Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2011, 12:20   #101
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De meeste Vlamingen komen in de bedrijfswereld en daarbuiten nooit in het contact met het Frans. Wel komen ze elke dag in contact met het Engels.
Maar toch verplicht Vlaanderen haar burgers een taal aan te leren die de meesten nooit nodig zullen hebben. Voor velen verloren tijd en moeite. En dat net terwijl het Engels wél zéér belangrijk is. Dat ze daar maar meer moeite en tijd insteken...
Die 'goede kennis' van het Engels van veel Vlaamse jongeren is immers ook zwaar overroepen. Het is niet omdat je wat hits kunt meezingen of oneliners uit flims of tv-series uit het hoofd kunt quoten dat je daarom al in staat bent een deftige conversatie in het Engels te voeren.

Laatst gewijzigd door SDG : 8 december 2011 om 12:26.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:25   #102
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Die 'goede kennis' van het Engels van veel Vlaamse jongeren is immers ook zwaar overroepen. Het is niet omdat je wat hits kunt meezingen of oneliners uit flims of tv-seies uit het hoofd kunt quoten dat je daarom al in staat bent een deftige conversatie in het Engels te voeren.
Daarom zeg ik: van héél Europa zullen de o zo geroemde vlamingen met talenkennis de enigen zijn die geen Engels als tweede taal geleerd hebben. Want ENKEL de vlamingen moeten eerst het Frans onder de knie krijgen voordat ze aan de Engelse wereldtaal mogen beginnen.

De Walen leren Engels, de Brusselaars leren Engels, de Duitsers leren Engels, de Fransen leren Engels, de Spanjaarden leren Engels, de Italianen leren Engels, de Nederlanders, Scandinaven, OostEuropeanen leren Engels....

en den vlaminck: hij moest eers Frans leren.

allez, kom nu hé.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 december 2011 om 12:26.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:27   #103
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De meeste Vlamingen komen in de bedrijfswereld en daarbuiten nooit in het contact met het Frans. Wel komen ze elke dag in contact met het Engels.
Maar toch verplicht Vlaanderen haar burgers een taal aan te leren die de meesten nooit nodig zullen hebben. Voor velen verloren tijd en moeite. En dat net terwijl het Engels wél zéér belangrijk is. Dat ze daar maar meer moeite en tijd insteken...
Een bedrijf dat enkel Nederlandstalige klanten telt misschien of in een functie waarbij je geen enkel klantencontact hebt.

De meeste van mijn Brusselse collega's zijn eigenlijk meer tweetalig dan ik door thuis te zijn opgevoed in de ene taal en school te hebben gelopen in de andere taal. Dit zijn dan ook degenen die normaliter sneller promotie maken omwille van die talenkennis dan omwille van bv. vakkennis. Een grote troef.

In Wallonië is er nu recent wel een kleine omwenteling bezig in het onderwijs, maar zeker niet voldoende om in een job terecht te komen waarbij er ook klantencontacten met Nederlandstaligen nodig zijn. Zij blijven dus vooral in plaatselijke KMO's hangen die enkel lokale klanten hebben (of van over de Franse grens). In Brussel, laat staan in Vlaanderen, komen werken is quasi onmogelijk met die beperkte of helemaal afwezige kennis van het Nederlands. Ze zouden niet eens begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Dus als ze in eigen streek geen werk vinden, rest er enkel de werkloosheid.
Oud 8 december 2011, 12:27   #104
Villa Comedia
Schepen

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Villa Comedia : 8 december 2011 om 12:28.
Villa Comedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:27   #105
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist daarom is zo intensief inzetten op verplichte verwerving van Frans in Vlaanderen eigenlijk nutteloos, omdat de gemiddelde Vlaming in het dagelijkse leven maar weinig met de taal in contact komt. Het is daarom ook dat de gemiddelde kennis van de taal bij veel Vlamingen na een tijdje verwatert tot een soort van vakantiefrans.
Geen idee hoe vaak de gemiddelde Vlaming in contact komt met het Frans.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 12:29   #106
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Daarom zeg ik: van héél Europa zullen de o zo geroemde vlamingen met talenkennis de enigen zijn die geen Engels als tweede taal geleerd hebben. Want ENKEL de vlamingen moeten eerst het Frans onder de knie krijgen voordat ze aan de Engelse wereldtaal mogen beginnen.

