![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
Bekijk resultaten enquête: Moslims gewenst? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Banneling
|
![]() Gaat niet.
Dat is nu democratie he. En rechts Vlaanderen? Denk je nu namens Vlaanderen te spreken omdat 40% op den N-VA stemt enkel en alleen voor De Wever, de Walen en andere communautaire blabla? Want de N-VA deelt ook niet echt uw mening naar mijn wetens toe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hij was daarnaast een voorstander van de ontplooiing van de mens en het vrijelijk uiten van talenten en ook het arbeidsgenot van ieder individu. Dus zeggen dat het marxisme haaks staat op het individualisme toont voor mij aan dat je er niet veel van begrepen hebt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
Gouverneur
|
![]() Al zou Marx op de N-VA stemmen, dan zou zijn geliefde ineenstorting er nog niet komen
![]()
![]() |
#330 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
1. Democratisch de huidige machten die volledig verantwoordelijk zijn voor den boel afzetten en verdrijven 2. Gewelddadig de huidige machten die volledig verantwoordelijk zijn voor den boel afzetten en verdrijven Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 18 december 2011 om 18:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#332 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je de Knack koopt, zeker lezen van het fictief interview tussen Marx en een journalist, waarin men vragen stelt die Marx zo of zo zou beantwoorden moest hij weer tot leven komen. Daarnaast, het marxisme is geen leer, zoals hij zei in dat interview in de knack. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Gouverneur
|
![]() Marxmannetje, ik begrijp nooit eigenlijk wat marxisten nu willen.
Willen ze leven in communes? Willen ze een gelijke samenleving geleid door een staat? Ik ben (of ik was) namelijk aan het studeren voor mijn examen, maar het uitgangspunt van Marx, zo staat in het boek, is de communistische maatschappij en daar houdt het dan op. Er staat vooral zijn visie over het kapitalisme, en de ineenstorting, maar ik vraag me dan af, welk alternatief?
![]() |
#336 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het uitgangspunt is inderdaad een communisme, en daar blijft het bij, volgens Marx. Maar voor Marx volgens mij is een vraag als "Wat na het communisme" een vraag als "Wat na de dood". Helaas kon Marx zijn werken niet volledig afwerken en moest Engels de 2 andere volumes van Het Kapitaal afwerken. Het Marxisme is niet compleet!! Dus vele vragen moeten anderen in zijn plaats beantwoorden. Lenin, Stalin, Mao en andere pipo's hebben het op hun manier vervolledigd, maar wat onderscheidt hen van schrijvers als Luxemburg, Pannekoek, Kautsky en andere marxistische schrijvers? Zij hebben hetgeen wat zij zagen als de voltooiing van het ware Marxisme in de praktijk gebracht, met als uitkomst dat het onherroepelijk faalde. Zij zijn er m.a.w. niet in geslaagd het marxisme te vervolledigen en we weten dat aan de hand van hun gefaalde praktijken. Maar, het marxisme is naast een alternatief eigenlijk veel meer een kritiek, een basis voor kritiek, een vergrootglas die keek naar de ontwikkeling van het kapitalisme in de 18de eeuw. Zeker dat interview lezen in de Knack! Daarin zegt hij (ze gingen ervan uit dat hij dat zou zeggen) dat het kapitalisme linkse en liberale vormen aangenomen heeft, en dat hij wel zoiets verwacht had. Maar zoals ik al zei, het marxisme is geen leer. Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 18 december 2011 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Door ineenstorting van het kapitalisme, of via een 'sociaistische' partij? Hoe ge je dit realiseren?
![]() |
![]() |
#338 | ||
Banneling
|
![]() We observeren eerst de evolutie van de maatschappij, dus door evolutie, en daarna als het het juiste moment is, door een revolutie.
Citaat:
Maar we kunnen ook rechtstreeks afstevenen naar een communisme, maar of dat zou werken? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#340 |
Banneling
|
![]() Een vraag, vele antwoorden. Ik zit nog niet lang genoeg "int vak" om op die vraag een of meerdere antwoorden te hebben, uit verschillende perspectieven. Maar dat neemt niet weg dat er geen antwoord is op die vraag.
Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 18 december 2011 om 19:23. |
![]() |
![]() |