Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2012, 11:40   #101
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
dus een waalse agent moet mij ook in het nederlands kunnen aanspreken?

nog niet te veel zien gebeuren anders hoor
Heb ik wel al meegemaakt, hoor. Dat was op het Dour Festival, waar ik hulp van de politie vroeg omdat een foutparkeerder mijn auto klemgezet had. De brave borst (iemand van het gemeentelijke politiekorps voor wie het wellicht het meest opwindende weekend van het jaar was ) deed zijn best om mij in het Nederlands te antwoorden toen hij hoorde dat ik uit Vlaanderen afkomstig was. Het is uiteraard geen garantie dat het overal zo is, he.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 12:08   #102
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Heb ik wel al meegemaakt, hoor. Dat was op het Dour Festival, waar ik hulp van de politie vroeg omdat een foutparkeerder mijn auto klemgezet had. De brave borst (iemand van het gemeentelijke politiekorps voor wie het wellicht het meest opwindende weekend van het jaar was ) deed zijn best om mij in het Nederlands te antwoorden toen hij hoorde dat ik uit Vlaanderen afkomstig was. Het is uiteraard geen garantie dat het overal zo is, he.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 12:14   #103
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ze proberen dan ook zoveel mogelijk bezoekers naar dat festival te krijgen! In de antwerpse toeristische diensten kan je ook folders in vier of vijf talen krijgen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 13:27   #104
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Uitzonderingen bevestigen de regel.
De meeste Walen die ik al ontmoette deden/doen echt wel hun best om een minimum aan Nederlands onder de knie te krijgen.

De minst aangename ervaringen met Nederlands- en/of Vlamingen-haters had ik hier in Brussel en omgeving. Maar ook hier waren/zijn er nu al méér uitzonderingen dan ik op m'n vingers én tenen kan tellen.

Dat betekent echter nog lang niet dat diezelfde mensen enthousiast zouden reageren op pakweg de invoering van één federale kieskring zonder alarmtoeters en -bellen en/of andere techniekjes om de "État Belgo-flamand" zo 'onschadelijk' mogelijk te maken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 14:06   #105
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
In brussel dien je idd tweetalig te zijn.
In principe zou een antwerpse agent geen frans moeten kunnen.
net als een agent uit Luik geen nederlands moet kunnen.

Als ik naar wallonie ga, spreek ik frans (ale, proberen toch )
ik verwacht hetzelfde van een waal die naar hier komt. Doet die het niet, zal ik hem niet begrijpen, of mss wel begrijpe, maar antwoorden in het nederlands.
Dat Walen de Nederlandse taal niet onder de knie hebben, kan er nog door. Maar het zou hen toch sieren als ze NL zouden leren. Wij, leren tenslotte ook Frans.

U zegt het goed 'in Brussel dien je 2talig te zijn'. Ik weet niet hoor, maar ik heb er nog niet veel van gemerkt. Zelfs de plaatselijke allochtone handelaars halen hun beste NL naar boven als ge ze om uitleg vraagt. Brusselse flikken zouden verplicht moeten worden NL en Frans te spreken.
Oud 25 januari 2012, 16:04   #106
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat Walen de Nederlandse taal niet onder de knie hebben, kan er nog door. Maar het zou hen toch sieren als ze NL zouden leren. Wij, leren tenslotte ook Frans.

U zegt het goed 'in Brussel dien je 2talig te zijn'. Ik weet niet hoor, maar ik heb er nog niet veel van gemerkt. Zelfs de plaatselijke allochtone handelaars halen hun beste NL naar boven als ge ze om uitleg vraagt. Brusselse flikken zouden verplicht moeten worden NL en Frans te spreken.
Als het nodig is, zal ik mijn afwijkende mening nog 1000 keer herhalen.

Even in herinnering brengen: ik ben hevig flamingant en lid van de N-VA.

Persoonlijk zie ik absoluut niet het nut in dat een inwoner uit een dorpje in de Ardennen of uit een stadje uit Henegouwen, het Nederlands zou leren.