De Walen leren Engels, de Brusselaars leren Engels, de Duitsers leren Engels, de Fransen leren Engels, de Spanjaarden leren Engels, de Italianen leren Engels, de Nederlanders, Scandinaven, OostEuropeanen leren Engels....

allez, kom nu hé.
Wekt het eigenlijk verbazing dat zo'n voorstel afkomstig is van de Vlaamse Belgitudepartij bij uitstek? Een liberale partij dan nog? Liberalen die ineens voorstander zijn van het opleggen van verplichtingen?
Oud 8 december 2011, 12:32   #107
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Geen idee hoe vaak de gemiddelde Vlaming in contact komt met het Frans.
Hoeveel Vlamingen lezen dagelijks Franstalige kranten, luisteren naar de Franstalige radio, kijken naar Franstalige tv, lezen Franstalige boeken...? Buiten de mensen die dagelijks om den brode in Brussel gaan werken zijn er daarbuiten volgens mij toch weinig mensen die dagelijks met Frans in contact komen, hoor. En over hoeveel procent van de Vlaamse bevolking spreken we dan?
Oud 8 december 2011, 12:33   #108
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Door steeds maar de focus te leggen op dat Frans, terwijl héél Europa verengelst is, zorgt men ervoor dat op gebied van het Engels de vlamingen achteraan hobbelen, want Nederlanders, Duitsers, Fransen, Italianen zelfs de Oost-Europeanen leren wèl het Engels als tweede taal en geen Pfaff-engels.
En daar staan we dan.
Ik kan niet spreken voor iedereen, maar mijn Engels is uitstekend en dit niet door de schoolopleiding. Je onderschat enorm de invloed van media. Het helpt natuurlijk als je naar deftig Engels luistert en niet van dat gangstra gedoe. Het helpt waarschijnlijk ook dat ik vaker Engels gebruik dan Nederlands (IT job).

Citaat:
Noteer: ik pleit wèl voor een zo vroeg mogelijke aanvang van de lessen engels en frans en zelfs duits.
²

Ik overweeg zelfs om Duits te leren gezien ik meer & meer in contact kom met Duitsland.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 8 december 2011, 12:33   #109
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:

allez, kom nu hé.
Dat klopt van dat Engels, maar enkel voor de interne communicatie en voor communicatie met andere landen. Als je louter naar de nationale markt kijkt, dan zijn telefonische contacten met Nederlandstalige of Franstalige klanten noodzakelijk. Dus deze beide talen, niet het Engels. Omdat Vlamingen over het algemeen beide talen beter onder de knie hebben dan Franstaligen, zijn de Vlamingen in het voordeel wanneer het komt tot het selecteren van de beste kandidaat.
Oud 8 december 2011, 12:36   #110
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Een taal leer je ook pas echt door ze frequent te gebruiken in het dagelijkse leven: door boeken te lezen, muziek te beluisteren, films te bekijken, of in een professioneel kader. En het is nu eenmaal zo dat de gemiddelde Vlaming zich alsmaar minder in de Franse cultuur verdiept. Of sommigen dat nu jammer vinden of niet, dit is iets wat je niet kunt dwingen.
Ik vraag me eigenlijk af hoe dit komt, toen ik een kleine knaap was keek ik vaker naar Franstalige en Engelstalige TV dan Nederlandstalige. Op de radio hoorde je ook regelmatig eens een Frans nummer passeren.

