Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2012, 22:55   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zo'n zaken komen gewoonlijk door blablabla aan het licht.
Waarschijnlijk.
Maar dan moet toch iemand klacht neergelegd hebben ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 23:23   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarschijnlijk.
Niet noodzakelijk, er moet geen klacht neergelegd worden om zaken strafbaar te maken.

Een anoniem telefoontje werkt ook, een "anoniem" woordje in de wijkagent zijn oor werkt ook.

Jaloezie/haat/afgunst/slecht karakter werkt evengoed als drijfveer zoniet beter dan gerechtigheid zelfs.
Oud 27 februari 2012, 23:29   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet noodzakelijk, er moet geen klacht neergelegd worden om zaken strafbaar te maken.

Een anoniem telefoontje werkt ook, een "anoniem" woordje in de wijkagent zijn oor werkt ook.

Jaloezie/haat/afgunst/slecht karakter werkt evengoed als drijfveer zoniet beter dan gerechtigheid zelfs.
Dan toch ook een bekentenis ?
Er is immers nergens bewijsmateriaal.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 23:33   #44
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Complex. Veel ethische dingen om af te wegen...

belang van het ongeboren kind enerzijds en het recht op leven wat ook dat kind heeft
vs
belang van de moeder, die in casu duidelijk of over te weinig begaafdheid of over psychologische problematieken beschikt, en die conclusie is niet gebaseerd op de verslavingsproblematiek die aanwezig zou zijn...
vs
Zorgplicht van de moeder voor haar kind, moeder die geacht wordt geen enkele handeling te doen strijdig met de belangen of gezondheid van het kind ...
vs
uitgebreide abortuswet in dit land: als je het niet ziet zitten om een kind geboren te laten worden, zijn er opties ...
De redenering lijkt hier, kies je niet voor deze optie, dan heb je zorgplicht en verantwoordelijkheid.
Een redenering die op zich zeker niet slecht is.

Dan heb je hier ook nog een derde die niet aan bod is gekomen volgens mij: is die vrouw wel toerekeningsvatbaar geweest op het moment van de feiten? ... Gelet op haar daden na de miskraam ... En was er niemand in de omgeving die dit heeft kunnen merken en heeft kunnen ingrijpen? Niet dat deze persoon schuldig moet worden bevonden, maar je begint je dan toch wel serieuze vragen te stellen naar de aanwezigheid van sociaal netwerk bij sommige gevallen, vaak gevallen die net dit sociaal netwerk zeer sterk nodig hebben om niet volledig door zijn mazen weg te glijden... :-/
Kan je zes maanden lang zwanger rondlopen, niemand die iets opmerkt of vraagt, en niemand die zich na die zes maanden en terug een normale buik zonder een baby op de arm te hebben, vragen stelt?

Ik heb trouwens zelf weet van een vrouw die een miskraam had, dit besefte omdat het niet haar eerste was, en in de loop van de week naar de arts ging volgens afspraak... Ze was niet ver in de zwangerschap (zeker geen zes maanden).
Maar wat wordt er gedaan met foetussen normaal gezien? ...
Dat weet ik niet.

Ik denk ook niet dat de uitspraak per se over de shockerende en bizarre omgang van de vrouw met de foetus gaat, maar wel over het feit dat ze haar kind niet alle kansen heeft gegeven door medische zorg die vrij en zelfs gratis ter beschikking staat, niet te gebruiken. Willens nillens.

Je komt hier wel in een wettelijke schemerzone terecht. Misschien daarom interessant dat deze zaak in de media komt. Ik ben benieuwd naar de uitspraak...
Oud 27 februari 2012, 23:35   #45
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk.
Het openbaar ministerie kan dit toch?
Oud 27 februari 2012, 23:36   #46
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan toch ook een bekentenis ?
Er is immers nergens bewijsmateriaal.
Als ik me niet vergis gaat het hier over correctioneel, er is geen bekentenis of bewijsmateriaal nodig. De rechtspraak is puur subjectief vermits het over de overtuiging van de rechter gaat. Als die denkt dat je schuldig bent dan is het zo, hij moet zijn vonnis niet motiveren.
Oud 27 februari 2012, 23:37   #47
Groentje-18

Standaard

Als niemand ontkent ...
Oud 27 februari 2012, 23:41   #48
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal mij verbeteren.
Ik schreef dat de mogelijkheid bestaat.
Uiteraard zal de 'mogelijkheid' wel bestaan net gelijk de mogelijkheid bestaat dat we dagelijks door aliens worden bezocht.

Wat is de zin van die insinuering ?

Citaat:
Gaat ge nu echt beweren dat het normaal is dat men zijn pasgeboren kind verbrandt ?
Den uitleg vindt ge terug in dat artikel.
Of dat het pasgeboren en meteen verbrandt is maar zeer de vraag : 'Ze had tegen niemand iets van haar zwangerschap of bevalling verteld'
'Haar vader kwam erachter dat zij een tijdlang zwanger was geweest en vroeg haar om uitleg. Zo kreeg hij de doodgeboren baby te zien. De vrouw verborg het lichaampje in een beautycase boven op een kleerkast in haar appartement. De vader wou het stoffelijk overschot begraven, maar zijn dochter verzette zich daartegen.'

Of het 'nomaal' is of niet is hier ( cfr. dat vermoeden van je ) niet echt van belang.
Zo kan je het ook niet 'normaal' vinden dat ze het een tijdlang in haar beautycase verborg
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 23:41   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Als niemand ontkent ...
Als iemand de rechten van de verdediging gebruikt, o.a. het recht tot zwijgen, dan is hij schuldig?

Ja, zo werkt het Belgische strafrecht.
Oud 27 februari 2012, 23:43   #50
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kind wordt normaal levend geboren.
Op +- zes maanden .... lebvensvatbaar zonder tussenkomst ?

Citaat:
Als dat niet het geval is laat men de doodsoorzaak vaststellen door een dokter.
Als morgen mijn vrouw sterft en ik verbrand ze zal men ook niet moeten bewijzen dat ik ze vermoord heb.
Ik vrees van wel.... de hypothese zal uiteraard wel gelanceerd worden... maar zolang ge daar niet voor assisen voor veroordeeld wordt hebt ge ze enkel verbrandt.
Oud 27 februari 2012, 23:46   #51
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt gij ervan.
Hoezo ik maak dat ervan ?
Je vroeg je zelf af hoe men zou kon bewijzen dat het niet gedood zou zijn
Oud 27 februari 2012, 23:49   #52
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat men allemaal kan opmaken uit wat asse nietwaar ?
Dát kan me niet schelen Bobke.... ik weet claim het niet beter te weten dan het parket.... dat is de beste benadering die we kunnen hebben.

Jij bent het die keer op keer de kaart trekt dat het misschien wel eens gedood kan zijn.

Dat is voor niks nodig... de feiten zijn al schrijnend genoeg
Oud 27 februari 2012, 23:50   #53
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af hoe het aan het licht gekomen is.
'De vrouw heeft sindsdien de urne met de assen van haar doodgeboren kind steeds met zich meegedragen. Tot de zaak aan het licht kwam...'
Oud 27 februari 2012, 23:55   #54
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja zo lijkt het.
En blijkbaar volgde de rechtbank ze daarin.
Dat neemt niet weg dat de vrouw op haar fouten gewezen moet worden.
Wellicht komt ze er met een straf met uitstel vanaf.
Dat is dan ook ergens gebeurd hé

De procureur eist 18 maanden voor schuldig verzuim... da's meteen zowat de max
'Men begaat het misdrijf van schuldig verzuim wanneer men verzuimt hulp te verlenen aan een persoon in groot gevaar.'
Men gaat dus ergens van een worst case scenario uit dat het misschien toch levensvatbaar was mits de nodige dokters-bezoeken vooraf en eventuele ingrepen na de geboorte.
Oud 27 februari 2012, 23:58   #55
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
De vader kreeg een boete van € 825 oa door inbreuken op de wetgeving op de burgerlijke stad en de lijkbezorging
De moeder krijgt 18 maanden wegens schuldig verzuim
Misschien ben ik dement aan het worden, maar:

"De Hasseltse correctionele rechtbank zal op 26 maart vonnis vellen in een ongewone, maar intrieste zaak. "

en

"De Hasseltse procureur vorderde maandag een celstraf van achttien maanden voor de jonge vrouw, die ondertussen twee kinderen heeft. Ze staat terecht voor schuldig verzuim. De magistraat tilt er zwaar aan dat de vrouw in de periode van haar zwangerschap drugs zou hebben gebruikt en verzuimde een arts op te zoeken. Voor de vader, die beticht wordt van inbreuken op de wetgeving op de burgerlijke stad en de lijkbezorging, eiste de aanklager een geldboete van 825 euro."

We zijn toch 27 februari nu eh?
Oud 28 februari 2012, 00:07   #56
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Complex. Veel ethische dingen om af te wegen...

belang van het ongeboren kind enerzijds en het recht op leven wat ook dat kind heeft
vs
belang van de moeder, die in casu duidelijk of over te weinig begaafdheid of over psychologische problematieken beschikt, en die conclusie is niet gebaseerd op de verslavingsproblematiek die aanwezig zou zijn...
vs
Zorgplicht van de moeder voor haar kind, moeder die geacht wordt geen enkele handeling te doen strijdig met de belangen of gezondheid van het kind ...
vs
uitgebreide abortuswet in dit land: als je het niet ziet zitten om een kind geboren te laten worden, zijn er opties ...
De redenering lijkt hier, kies je niet voor deze optie, dan heb je zorgplicht en verantwoordelijkheid.
Een redenering die op zich zeker niet slecht is.
abortuswet is zowat tot 12 weken... da's amper 3 maanden dus ... tenzij er gevaar was voor de vrouw... daar is niet echt sprake van

Citaat:
Dan heb je hier ook nog een derde die niet aan bod is gekomen volgens mij: is die vrouw wel toerekeningsvatbaar geweest op het moment van de feiten?
zéér de vraag

Citaat:
... Gelet op haar daden na de miskraam ... En was er niemand in de omgeving die dit heeft kunnen merken en heeft kunnen ingrijpen? Niet dat deze persoon schuldig moet worden bevonden, maar je begint je dan toch wel serieuze vragen te stellen naar de aanwezigheid van sociaal netwerk bij sommige gevallen, vaak gevallen die net dit sociaal netwerk zeer sterk nodig hebben om niet volledig door zijn mazen weg te glijden... :-/
Kan je zes maanden lang zwanger rondlopen, niemand die iets opmerkt of vraagt, en niemand die zich na die zes maanden en terug een normale buik zonder een baby op de arm te hebben, vragen stelt?
Ja ... er zijn meer gevallen ekend van zwangerschappen die onopgemerkt voorbij gaan... zelfs waarbij de vrouw in kwestie het niet wist
Hier... zijn wel opmerkingen en vragen gekomen door de vader in kwestie... maar pas achteraf

Citaat:
Ik heb trouwens zelf weet van een vrouw die een miskraam had, dit besefte omdat het niet haar eerste was, en in de loop van de week naar de arts ging volgens afspraak... Ze was niet ver in de zwangerschap (zeker geen zes maanden).
Maar wat wordt er gedaan met foetussen normaal gezien? ...
Dat weet ik niet.
verbrand

Citaat:
Ik denk ook niet dat de uitspraak per se over de shockerende en bizarre omgang van de vrouw met de foetus gaat, maar wel over het feit dat ze haar kind niet alle kansen heeft gegeven door medische zorg die vrij en zelfs gratis ter beschikking staat, niet te gebruiken. Willens nillens.
juist
Zie naar de vader die kreg een boete van € 825 wegens het niet respecteren van de wetgeving op de burgerlijke stad en de lijkbezorging

Citaat:
Je komt hier wel in een wettelijke schemerzone terecht. Misschien daarom interessant dat deze zaak in de media komt. Ik ben benieuwd naar de uitspraak...
Welke schemerzone ?
De schemerzone begeft zich meer op het vlak dat men misschien niet het fijne ervan weet en daarmee dus niet de exacte aanklacht + strafmaat kan formuleren.
Was ze op de hoogte .... was ze niet op de hoogte ?
Heeft ze het bewust nagelaten van op doktervisite te gaan ( is niet echt verplicht ... tenzij misschien als er al wat mis was is dat verwijtbaars ) ?
Heeft ze dat kind na geboorte ( amper leefvatbaar ) bewust geen verdere kansen geboden ..; besefte ze dat wel ?
Oud 28 februari 2012, 00:09   #57
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Neen dat ben je niet.... mijn beste Nynorsk
Ik spreek hier voorbarig
Oud 28 februari 2012, 00:10   #58
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht

"De Hasseltse correctionele rechtbank zal op 26 maart vonnis vellen in een ongewone, maar intrieste zaak. "

en

"De Hasseltse procureur vorderde maandag een celstraf van achttien maanden voor de jonge vrouw, die ondertussen twee kinderen heeft. Ze staat terecht voor schuldig verzuim. De magistraat tilt er zwaar aan dat de vrouw in de periode van haar zwangerschap drugs zou hebben gebruikt en verzuimde een arts op te zoeken. Voor de vader, die beticht wordt van inbreuken op de wetgeving op de burgerlijke stad en de lijkbezorging, eiste de aanklager een geldboete van 825 euro."

We zijn toch 27 februari nu eh?
Ja, en de uitspraak volgt op 26 maart, maart komt bij mijn weten nog steeds n�* februari.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 00:10   #59
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Neen dat ben je niet.... mijn beste Nynorsk
Ik spreek hier voorbarig
Inderdaad, want de rechter heeft nog geen uitspraak gedaan!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 00:13   #60
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ja, en de uitspraak volgt op 26 maart, maart komt bij mijn weten nog steeds n�* februari.
Ja eh! Allez, 'k heb dat voor de zekerheid nog ne keer gegoogeld...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be