicht ondoordacht verkeersnet en navenant veel verkeer en vele wegversmallingen, ook door achterstand bij wegenwerken... , maar hier hoeft dat nog niet ...
Wettelijk verplicht maken is één ding, het in de praktijk laten uitevoeren is iets anders want met de Belgische kindertuin mentaliteit op de weg zie ik dat nog niet direct goedkomen.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 13:49   #29
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wettelijk verplicht maken is één ding, het in de praktijk laten uitevoeren is iets anders want met de Belgische kindertuin mentaliteit op de weg zie ik dat nog niet direct goedkomen.
Inderdaad.
Het verkeer lijkt met tijden eerder een peutertuin dan een sociaal gebeuren.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:05   #30
fabianen
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 april 2007
Berichten: 1.148
Standaard

Zouden die mensen die maar vijf kilometers van hun werk wonen,eens een fiets nemen aub.
Als ik zie(werk in shift,dus minder last met files,maar om de 4 maanden opleiding,dus ik vertrek dan zoals de dagjesmensen)hoe m'n s'morgens overal staat aan te schuiven,tergend traag,zelfs iemand die te voet gaat is vlugger op z'n werk vijf kilometer ver.En dan nog een auto nemen om op het werk te geraken,iedere dag aanschuiven,aanschuiven.De mens grote mond,klein in het verhaal!
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:26   #31
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Maar neen. Het komt door al die suiker in onze voeding. Dat geeft ADHD.
ADHD krijg je niet door suiker te eten.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 07:32   #32
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Eergisteren stond ik in Mortsel rond 22.30 in de file in de Antwerpsebaan richting Mechelen. Daar was nogal wat typische verkeersagressie wegens twee banen die er één worden. Degene die rechts aanschuiven moeten niet veranderen, en wachten een kwartier lang om 200 meter vooruit te komen. Diegene die de linkse baan wel gebruiken tot het laatste (wat eigenlijk logisch is) worden gezien als voorstekers, en dan gaan de rechtsrijders bumper aan bumper kleven om ze er toch maar niet in te laten. Hilarisch (als het niet zo zielig zou zijn) om ze die krampachtige centimeterstukjes te zien vooruitgaan.

Net voor mij viel er een gat (ik stond rechts) van ene die een garage inreed. Ik was niet gehaast met aanschuiven, en zette traag terug aan, toen er een zwarte citroen of daewoo ofzo van de linkerkant aan 60 per uur erin stoof en dan alles toegooide, want hij had 'een plaatske dichterbij' veroverd. Ik schrok mij een ongeluk. Maar soit, niks ergs gebeurd.

Slecht karma echter, want net voor het einde van de linkerstrook komt er een witte BMW 118 cabrio op dezelfde manier aanvlammen die de citroen wil couperen. Die citroen wil niet afgeven en daar staan ze dan zij aan zij voor die versperring elkaar de duvel aan te doen. Uiteindelijk wint de citroen (het scheelde geen halve centimeter voor ze tgen elkaar zaten te schrapen), en rijden ze alletwee door.

Aan de volgende lichten vlamt die bmw blijkbaar echter tegen de achterkant van de citroen, want die blokkeert dan gans de baan en stapt uit. Die begint daar tegen de ruiten van de BMW te slaan en aan de deuren te trekken en fotos met zijn gee-es-emmeke te maken en te brullen van kolere. zijn vrouw stapt ook uit en staat er wat verschrikt op te kijken, al weet ik niet of dat is omwille van hare tierende man of van het bumpke dat ze hadden gekregen.

Uiteindelijk stapt er een madammeke uit die zo wat hulpeloos pseudo onbegrijpend glimlachend rondkijkt en niet reageert op de strenge vermaning "GODVERDOMME OA PAPIEREN OF IK BEL DE FLIKKEN! WA? WA? GOA ET GEDRONKE ZEKER? IK BEL DE FLIKKEN E". Ik had bijna de slappe lach intussen terwijl hij met zijn telefoontje zwaait al was het een wrekend vlammend zwaard.

Ik stap uit en zie het wat aan. Uiteindelijk roep ik dat ze zich maar aan de kant moeten zetten om het uit te vechten en dat ik wil doorrijden. De citroen zet zich dan ook aan de kant met zijn pinkers op, maar die BMW raast er met een rotvaart vandoor.

Dus ik zou het eens zijn met de stelling dat het de nauwe wegen zijn. Als iedereen op zijn gemak kan doorrijden of verkeer vloeiend zodat je geen half uur moet aanschuiven om 23.00 op één strook op een provinciaal baantje, is heb je dit soort gezever niet.
Een situatie die veel mensen die dagelijks op de baan zijn constant meemaken.

De enigste verklaring die ik eraan kan geven is het groeiende stressgehalte bij de mensen. In eerste plaats zichzelf opgelegd, in tweede instantie onrechtstreeks groeiende uit de maatschappelijke stress of druk. Onzekerheden, miserie, ongelijkheid.
Kortom het is een psychisch probleem dat zich niet verwonderlijk als een overdraagbare ziekte verspreid.
Ben er ook zelf al meerdere malen door aangetast geweest moet ik eerlijk toegeven maar mijn immuunsysteem lost dat tot nu toe altijd wel op.

Wat ik echter nog steeds verbijsterend vind is de onkunde van andere dit niet te doen.
Rijd met aangepaste snelheid idd tot einde van de invoegstrook en zet beleefd uw pinker op om in te voegen en je vind in mij een blije chauffeur.
Zet BIJ ELK MANOEUVRE (wisselen van rijstrook bv) automatisch uw pinker op VOOR je het doet zodat eventueel aanrijdende bestuurders uw actie zeker opmerken. Ook al zie je in uw omgeving niemand; het is een defensieve rijstijl hebben en een zeer simpel automatisme dat geen inspanning vraagt, zelfs niet bij hoge snelheden. Ik spreek uit ervaring.
Bijkomend verbijsterende is dat de meeste verkeersagressors of cowboys geconfronteerd worden met hun eigen fouten moord en brand schreeuwen en de confronteerder uitmaakt en meestal niet leert of het straal negeert. Of het nu een vreemde persoon is of een agent al gelijk.

Als we simpelweg eens meer rekening met elkaar houden en allemaal aangepast rijden naar de omstandigheden lossen we vele problemen en irritaties op. Echter hoe egoïstischer en onbedachtzaam we achter ons stuur blijven kruipen hoe erger onze frustratie en die bij andere zal worden.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 13:26   #33
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Als we simpelweg eens meer rekening met elkaar houden en allemaal aangepast rijden naar de omstandigheden lossen we vele problemen en irritaties op. Echter hoe egoïstischer en onbedachtzaam we achter ons stuur blijven kruipen hoe erger onze frustratie en die bij andere zal worden.
dikke 2
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 01:44   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wettelijk verplicht maken is één ding, het in de praktijk laten uitevoeren is iets anders want met de Belgische kindertuin mentaliteit op de weg zie ik dat nog niet direct goedkomen.
Tja, Duitsland heeft die ganse kindertuin-evolutie al doorgemaakt, maar daar grijpt de overheid in 2001 in en de resultaten ginder mogen er zijn.

Mss grijpt Belziek in in 2021, zo´n 20 jaar later, zoals met vele verkeersregels die in het buitenland allang bestaan.

Met een lappendekenwegcode komt men vandaag niet ver...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be