Iemand met kinderen die weet waar die zich tegenwoordig mee bezighouden? Urenlang internetten?
Oud 8 december 2011, 12:36   #111
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik kan niet spreken voor iedereen, maar mijn Engels is uitstekend en dit niet door de schoolopleiding. Je onderschat enorm de invloed van media. Het helpt natuurlijk als je naar deftig Engels luistert en niet van dat gangstra gedoe. Het helpt waarschijnlijk ook dat ik vaker Engels gebruik dan Nederlands (IT job).
Dat klopt. Helaas heeft ook niet iedereen gevoel voor talen. De ene pikt dat veel sneller op dan de andere. Een beetje zoals wiskunde, je bent daar goed in of niet.
Oud 8 december 2011, 12:41   #112
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Dat klopt van dat Engels, maar enkel voor de interne communicatie en voor communicatie met andere landen. Als je louter naar de nationale markt kijkt, dan zijn telefonische contacten met Nederlandstalige of Franstalige klanten noodzakelijk. Dus deze beide talen, niet het Engels. Omdat Vlamingen over het algemeen beide talen beter onder de knie hebben dan Franstaligen, zijn de Vlamingen in het voordeel wanneer het komt tot het selecteren van de beste kandidaat.
Dit is je reinste onzin. Waar werkt U en in welke branche?

Ik werkte voor een Amerikaans bedrijf met wereldwijde vestigingen, OOK in Brussel en weetjewat? wij spraken engels met de franstaligen die te dom waren om nederlands te leren. Wij spraken Engels met fabrikanten die geen personeel hadden dat slim genoeg was om Nederlands te kennen.
Weet je met wie we het meeste problemen hadden? Met de Fransen die het vertikten de wereldwijde reglementen van de firma te volgen. Die stuurden hun franstalige (ze konden het niet in het Engels maken) dan maar eerst naar de Vlamingen die het dan mochten vertalen in het engels. Ondertussen (EINDELIJK!!!) tegen extra betaling: we doen het niet meer gratis. Dat ze zelf een tweede taal leren, en uiteindelijk hebben ze dat dan ook gedaan.

Ik vond uw opmerking dat Walen werkloos waren omdat ze geen nederlands kenden wel to the point: zijn zijn dus in de onmogelijkheid om een extra taal bij te leren?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 december 2011 om 12:43.
Oud 8 december 2011, 12:43   #113
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Die 'goede kennis' van het Engels van veel Vlaamse jongeren is immers ook zwaar overroepen. Het is niet omdat je wat hits kunt meezingen of oneliners uit flims of tv-series uit het hoofd kunt quoten dat je daarom al in staat bent een deftige conversatie in het Engels te voeren.
Doet me denken aan iets dat ik zag tijdens Iron Maiden op Werchter.. Stond daar zo'n snotaap een bordje omhoog te houden met als boodschap "I wanna be your maiden".....

Vraag me af of'm wist wat Maiden betekende en nog meer of'm wist wat een Iron Maiden eigenlijk was.
Oud 8 december 2011, 12:46   #114
Amon_Re

Standaard

Citaat:

allez, kom nu hé.
Het Engels van die dat je opnoemt is ook vaak erbarmelijk zelle, er is een reden waarom ik overweeg om Duits te leren...
Oud 8 december 2011, 12:48   #115
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Hoeveel Vlamingen lezen dagelijks Franstalige kranten, luisteren naar de Franstalige radio, kijken naar Franstalige tv, lezen Franstalige boeken...? Buiten de mensen die dagelijks om den brode in Brussel gaan werken zijn er daarbuiten volgens mij toch weinig mensen die dagelijks met Frans in contact komen, hoor. En over hoeveel procent van de Vlaamse bevolking spreken we dan?
Ik kan er echt geen getal op plakken ik heb er geen zicht op. Ik werk in Brussel en woon op de taalgrens dus contact met Frans is sowieso niet uitzonderlijk voor mij.
Oud 8 december 2011, 12:52   #116
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is juist daarom dat de kennis van het Frans bij veel Vlamingen totaal niet in verhouding staat met het aantal jaren onderricht die ze in die taal krijgen. Hun Frans is en blijft 'schoolfrans'.
Oud 8 december 2011, 12:53   #117
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik vond uw opmerking dat Walen werkloos waren omdat ze geen nederlands kenden wel to the point: zijn zijn dus in de onmogelijkheid om een extra taal bij te leren?
Als het een troost is, ik heb de indruk dat de mentaliteit in Wallonië op dit gebied echt wel aan het evolueren is. Het belang van het Nederlands lijkt er bij de jeugd wel in te geraken. Zelfs een maat van me die nooit Nederlands leerde doet zijn uiterste best om tegen mij in't Nederlands te spreken.
Oud 8 december 2011, 12:58   #118
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Dit is je reinste onzin. Waar werkt U en in welke branche?