Tenzij hij/zij persoonlijk er economisch nut in zou zien. Voorbeeld als hij/zij in de toeristische sector zit. Voorbeeld als hij binnen redelijke afstand van de taalgrens woont en misschien het ooit nuttig zou vinden om in Vlaanderen te gaan werken (idem dito voor wie nabij de Duitstalige gemeenschap, of Duitsland/Luxemburg woont; maar voor Duits natuurlijk).

Indien onze Waalse vriend een wetenschapper is, dan zal het Engels veel belangrijker zijn voor hem.

Ik zie geen verschil tussen een "Waal", en een inwoner van Frankrijk in de buurt van de grens met West-Vlaanderen.

Natuurlijk zit er een consequentie vast aan mijn visie ...

post scrotum: Ik heb niet gesproken in deze post over kandidaten federale parlementairen, nog minder over kandidaten in de federale regering, en nog veel minderderder over gans het grondwettelijk tweetalige Brussel.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 25 januari 2012 om 16:05.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 17:58   #107
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als het nodig is, zal ik mijn afwijkende mening nog 1000 keer herhalen.

Even in herinnering brengen: ik ben hevig flamingant en lid van de N-VA.

Persoonlijk zie ik absoluut niet het nut in dat een inwoner uit een dorpje in de Ardennen of uit een stadje uit Henegouwen, het Nederlands zou leren.
Tenzij hij/zij persoonlijk er economisch nut in zou zien. Voorbeeld als hij/zij in de toeristische sector zit. Voorbeeld als hij binnen redelijke afstand van de taalgrens woont en misschien het ooit nuttig zou vinden om in Vlaanderen te gaan werken (idem dito voor wie nabij de Duitstalige gemeenschap, of Duitsland/Luxemburg woont; maar voor Duits natuurlijk).

Indien onze Waalse vriend een wetenschapper is, dan zal het Engels veel belangrijker zijn voor hem.

Ik zie geen verschil tussen een "Waal", en een inwoner van Frankrijk in de buurt van de grens met West-Vlaanderen.

Natuurlijk zit er een consequentie vast aan mijn visie ...
Daar zeg je wat. Heeft de N-VA ondertussen al voorgesteld de absolute verplichting voor iedere Vlaming om Frans als tweede taal aan te leren af te schaffen?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 18:06   #108
Sköll
Vreemdeling

Sköll's schermafbeelding

Standaard

Franstaligen kunnen er niet tegen dat je ze niet in het Frans aanspreekt maar zelf weigeren ze pertinent en overal om zelf is een andere taal te spreken.

Mensen die geen Frans kunnen zijn in hun ogen altijd direct racisten en zo.

Ze lopen overal te zwaaien met Belgische vlagskes maar als ge er iets in het Vlaams tegen zegt zijt ge juist"ne racist".

Das al zo lang als ik het mij kan herinneren.Er zijn er die wel moeite doen maar das echt wel een kleine minderheid ze.

Daarbij Willebroek ligt in Vlaanderen en als hij daar al tien jaar draait nog wat komen blijten dat ze in Willebroek Vlaams tegen hem praten.

Ze moesten diene daar buiten zetten,dat hem in de Walen gaat dj spelen want het is gewoon zelf ne racist.

Laatst gewijzigd door Sköll : 25 januari 2012 om 18:06.
Sköll is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 18:06   #109
Sköll
Vreemdeling

Sköll's schermafbeelding

Standaard

dubbel,beetje bugged.

Laatst gewijzigd door Sköll : 25 januari 2012 om 18:06.
Sköll is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:25   #110
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Brusselse flikken zouden verplicht moeten worden NL en Frans te spreken.
Ik zal het nog eens herhalen vanop pagina 1: Brusselse flikken ZIJN verplicht Nederlands en Frans te spreken.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:27   #111
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik zal het nog eens herhalen vanop pagina 1: Brusselse flikken ZIJN verplicht Nederlands en Frans te spreken.
Ook de franstalige ?
Oud 25 januari 2012, 19:35   #112
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Nog niet veel van gemerkt. Kunnen we klacht indienen bij het Comité P?
Oud 25 januari 2012, 19:35   #113
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de franstalige ?
Volgens de wet wel.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:36   #114
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook de franstalige ?
Is het niet zo dat ze in het nieuwe regeerakkoord iets hebben ingeschreven van "tweetalige DIENSTEN"... en deze zomer was het toch al hommeles omdat ze officiele Brusselse documenten gewoon door de vertaalmachine haalden "omdat les flamands op congé waren"....
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:48   #115
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Is het niet zo dat ze in het nieuwe regeerakkoord iets hebben ingeschreven van "tweetalige DIENSTEN"... en deze zomer was het toch al hommeles omdat ze officiele Brusselse documenten gewoon door de vertaalmachine haalden "omdat les flamands op congé waren"....
Ik meende mij ook iets te herinneren van proeven die voor Franstaligen minder zwaar zouden zijn omdat er anders te weinig slagen. Maar ik vind het nergens terug, kan mij dus vergist hebben.
Oud 25 januari 2012, 19:49   #116
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120123_179

Als een agent in Vlaanderen tegen een Waal in het Nederlands praat en niet in het Frans is dit Racisme. Waar gaat dit naartoe...
[sarcasme mode on]
Correctie, IEDEREEN, die tegen een Waal/franstalige geen Frans praat is een racist. Een agent in Engeland , of in Duitsland of in Italie "hen" niet in het frans aanspreekt is een racist.
Voor de heel voor de hand liggende reden, omdat die "anderen" niet de taal van Moliere spreken.
[sarcasme mode off]

Betreffende de DJ zijn opmerking, en ik quote.
"Ik ben voor een eengemaakt België, maar dan moet je alle talen spreken, zeker als je bij de politie bent. "

Dat de DJ VERDOMME het voorbeeld geeft, en Nederlands leert begrijpen.
Maar het is eerder van "de andere" moeten alle talen leren/spreken/begrijpen, maar" ik" praat solo francais, en begrijp zeker geen Nederlands.

Om het met de woorden van een voormalig premier in lopende zaken te zeggen.
Willen ze niet of kunnen ze niet
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 25 januari 2012 om 19:49.
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:53   #117
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Is het niet zo dat ze in het nieuwe regeerakkoord iets hebben ingeschreven van "tweetalige DIENSTEN"...
Ja, inderdaad. De wet schrijft voor dat de mensen bij politie, ziekenhuizen, brandweer, .. tweetalig moeten zijn. l
De franstaligen hebben, zoals we dat helaas van hen gewoon zijn, al jaren die wet omzeild, toen dat niet meer lukte hebben ze gewoon de wet aan hun laars gelapt, en nu dat ook te moeilijk dreigt te worden, hebben ze dan maar in het regeerakkoord laten inschrijven dat men de wet gaat aanpassen aan de realiteit
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 20:52   #118
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
PS: als je in Bahrein of de Verenigde Staten de politie begint te filmen nadat je een overtreding hebt begaan, mag je blij zijn dat je er met wat uiteengetrokken kleren en een licht fysieke vermaning vanaf komt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 20:54   #119
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Heb je de Franstalige pers al eens opengedaan?

Het is smullen bij Sud Presse en DH!
Sorry, wat staat daar in die quote?
Oud 25 januari 2012, 20:56   #120
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Op de "Expats" webstek vroeg een engelstalige eens raad over welke taal hij best zou leren als hij in Brussel zou gaan werken.

het antwoord was : je leert best Nederlands, want je professionele collega's zijn waarschijnlijk nederlandstalig, frans heb je in Brussel aalleen maar nodig voor conversaties met winkelpersoneel & die paar zinnetjes die je dan moet kennen zijn vlug geleerd.

eindelijk gezond verstand
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be