Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2012, 16:57   #421
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Foute vergelijking
Nee hoor, het is een perfecte vergelijking, denk er maar eens goed over na en probeer je in de plaats te stellen van de mieren.
Oud 12 februari 2012, 16:58   #422
Alboreto

Standaard

Citaat:
100% zeker ben je nooit maar waarom moeten het persé harteloze monsters zijn die ons komen overheersen?
Omdat ze om te beginnen misschien gewoon geen hart hebben.
Zie ook mijn eerdere opmerking daarover.

Maar als ge eens kijkt over de wereld hoezeer de menselijke waarden verschillen.
Als ge dan eens kijkt in het dierenrijk hoezeer daar de waarden afwijken van de onze.
Dan zou het eigenlijk vrij verrassend zijn dat een buitenaardse beschaving plots een gelijkaardige ethiek zou hebben.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 12 februari 2012 om 17:00.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 17:03   #423
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Natuurlijk dat hij dat verschil zal zien, waarom denk jij dat die alien dat verschil belangrijk zal vinden?
Exact.
Ook wij zien een verschil in de verschillende 'dierenbeschavingen' maar toch behandelen we ze met even weinig respect.
Oud 12 februari 2012, 17:07   #424
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het is aannemelijk dat een beschaving die technologisch zeer ver gevorderd is, eveneens vele gradaties in intelligentie zal kennen, net zoals wij die kennen, al was het maar om hun minder intelligente soortgenoten, kinderen of andere soorten in onder te verdelen. Ook zullen zij, als zij toch zo intelligent zijn, probleemloos de diersoort eruit pikken die het meest vergevorderd is.
zegt V'ger je iets?

Die superintelligente levenvorm wou de biologische besmetting van de meest gevorderde soort op de aarde, namelijk de robots en computers vernietigen.
http://en.memory-alpha.org/wiki/V%27Ger
Oud 12 februari 2012, 17:10   #425
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik ga hier zelfs zo ver in dat als een alien volk een ander alien volk op gruwelijke wijze zou onderdrukken, ik als mens zeg dat dit fout is en dat ik -op dat punt- gelijk heb.
Gezien de gruwelijke onderdrukkingen hier op onze aarde door de meesten van ons niet alleen aanvaard, maar zelfs gestimuleerd worden vrees ok voor uw stelling dat die waarde universeel is.

Ik doel hier op de behandeling van koeien, varkens, kippen, enz...
Oud 12 februari 2012, 17:11   #426
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Exact.
Ook wij zien een verschil in de verschillende 'dierenbeschavingen' maar toch behandelen we ze met even weinig respect.
Dat is sterk overdreven.

Er wordt veel aandacht geschonken aan de vindingrijkheid van dieren, heuse bibliotheken worden daarover volgeschreven.

Het woord "dierenbeschaving" is trouwens niet van toepassing. Dieren hebben geen beschaving zoals de mensheid deze kent, en daarmee bedoel ik vooral steeds evoluerende structuur, regels en samenwerking op grote schaal.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 17:13   #427
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zegt V'ger je iets?

Die superintelligente levensvorm wou de biologische besmetting van de meest gevorderde soort op de aarde, namelijk de robots en computers vernietigen.
http://en.memory-alpha.org/wiki/V%27Ger
Een personage van Star Trek vernoemen is niet echt een deftige repliek.
Oud 12 februari 2012, 17:13   #428
Alboreto

Standaard

Citaat:
Wel daar zit hem het verschil hé. Volgens mij zijn dit universele gevoelens. Trouwens ook de dieren hier op de wereld streven er naar om zich goed te voelen. Het is dus niet exclusief een menselijk concept. Voor zover wij weten streeft alles wat leeft er naar.
Hier haalt ge eigenlijk uw eigen stelling onderuit.
Als ge er vanuit gaat die dat de waarden universeel zijn over alle levensvormen toont de situatie op aarde duidelijk aan dat er geen garantie is dat minder intelligente soorten niet uitgebuit gaan worden.
Oud 12 februari 2012, 17:15   #429
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien de gruwelijke onderdrukkingen hier op onze aarde door de meesten van ons niet alleen aanvaard, maar zelfs gestimuleerd worden vrees ok voor uw stelling dat die waarde universeel is.

