![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Zij vallen onder de zeevarenden, maar met de nieuwe regeling veranderen zij van statuut en worden zij plots ambtenaren. Om loods te kunnen worden moet men minstens 5 jaar effectieve vaartijd als kapitein ter lange omvaart of kustvaart hebben, dit wil dus zeggen dat zij reeds bij aanvang van de studies voor zeeloods of scheldeloods meer dan 10 jaar effectieve vaartijd hebben. Zeevarenden vallen onder hetzelfde statuut als militairen en mogen dus op hun 45ste op pensioen gaan, doch loodsen blijven doorwerken tot hun 56ste. Hun job lijkt op het eerste zich niet zwaar, doch zijn staan wel op de brug van het schip vanaf de loodsboei tot aan de sluiskaai. Vaak zitten zij reeds meerdere uren op de loodsboot te wachten tot hun schip aan de beurt is om op te varen of moeten zij op de loodsboot wachten tot deze binnen vaart voor een bemanningwissel. De eisen van de loodsen is dus gerechtvaardigd, vooral als je weet dan het loodswezen een rendabel bedrijf is en geld opbrengt voor de overheden. Zij vragen immers enkel een gelijke behandeling van alle ambtenaren en dus dezelfde pensioenberekening als een ambtenaar ergens op een kantoor of als de kapitein bij Vloot of een bestuurder van een trein of tram. Hun huidige daden zijn echter niet gerechtvaardigd, want zij zijn aan het gokken met de jobs van enkele honderdduizenden mensen. Maar het loodswezen is net als het spoor nog één van de weinige plaatsen waar de vakbonden hun macht van het stakingsrecht kunnen gebruiken, omdat deze diensten met weinig mensen veel schade aan de economie kunnen toebrengen. Een staking bij een bedrijf word tegenwoordig immers opgevangen door een productieverhoging in een andere afdeling in een ander land en leid vaak tot een blijvend productieverlies en dus jobverlies binnen de stakende afdeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Citaat:
Dus again, is de vraag te moeilijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() Citaat:
je mag een huidige 58-jarige echt niet vergelijken met een 58-jarige van 30 jaar geleden. ik huiver van de gedachte dat ik vanaf mijn 58e zou bekeken worden als "oud, versleten, niet meer nodig op de arbeidsmarkt wegens niet meer nuttig", jij wel?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben programmeur. Ik zal op mijn 58ste wellicht nog even goed kunnen programmeren als nu. Als mijn brein in goede conditie blijft. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() Citaat:
Citaat:
en vooral, waarom kan dit in andere landen wel, maar hier niet?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
De havenloodsen werken trouwens in stadsdienst en niet voor de Belgische overheden. Zij kunnen gemakkelijk tot hun 85ste werken. Scheldeloodsen gaan vaak met een loodsladder aan en van boord, maar hebben vaak last van zwaar weer. Hoewel zij geen regelmatige uren hebben en vaak zeer lange dagen maken. Op je 60ste nog werkdagen van meer dan 12 uur doen en nog mee moeten met de moderne techniek is voor vele inderdaad zwaar, voor sommige zelfs te zwaar. Je mag ook niet vergeten dat zij dagelijks een cultuurschok ondergaan. Het leven van een loods Scheldeloods is ook heel onregelmatig, zij werken namelijk niet in een vast urensysteem, maar volgens vraag van de zeevaart. En dan heb je de Zeeloodsen, mensen die in weer en wind schepen bemannen om ze veilig de rede op te krijgen. Hun schepen zijn net als die van de Scheldeloodsen niet meer dan een notedop in een storm. Nu, ik heb zelf meer dan 6 jaar gevaren in de wilde vaart bij de lange omvaart. Ik kan je verzekeren dat een loods op zijn 58ste versleten is en toe is aan rust. Daarvoor moet die niet direct op pensioen gaan, hij zou ook een radartoren kunnen bemannen. Doch een persoon van 58 jaar de moderne technieken nog aanleren en de stress van een radartoren laten ondergaan als nieuwe job lijkt mij niet direct haalbaar. Zeker niet in de zomer, als de pleziervaart actief is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Volgens de internationale conventies mag je zelfs niet eens meer beginnen aan een loopbaan in de zeevaart eens je 45 jaar oud bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Die afgestudeerde universitairen werken immers in fabrieken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() Citaat:
allé, daar moet toch iets op gevonden kunnen worden?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Wat je fysiek ook is op 45 jaar, die gaat achteruit met ouder worden. Dat geldt ook voor jou. Face it. Citaat:
Het spijt me, maar die "andere jobs" moeten dan wel voldoende voorhanden zijn, of voldoende gecreërd worden. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.859
|
![]() Citaat:
Ik ken 55-plusser die wedstrijden van 100km lopen. Hoeveel 30-jarigen kunnen dat? Het is niet omdat de kans op fysieke problemen bij een 60 jarige hoger zijn dat je iedereen van die leeftijd op pensioen moet laten gaan. Laatst gewijzigd door pajoske : 17 februari 2012 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Veel oudere loodsen vullen dus na hun medische ongeschiktheidsverklaring als zee of Scheldeloods door artsen deze jobs in. De loopbaan van een officier in de zeevaart heeft een vast verloop. Zij blijven varen tot zij hun kapiteinslicentie hebben en over voldoende vaartijd beschikken voor de vooropgestelde job. Loods, havenkapitein, superintendent binnen een rederij. Havenloodsen komen niet uit de zeevaart, maar uit de duwvaart of sleepvaart. Dit omdat zij vooral het gedrag van een sleepboot moeten kennen en minder dat van een zeeschip. Zee en/of Schelde loodsen hebben geen ervaringen in die richting en zijn daardoor niet geschikt als havenloods door gebrek aan ervaring met de sleepvaart. De plaatsen als lesgever in de zeevaartschool en het loodswezen zijn zeer beperkt en vaak reeds ingevuld voor ze vacant zijn. De plaatsen als havenkapitein worden voor 80% ingevuld door zeevarenden die normaal op pensioen mogen/moeten, maar zich te jong voelen om thuis te zitten en dus blijven doorwerken, 20% door loodsen. En de wereld van de zeevaart is zeer klein en beperkt. In de jaren 80 had Belgie nog meer dan 200 schepen onder zijn vlag varen en meer dan 15000 zeevarenden. Vandaag zijn dat nog 50 schepen, en dit aantal is dan nog te danken aan de baggervaart, en nog slechts 4000 zeevarenden, waarvan meer dan 3000 op de bagger, booreilanden, sleepvaart en 500 in overheidsdienst, waaronder het looswezen, overzetdiensten en reddingsdiensten aan de kust. Het aantal loodsen dat op zijn 58ste nog actief is als loods en dus op pensioen zou kunnen gaan is zeer beperkt, vooral omdat 1/2 van de loodsen onder het Nederlandse pensioensysteem vallen en niet onder de Belgische pensioenregeling, ook al betaald Belgie hun pensioenen. Er zijn dus gewoon niet voldoende jobs meer om de oudere loodsen een andere job te geven. Dit vooral omdat Belgie veel jobs in de zeevaart heeft verloren aan zijn buurlanden door de hoge loonlast. Maar ook door de sluiting van de vele bedrijven in de Antwerpse haven. Bij de sluiting van Opel in Antwerpen gingen er zo meer dan 20 plaatsen van havenkapitein en bevrachtingsofficier verloren, jobs waar die door oudere loodsen en zeevaart officieren werden ingevuld. Als MSC uit Antwerpen vertrekt, gaan daar niet enkel 1500 jobs voor havenarbeiders verloren, maar ook nog eens 200 jobs voor technici, 300 jobs voor bedienden en ja wel, 30 jobs voor havenkapiteins en bevrachtingsofficieren. Elk verlies van een rederij betekend dus ook een verlies van uitwijkjobs voor loodsen en zeevaartofficieren op latere leeftijd. Maar zoals ik reeds eerder schreef, veel van deze jobs zijn reeds ingevuld voor ze vacant zijn, dit opdat ze slechts beperkt zijn tegenover het aantal kandidaten voor de jobs en omdat deze mensen vaak blijven werken tot men ze dwingt op pensioen te gaan. Anders is het gesteld bij de scheepwerktuigkundigen. Vele van hen zetten hun loopbaan verder na het behalen van hun vaartijd in de privésector