Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2004, 13:32   #181
vos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Het wapenboek van Gelre dateert uit de vijftiende eeuw, toen was er al de Brabantse en Vlaamse leeuw. Beiden driekleurig. Ik vrees dat wat u hier vertelt een mythe is.
Ook de Hollanse leeuw, etc. die van dezelfde tijd is, heeft gekleurde nagels, idem voor de wapens van Henegauwen en Namen die van de Vlaamse afgeleid zijn.

En wie zouden die mensen dan wel zijn? Waar haal je dat verhaal? En kan je de wapens dan ool staven met documenten uit die tijd?

Laat je niet vangen door mythes, de leeuwen waren in de Nederlanden voorzien van klauwen en tongen met een afwijkende kleur. En die 'kleur' van de tong en klauwen is geen kleur van het wapen. Daarom dat er wel eens gebruiken zijn van leeuwen zonder andersgekleurde klauwen omdat het niet erg was om ze niet bij te kleuren.

je belgische geschiedenis en je vlaamse ook een beetje bijschaven,en nogmaals als Vlaams nationalist zou u moeten weten dat een 3 kleurige leeuw verkeerd is
vos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 13:55   #182
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vos
je belgische geschiedenis en je vlaamse ook een beetje bijschaven,en nogmaals als Vlaams nationalist zou u moeten weten dat een 3 kleurige leeuw verkeerd is
Vos, wie zijn 'die mensen' dan? Heb je ooit een wapenboek in handen gehad? Ooit een boek over heraldiek gelezen?

Wapenboeken en heraldiek, van buitenlandse origine, behandelen vaak goed de Nederlandse vorstendommen. Daar heb je driekleurige leeuwen, lang voor die 16de eeuw.

Wat zijn jouw bronnen dan?
Waarom zouden die personen de leeuw dan driekleurig hebben gemaakt?
Wat is het verschil tussen een driekleurige en een tweekleurige? Volgens de heraldiek blijft dat eenzelfde leeuw. Die mythe daar rond klopt al niet. Dat blijft een Vlaamse leeuw, of de klauwen nu rood of zwart zijn.

De meest recente heraldische onderzoeken duiden Engeland aan als oorsprong van de vlaamse leeuw. En die Vlaamse leeuw werd dan opgenomen in Henegauwen en Namen. Dan zouden die laatste twee leeuwen ook eerst zwarte klauwen gehad hebben? Waarom bleef Holland dan blauwe klauwen gebruiken??
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 14:07   #183
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

'k zou eerder verwachten dat die hollanders oranje klauwen gebruiken ..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 14:10   #184
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
'k zou eerder verwachten dat die hollanders oranje klauwen gebruiken ..
Tegendraadig zijn hé Tja, ze zijn blauw (wat ook normaal is volgens de heraldiek).

Och ja, een leuke anekdote: je moet weten dat accesoires zoals tongen en klauwen dus, niet gekleurd moeten zijn, maar meestal wel. Zo was er ooit een oorlogje in Zwitserland omdat Bern de geslachtsdelen van hun beer niet duidelijk gemaakt hadden. Buurgebieden lachten er dan mee, bewerende dat Bern een beerin voerde... Er kwam een oorlog van. Later kleurde Bern de beer z'n penis netjes opvallend rood...
Oud 23 juli 2004, 14:13   #185
Tegendradigaard

Standaard

Burry jij bent duidelijk iemand die kennis van zaken heeft. Mij zal het worst wezen hoe het juist moets zijn, zolang hij maar kan klauwen..

Die anecdote, was dat de Penis-oorlog soms ? Ongelooflijk grappig eigenlijk.. behalve voor de slachtoffers natuurlijk. Je zal maar sterven om het geslacht van een beer... tjonge toch
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 23 juli 2004, 14:20   #186
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Burry jij bent duidelijk iemand die kennis van zaken heeft. Mij zal het worst wezen hoe het juist moets zijn, zolang hij maar kan klauwen..

Die anecdote, was dat de Penis-oorlog soms ? Ongelooflijk grappig eigenlijk.. behalve voor de slachtoffers natuurlijk. Je zal maar sterven om het geslacht van een beer... tjonge toch
De naam... Zou ik nog eens opnieuw moeten opzoeken dan.

Och, uiteindelijk maakt die kleur niks uit hoor. Heraldisch kan zwart en rood, het is toch geen kleur van het wapen. Dat je dus niet altijd een leeuw ziet met rode klauwen is normaal: telkens men de afbeelding klein moest maken (zeker toen er nog geen kleurendruk was ) sneuvelde dat rood wel eens. Maar daar uit halen dat het zwart MOET zijn is quatsch.
En nergens zijn er in heraldische boeken en wapenboeken referenties te vinden naar het zogezegde bijkleuren voor Belgische doeleinden. Komt daar bij dat dan ook Henegauwen en namen moeten zijn bijgekleurd.

M'n lief heeft een zwarte leeuw, staat nog bij mij op kot. Het kan, maar officiëel zal je die meestal (dus ook in wapenboeken van vroeger en monumenten) rood geklauwd vinden en ik vind die leeuw mooier.

We zouden beter ageren tegen de keuze van de Brusselse symbolen, want ze zeggen wel dat het een Iris is met de Europese kleuren, die ontwerpers en die die het kozen weten maar al te goed dat het betekend: vive la France. Blauw en goud zijn de kleuren van het Franse koninrijk (zwart met goud en/of rood zijn de Germaanse kleurencombinaties) en de iris, wel dat is de basisvorm voor de Franse lelie. Het wapen van Brussel is gewoon de natuurlijke Franse lelie.

Laatst gewijzigd door Burry : 23 juli 2004 om 14:23.
Oud 23 juli 2004, 14:27   #187
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dat is omdat die evenementen in het kader van 11 juli zwaar gesponsord worden (50% wordt terugbetaald) door de Vlaamse Gemeenschap (met uw en mijn belastingcenten, zeg maar); voor de festiviteiten op de nationale feestdag gebeurt dat niet. Meer moet je daar niet achter zoeken...
Ik geloof Raf op zijn woord als hij beweert dat de Koning al het geld uit zijn eigen zak haalt om alles te betalen.

Hallo Raf....je leek nochtans niet dom... sorry kon het nie late

Oud 23 juli 2004, 14:31   #188
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vos
Fout.
De eerste in kleur afgebeelde Vlaamse Leeuw (13de eeuw) is volledig zwart. Maar al in het midden van de 14de eeuw duiken de rode tong en klauwen op. Deze evolutie wordt echter wel herkend door het Vlaams Blok maar wordt niet gebruikt bij aangelegenheden aangezien deze 14e eeuwse leeuw de belgische 3-kleur draagt.

Laatst gewijzigd door Cyperken : 23 juli 2004 om 14:35.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 14:36   #189
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Fout.
De eerste in kleur afgebeelde Vlaamse Leeuw (13de eeuw) is volledig zwart. Maar al in het midden van de 14de eeuw duiken de rode tong en klauwen op.
Wat normaal is, om een reliëf aan te brengen (en zo kleuren aan te duiden) in kleine gravures of beelden is nogal moeilijk. Dat lijkt of laat men dan maar 'zwart'. Als kleur in zwang komt in boeken worden ze rood.
Oud 23 juli 2004, 19:09   #190
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Zelf ben ik dit gaan 'vieren' in Han-Sur-Lesse. We waren daar met onze oud-KSA groep nog een dagje langer ons voorkamp gaan vieren aangezien we wisten dat er een fuif zou plaats vinden. Ik moet zeggen dat ik me beestig heb geamuseerd, de inkom en het bier was wel wat duur voor wat het allemaal voorstelde, maar dat hebben we ons niet aan het hart laten komen. Een vriend heeft er een plaatselijke 'schone' binnen gedraaid, we hebben leuk gefeest, we kregen telkens meer pinten dan we bestelden (jaja, de 1e omgekeerde transfert is een feit!!! ),...

De volgende dag reden we dan terug naar huis, en ik heb er op gelet hoeveel driekleuren er uithingen. En ik moet zeggen dat het er in Wallonië best veel waren. In Vlaanderen daarentegen ben ik er maar 1 tegen gekomen, bij een garagist ergens. Ik moet zeggen dat ik het niet erg vond.

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 20:27   #191
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Fout.
De eerste in kleur afgebeelde Vlaamse Leeuw (13de eeuw) is volledig zwart. Maar al in het midden van de 14de eeuw duiken de rode tong en klauwen op. Deze evolutie wordt echter wel herkend door het Vlaams Blok maar wordt niet gebruikt bij aangelegenheden aangezien deze 14e eeuwse leeuw de belgische 3-kleur draagt.
Al dat gedoe over welke vlag nu de juiste is. Ik hang mijn vlaams leeuwken buiten op tijd en stond en verder interesseert mij alleen hoe we vandaag kunnen zorgen hoe Vlaanderen de bevoegdheden krijgt waar het recht op heeft.

Nèm

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 21:33   #192
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Misschien kan je die redenering ook eens omdraaien voor 11 juli: daar waren ongetwijfeld ook veel goede Belgen bij, zoals sommige B.U.B.-militanten !
Hans1 als je dat bericht samen met het bericht van Tigerpants nog eens zult lezen zal je zien dat ik juist zijn redenering omdraai.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be