![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Correct. Slavernij zal al iets moeilijker zijn dan gladiatorengevechten, volgens mijn moraal dan, maar 't is mogelijk. Omdat wij geleerd hebben dat wat op onze planeet onder slavernij wordt begrepen eigenlijk het ontmenselijken van mensen inhield/inhoud; gaan wij daar steeds zeer emotioneel op reageren. En dat terwijl gelovigen weinig meer doen dan vrijwillig slaaf zijn van hun ingebeelde vriend; maar daar mag je dan weer niet tegen reageren. hmm 't verhaal rond die 10 geboden was net een poging tot rationaliseren van gedragsregels om tot algemene omgangsregels te komen; wij hebben dat verhaal verzonnen terwijl er eigenlijk een oudere, veel nuttiger leefregel bestaat die simpelweg zegt : behandel anderen zoals jij behandelt wil worden. je hoort alles te rationaliseren, zoniet blijf je steken in emotie en emotie is zeer makkelijk te beïnvloeden (en te misleiden) en volstrekt onbetrouwbaar als het gaat om het interpreteren van uw omgeving. Geen schrik hebben van uw hersenen, zij werken ook maar en zijn ook maar een deel van uw lichaam. ![]()
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb geen schrik van mijn hersenen, maar ik ben niet zo dwaas om te denken dat wij mensen alles rationeel moet kunnen verklaren, en dat wat niet rationeel verklaard kan worden niet waardevol is. De meeste 'rationele' samenlevingen zonder God zijn in barbarij geëindigd: het 18e eeuwse Frankrijk, de Sovjet-Unie, China, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In '66 werd de catechismus afgeschaft (die ik in het eerste leerjaar nog van buiten moest leren) Het Latijns werd afgeschaft om de mis te vieren. Men was naar het schijnt voorstander van meer democratie, maar ik zou niet weten waaruit dat moet blijken. Toen ik in '72 de lagere school verliet, was de directrice nog altijd een non. Wat bedoel je met "de Chiro geseculariseerd"? Ik geloof het verhaal wel, grosso modo, want het is zeer herkenbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
denken is dwaas....hmmm zou ik toch niet zo zeker van zijn. dezelfde argumenten als Paul : dictatuur is een dictatuur. Of de leider een mens is of een ingebeeld wezen het blijft een dictatuur met dezelfde mechanieken. De voorbeelden die u aanhaalt dienen gebruikt te worden als waarschuwing wat gebeurt wanneer je een almachtig iets, dat niet in vraag gesteld mag worden, in een machtspositie steekt.
![]() |
![]() |
#85 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
De regimes en samenlevingen die het meest prat gingen op hun "rationaliteit", hebben net iets almachtig (want kan alle menselijke problemen oplossen) dat niet in vraag gesteld mag worden in een machtspositie gestoken, namelijk de Rede. Ik heb liever het Goede zelve in een machtspositie en als doel van ons handelen, dan een abstracte manier van denken die zogezegd alleen maar tot goede gedachte kan leiden. Want zoals we gezien hebben, met de ratio kan je gladiatorengevechten, maar ook zaken als sociaal-darwinisme makkelijk goedpraten en steunen. Met de God van het christendom niet. Laatst gewijzigd door respublica : 5 januari 2012 om 19:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Tegen '65 was alles al redelijk uit de hand gelopen, en hoewel de officiële concilieteksten redelijk braafjes bleven, was vooral wat men dacht dat er beslist werd van belang. Men begon massaal zelf missen te verzinnen, theologie te veranderen en kerken te vandaliseren (er wordt gesproken over een tweede beeldenstorm). Alles wat oud was, was slecht. Zulke vernieuwingen omwille van de vernieuwing leefden al onderhuids in de jaren '50, en slopen toen langzaam binnen, maar met VII voelde men: alles kan en alles mag. Citaat:
Citaat:
Naar de nieuwe mis werd al toegewerkt door Bugnini, die zijn veranderingen al sinds 1955 aan het invoeren was. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
In de jaren 60 werd de Chirowerking open gegooid. De aspirantenwerking werd uitgewerkt en de leiders werden aangemoedigd tot het oprichten van andere lokale jeugdwerkingen, zoals jeugdhuizen, jongerengemeenschappen, ... Ook de maatschappelijke verandering was in de Chiro voelbaar. Er werd gedemocratiseerd en de leiders kregen dus meer inspraak in hun eigen vereniging en voor het eerst werden gemengde groepen gestart. Dit werd zelfs sterk verdedigd. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Behalve het Latijn uit de mis en het afschaffen van de catechese. Citaat:
Is dat democratie? Citaat:
Laatst gewijzigd door artisjok : 5 januari 2012 om 19:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() De katholieken hebben de verkeerde weg ingeslagen toen ze ergens in de 4-5de eeuw alle evangeliën vernietigd hebben (ook die van Maria Magdalena) die niet in hun kraam pasten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Alleen is het hier zo'n rommeltje geworden dat de Paus het nodig achtte om zelf iemand aan te stellen. Daar zal de kwade brief van Alexandra Colen en co een rol gespeeld hebben. Verder heb ik het niet me die liberaliste, maar haar vermoedens over vangheluwe zijn juist gebleken. In het begin werd zelfs de Paus gekozen door de burgers van Rome. Vanaf de middeleeuwen nomineerden de koning (later de overheid) de bisschoppen. Echter is er wel één fundamentele zaak van belang: de Kerk hoeft geen democratie te worden, want echte doorgedreven democratie zou geloofswaarheden kunnen aanpakken. Veranderlijkheid en vluchtigheid passen niet echt bij een instituut dat zichzelf als dé standvastige rots beschrijft. Religies moeten niet democratisch zijn, maar meritocratisch. Citaat:
Laatst gewijzigd door Albrecht : 5 januari 2012 om 21:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het merendeel van die gnostische teksten zijn veel recenter gedateerd dan de canonieke evangelies. Er is wel een theorie die zegt dat het "Evangelie volgens Thomas" een hevig aangepaste versie is van de hypothetische bron Q. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De katholieke kerk heeft de liefde van Jezus verraden voor de aardse macht, dat is algemeen bekend (te beginnen bij Judas en zich herhalende met Constantijn de Grote in 325 nc).
Aldus is de liefde tot haat geworden, samen gaande met de eigenliefde (heb Jezus lief). De kerk op aarde is niet de kerk in de hemel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gij ziet: geen Paus te bekennen.....
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Minister
|
![]() Heel correct. Mensen die zeggen dat de oude Kerk alle 'ketterse' geschriften vernietigd heeft, weten niets van tekstoverlevering van teksten uit de Oudheid. Tenzij paters in kloosters héél veel moeite hebben gedaan om een tekst 1500 jaar telkens opnieuw over te schrijven, kan een tekst inderdaad niet overleven. Je hoeft dus geen moeite te doen om teksten te vernietigen: de tijd heeft sowieso al 95% van de teksten uit de oudheid vernietigd, en die teksten die het wel overleefd hebben, zijn meestal zwaar gehavend (door de vele overschrijffouten over de eeuwen heen).
Laatst gewijzigd door respublica : 6 januari 2012 om 02:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Paters hebben inderdaad wel teksten overgezet op basis van de interesses die ze hadden. Men had ook gewoon niet de middelen om ALLE teksten over te schrijven, want perkament was veel duurder dan papyrus. Toch zijn er in de Middeleeuwen nog renaissances geweest, waarbij men zoveel mogelijk werken heeft proberen te redden. Dan denk ik met name aan de Karolinische renaissance en de Byzantijnse. Zonder het werk van de geleerden van toen waren er nog veel minder teksten tot ons gekomen, en in een minder zuivere toestand. Laatst gewijzigd door respublica : 6 januari 2012 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Btw de vèèèèèle wonderen niet gezien na het heengaan van onze laatste god hier op aarde? De Noordkoreanen zijn er nochtans het hart van in; er is geen verschil tussen geindoctrineerd worden om een ingebeeld wezen te verafgoden of een levend wezen; je leeft in een dictatuur. Religie wordt eeuwenlang en vandaag de dag nog steeds gebruikt als excuus om anderen uit te moorden; geen enkele andere vorm van beïnvloeding heeft zoveel slachtoffers gemaakt. Ja, uw omgeving verklaarbaar maken is slecht, je mag dat niet doen; je moet altijd en onwrikbaar blijven geloven dat er onzichtbare wezentjes zijn die u begluren en beoordelen en je mag vooral niet rationaliseren, uw buikgevoel is veel relevanter... ![]()
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor Plato en Aristoteles hebben wij het lang moeten doen met de vertalingen naar het Latijn van Boëthius. Pas met de reconquista hebben we Aristoteles' "nieuwe logica" herontdekt via het Arabisch, en pas tijdens het Latijnse keizerrijk (een lichtpunt dus in die episode) zijn eindelijk de overgebleven Griekse werken naar het Latijn vertaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb niets tegen rationaliteit, ik heb wel iets tegen sciëntisme. Je moet immers ook met de Rede zelf redelijk omgaan; bouw geen Tempels van de Rede. Wij mensen zijn geen zuiver rationele wezens, en niemand heeft zoveel doden op zijn geweten als diegenen die dachten dat ze de rationele waarheid in pacht hadden, met name de marxisten. Zoals u zelf aantoonde (zie gladiatorengevechten) wordt rationaliteit ook misbruikt om mensen te vermoorden, ook gebruikt om dictaturen mee te stichten en te rechtvaardigen. Het is eigen aan de mens dat hij net goede dingen gaat misbruiken om slechte zaken mee te doen. Wederom, ik denk dat ik vrij rationeel spreek over de gevaren van rationaliteit. Sommige mensen kunnen niet met die schijnbare contradicties omgaan, en zien elke kritiek op de Rede als een oproep om terug te keren naar een duister verleden. Maar de geschiedenis toont aan dat mensen die rationele utopieën bouwden, helemaal niet moesten onderdoen voor de meest radicale religieuze fanatici, wel integendeel. Laatst gewijzigd door respublica : 6 januari 2012 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |