![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik begin stilaan te denken dat Walen ALLES moeilijk vinden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kijk, dat snap ik totaal niet, en zal ik nooit van mijn leven snappen. waarom moeten wij kijken wat de Franstaligen doen met hun bevoegdheden??? zijn wij Vlamingen echt zo dom, zo slecht, zo achterlijk dat wij geen beslissingen mogen nemen op basis van onze eigen behoeftes, noden, inzichten? zijn wij echt zo minderwaardig aan de Franstaligen dat zij nog altijd beslissen wat wij moeten doen? waarom vinden jullie dat? wat maakt in jullie ogen de Franstaligen zo superieur? neen, echt, die houding kan er bij mij echt niet in. Het is niet omdat ik redelijk deftig Frans spreek, dat ik niet assertief kan zijn met mijn Nederlands, integendeel zelf, het geeft me zelf voordelen tov ééntalige Franstaligen. ik versta hun en zijn verstaan mij niet. maar dan nog, dat maakt totaal niet uit wat de Franstaligen doen of denken, wij moeten voor ons zelf kunnen beslissen wat het beste is. en als daarover een sereen debat komt en dat de verschillende actoren, leerkrachten, sociale partners, enz, beslissen dat de keuze moet vrij gemaakt worden, ok, geen enkel probleem. maar als de reden is "wij Vlamingen zijn minder waard dan de Franstaligen dus moeten we het Frans zo veel mogelijk mijden" dan haak ik af, compleet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dit:
Citaat:
met alle respect, maar ik vind eerder dat jij eerder uit de houding vertrekt dat de Nederlandstalige minderwaardig is aan de Franstalige en dus moet geholpen worden. ik vertrek uit de idee dat Nederlandstaligen en Franstaligen evenwaardig zijn.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Waarom zouden wij Nederlands (Vlaams) moeten leren, als de Vlamingen toch 'allemaal' Frans kennen?" Een tweede 'argument' dat ik in Franstalig België al vaker heb mogen horen: "Een Vlaming/Vlaamse die waar dan ook in la Belgique weigert Frans te spreken geeft blijk van een totaal gebrek aan ouverture d'esprit, respect, of - erger nog - is wellicht een sale raciste. Hij/zij ként die taal toch (aangezien hij/zij die op school heeft geleerd)? Waarom gebruikt hij/zij die taal dan niet? Wat heeft hij/zij tegen ons?" In la grande Bruxelles (faciliteiten-gemeenten inbegrepen) komt daar nog het 'argument' bij: "Waarom past hij/zij zich niet aan de (plaatselijke) meerderheid aan?"
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#328 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar om nog iets verder in te gaan op uw commentaar, ik heb deze week nog eens terug gegrepen naar het rond 2005 verschenen boek van Joost Ballegeer: Vlamingen een volk zonder bovenlaag. En mijn conclusie is dat Vlaanderen wel degelijk een "bovenlaag" heeft. Maart de invloed die zij zouden kunnen hebben op Nederlandstalig cultureel vlak wordt zéér handig geneutralizeerd door het "Belgisch" establishment (met La Cour op kop). Het lokmiddel daartoe is allerlei adelijke titels, voorzitterschappen en lidmaatschappen van selecte groeperingen. De (niet expliciet uitgesproken) voorwaarde is dat ze dan overschakelen op "le français". Omwille va
![]() |
![]() |
#329 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar om nog iets verder in te gaan op uw commentaar, ik heb deze week nog eens terug gegrepen naar het rond 2005 verschenen boek van Joost Ballegeer: Vlamingen een volk zonder bovenlaag. En mijn conclusie is dat Vlaanderen wel degelijk een "bovenlaag" heeft. Maart de invloed die zij zouden kunnen hebben op Nederlandstalig cultureel vlak wordt zéér handig geneutralizeerd door het "Belgisch" establishment (met La Cour op kop). Het lokmiddel daartoe is allerlei adelijke titels, voorzitterschappen en lidmaatschappen van selecte groeperingen. De (niet expliciet uitgesproken) voorwaarde is dat ze dan overschakelen op "le français". Omwille van het smeer ... Dit verklaart in veel gevallen de "franstaligheid" van een aantal oervlaamse families van "captains of industrie" die op een gegeven ogenblik "francophone" worden. Dat is een pijnlijke zwakte.
![]() |
![]() |
#330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou het alvast niet dom vinden mochten jullie op z'n minst rekening houden met het feit dat die 'argumenten' in la Belgique zéér ruime weerklank vinden. Er zijn immers ook niet weinig Vlamingen die er op die manier over denken: "Wat doet het er nu toe dat ik Frans moet klappen? Het belangrijkste is toch dat we mekaar verstaan, zeker? Serieus, die flaminganten kunnen nogal een stukske zagen, zeg. Een taal is toch alleen maar een communicatiemiddel?" Dat klinkt toch vertrouwd, niet? Het kan overigens nog béter: "Un flamand qui apprend le français, se cultive. Un francophone qui apprend le néerlandais perd son temps."
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 6 februari 2012 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de Vlaamse raciste die Frans 'kent', of de francophone cosmopolite die z'n temps précieux niet wilde verprutsen met het aanleren van een patois très laid et très local? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() daar is toch totaal geen enkel verband tussen? denk jij dat iemand die nog nooit een woord Frans heeft geleerd op school maar wel die mentaliteit heeft, niet zo proberen Frans te spreken? het is de mentaliteit dat moet veranderen, niet ons onderwijssysteem, dat moet er compleet los van staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() met de beste wil van de wereld, ik zie echt niet in waarom dat de Vlaming zou moeten zijn? allé, dat is toch uitgaan van de lamheid van de Vlaming? zijn wij Vlamingen echt zo dom, zo achterlijk, djimi? vind jij dat nu echt?