en hebben vaak te kampen met een gebrek aan concurrentie binnen hun kleine wereld. Voor hen is 58 jaar dan enkel een streefdoel om op pensioen te geraken, de meeste zijn echter al blij als ze op hun 65ste eindelijk op rust kunnen, ondanks hun zware job. Vaak worden zij net als de Scheepvaartkapiteins na hun opruststelling door de rederijen nog opgeroepen om in te springen bij grotere problemen en ontwikkeling van nieuwe schepen. Loodsen zijn echter verbonden aan de overheid en niet aan een rederij, waardoor zij na hun opruststelling niet meer mogen ingezet worden door hun werkgever. Noch mag de overheid hen dwingen om een andere job in te vullen, daar die job vaak niet overeenstemd met hun diploma en hun benoeming. Een loods zou dus na zijn jaren dienst als loods de rustige job op een veer kunnen uitoefenen, hij heeft daarvoor de nodige kennis en ervaring, doch voor de meeste veerboten moet je een binnenvaartlicentie hebben en de loodsen hebben een zeevaartlicentie. Zij mogen dus geen veerboot bemannen. Een loods is vergelijkbaar met een luchtvaartpiloot. Hij mag alles doen met een schip, maar enkel met een schip dat onder zijn licentie valt en enkel de jobs die onder zijn licentie vallen. Een piloot mag geen luchtverkeersleider worden zonder eerst een nieuwe opleiding te volgen, of een ander type vliegtuig besturen dan die waarvoor hij een licentie heeft. Wel in de scheepvaart gelden dezelfde regels. En iedereen aanvaart dat je iemand van 58 jaar niet meer als commandant van een vliegtuig laat werken, maar men doet moeilijk over iemand van 58 jaar die wil stoppen als loods, maar wel met veel gevaarlijke producten werkt en bij een fout niet enkel de passagiers en het toestel doet verloren gaan, maar vaak voldoende gif aan boord heeft om 1/2 Belgie en Nederland zonder drinkwater te zetten of om heel de Europese kust te vergiftigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.854
|
![]() ...maar wel met veel gevaarlijke producten werkt en bij een fout niet enkel de passagiers en het toestel doet verloren gaan, maar vaak voldoende gif aan boord heeft om 1/2 Belgie en Nederland zonder drinkwater te zetten of om heel de Europese kust te vergiftigen.
************************************************** ******** Als men zo redeneert dan moet men geen gevaarlijke producten vervoeren, en zeker niet naar havens gelegen in het binnenland, waar men, om er te geraken moet manouvreren tussen zandbanken, die zich dan nog gedurig verplaatsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Ach ja, vergeten, vanwege het directe aantal doden waar de mens direct met zijn neus word opgedrukt. Het aantal doden in de scheepvaart is verwaarloosbaar tegenover die aantallen. De gevaarlijkste scheepsladingen komen trouwens niet naar Antwerpen, maar gaan naar Zeebrugge, Oostende, Duinkerken en andere kusthavens. Maar ook die schepen maken gebruik van loodsen. Maar een schip met 65.000.000 kilogram soda aan boord dat haverij oploopt op de Schelde en zijn lading in het water ziet verdwijnen, omdat de loods wegens ouderdom de lange werktijden niet meer aan kan, heeft ook heel nare gevolgen voor de maatschappij. Zelfs al zou dit gebeuren op het kanaal dan zijn de volgen nog een regelrechte ramp. In de zomer zou dit betekenen dat er niemand in zee mag komen over een hele lange kustlijn. De vis zou verboden voedsel worden, als er nog vis zou overleven. Want de 65.000 ton soda zou heel het zeeleven vernielen over een heel groot gebied. Of een scheepje met 60.000 ton urea aan boord dat haverij oploopt en zinkt. Enkele duizenden tonnen ammoniak die vrij komt in zee en openlucht, met een stevige bries landinwaards. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
|
![]() Aan de hoogovens zitten geen ambtenaren.
__________________
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
|
![]()
__________________
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
|
![]() Citaat:
__________________
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |