Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Moeten echte verkeershooligans levenslang van achter het stuur ?
Ja, rijbewijs levenslang kwijt 17 77,27%
Neen, ze moeten nog maar eens een kans krijgen 1 4,55%
Geen van de twee: ik licht toe in mijn post 4 18,18%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2011, 08:50   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard 2750 verkeershooligans: akkoord met een ongenadige jacht ?

Ik ben zeker wel akkoord !

Lees even in de GVA:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...t-verkeer.aspx

Er zijn nu eenmaal een beperkt aantal psychopaten in onze samenleving.
Mensen die niet alleen vechten als ze uitgaan en gedronken hebben, maar zwaar vechten.
Mensen die niet naar het voetbal gaan voor de sport, maar om de boel kort en klein te slaan, om anderen opzichtig uit te dagen enz.

Zo ook in het verkeer iets soortgelijks.
En het gaat duidelijk niet om één of twee ongevalletjes. Het gaat om zij die in de hoogste graad van de verzekeringen zitten. (uw dienaar De Schoof zit vanzelfsprekend in de allerlaagste graad )
En wie in die hoogste graad zit, is vaak het meest verleid om ... zonder verzekering te gaan rijden.


Eén ding vraag ik me wel af: hoe pakt men die gevaarlijken aan als ze enkel met leasingauto's rijden ? Want voor zover ik weet, komen zij niet op enige schaal van verzekeringen ...

beetje tekst:

Citaat:
08:22 Update De automobilistenvereniging Touring stelt dat er op de Belgische wegen 2.750 automobilisten rondrijden die alle regels aan hun laars lappen en verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de ongevallen. Touring wil deze mensen uit het verkeer krijgen en hen een levenlang rijverbod opleggen.

Alleen al de voorbije acht weken stierven 149 mensen op de Belgische wegen. Dat is bijna evenveel als tijdens de laatste drie maanden van 2010. Volgens Touring gaat het in dertig procent van de ongevallen over roekeloos en onaangepast rijgedrag.
Cowboys

Op de Belgische wegen rijden er ongeveer 2.750 'cowboys' rond. Dat is volgens Touring de hoogste graag in de verzekering. Ze vragen dan ook aan de politierechters om deze strenger te straffen wanneer deze mensen een dodelijk ongeval veroorzaken. Een levenslang rijverbod wordt volgens de organisatie nauwelijks als sanctie toegepast.

Touring benadrukt dat niet alle ongevallen veroorzaakt worden door roekeloze chauffeurs. Daarom lanceert de organisatie een oproep aan al wie de weg op moet tijdens deze maanden. "Zolang het regenweer en de windstoten blijven, is het opletten geblazen."
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 09:13   #2
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben zeker wel akkoord !

Lees even in de GVA:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...t-verkeer.aspx

Er zijn nu eenmaal een beperkt aantal psychopaten in onze samenleving.
Mensen die niet alleen vechten als ze uitgaan en gedronken hebben, maar zwaar vechten.
Mensen die niet naar het voetbal gaan voor de sport, maar om de boel kort en klein te slaan, om anderen opzichtig uit te dagen enz.

Zo ook in het verkeer iets soortgelijks.
En het gaat duidelijk niet om één of twee ongevalletjes. Het gaat om zij die in de hoogste graad van de verzekeringen zitten. (uw dienaar De Schoof zit vanzelfsprekend in de allerlaagste graad )
En wie in die hoogste graad zit, is vaak het meest verleid om ... zonder verzekering te gaan rijden.


Eén ding vraag ik me wel af: hoe pakt men die gevaarlijken aan als ze enkel met leasingauto's rijden ? Want voor zover ik weet, komen zij niet op enige schaal van verzekeringen ...

beetje tekst:
Eigenlijk is het simpel:

Teveel snelheidsovertredingen of grote snelheidsovertreding: snelheid wagen beperken - chiptunen of eventueel aan gps aanpassen

Teveel promille achter stuur of eenmaal tekenen van dronkenschap achter het stuur: alcoholslot

Beide te betalen door diegene die in overtreding is.

Voordeel : rechtvaardige maar strenge straffen en een goed begin.
Nadeel : minder inkomsten voor de staat.

Laatst gewijzigd door Bollywood : 8 december 2011 om 09:13.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 09:55   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Alcoholslot: onnodig duur en inefficiënt omdat het te omzeilen is; laat iemand anders blazen of werk met ballon. Rijbewijs intrekken is enkel een theoretische maatregel die in de praktijk zinloos is omdat ze gewoon rijden zonder rijbewijs.