Ik werkte voor een Amerikaans bedrijf met wereldwijde vestigingen, OOK in Brussel en weetjewat? wij spraken engels met de franstaligen die te dom waren om nederlands te leren. Wij spraken Engels met fabrikanten die geen personeel hadden dat slim genoeg was om Nederlands te kennen.
Weet je met wie we het meeste problemen hadden? Met de Fransen die het vertikten de wereldwijde reglementen van de firma te volgen. Die stuurden hun franstalige (ze konden het niet in het Engels maken) dan maar eerst naar de Vlamingen die het dan mochten vertalen in het engels. Ondertussen (EINDELIJK!!!) tegen extra betaling: we doen het niet meer gratis. Dat ze zelf een tweede taal leren, en uiteindelijk hebben ze dat dan ook gedaan.?
Ik snap niet goed hoe u dit je reinste onzin kan noemen. Ik heb gewoon een andere ervaring dan u...

Ik werk in een Brusselse multinational, maar in contacten met klanten ben ik verplicht de taal van de klant te spreken: Nederlands, Frans, Engels of Duits. Ik denk niet dat u het plezierig of wenselijk zou vinden dat bv. een Franstalige medewerker met u - als klant zijnde - in het Engels zou communiceren aan de telefoon. Hoewel ik persoonlijk nog altijd van mening ben dat iedere klant beter zou worden geholpen door iemand met dezelfde moedertaal, vooral voor technische uitleg.

Citaat:
Wellicht zijn ze niet in de onmogelijkheid om een extra taal bij te leren, maar ofwel interesseert het hen niet ofwel wordt het hen niet "aangeraden" en dan komen we bij de Waalse politiek terecht. Het is aan hén om dat te veranderen en niet aan Vlaanderen. Hoewel Vlaanderen er wel voor opdraait uiteraard...
Oud 8 december 2011, 13:07   #119
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Ik werk in een Brusselse multinational, maar in contacten met klanten ben ik verplicht de taal van de klant te spreken: Nederlands, Frans, Engels of Duits. Ik denk niet dat u het plezierig of wenselijk zou vinden dat bv. een Franstalige medewerker met u - als klant zijnde - in het Engels zou communiceren aan de telefoon. Hoewel ik persoonlijk nog altijd van mening ben dat iedere klant beter zou worden geholpen door iemand met dezelfde moedertaal, vooral voor technische uitleg.
Dit klopt.
alhoewel een franstalige gewoonlijk van de nederlandstalige klant zelfs verwacht dat die frans spreekt. Ook al is het een zogenaamd tweetalige Federale organizatie.
Maar daar kan ik u dus wel in volgen, alleen zie ik niet in waarom dit dé reden zou moeten zijn om frans als TWEEDE taal te verplichten en het Engels en Duits tot het derde en vierde niveau te verlagen. Me dunkt blijft het engels de meestgesproken communicatietaal in Europa.
Oud 8 december 2011, 13:13   #120
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Dit klopt.
alhoewel een franstalige gewoonlijk van de nederlandstalige klant zelfs verwacht dat die frans spreekt. Ook al is het een zogenaamd tweetalige Federale organizatie.
Als het een Federale overheidsdienst is zijn ze verplicht U te woord te staan in ofwel Frans ofwel Nederlands. Als U in het Nederlands geholpen wenst te worden en de andere kant kan of wil niet, dan moet je dat melden:

http://www.taalrespect.be/klacht.html
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be