Ik doel hier op de behandeling van koeien, varkens, kippen, enz...
Ik ben 100 pct. voorstander van een meer humane behandeling van slachtvee, ik ben probleemloos bereid om daar meer voor te betalen als het moet.

Dit gezegd zijnde, elkaar opvreten is deel van de natuur. De dieren vreten elkaar onderling ook op, en toch noemt niemand een leeuw die een lief antiloopje aan stukken scheurt een "gruwelijk dier." Sommige dieren eten zelfs hun eigen jongeren op in geval van gebrek aan voedsel.
Oud 12 februari 2012, 17:17   #430
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet. Een pantoffeldiertje ook niet. Maar de hogere levensvormen wél. Mijn hond bijvoorbeeld.
Wel, dat is wat ik al van in het begin schreef.
Als we gelukkig zijn zullen we door aliens behandeld worden zoals gij uw hond behandeld.
Als troeteldier en met vriendschap, maar niet als gelijke.
Oud 12 februari 2012, 17:21   #431
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat is sterk overdreven.

Er wordt veel aandacht geschonken aan de vindingrijkheid van dieren, heuse bibliotheken worden daarover volgeschreven.
Klopt, en misschien zullen er ook wel wetenschappers zijn onder de aliens die studies zullen doen van ons gedrag.

Citaat:
Het woord "dierenbeschaving" is trouwens niet van toepassing. Dieren hebben geen beschaving zoals de mensheid deze kent
En als wij mensen geen beschaving zoals de aliens die kennen, is het logisch te veronderstellen dat ze ons gelijkaardig zullen bejegenen als wij de dieren.
Oud 12 februari 2012, 17:23   #432
Alboreto

Standaard

Citaat:
Een personage van Star Trek vernoemen is niet echt een deftige repliek.
Ik zie dat ge het niet begrepen hebt.

De boodschap die in die film zat is het evalueren van wie of wat de verst gevorderde levensvorm is op een planeet wel eens niet zo evident zou kunnen zijn.
Want welke criteria gaat ge gebruiken?

De menselijke in ieder geval niet, want daarvoor zijn het aliens, niet?
Dus...
Oud 12 februari 2012, 17:24   #433
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
100% zeker ben je nooit maar waarom moeten het persé harteloze monsters zijn die ons komen overheersen?

Fred.
Omdat ze zonder twijfel beseffen dat als ze ons de kans geven wij ze uitroeien.
Oud 12 februari 2012, 17:25   #434
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik ben 100 pct. voorstander van een meer humane behandeling van slachtvee, ik ben probleemloos bereid om daar meer voor te betalen als het moet.

Dit gezegd zijnde, elkaar opvreten is deel van de natuur. De dieren vreten elkaar onderling ook op, en toch noemt niemand een leeuw die een lief antiloopje aan stukken scheurt een "gruwelijk dier." Sommige dieren eten zelfs hun eigen jongeren op in geval van gebrek aan voedsel.
My point exactly.
Dus het is heel goed mogelijk dat aliens ons goed gaan behandelen tot we vetgemest naar de slachtbank gevoerd worden.
Tenzij het aliens zijn met minder scrupules en we in hokjes gestoken worden zonder daglicht waar we moeten werken tot we er bij neervallen.
Oud 12 februari 2012, 17:26   #435
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat ze zonder twijfel beseffen dat als ze ons de kans geven wij ze uitroeien.
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Goed punt.
Oud 12 februari 2012, 17:28   #436
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dat ge het niet begrepen hebt.

De boodschap die in die film zat is het evalueren van wie of wat de verst gevorderde levensvorm is op een planeet wel eens niet zo evident zou kunnen zijn.
Want welke criteria gaat ge gebruiken?

De menselijke in ieder geval niet, want daarvoor zijn het aliens, niet?
Dus...
Enerzijds beweer je dat we onmogelijk kunnen weten hoe buitenaardse wezens ons zullen beoordelen.

Anderzijds ben je er al van overtuigd dat ze sowieso geen menselijke criteria zullen gebruiken om ons te beoordelen.

Dat is contradictorisch.
Oud 12 februari 2012, 17:33   #437
Alboreto

Standaard

Citaat:
Enerzijds beweer je dat we onmogelijk kunnen weten hoe buitenaardse wezens ons zullen beoordelen.

Anderzijds ben je er al van overtuigd dat ze sowieso geen menselijke criteria zullen gebruiken om ons te beoordelen.
Nee, dat zeg ik helemaal niet.