Gewoon meteen auto in beslag nemen én alternatieve straf.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 8 december 2011 om 09:56.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 10:23   #4
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Ja, onverbiddelijk. Maar als er geen extra controles komen, is het een maat(regel) voor niets.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 11:24   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Eigenlijk is het simpel:

Teveel snelheidsovertredingen of grote snelheidsovertreding: snelheid wagen beperken - chiptunen of eventueel aan gps aanpassen

Teveel promille achter stuur of eenmaal tekenen van dronkenschap achter het stuur: alcoholslot

Beide te betalen door diegene die in overtreding is.

Voordeel : rechtvaardige maar strenge straffen en een goed begin.
Nadeel : minder inkomsten voor de staat.
Akkoord, maar dan voor de 7000 hooligans die net onder de 3000 top-hooligans zitten.


Verder wou ik nog eens in herinnering brengen wat ik al langer gepost heb op dit forum:
de verkeersrechter zou veel meer vrijheid moeten krijgen om origineel uit de hoek te komen met heel individueel aangepaste straffen mogelijk te maken.
Vb. Intrekking van rijbewijs, behalve voor woon-werk-verkeer
Vb. Verstrenging voor de overtreder: alleen nog rijden met 0,0 promille
Vb. Enkel nog rijden met kleinere en weinig vermogende auto's (waar jij ook over spreekt met je chiptuning; maar ook de look van de auto mag meespelen)
Vb. Rijverbod in het weekend
....

Maar, in dit draadje zouden we ons moeten toespitsen op de top 3000 van de allerergsten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 11:32   #6
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

In bebouwde kom: hard optreden.
Op snelwegen: Wie een snelle wagen kan betalen mag die dan ook gebruiken.
Dat geeft mensen met belangrijke functies tenminste een middel om op tijd ergens te geraken.

Wil je dan sneller rijden? Werk harder en je kan dan ook een fatsoenlijke wagen kopen.
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 11:36   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Rijbewijs met strafpunten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 11:56   #8
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Alcoholslot: onnodig duur en inefficiënt omdat het te omzeilen is; laat iemand anders blazen of werk met ballon. Rijbewijs intrekken is enkel een theoretische maatregel die in de praktijk zinloos is omdat ze gewoon rijden zonder rijbewijs.

Gewoon meteen auto in beslag nemen én alternatieve straf.
Volgens mij hebt ge nog niet veel over het alkoholslot gelezen
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 11:57   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ja, onverbiddelijk. Maar als er geen extra controles komen, is het een maat(regel) voor niets.
backfire, ik eis je oude avater terug.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:02   #10
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Wat bedoelen ze eigenlijk met "alle verkeersregels aan de laars lappen"? Iemand die op een autosnelweg tegen 132 rijdt met 0.6 promile in het lijf en zonder gordel, vind ik nog niet eens het woord "overtreding" waard
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:13   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
In bebouwde kom: hard optreden.
Op snelwegen: Wie een snelle wagen kan betalen mag die dan ook gebruiken.
Dat geeft mensen met belangrijke functies tenminste een middel om op tijd ergens te geraken.

Wil je dan sneller rijden? Werk harder en je kan dan ook een fatsoenlijke wagen kopen.
Een simpel model van de reeks ford fiesta heeft een topsnelheid van 152 per uur.
Er zijn bij ford fiesta's ook zwaardere motoren dan dit simpele model.

Laat ze maar vlammen !!

Of zijn het enkel mercedessen van topmodellen die tot 180 mogen?

Zullen we de derde rijstrook op autosnelwegen maar voorbehouden voor auto's die meer dan 75.000 € kosten ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:22   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Wat bedoelen ze eigenlijk met "alle verkeersregels aan de laars lappen"? Iemand die op een autosnelweg tegen 132 rijdt met 0.6 promile in het lijf en zonder gordel, vind ik nog niet eens het woord "overtreding" waard
Je hebt duidelijk het artikel niet gelezen.

Of hoe denk jij dat iemand geraakt aan de bovenste graad van de schaal van de bonus-malus ?


Verder zoek je een mooie combinatie op van overtredingen die net heel eventjes over de rand gaan.
Je zou net zo goed kunnen akkoord gaan dat ik met je echtgenote niet aan overspel doe, we zullen ons beperken tot tongzoenen die hoogstens één minuut duren ...

Een verkeersovertreding is een verkeersovertreding. Akkoord dat je zware en lichte hebt; erg gevaarlijke en/of erg hinderlijke zowel als weinig gevaarlijke en/of weinig hinderlijke.
Maar als je niet ergens een grens trekt, en toch ergens minimaal met die grens rekening houdt, dan gaan we in een aardige soep draaien.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:57   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Volgens mij hebt ge nog niet veel over het alkoholslot gelezen
Inderdaad. Educeer mij eens. Je kan toch bv gewoon iemand anders laten blazen?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 13:21   #14
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Levenslang het rijbewijs kwijt is wel heel drastisch natuurlijk , maar als men zich -bijvoorbeeld- na een paar zware overtredingen nog niet wil beteren , dan moet men voor de rest van zijn dagen maar te voet gaan .
Niet alleen voor zijn eigen veiligheid maar vooral voor de veiligheid van de andere weggebruikers .
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 15:01   #15
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Het moet gewoon fair zijn. Zie onderstaande voorbeeld.