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom moeten wij zo veel wiskunde leren als bijna niemand daar later mee in aanraking komt? waarom geschiedenis en aardrijkskunde leren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 6 februari 2012 om 14:15. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zouden wij ons moeten aantrekken wat Franstaligen denken???? we hebben toch vooral ons eigen denken en handelen onder controle? waarom zouden wij ons onderwijssysteem, 1 van de enigste bevoegdheden die we echt praktisch volledig onder controle hebben, moeten wijzigen onder druk van wat Franstaligen doen of denken? gaan wij nu bij echt elke beslissing die we nemen, gaan denken "hoe zien de Franstaligen dat, en hoe kunnen wij nu het omgekeerde doen wat zij doen?". neen toch? we gaan toch onze eigenheid behouden en zelf beslissen van wat het beste is voor onze regio? en is dat dat het Frans niet meer verplicht als 2e taal wordt onderwezen en bv wel het Spaans, wel dan is dat zo. maar niet uit rancune, niet uit geo-politieke spelletjes waar niemand baat mee heeft, maar wel na serieuze studies en overleg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wij hebben het over twee verschillende zaken, vandaar misschien de verwarring. 1. U hebt het over de voorgehouden “noodzaak” tot afschaffing van de verplichting dat het Frans de tweede taal is in uw onderwijs. 2. Ik heb het over het totaal gebrek aan politieke assertiviteit van de Vlamingen, en stel dat dit de reden is waarom zij zich als ruime meerderheid in België in de doeken laten doen door de Belgische Franstalige minderheid. Ik zie geen enkel verband tussen dat apert gebrek aan politieke assertiviteit enerzijds, en anderzijds het aanleren van de Franse taal of welke taal dan ook. Ik zie helemaal niet in dat het niet aanleren van de Franse taal enige positieve invloed kan hebben op een mogelijk meer assertieve houding van de Vlamingen en/of hun politieke vertegenwoordigers. Ik stel vast dat mij allerlei stellingen worden voorgehouden, die zouden moeten “uitleggen” hoe het komt dat de Vlamingen geenszins politiek assertief zijn : Stockholmsyndroom, vijandige buitenlandse troepen, gebeurtenissen van quasi twee eeuwen geleden, de invloed van Parijs, etc…etc… Ik stel vast dat mij wordt “uitgelegd” dat aan het voorgehouden gevolg van één en ander, met name het feit dat het de Vlamingen totaal niet politiek assertief zijn en zich derhalve door een bevolkingsminderheid constant in de maling laten nemen, minstens deels zal verholpen worden door het afschaffen van het Frans als verplichte tweede taal in uw onderwijs. Ik geloof daar geenszins in. Ik geloof dat het enig resultaat van het zo mogelijk nog minder beheersen van de taal van uw buren slechts kan zijn dat Vlaanderen zich van die buren (Nederland uitgezonderd) afsluit. Vergeten we immers niet dat Vlaanderen, ook als het ooit zou aansluiten bij Nederland, en zelfs als het ooit een soevereine staat zou worden, hoe dan ook steeds diezelfde Franstalige (zeg maar Franse) buren zal hebben. Ik vind dat Vlaanderen geenszins een cultureel, politiek en economisch op zichzelf terugplooien behoeft, maar een eigen plaats binnen het Europees bestel middels een open geest en positieve samenwerking met de andere Europese lidstaten (en dus volkeren), te beginnen bij de buurstaten. Maar minstens voorlopig is de staatkundige realiteit dat Vlaanderen deel uitmaakt van België, en dat de Vlamingen in dat bestel de ruime meerderheid uitmaken. Welnu, de vaststelling is dat de Vlamingen als duidelijke meerderheidsbevolkingsgroep binnen dat bestel van quasi nihil politieke assertiviteit blijk geven. Sommige deelnemers aan onderhavige discussie blijken er van uit te gaan dat het beheersen van een andere taal dan de eigen moedertaal niet verenigbaar is met het betuigen van “taalassertiviteit”. Ik verzeker u dat dit volstrekt onjuist is. Assertiviteit heeft niets te maken met het al dan niet beheersen van andere talen dan de moedertaal, maar met het zelfzeker en gestand voorstaan van de eigen cultuur en eigenheid. En tenslotte, in tegenstelling tot wat u blijkt te denken, voel ik mij helemaal niet geroepen om “de strijd voor de afschaffing van het Frans als verplichte tweede taal in Vlaanderen in twijfel te trekken of zelfs een beetje belachelijk te maken”. Ik zie zelfs niet in wat daar voor “strijd” aan te pas moet komen : de eventuele afschaffing van het Frans als verplichte tweede taal in uw onderwijs is een loutere bevoegdheid van uw Vlaamse regering (waarvan de N-VA deel uitmaakt, overigens), dus de Vlamingen, middels hun eigen regering, hebben alle nodige instrumenten en bevoegdheden in handen om geheel naar eigen wil en wens hun al dan niet verplicht taalonderwijs te regelen. Wil derhalve nalaten om de Belgische Franstaligen, laat staan de Fransen, laat staan mij, met de vinger te wijzen als UW eigen Vlaamse regering dat niet geheel naar uw wensen doet. Dat belet niet dat ik dergelijke afschaffing van de verplichting tot het aanleren van de Franse taal een zeer zware vergissing zou vinden, maar dat is niets méér dan mijn persoonlijke overtuiging. Voor het overige heb ik daaromtrent niets in de pap te brokken. Vlaanderen heeft desbetreffend geheel en al zelf de bevoegdheid in handen, evenals het recht om dergelijke vergissingen te begaan. |
|
![]() |
![]() |