Het is wel degelijk mogelijk dat we een startrek-achtige tijd tegemoet gaan, maar dat is verondersteld dat alle andere rassen ongeveer dezelfde beschaving hebben en zelfs dan nog zijn oorlogen niet uit te sluiten.

Maar gezien de grootte van het heelal is de kans dat de beschavingsniveau's sterk zullen verschillen veel waarschijnlijker.

Zo ook is het mogelijk dat ze ons menselijk gaan bejegenen, maar ik denk dat de kans dat ze dat niet gaan doen groter is.
Oud 12 februari 2012, 17:37   #438
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is contradictorisch.
Dat is - volgens mij, niet helemaal juist.

Als we op kosmische schaal ernaar kijken, dan weten we dat het heelal piepjong is, bijgevolg is de kans klein dat er op die (op kosmische schaal) korte tijd ergens anders bewust en intelligent leven is ontwikkeld.

Maar stel dat het toch gebeurt is, we kunnen nu eenmaal niets met zekerheid uitsluiten, dan is de kans nog kleiner dat het daar ook mensen zijn zoals wij. Eigenlijk zou dit alleen kunnen volgens mij als zij en wij dan toch geschapen zijn door God.

Ik denk dat het enige waar we vanuit kunnen gaan is dat als ze bestaan ze vijandig zullen staan tegenover ons. Omdat als we naar mensen kijken, we zijn de dominante soort omdat we tot alles bereid zijn, alles en iedereen die in de weg staat is daarbij zonder mededogen kapotgemaakt - anders hadden we niet eens de dominante soort geworden.

Ik twijfel er niet aan dat de dominante soort van ergens anders aan diezelfde criteria zal voldoen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 12 februari 2012 om 17:38.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 17:40   #439
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat zeg ik helemaal niet.

Het is wel degelijk mogelijk dat we een startrek-achtige tijd tegemoet gaan, maar dat is verondersteld dat alle andere rassen ongeveer dezelfde beschaving hebben en zelfs dan nog zijn oorlogen niet uit te sluiten.

Maar gezien de grootte van het heelal is de kans dat de beschavingsniveau's sterk zullen verschillen veel waarschijnlijker.

Zo ook is het mogelijk dat ze ons menselijk gaan bejegenen, maar ik denk dat de kans dat ze dat niet gaan doen groter is.
Ah, dat is al iets anders.

Even over Star Trek: wat mij enorm hinderde aan Star Trek (om het even welke Star Trek serie), was het voor een geroemde SF-serie het totaal gebrek aan fantasie wat betreft buitenaardse wezens.

In 90 procent van de gevallen waren het humanoïde types die even groot waren als mensen, en ofwel wat verder geavanceerd waren, ofwel iets minder geavanceerd. De make-up was niet zelden een extra huidflap, of een wat opgetrokken neus, and that's it.
Oud 12 februari 2012, 17:44   #440
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als we op kosmische schaal ernaar kijken, dan weten we dat het heelal piepjong is, bijgevolg is de kans klein dat er op die (op kosmische schaal) korte tijd ergens anders bewust en intelligent leven is ontwikkeld.
Het heelal is helemaal niet piepjong, waar haal je dat ? Ook de Aarde draait al een flinke tijd mee.

Citaat:
Ik denk dat het enige waar we vanuit kunnen gaan is dat als ze bestaan ze vijandig zullen staan tegenover ons. Omdat als we naar mensen kijken, we zijn de dominante soort omdat we tot alles bereid zijn, alles en iedereen die in de weg staat is daarbij zonder mededogen kapotgemaakt - anders hadden we niet eens de dominante soort geworden.

Ik twijfel er niet aan dat de dominante soort van ergens anders aan diezelfde criteria zal voldoen.
We zijn tot alles bereid, zeg je ? Dat is ergens wel waar, maar geldt dat ook niet voor om het even welk dier ?

Als een kip een worm uit de grond trekt, heeft die kip geen enkel gewetensbezwaar. En al was het de laatste worm ter wereld, dan zou die kip daar geen enkele rekening mee houden en de worm zonder verpinken binnenspelen.

Kortom, dieren handelen krek hetzelfde als mensen, maar mensen doen het slimmer en grootschaliger. Maar uiteindelijk zijn we niet beter of slechter dan dieren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be