Ik heb in 13 jaar geen enkel accident gehad, zit in laagste schaal van bonus malus en mijn verkeersboetes zijn in 13 jaar op één hand te tellen.

Vorig jaar dan een klapband gehad op de autostrade en toen een agent passeerde moeten blazen, had toen 1°% in mijn bloed. Dit komt dan nog voornamelijk dat ik niets gegeten had die dag waardoor alcohol meer gelijk wordt opgenomen dan in een langere periode (2 halve liters bier). Ik vertoonde - volgens de politie geen enkele tekenen van dronkenschap.

Resultaat 1000 euro boete en een maand rijverbod omdat ik 13 jaar geleden, was toen 18 jaar en zat in het middelbaar eens achter mijn stuur GESLAPEN had op een openbare parking. Met een plaliggende zetel en een dekentje over mij. Wist ik toen veel dat ik toen in de passagierszetel moest gaan liggen.

Maar volgens het gerecht ben ik dus een recidivist en krijg hierdoor een extreem zware straf. De procureur eiste zelfs twee maand.

Heb nog aangeboden om met die 1000 euro een alcoholslot te installeren (heb ik toch geen last) en het rijverbod te laten vallen aangezien ik mijn wagen nodig heb. In eerste aanleg is men er niet op ingegaan. Men wil dus liever de 1000 euro gebruiken om zichzelf een mooie dienstwagen cadeau te doen blijkbaar.

Daarenboven las ik de dag van de uitspraak dan nog dat er in roeselare iemand veroordeeld was tot een boete van 550 euro wegens het uitdelen van 5 messteken - verzachtende omstandigheden je weet wel.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 15:12   #16
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een simpel model van de reeks ford fiesta heeft een topsnelheid van 152 per uur.
Er zijn bij ford fiesta's ook zwaardere motoren dan dit simpele model.

Laat ze maar vlammen !!

Of zijn het enkel mercedessen van topmodellen die tot 180 mogen?

Zullen we de derde rijstrook op autosnelwegen maar voorbehouden voor auto's die meer dan 75.000 € kosten ?
En waarom niet? Wij betalen immers meer belastingen dan jullie. Waarom zouden we dan ook geen betere voorzieningen mogen krijgen?

Een rijstrookvignet zou ideaal zijn, maar technisch niet haalbaar.
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 15:25   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.505
Standaard

Veroordelen tot elektrisch rijden,dat kan een optie zijn vind ik
veroordelen tot rijden met een digitale snelheidsbegrenzer, die snelheid aanpast per GPS coordinaat, dus elke recidief is obligaat rijbewijs 1 jaar kwijt bvb

Veroordelen tot rijden met chauffeur

kom zeg een beetje creativiteit in die materie kan geen kwaad vind ik
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 17:47   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
En waarom niet? Wij betalen immers meer belastingen dan jullie. Waarom zouden we dan ook geen betere voorzieningen mogen krijgen?

Een rijstrookvignet zou ideaal zijn, maar technisch niet haalbaar.
Niet eens voldoende om een derde rijvak aan te leggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 18:08   #19
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.669
Standaard

Briljante suggesties hier

Iedere auto moet een snelheidsbegrenzer,en voor iedere aard van verkeersovertreding wordt sowiezo 10 km per uur afgetrokken van uw auto voor 2 jaar (periode tussen 2 keuringen van moderne wagens,aanpassen in de begrenzer en verzegelen)

Echte macho's zullen op den duur trager MOETEN rijden dan de "Benidorm Bastards",maar dat is niet meer wettelijk dus gedaan met autorijden voor 2 jaar minimum.Op een zeker moment mag U niet meer op de autostrades,en als u verder de onnozelaar uithangt krijgt U een hinderboete op de andere wegen

Ander optie,gezien de toenemende installatie van intelligente draadloze systemen overal...een bewezen macho rijdt van rood licht naar rood licht

Laatst gewijzigd door kelt : 8 december 2011 om 18:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 22:20   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
En waarom niet? Wij betalen immers meer belastingen dan jullie. Waarom zouden we dan ook geen betere voorzieningen mogen krijgen?

Een rijstrookvignet zou ideaal zijn, maar technisch niet haalbaar.
Hoes ???
Is jouw klasbak geen firma-wagen ???
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be