![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat iedereen dan zal willen werken dat zal waarschijnlijk niet meer dan een idealistische droom zijn. Vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wiet telen zal dan misschien nog zwartwerk zijn, maar als je geen sociale afdrachten of belastingen meer betaalt op arbeid, en als iedereen mag doen wat hij wil, tja, dan is er geen zwartwerk, of als je het zo wil noemen: uitsluitend zwartwerk.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De meeste werklozen doen wel ergens iets heel graag, en als de overheidsbemoeiing wegvalt, dan gaan ze dat gewoon doen en verdienen ze er geld mee, vooral als ze zich sociaal beschermd weten door een basisinkomen. Je krijgt een zelfredzame maatschappij.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of begrijp ik dat verkeerd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of begrijp ik dat verkeerd? Nou ja, sorry, ik heb het nu wel wat te eenvoudig voorgesteld. Je zult wel iets moeten belasten, en in mijn voorbeeld zouden dat wel degelijk eieren kunnen zijn. Anders gezegd: je moet nog BTW hebben, misschien voornamelijk op energie, maar dus eventueel ook op eieren.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 29 januari 2012 om 01:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk doe ik vele dingen graag. Maar spijtig genoeg zijn er daar maar weinig van die het minste maatschappelijke nut hebben. Ze hebben "nut" voor mij. Maar zelden voor een ander. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 29 januari 2012 om 08:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
de anderen verwijten dat ze niet werken. Ik wordt betaald door de staat om te ondervinden hoe het is om te verdienen zonder er voor te werken, begrijp je ? ik doe onderzoek voor de staat,dus ik ben nuttig, ik werk , zoek het zelf maar uit Laatst gewijzigd door stropke1000 : 29 januari 2012 om 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien: als er veel mensen waren die evenals jij van een bestaansminimum willen leven, zou er nooit een uitkeringsgerechtigde weer aan de slag gaan. Maar het gaat dus helemaal niet over een bestaansminimum, toch niet in mijn posts.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was nou net mijn punt: als het niet hoog genoeg is, dient het tot niks. Citaat:
Dus: - ofwel is het een bestaansminimum, en dan is het volgens mij onmogelijk (iedereen in zijn hangmat op een paar na) - ofwel is het veel lager, en dan dient het tot niks, dan is dit systeem niet beter dan gewoon mensen die niet voor hun bestaan kunnen werken, laten kreveren. Maw, onmogelijk, of nutteloos. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar een basisinkomen hoeft niet hoog genoeg te zijn als bestaansminimum om hoog genoeg te zijn. Het gaat immers niet gepaard met een werkverbod zoals de huidige uitkeringen. En werk is er meer dan genoeg. Het is alleen maar niet altijd betaalbaar genoeg. Een voorbeeld: ik wil mijn dak "in het wit" laten repareren door een vakman. Het kost mij 2000 euro als ik wil dat de leidekker 1000 euro overhoudt. "In het zwart" betaal ik 1000 euro. Als mijn leidekker voor de tijd die hij op mijn dak doorbrengt al een basisinkomen van 250 euro krijgt, hoef ik maar 750 euro bij te leggen om hem zijn 1000 euro te doen overhouden. Dan ga ik het toch niet zelf repareren als ik ander werk veel efficiënter kan verrichten, het werk dat mij in staat stelt hem te betalen? Nu ben ik die 250 euro van zijn basisinkomen ook wel kwijt doordat ik b.v. meer uitgeef aan mijn consumptie (de BTW waaruit zijn basisinkomen, en het mijne, gefinancierd worden), maar: 1. hij kan goedkoper werken omdat hij zich beveiligd weet door zijn basisinkomen; als werknemer zal hij dat ook willen, omdat het verschil met een basisinkomen groter is dan het verschil met een uitkering; omgekeerd zal hij als zelfstandige nu wel meer willen krijgen om het huis uit te komen - maar dat hij met zijn basisinkomen niet rond komt, weet hij ook; de enen zullen iets minder gemotiveerd zijn om te werken; de anderen iets meer; maar veel meer mensen zullen nuttig werk verrichten! 2. ik kan hem beter betalen omdat ook ik over zo'n "verzekering tegen tegenslagen" beschik; 3. hij en ik betalen niet voor een inefficiënt ambtenarenleger dat de duizenden rechtsvoorschriften moet uitwerken en handhaven waarmee bepaald wordt wie al dan niet een uitkering/werkvergunning/subsidie/voorkeursbehandeling enz. verdient. Die ambtenaren gaan eindelijk ook eens hun deel van het nuttige werk verrichten (na hun ontslag welteverstaan); daardoor dalen mijn belastingen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 4 februari 2012 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |